Zeeuwse gistbank

Gestart door Bas, 18-03-2004 23:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas

De volgende informatie heb ik van www.barleys.nl gehaald, leek me wel nuttig.


De Zeeuwse Gistbank

Een initiatief van Ton de Bruin en Alexander Roovers, beiden lid van het Walchers Wijn- & Bier Gilde en beiden werkzaam in het streeklaboratorium te Goes. Zij waren ook de initiatiefnemers achter de voormalige Bierbrouwerij De Vaete.

De hier verkrijgbare gisten zijn originele brouwerijgisten en geen opgekweekte residuen. De volgende gisten zijn verkrijgbaar (bevestigd per e-mail door Alexander):

tripel: Brugs, Judas, Augustijn, Deugniet, Affligem, Achouffe, Hertog Jan.

dubbel: Westmalle, Westvleteren, Chimay Blauw, Rochefort.

tarwe: Brugs, Hommel, Hoegaarden, Dentergems.

speciaal: Duvel, Oerbier, Brigand, Stille Nacht, Château des Flandres, Verboden vrucht.

Bestellingen dienen schriftelijk gedaan te worden aan:

A. Roovers
Kon. Julianastraat 8
4481 AW Kloetinge

Bij deze bestelling dient ingesloten te zijn:
a. een aan u zelf geaddresseerde envelop die voldoende gefrankeerd is:
1 of 2 buisjes gist is € 0,39; 3 of meer buisjes is € 0,78
b. contant het verschuldigde bedrag: € 2,50 per buisje gist (géén cheques o.i.d.!)

tel: 0113-223888
aroovers@zeelandnet.nl


Grt, Bas H.

wim

Onlangs bij de zeeuwse gistbank wat besteld, aangezien een biljetje van vijf euro mij veiliger leek, dan munten (opvallender) meteen twee soorten gist, te weten Rochefort en Orval.
De Orval staat niet op de lijst.

roco

Hoi,

Ik heb ooit eens de samaranth gist van Urthel besteld en die hadden ze ook. Volgens mij kunnen ze leveren wat je wilt.

groeten

roco

BuBS

Hi Roco,
De samaranth gist is de gist van Augustijn. Urthel gebruikt een eigen gist voor de hoofdgisting, maar voor de nagisting gebruiken ze de gist van Augustijn. (Het wordt daar ook gebrouwen.)

Gr Kees

Bas

Hoi,

Ik heb even Alexander Rovers gemaild om duidelijk te krijgen welke gisten bij de Zeeuwse gistbank te krijgen zijn. Hij heeft me net teruggemaild. Het bovenstaande lijstje is correct, behalve dat Hertog Jan eraf moet. Andere gistsoorten worden (nu?) niet geleverd.

Grt, Bas H.

Adrie

Behalve dan dat er voor het kloonproject een oogje wordt dichtgeknepen. De gist van De Koninck is voor de kloners ook leverbaar.

Groeten,

A3

wim

Citaat van: Adrie op 03-05-2004  09:25 uBehalve dan dat er voor het kloonproject een oogje wordt dichtgeknepen. De gist van De Koninck is voor de kloners ook leverbaar.

Groeten,

A3
Wat ontzettend geschikt van Alexander zeg, erg leuk dit soort dingen.

:degroeten:

Wim

Bas

Klopt, als je vermeld dat het voor het kloonproject is zijn er geen problemen (heb ik nu ook gemerkt). Ben benieuwd welke juweeltjes van gisten er nog meer officieus "beschikbaar" zijn.

Grt, Bas H.

Jeroen - Soest

Bas,

Hoe lang zijn deze gisten houdbaar? Ik wil in het pinksterweekend gaan brouwen, kan ik de gist dan nu al bestellen?

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Jeroen,

Ik heb geen flauw benul, mijn eerste brouwsel met gist van de gistbank staat nog in de planning (eind mei). Maar ruim een maand lijkt me absoluut geen probleem. Belangrijker is het om hygienisch te werken bij het maken van de giststarter.

