Steentjes in de mout

Gestart door Albertus, 16-12-2008 16:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus


Onderstaand rotsblok zat vanmorgen in mijn mout. :nut:



Met een klap kwam het schroten tot stilstand. De niet-aangedreven rol van de MaltMill stopte en de aangedreven rol schraapte verder over het steentje, waarbij een heerlijke groef ontstond. Moet je eerst al je mout uit de vultrechter halen, terwijl het water in de maischketel staat af te koelen  :echtboos: :echtboos:

Hebben andere forumleden dit ook wel eens aan de hand gehad, of is dit echt een geval van pech gehad?

Bert

JeroenCV

Steentjes nog nooit tegengekomen, wel vaker takjes.

Ik denk dat je gevalletje pech hebt.

Ronnie

Amaai, wat een joekel!

Ook al een paar keer voorgehad dat ik de rollen (aangedreven door krachtige wormwielmotor) hoor KRR KRRR Krak doen en dan verder maalt, steentjes verpulverd.. Meestal tamelijk kleine kiezeltjes.

Maar zulk een joekel, neen, nog niet voorgehad.

Ge hebt sjans dat die steen van EBC zijn hoppeveld er niet tussenzat!

EBC

Ai ai pijnlijk...vette pech.

Ik hoor wel eens kraken van kleine steentjes, maar zo groot nog niet.

Krijg je geen garantie op mout? Dit is toch niet normaal? Gevolgschade claimen bij Brouwland!

Ik weet niet wat er bij een molen met twee gedreven rollen zou zijn gebeurd...
Ik denk wel dat het daarna belangrijker is dat er een verschil in tanden zit bij gedreven rollen...dan heeft de beschadiging minder effect.

EBC

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 16-12-2008  17:16 uAmaai, wat een joekel!

...zijn hoppeveld er niet tussenzat!

Of een van die Franse rotsen van Ronnie  ;D

oranjeboombiertje

Waar komt de mout vandaan? Bij maasland heb ik meegemaakt dat er na het brouwen altijd wel een handje met fijn gruis in de ketel blijft liggen. Dat is op zo'n 80 kg mout dan.

 :degroeten:
Wesley

Albertus

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-12-2008  18:11 uWaar komt de mout vandaan? Bij maasland heb ik meegemaakt dat er na het brouwen altijd wel een handje met fijn gruis in de ketel blijft liggen. Dat is op zo'n 80 kg mout dan.

Even nagekeken, ik heb ook wel mout van Maasland, maar deze mout kwam allemaal van Brouwland.

Bert

oranjeboombiertje

Bij maasland was het overigens mout van dingemans die veel stenen bevatte.

 :degroeten:
Wesley

Ronnie

Nu waar ze vandaan komt?

Als het niet specifiek vermeld is (zoals bij Engelse rookmout en Duitse Weyerman) komt de mout van Brouwland meestal van de CARGILL groep (Boortmeerbeek en/of Dingemans Stabroek) dacht ik.

Je moet daar niet zo verwonderd over zijn, amateurs hebben immers geen inkominspectie die af en toe een steekproef  volgens alle wiskundige QC regels naar het labo stuurt.

en.. Dat laatste beetje van de vloer moet ook in die zak..

EBC

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 16-12-2008  18:33 u...
en.. Dat laatste beetje van de vloer moet ook in die zak..

Dat merk je wel als je daar als kleine jongen mout gaat kopen. De prijs is prima, maar de kwaliteit is variabel. De mout op zich in de zak is wel goed, maar het is vaak een mengeling van van alles wat.

Het is alleszins anders dan de mout van Brouwland.

Toch brouw ik er, misschien juist daarom, heerlijke bieren mee, al is de kleur soms wat onvoorspelbaar  :D

Ronnie

Citaat van: EBC op 16-12-2008  18:37 ual is de kleur soms wat onvoorspelbaar 

In gildeverband ook al voorgehad: op een aankoop van 10 zakken pilsmout van 50 kg: iedereen roder bier!

Jacques

In het verleden heb ik heel wat steentjes in mijn mout gehd. De laatste jaren valt her reuze mee.

Overigens gebeurde kwam het in het verleden ook zeer veel voor dat je als hobbybrouwer wat bij elkaar geschaapte mout mee kreeg bij mouterijen. Die mout had allerlei kleuren. Na klachten is dat verbeterd.

Drents Hopbier

Citaat van: Albertus op 16-12-2008  16:42 uOnderstaand rotsblok zat vanmorgen in mijn mout.



Hebben andere forumleden dit ook wel eens aan de hand gehad, of is dit echt een geval van pech gehad?

