Opkweken Weihenstephan gist

Gestart door Adrie, 19-03-2004 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Brouwers,

Heeft iemand van jullie wel eens succes gehad met het opkweken van Weihenstephan gist? Ik heb nu een giststarter staan met het sediment van twee verse flessen, maar er zit totaal geen leven in. Met Schneider heb ik wel succes gehad (verse! want een oudere die ik nu tevens in heb staan, doet ook niets. Dat wordt dus niet brouwen met de Vier Broeders, dit weekend :'( ). Wordt Weihenstephan gepasteuriseerd?

Groeten,

A3

JWVG

H3,

Gepasteuriseerd, afgevuld met andere gist, ik weet het niet precies. Ik weet wel dat Schneider de enige 'grote' weizen is die nog met levende originele gist wordt verkocht. Helaas pindakaas  :-[

Volgens mij is één van de wyeasts trouwens wel van Weihenstephan.

JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Ja dat weet ik, maar het is nu te laat om er nog 1 te bestellen. Ik wilde in eerste instantie de Schneider opkweken, maar die bleek vorige week zaterdag overal in Arnhem uitverkocht te zijn. Toen heb ik het dus maar geprobeerd met verse Weihenstephan en een oude Schneider. Het resultaat is bekend. Met die Weihenstephan van Wyeast heb ik trouwens goede ervaring, maar de Weizen gebrouwen met opgekweekte Schneider gist vond ik beter.

Groeten,

A3

JWVG

Ja, ik heb ook een sterke voorkeur voor Schneider. Weihenstephaner is mij teveel bananarama.....

Hier hebben ze nog wel Schneider bij Woudenberg, maar dat is soms ook vrij oud. Het beste is misschien nog wel om naar een goed biercafe te gaan met een steriel flesje....

JW.

Herman

Weihenstephan weet ik zo niet, Maisels moet wel lukken.

Pallieter

Hallo,

Maisels is goed op te kweken en geeft tijdens de opkweek een prachtig esterpallet,je zou hem opruiken zo lekker  :D
                                       Groeten,
                                          Jan

Oscar

Adrie,

Ik heb zojuist een weizen klaar met deze gist. Het opkweken vormde geen enkel probleem. Een lekker gist!

JWVG

H3,

Hoe zie jij hoe oud de Schneider is? Ik heb gisteren 2 flesjes bij de plaatselijke slijter gekocht, met een houdbaarheidsdatum van augustus 2004. Is dat oud?

Ik ga in ieder geval binnenkort eens opkweken, is tot nu toe altijd gelukt.

:degroeten: JW.

Adrie

Ha JW,

Die ik probeerde op te kweken had een houdbaarheidsdatum van september 2003. Die smaakte ook al aardig oud (wat geoxideerd). Ik weet niet hoeveel tijd er tussen de botteldatum en de uiterste verkoopdatum zit.

Groeten,

A3

JWVG

Ik heb het idee dat daar niet zo'n hele lange tijd tussen zit - bij Woudenberg (toch een vrij goede bierzaak) zitten ze nooit veel meer dan een half jaar van de uiterste houdbaarheidsdatum af. Bovendien is weizen natuurlijk een bier dat snel gedronken moet worden.

:degroeten: JW.

Herman

Ok, wat verse info over geschiktheid van Weizengisten:
CiteerGeeignete (Hefe)Weizenbiere:
Schneider-Weisse (Kelheim),
Maisel Hefeweizen (Bayreuth),
Kuchlbauer Weisse (Abensberg),
Ritter St. Georgen-Brauerei (Nennslingen);
Gutmann Hefeweizen (Titting),
Pinkus-Hefeweizen (Pinkus Müller, Münster),
Prinzregent-Luitpold-Weizen (Schlossbrauerei Kaltenberg)
Appenzeller Hefeweizen (Schweiz).
Möglicherweise funktioniert auch Tucher Hefeweizen (Nürnberg). Nach Auskunft dortiger Brauer enthält sie nur obergärige Hefe.
...
Nicht geeignete Weizenbiere:
Erdinger, Schöfferhofer, Oettinger, Franziskaner, Andechser (leider!), Pyraser
Voor de niet Duits-lezende brouwers, het bovenste lijstje bevat geschikte gisten, de onderste zijn ongeschikt.

Het hele artikel lees je hier

Herman

Adrie

Zondag heb ik een giststarter met depôt van Schneider Weizen ingezet en die staat nu zeer actief te gisten. De houdbaarheidsdatum stond op 8-2004, dus ik vermoed dat de houdbaarheidsdatum relatief kort na de botteldatum gesteld is. Gezien de snelle opstarting moet dit een verse fles zijn. Dus kunnen we met de Vier Broeders dit weekend weer een lekkere Weizen brouwen voor de hete zomer.

Groeten,

A3

Adrie

Eergisteren heb ik vermeerderd naar 1 liter, vanavond ga ik vermeerderen naar 2 liter en vrijdag of zaterdag naar 4 liter. Als experiment ga ik de giststarter vanaf vanavond continu beluchten. Volgens de theorie zou dit meer actieve gist moeten opleveren en dus een snellere vergisting van ons bier. Met de Vier Broeders hebben we een keer in de proefinstallatie van het KAHO te Gent gebrouwen en daar zagen we dat de giststarter ook continu belucht werd. Wellicht is het dan ook niet meer nodig om het bier te beluchten na het koelen. Als er immers veel goed gevoede en van het glycogeen verzadigde gist is, zou beluchten van het wort in principe niet meer nodig hoeven te zijn.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

A3

Adrie

Nou, ik kan jullie zeggen dat beluchten van de giststarter effect heeft. Twee dagen heb ik 2 liter giststarter belucht. Toen heb ik verdubbeld naar 4 liter en het beluchten gestaakt vanwege de grootte van de fles. Na een paar uur schuimde de starter door het waterslot heen. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt met een starter. Een dikke laag gist dreef op het schuim. Toen heb ik de starter koud weggezet en de volgende dag was het overschuimen afgelopen. Hij gistte langzaam door.
Zondag hebben we een Weizen gebrouwen en de starter toegevoegd. Benieuwd hoe de gisting nu gaat verlopen. Het bier staat bij brouwbroeder David, dus ik heb er helaas geen zicht op.