Grt, Bas H.

wim

Toen ik telefonisch contact zocht (al weer enige tijd geleden) kreeg ik de vrouw van Alexander aan de lijn. Ze vertelde me dat invriezen niet meer mogelijk is maar dat goed koel bewaard enkele weken geen probleem is. Bas zegt het al schoon werken, er hoeft maar 1 goede levendige gistcel in te zitten en hij zou het moeten doen.
Ik ga mijn eerste brouwsel na Peru doen met Orvalgist dat nu tegen de vriezer aangeplakt zit en ga er gewoon vanuit dat ie het gaat doen. We kweken zelf gist op uit flesjes bier dat daar ik weet niet hoelang in heeft gezeten, in omstandigheden zonder voedsel en met alcohol en dat lukt toch ook vaak genoeg?


:degroeten:

Wim

Jeroen - Soest

Bedankt, duidelijk verhaal, dan ga ik ze direct bestellen, dan heb ik de gist in ieder geval vast in huis.

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Inderdaad, zoals Wim al aangeeft. Gist altijd in de koelkast bewaren.

Grt, Bas H.

Jeroen - Soest

 :D Gisteren mijn Koninck gist binnengekregen, maandag besteld! Tevens een oerbier gist besteld, ik wilde ook geen muntgeld versturen. Die zal ik wel een tijdje moeten bewaren, maar dat is dan meteen een mooie test.

31 mei ga ik mijn De Koninck kloon brouwen.

Groeten,
Jeroen  ;)


bazje

Het laatste bericht in dit topic is van mei 2004.
Is de Zeeuwse Gistbank nog steeds actief ?
Ik zat er over te  :denken:  daar gist voor een Achouffe en Chimay Blauw (kloonproject) te bestellen.

Iemand recente ervaringen ?

Bazje....

(jaja, ook ik ga aan het klonen !)

Gerb

Ik heb een half jaar geleden of zelfs iets langer geleden nog gist besteld, tw Chouffe en Stille Nacht. Het wordt verstuurd in een klein ampulletje waar echt maar een speldeknopje gist in zit. De Chouffe gist was ik niet helemaal tevreden over, ik miste toch wat van de typische Chouffe smaak, maar dit kan ook aan mijn opkweekmethode of vergisting liggen. De Stille Nacht gist heb ik zeker 4-5 maanden in de koelkast bewaard en die starte ook vrij snel op.

Walter

Weet er iemand dan in dezelfde adem ook of deze heren ook naar België versturen?

RobinB

En is de lijst uit de TS nog up to date en compleet?
Trouwens, voor de Chouffe kan je toch ook de Wyeast belgian ardennes gebruiken?

Gerb

Citaat van: Walter op 18-10-2007  13:44 uWeet er iemand dan in dezelfde adem ook of deze heren ook naar België versturen?
Ik denk het wel, maar het zal wel schelen in portokosten. Bel ze anders even. Telefoonnummer staat erbij toch?

Citaat van: RobinB op 18-10-2007  14:05 uEn is de lijst uit de TS nog up to date en compleet?
Trouwens, voor de Chouffe kan je toch ook de Wyeast belgian ardennes gebruiken?
Wat is TS? En ja Belgian Ardennes is de Chouffe gist. Er zijn meerdere wegen naar goed bier.

RobinB

Sorry, TS is forumtaal/afkorting voor topicstart :D!

Leidsche_Brouwer

hoi,
Startende brouwer hier. Ik ben aan het inventariseren waar ik het beste al mijn spulletjes vandaan kan halen, en vroeg me af of dit nog werkt.
Laatste post was uit 2007, is dit nog actueel?

Brouwers

Zeeuwse gistbak is gesloten: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22045.0

Gist kun je tegenwoordig heel gemakkelijk online bestellen, er zijn heel veel vloeibare gisten beschikbaar maar ook het aanbod aan korrelgisten is de laatste jaren flink uitgebreid.

Leidsche_Brouwer


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.