Zulke grote steentjes nog nooit. Wel strootjes en vreemde zaden. Maar procentueel te verwaarlozen. Wel een keer een zak mout aan de poort opgehaald die een graankever bevatte. Maar dat is al jaren terug.

Ik zou het wel melden bij Brouwland.

Hopbier

Albertus

Citaat van: Drents Hopbier op 22-12-2008  14:48 uZulke grote steentjes nog nooit.

Laat je niet door de foto misleiden. Het steentje is 8x4x5 mm, iets groter dan een gerstekorrel.
Maar wel harder. :huilen:

Strootjes en ander zachtere materialen zitten er ook wel in.
Een melding bij Brouwland kan inderdaad geen kwaad.

Bert




Adbrouwt



Vanmorgen heb ik dit gevonden in mijn mout. >:( Het zwarte zijn steentjes. Voor het eerst mijn marga molen gebruikt. Deze kwam tot stilstand nadat er een steentje tussen de rollers zat. Gelukkig heb ik het andere steentje voor het schroten eruit kunnen halen. Maar mijn rollers zijn toch beschadigd. Is dit domme pech of zijn er meer mensen die onlangs last hebben van steentjes tussen de mout. De steentjes zijn iets groter dan een moutkorrel.

Ben wel tevreden over de marga molen in 30 minuten met de hand 5 kilo mout geschroot.  :)

heijligers

Nog nooit steentjes in mijn mout gezien. Ik zou dit geval wel aan je leverancier melden, met daarbij de vraag wat ze aan de geleden schade gaan doen.

KJ!

Nee heb ik ook nog niet eerder gehad.

Graan wordt bij inslag in een mouterij (en andere graan verwerkende bedrijven) gezeefd en ook onder een magneet door gehaald om ongerechtigheid er uit te halen. Normaliter is dat voldoende. Ben bang dit een gevalletje pech is... wat bij niemand te verhalen valt...

Albertus

Sinds mijn posting in dit topic van vier jaar geleden heb ik geen steentjes meer in de mout gehad.
Kennelijk komt het niet dagelijks voor.

Bert

Adbrouwt

Gelukkig geen dagelijkse gebeuren dus domme pech.

 
Citaat van: Albertus op 02-11-2012  14:20 uSinds mijn posting in dit topic van vier jaar geleden heb ik geen steentjes meer in de mout gehad.
Kennelijk komt het niet dagelijks voor.

Bert
Had jij dit nog gemeld bij de leverancier en nog wat schadevergoeding gekregen.

Albertus

Citaat van: Adbrouwt op 02-11-2012  14:49 uHad jij dit nog gemeld bij de leverancier en nog wat schadevergoeding gekregen.

Ik had het wel willen melden maar het probleem was dat de mouten van verschillende leveranciers kwamen.
Schadevergoeding is natuurlijk een heel moeilijke zaak, bewijs maar eens dat dat steentje uit de mout kwam.
Zie het maar als een steentje dat je op de ruit van je auto krijgt.

Bert

RobinB

Hebben jullie ook foto's van de schade?

Albertus

Ik heb toen geen foto gemaakt van de schade. Wanneer ik nu kijk is de groef wat afgesleten en op een foto nauwelijks te zien.

Bert

bertarna

Daarjuist ook een steentje gevonden in mijn mout, ook grootte van een graankorrel. bij mij mout van castle malts

Adbrouwt



Dit zijn mijn beschadigingen aan mijn rollers. Het zijn twee flinke krassen bijna niet te zien op deze mistige wazige herfstige foto. Het valt natuurlijk mee. Daarom wilde ik graag weten of andere er ook last van hebben.
Als ik weet dat het voor kan komen dan kan ik er meer alert op zijn om te voorkomen dat ze tussen de rollers komen.

Schadevergoeding klinkt natuurlijk zwaar maar melden is natuurlijk altijd handig voor de leverancier en een klein cadeautje voor de geleden schade.

Maar ja de eerste kras op je auto is ook altijd balen maar hij zal er niet minder om rijden. Denk dat dit voor het schroten ook geldt. Gewoon een gevalletje jammer.

beermenke

Ik heb een zak pale ale gekocht en elk brouwsel loopt mijn molen vast. Nu voor de 3e keer
Er zitten steentjes in. Ik schep gewoon uit de originele zak. Nooit last van gehad. Heb ik toevallig pech? Vandaag 3 steentjes in 5 kg
Volgende brouwsel kijk ik eerst de mout na. Hebben hier meer mensen last van?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.