Zainasheff & Palmer: Brewing Classic Styles

Gestart door Adrie, 16-12-2008 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http://www.bol.com/nl/p/Engelse-boeken/brewing-classic-styles/1001004005618831/index.html&f=TXL&name=bespreek">
Brewing Classic Styles
</a>
Klik op het plaatje om dit boek te bestellen



Titel: Brewing Classic Styles
Auteurs: Jamil Zainasheff en John Palmer

1e druk
Jaar uitgifte: 2007
Naam uitgever: Brewers Publications
ISBN10: 0937381926
ISBN13: 9780937381922

317  pagina's
Prijs: ongeveer €15

Toen Jamil Zainasheff een jaar of 10 geleden begon met hobbybrouwen stelde hij zichzelf een doel. Hij wilde van elk door de Amerikaanse keurmeesters erkende biertype een goed voorbeeld van de stijl kunnen brouwen. Er zijn daar ondertussen meer dan 80 erkende bierstijlen. Om zijn vorderingen te testen, deed hij met zoveel mogelijk wedstrijden mee als hij kon vinden. Hij brouwde zeer veel om het doel te bewerkstelligen; denk maar niet dat het bij het eerste brouwsel van een biertype al raak was. Sommige biertypen moest hij vele malen brouwen om het juiste recept te vinden. Ook stuurde hij hetzelfde bier of recept meerdere keren in om te voorkomen dat een winnend recept een toevalstreffer was.

Het resultaat is dat Zainasheff de recordhouder prijzen winnen in de VS is en dat hij alle bierstijlen tot in de puntjes kent. Regelmatig ging hij ook op reis om in het land van origine de grote voorbeelden van de bierstijlen te proeven en vervolgens zijn recepten aan te passen.

Toen zijn levenswerk voltooid was, besloot hij zijn prijswinnende recepten te bundelen in een boek. Dit boek dus, dat hij samen schreef met biergoeroe John Palmer. Palmer weet heel veel over de meer technische kanten van het brouwen.

Het boek bestaat uit twee delen: een algemeen deel over brouwen, geschreven door Palmer en het deel met de recepten. Het algemene deel stelt niet zo heel veel voor, maar daarvoor koop je dit boek natuurlijk ook niet.

Het tweede deel is opgebouwd uit hoofdstukken per hoofdtype. Per hoofdtype (bijvoorbeeld lichte ondergisters) zijn er de biertypen (Amerikaanse pils, Noord-Duitse pils, Tjechische pils). Bij elk biertype staat een staatje met de belangrijke parameters als begindichtheid, einddichtheid, kleur en bitterheid en een beschrijving van geur, smaak en mondgevoel. Dan volgt een beschrijving van de belangrijke elementen voor het goed brouwen van dit biertype. Meestal gaat Zainasheff dan dieper in op de eigenschappen van het bier, maar ook op de ingrediënten en brouwtechnieken. Tenslotte volgt het recept (metrische eenheden staan erbij), zowel een extractrecept als een moutrecept. Zainasheff weet dat de vergisting het belangrijkste onderdeel van het brouwen is, dus hij vermeldt keurig de te gebruiken gist (een van White Labs, een van Wyeast en een geschikte korrelgist), de hoeveelheid te enten gist en de vergistingstemperatuur. Overigens heeft Zainasheff voor een aantal biertypen ook recepten van anderen toegevoegd als hij het idee heeft dat dat recept eigenlijk beter is. Van sommige biertypen staan dus twee recepten in het boek.