Groeten,

A3

Gio

Hoi,

Ik zou graag Schneider Weisse gist opkweken om volgende week mee te brouwen, maar kan in omgeving Den Bosch of Tilburg geen slijter vinden die dit bier in z'n arsortiment heeft. De Bierschuur in Poppel (B) werd geopperd (op een andere threat), maar helaas aldaar ook geen Schneider. 'ach menneke, denkte gij nu echt d'n Bels duits bier goa drinken...' kreeg ik te horen en daarbij dat er toch voldoende Belgische Wittekes waren die toch ook lekker zijn!
Jammer.
Wel heb ik inmiddels Erdinger Weischbier bemachtigd. Leek me een goed alternatief, maar nu lees ik in het lijstje hierboven dat deze niet geschikt is om te enten. Hoe zit dat? Op de fles staat "In der Flasche gereift' en ik zie toch wel een duidelijke gistlaag op de bodem??

Groet Johan

.

Gio

Aanvulling:

Ik lees zojuist in het groot witbier-onderzoek
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/witbier.html dat Erdinger weibbier wel degelijk levende gist bevat. Dit in tegenstelling tot de meeste witbieren die gepasteuriseerd worden. Toch vreemd dat Erdinger in bovenstaande lijst voorkomt als 'Nicht geeignete'.
Ik zal vanavond wat bezinksel onder de microscoop bekijken. Hoewel dit natuurlijk geen uitsluitsel geeft.

Iemand ervaring met Erdinger ???

gr Johan

Gio

Hoi,

Erdinger laat gistcellen zien onder de microscoop :D
Vraag blijft echter: is dit een bottelgist of zijn het evt. gepasteuriseerde gistcellen en dus niet meer levend ???

Rara

Gr j.

Herman

Erdinger bottelt zoals veel andere weizenbieren met een goed plakkende ondergist. Ik heb er ooit wel es mee gebrouwen en kan het enkel afraden!

Herman

Jacques

Citaat van: Gio op 15-04-2004  21:54 uVraag blijft echter: is dit een bottle-gist of zijn het evt. gepasteuriseerde gistcellen en dus niet meer levend ???

Of je te maken hebt met levende gistcellen of niet is eenvoudig te controleren via de kleurstof methyleenblauw. Een druppeltje op het preparaat, even wachten en kijken of de gistcellen blauwgekleurd zijn (=dood) of niet.

:degroeten: Jacques

Jeroen - Soest

Ik heb gisterenmiddag een starter aangemaakt met het depôt van 1 fles Schneider Weizen en vanmorgen was de eerste activiteit al te zien. Hij staat nu volop te gisten.

Gekocht bij Burg Bieren, houdbaarheidsdatum augustus 2004. Dat gaat dus lekker, 1 probleempje ik ga pas volgende week zondag brouwen!

Hoe kan ik de starter het beste bewaren, in de koelkast zetten en 2 dagen van te voren weer re-activeren?

Ik heb ook nog een Weihenstephan staan, die zal ik ook eens proberen op te kweken.

Groeten,
Jeroen  ;)

Jacques

Hoi Jeroen,

Ja, gewoon in de koelkast zetten. Je zou van de giststarter opnieuw een grotere giststarter kunnen maken. Het wort voor deze nieuwe giststarter moet je beluchten voor het toevoegen van de nieuwe giststarter. Ik weet niet hoeveel bier je wilt gaan brouwen maar waarschijnlijk heb je dan meer dan genoeg gist om de klus zonder problemen te klaren.

:degroeten: Jacques

Jeroen - Soest

Bedankt Jacques,

Hij staat nu in de koelkast, eind van de week doe ik er een nieuwe hoeveelheid beluchte wort bij en dan moet het lukken. Het brouwsel wordt 15 liter deze keer, ik heb dan ruim een halve liter actieve giststarter.

Prima gist overigens die Schneider gist.

Groeten,
Jeroen  ;)

Jacques

Hoi Jeroen,

Ruim een halve liter goed actieve gist is prima om een niet al te zwaar bier vlot en zonder problemen te laten vergisten (als de vergistingstemperatuur niet te laag is). Ik heb begrepen dat de temperatuur komend weekend weer wat daalt, isoleer zo nodig het gistvat.

:degroeten: Jacques

Adrie

Citaat van: Jeroen - Soest op 25-04-2004  22:07 uIk heb ook nog een Weihenstephan staan, die zal ik ook eens proberen op te kweken.


En, al gelukt?

Trouwens, bij onze slijter hebben ze nu ook Maisel Weizen en die is inderdaad erg lekker. Volgende keer ga ik die gist wellicht eens proberen.

Groeten,

A3

Jeroen - Soest

Nog niet aan begonnen, morgenavond zal ik hem opentrekken en soldaat maken zodat ik het depot kan proberen op te kweken.

Groeten,
Jeroen  ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.