Schele Os Tripel

Gestart door Adrie, 18-03-2004 10:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dj Gerco.

Oke zal mij ook boeien. :lekkerbier: :lekkerbier: :lekkerbier: en nog een. :lekkerbier:
Ik heb het schema 52, 62, 72 en 78 graden aangehouden.
Dat is natuurlijk hetzelfde als in het recept staat.

Alleen de tijden zijn verschillend.
Ik zal het even opnoemen.
52 graden ---- 3 minuten.
62 graden ---- 10 minuten.
72 graden ---- 30 minuten.
78 graden ---- 30 minuten.

Ik ga verder geen uitleg geven van wie ik dit geleerd hebt.

Adrie

Je hebt zeker lange opwarmtijden?

MO

Of gewoon mazzel dat de Maasland gist zover uitvergist. Je schijnt er zelfs pils bij 10 grC vergistingstemperatuur mee te kunnen maken

Adrie

De uitslag van de wedstrijd Wie brouwt de beste Schele Os tripel is gisteren bekend gemaakt. De winnaars zijn geen onbekenden op dit forum. De derde prijs ging naar DJ Gerco.


En de eerste prijs is gegaan naar MO!


Hartelijk gefeliciteerd, jongens!

Martin is de gelukkige winnaar van 200 liter bier dat hij volgens een eigen recept mag brouwen op de Walhalla installatie. Uit de poging van Martin en zijn prijs mag duidelijk zijn dat aan het recept voor de Schele Os eigenlijk niets meer hoeft te worden veranderd.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi MO en DJ Gerco,



Ook van mij natuurlijk

:brouwen: :brouwen: :brouwen: VAN HARTE GEFELICITEERD!  :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Dj Gerco.

Bedankt voor de felicitaties jongens. :lekkerbier: :lekkerbier: :lekkerbier: :lekkerbier: :proost2: :proost2:
Ook al ben ik derde geworden, het voelt voor mij als de eerste plaats.
Ik ben er echt heel erg blij mee.

En Martin ook gefeliciteerd.  :gistsmile:
En brouwen maar in die Walhalla installatie.

Wie weet, wie tweede is geworden.
Want dat is de anonieme tweede plaats.
Wie o wie.....?
Toch niet Frans zelf he. ;) :D



MO

Hier een berichtje van de trotse winnaar. Ik sta er weer lekker op. Bedankt voor de foto's A3.

Voor de volledigheid: er waren 15 deelnemers. De jury stelde dat het goed proefbaar was wie wel en niet de Maasland gist heeft gebruikt. Overigens, de winnaar van de tweede plaats had een andere gist gebruikt.

Frans had een eigen manier van jureren ontwikkeld. De jury bestond uit hemzelf, Jan Martens (Jantjes bier Uden) en Constant Keinemans (brouwcafe Scheveningen). Mijn bier scoorde 32 punten uit een totaal van 40. Er waren oa 7 punten te verdienen bij vergelijking met origineel (ik had 6 uit 7).

Nog wat brouwtips voor dit brouwsel: gebruik veel gist (maar dat geldt natuurlijk altijd). Ik heb depots uit 1 Maasland witbier (0.3 L) en twee zeer verse 0.7 L tripels (1 week op fles) gebruikt voor opkweek. Vergistingstemperatuur op laten lopen tot ca 27 grC. Verder is het nogal een plakgist dus of bottel vlot of maak een verse giststarter voor de navergisting.

Adrie

Beetje off-topic, maar toch... Meer foto's van het bierfestival voor amateurbrouwers bij de Maaslandbrouwerij zijn HIER (Het Genootschap --> Verslagen) te zien.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Mooi verslag! Nu vind ik het nog meer jammer dat ik andere verplichtingen had.

 :degroeten: Jacques

Adrie

Nu staat er behalve de foto's ook een verslag op, geschreven door MO.

Jacques, volgend jaar heb je weer een kans!

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.