Recepten > Kloonbrouwsels

Schele Os Tripel

(1/7) > >>

Adrie:
Kloners,

Aangezien de Maaslandbrouwerij dit jaar 15 jaar bestaat, organiseert brouwmeester Frans Schamp dit jaar allerlei activiteiten. En daarvan is een dag voor amateurbrouwers op zaterdag 16 oktober. Op die dag wordt de wedstrijd "Wie brouwt de beste Schele Os Tripel" gehouden. Iedere amateurbrouwer mag meedoen en zijn flesjes inleveren. Keurmeesters keuren ter plekke en geven commentaar op je bier. En je kunt er nog een prijs mee winnen ook. Mooie gelegenheid voor ons om het recept van de Schele Os tot in de puntjes na te brouwen en op te nemen in het Kloonboek.

DOET ALLEN MEE
Groeten,

A3

MO:
Heren kloners,

de organisatie voor de thuisbrouwers dag op 16 oktober in de Maaslandbrouwerij in Oss (ter ere van het 15-jarig bestaan) is in volle gang.

Zoals jullie weten wordt op die dag een wedstrijd gehouden "Wie brouwt de beste Schele Oss tripel." Zeer interessant denk ik, en het resultaat zal ook worden opgenomen in ons kloon boek. De Schele Oss tripel is namelijk de op een na best verkopende Nederlandse tripel (na La Trappe).

En wat is er te winnen. Er is volgens mij een zeer interessante hoofdprijs. De winnaar krijgt de beschikking over de Walhalla brouwinstallatie en mag een eigen recept brouwen. Dit levert ca 33 kratten bier op!!! De prijs is all in: brouwen en bottelen. Ik kan me eigenlijk geen mooiere prijs voorstellen.

Ik hoop dat er veel mensen meedoen. Je kunt hier aangeven dat je meedoet, maar je kunt ook gewoon je fles inleveren en komen op die dag. A3 en ik doen zeker mee en zullen die dag ook aanwezig zijn in Oss (overigens goed bereikbaar met de trein).

Het recept staat in het volgende bericht.

gr
MO

MO:
Recept Schele Os Tripel

10 L, 18 EBC, 24 IBU, 80% efficientie, 1065-1012

2.65 kg pilsmout
0.19 kg tarwemout 3 EBC

maischschema
52 grC 40 min
62 grC 30 min
72 grC 20 min (of tot zetmeelnegatief)
78 grC filtreren en spoelen

Challenger       3,1 g       6.5 a-zuur 90 min koken
Brewer's gold   2,4 g       6.2 a-zuur 90 min koken
Hallertauer       9,6 g       5.4 a-zuur 45 min koken
Styrian Goldings 4.3 g     3.7 a-zuur 45 min koken

Gist
opkweek uit elk soort Maasland bier. Schele Oss tripel kan dus, maar witte wieven witbier is veel lichter, dus dat moet nog beter gaan

gr
MO

Johannes:

--- Citaat van: MO op 03-06-2004  10:34 u ---En wat is er te winnen. Er is volgens mij een zeer interessante hoofdprijs. De winnaar krijgt de beschikking over de Walhalla brouwinstallatie en mag een eigen recept brouwen. Dit levert ca 33 kratten bier op!!! De prijs is all in: brouwen en bottelen. Ik kan me eigenlijk geen mooiere prijs voorstellen.

--- Einde van citaat ---

Wow dat is niet kinderachtig! toch het overwegen waard om mee te doen...    :brouwen:

MO:
Voor meer info over de Walhalla installatie, zie

http://home.hetnet.nl/~maaslandbrouwerij/walhalla1.htm

Dit is dus de mobiele brouwinstallatie van de maaslandbrouwerijen.

gr
MO

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie