Aanzuigen lucht begin gisting

Gestart door Jacques, 24-12-2008 17:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Zomaar een idee...

Als je een fles Cola openmaakt, dan sist dat behoorlijk, maar het loopt er niet uit.
Als je de fles eerst schudt en dan openmaakt, dan spuit het om je oren.

Het schudden doet iets met het opgeloste CO2. Ontstaat er meer druk in de fles, of is het slecths 'wilder'?
Als je de fles een tijdje laat staan, dan zal de 'rust' terugkeren in de fles.

Als wij een fles startervloeistof beluchten maken we die vloeistof dan ook niet 'wild'? Is dan het effect dat Jacques beschrijft niet gewoon het weer 'rustig' worden van de vloeistof? Hierbij moet opgemerkt dat de starterfles niet hermetisch gesloten is geweest tijdens het 'wild' maken. Er is dus iets ontsnapt, dat weer terug wil en zo onderdruk veroorzaakt?

Afijn, hoewel ik nog steeds denk dat het temperatuur is, kan dit misschien iets zijn tussen hemel en aarde?

William

Citaat van: EBC op 04-01-2009  16:50 uEr is dus iets ontsnapt, dat weer terug wil en zo onderdruk veroorzaakt?

Dat zou een goede mogelijkheid zijn: je brengt het systeem uit evenwicht en dat wil weer terug. Door het schudden creƫer je grote bellen die minder oplosbaar zijn en daardoor in de kopruimte de druk verhoogt. Als je dan de fles opent heb je een hogere drukval en meer grote bellen in de bulk waardoor het sterk gaat schuimen. Als je de fles zou laten staan zonder te openen zal het gas dat de overdruk in de kopruimte veroorzaakt weer langzaam oplossen en kun je de fles weer normaal openen.

Dit is hetzelfde als dat ik hier beschreef.
Citaat van: William op 24-12-2008  21:12 uDe druk in een gasbel neemt toe naarmate de gasbel kleiner wordt (LaPlace: druk in bel = 2* oppervlaktespanning/ belstraal). Om eenzelfde aantal molen gas in bellen te hebben heb je minder volume aan kleine bellen nodig dan in grote bellen wat de krimp kan veroorzaken.

Jur1

Hallo, ik heb een condoom over mijn waterslot geplaatst na 3 dagen gisten, om CO2 op te vangen. Nu kan ik monster nemen zonder dat er zuurstof in mijn tank komt. Ook bij gist aflaten is dit het geval. Ben benieuwd of iemand dit ook al eens heeft geprobeerd. Ik heb condoom pas na 3 dagen geplaatst omdat dan de eerste gassen verdwenen zijn. Die kunnen behoorlijk stinken.. Heb condoom niet behandeld met starsan. Denk dat het glijmiddel of talkpoeder niet in het jongbier terecht kan komen.

Oscar

Citaat van: Jur1 op 14-07-2019  12:08 uHallo, ik heb een condoom over mijn waterslot geplaatst na 3 dagen gisten, om CO2 op te vangen.

 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Leuk bedacht, maar niet echt nodig... ;D ;D ;D

Ansius

Aan het eind van de vergisting moet het van je vat af.
Wat gebeurt er dan met je waterslot en inhoud?

Jur1

Aan het eind van de vergisting haal ik gewoon het condoom eraf. Laat eerst beetje gas wat er nog in zit ontsnappen en volgens mij gebeurd er niets met de inhoud van het waterslot. Zal door wegvallen druk van boven hooguit nog een paar blubs geven.
En, niet echt nodig? Dacht dat er gevaar is van oxidatie bij teveel zuurstof in de tank tijdens vergisten. Wil graag wat leren over het vermijden van oxidatie... of... zie ik echt spoken? (Ook wel goed.)

brouwerwaldonk

Ja een beetje cru gezegd, je ziet spoken die er niet zijn.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-07-2019  15:14 uJa een beetje cru gezegd, je ziet spoken die er niet zijn.

Oxidatie zie je ook niet, dat proef je...  :)


Het is goed om oxidatie zo veel mogelijk te vermijden, maar helemaal uitsluiten gaat niet.
Gelukkig is niet iedereen even gevoelig voor oxidatiesmaak en een lichte mate van oxidatie is niet altijd negatief.

Voorkomen is beter dan genezen, oxidatie valt namelijk niet te genezen, hoewel er mensen zijn die van oud en geoxideerd bier houden.

Ansius

Citaat van: Jur1 op 14-07-2019  14:27 uAan het eind van de vergisting haal ik gewoon het condoom eraf. Laat eerst beetje gas wat er nog in zit ontsnappen en volgens mij gebeurd er niets met de inhoud van het waterslot. Zal door wegvallen druk van boven hooguit nog een paar blubs geven.
En, niet echt nodig? Dacht dat er gevaar is van oxidatie bij teveel zuurstof in de tank tijdens vergisten. Wil graag wat leren over het vermijden van oxidatie... of... zie ik echt spoken? (Ook wel goed.)

Ik verwacht dat het je niet lukt om een en ander te verwijderen zonder dat de inhoud van je waterslot in je bier komt.

CeesM

Citaat van: Ansius op 16-07-2019  17:30 uIk verwacht dat het je niet lukt om een en ander te verwijderen zonder dat de inhoud van je waterslot in je bier komt.
Dat is ook geen ramp.

hansHalberstadt

Maar latex houdt geen zuurstof en koolzuur tegen vrees ik. Gassen diffunderen er vrij makkelijk doorheen omdat het zo dun is, dus koolzuur gaat naar buiten en lucht+zuurstof gaat naar binnen. Je kunt beter je gistingsvat op een klein beetje overdruk houden, bv met een overdrukventiel.

Jur1

Zo,..het bier is klaar en smaakt zoals ik wil. Het condoom heb ik, nadat ik de lucht langzaam heb laten ontsnappen, gewoon eraf gerold zonder dat het water van het slot bewoog. Dat is goed gegaan. Bij tussentijds SG-metingen liep het waterslot terug, het CO2 opzuigend uit het condoom. Goed op gelet of er geen water in het jongbier terecht zou komen. Kreeg er toch een goed gevoel bij dat er nu geen zuurstof in het vat terecht kwam. Wilde eigenlijk cold-craschen maar ben gelijk gaan bottelen. Had dringend nieuw bier nodig. 66 flessen,mooi blond biertje van 6%. Heb geen verschil qua smaak ontdekt.
Al met al, voor mij geslaagd... dank voor de reacties. Gr. Jur

Ansius

Goed dat je tevreden bent en dat je resultaat hebt.

Ik gebruik al jaren een plastiek zakje zonder waterslot.
Wat bij mij gebeurd is dat het zakje bol gaat staan en aan het eind van de gisting inklapt.

Dat had ik bij u ook verwacht.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.