Praktisch; hoe hoe haal ik het maximale aantal liter na vergisting uit mijn vat?

Gestart door Papa_M, 29-03-2019 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 03-08-2019  12:34 u....... En dan hoef je ook niet meer te prutsen met suiker afwegen/afmeten voor elk flesje apart.
Besmettingsrisico valt wel mee. Kwestie van zorgen dat alles goed schoon en ontsmet is.
Als ik bottel dan kook ik 50g suiker op in 30ml water en kieper dat kokend in de bottelemmer, eventjes zachtjes omroeren en alle flesjes hebben evenveel suiker, niks gepruts. 

birdieb

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-08-2019  13:52 uAls ik bottel dan kook ik 50g suiker op in 30ml water en kieper dat kokend in de bottelemmer, eventjes zachtjes omroeren en alle flesjes hebben evenveel suiker, niks gepruts.
Hier heb ik slechte ervaring mee. Door het afkoelen van de suikeroplossing zal die zeer dik worden, waarbij het dus slecht mengt met het bier. Met als gevolg dat de flesjes allemaal verschillend zijn.
Liever gebruik ik een suiker oplossing van 1:2 (suiker:water), daar heb ik geen problemen meer mee gehad. Mengt veel beter.

brouwerwaldonk

Citaat van: Papa_M op 29-03-2019  20:41 uIk heb veel vragen, maar van alle vragen die ik wil stellen, gaat deze over het moment dat het gisten klaar is (stabiel SG na 2 dagen) en ik wil gaan bottelen.

Dan merk ik steeds dat ik het beetje gist dat ik in het begin er over heen doe, is verworden tot een dikke massa op de bodem. En wanneer ik dan wil bottelen, dan is mijn 'rendement' door die dikke 'koek' +/- 4 liter ipv 5. Ik schenk het bier eerst over in een emmertje met tapkraan en bottel vanaf daar. Maar op enig moment moet ik stoppen met overschenken omdat die dikke koek mee wil naar het emmertje. Ik heb het idee hierdoor nog veel verlies te hebben.

Wat ik mij afvraag is of een hevel dan het beste is. Ik zag bij Brouwland een hevel met een droesemkop. Kan ik die er gewoon insteken en overhevelen? Of loopt hij direct vol? Ik heb al en hopzakje geprobeerd over de tapkraan, maar die liep vol.

Groet,Michiel
Overhevelen is veel beter dan overgieten. Na het gisten hevel ik over met een droesemkapje op de buis naar een mandfles voor de lagering en na de lagering nogmaals met dat droesemkapje naar de bottelemmer. Zodoende kan ik al het bier overhevelen zonder verlies.
Ik hevel met een stuk inox buis, even aanzuigen en het opvangvat lager zetten. Zorg ook dat je gistvat een beetje schuin staat zo krijg je het maximum aan bier over.


Sjoerd

Tegenwoordig lager ik niet meer, maar hevel na 3 weken over in bottelemmer ev vul vervolgens de flesjes. Ik hevel vanuit gistingsvat met droesemkapje en doe aan 1 kant een paar balkjes eronder zodat je maximaal rendement hebt. Bottelemmer zet ik op dezelfde wijze schuin, maar hevel dan zonder droesemkapje zodat je hem helemaal leeg trekt. Als je nog een paar flesjes meer wilt (voor de echte freak zeg maar ;) ) dan doe je de gist uit het gistingsvat in een maatbeker, afdichten met vershoudfolie en aluminiumfolie en een paasdagen in de koelkast zetten. Als de gist is uitgezakt kan je nog een paar flesjes tappen. Succes!

beermenke

Ik los mijn bottelsuiker op in 1 liter bier en dat gaat in het bottelvat tijdens de afheveling vanuit mijn Fastferment. Nog nooit infectie of slechte menging gehad dus deze werkwijze bevalt me prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.