Ik vind het een sterk boek. Zainasheff weet waarover hij het heeft en zijn prijzenkast bewijst denk ik ook dat hij niet de eerste de beste brouwer is én dat de recepten deugen. Ik kan niet inschatten wat de kwaliteit is van de Amerikaanse bierkeurmeesters, maar gezien de bloeiende biercultuur en het voorkomen van veel meer biertypen daar dan hier (zowel in de biertypenlijst als in de winkels), denk ik dat dat wel snor zit. Met dit boek heb je een schitterend handvat voor recepten van biertypen die hier niet of nauwelijks te vinden zijn. Als je een goede brouwer bent en je brouwt het recept zo goed mogelijk na, dan heb je een goed voorbeeld van de stijl. En ook van stijlen die hier goed bekend zijn, maar waarvan we de recepten niet kennen heb je nu een idee van wat erin moet. Het inleidende stuk per biertype over de sleutels tot het goed brouwen van het biertype geven naar mijn idee precies weer waar het bij het biertype om draait. En die sleutels zijn waarschijnlijk nog belangrijker dan het recept zelf. Je kunt de informatie uit die sleutels en het recept samen gebruiken om jouw eigen recept samen te stellen.
Het mooist is als je het boek gebruikt naast de podcasts die Zainasheff heeft gemaakt. Per biertype bespreekt hij niet alleen het recept uit het boek, maar geeft ook meer informatie over het biertype, de ingrediënten en de brouwtechnieken dan hij in het boek kwijt kon. Je vind de podcasts hier. Deze maand (december 2008) eindigt de serie, omdat alle biertypen behandeld zijn. Je kunt natuurlijk ook alleen de podcasts beluisteren, maar zo'n boek is natuurlijk een handig naslagwerk.

Vanzelfsprekend staan of vallen de recepten met de kwaliteiten van de brouwer. Een goed recept gebrouwen door een slechte brouwer geeft geen goed bier. Daarnaast speelt ook jouw installatie een rol. De recepten zijn opgesteld voor een installatie met een brouwzaalrendement van 70%. Je zult dus de recepten moeten aanpassen aan jouw installatie, maar dat is logisch en geldt voor alle recepten van derden die je wilt gebruiken.

Cijfer (1-10): 9.

Caspar

Inderdaad een leuk boek! Ik gebruik dit boek tegenwoordig vaker dan de Biertypengids... en dat zegt wat ;D! Even een aanvulling op Adrie's verhaal, de biertypen worden ook uitgebreid besproken in het tijdschrift Brew Your Own.

Edgar

Ik sluit me hier bij aan; goed boek. Zainasheff is een gezonde mierenneuker (nökt alleen gezonde mieren), en dat mag ik wel.

Henielma

Dit boek is in combinatie met de podcasts een goede bron van informatie als je een biertype wil brouwen.

Johannes

Citaat van: Caspar op 16-12-2008 &nbsp;13:47 ude biertypen worden ook uitgebreid besproken in het tijdschrift Brew Your Own.

Voor mijn Stout heb ik ook zijn artikel in Brew your own gelezen. Hij geeft bijzonder goed aan waarom en wanneer je bepaalde ingredienten wel en niet zou moeten gebruiken. Ik heb het boek daarom ook besteld.

Albertus

Vorige week kreeg ik "Brewing Classic Styles" eindelijk bezorgd, het pakje was een maand "zoek".

Aan de recensie van Adrie heb ik weinig toe te voegen, een uitstekend boek.
Ik heb wel even moeten wennen aan Amerikaanse bieren als standaard en en dat als gevolg daarvan Europese bieren daar mee vergeleken worden en soms zelfs als een soort variant worden beschouwd in plaats van als voorvader van het Amerikaanse bier.

Waar ik ook aan moest wennen is dat de recepten uitgaan van extract brouwen en dat éénstapsmaischen de standaard methode is. De "all-grain option" geeft bij elk recept aan welke en hoeveel mout je als vervanging voor het extract kunt gebruiken. Voor Engelse bieren zal de éénstapsmaisch niet zo gek zijn, maar bij Duitse ondergisters lijkt het me toch niet zo gek voor het maischschema ook elders te rade te gaan.

Goed, degelijk boek. Aanrader.

Bert


Johannes

Citaat van: Albertus op 18-01-2009 &nbsp;11:14 uVorige week kreeg ik "Brewing Classic Styles" eindelijk bezorgd, het pakje was een maand "zoek".

Mijn bestelling was geannuleerd door Bol. Zou niet leverbaar zijn.

Albertus

Citaat van: Johannes op 18-01-2009 &nbsp;11:28 uMijn bestelling was geannuleerd door Bol. Zou niet leverbaar zijn.

Mijn exemplaar heb ik in de VS besteld via Amazon.com, het is daar nog steeds leverbaar ($ 13,57 is ongeveer € 10,50).
De verzendkosten uit de VS zijn hoger, maar door een lage dollar betaal je ongeveer hetzelfde als je bij bol.com zou betalen.

Bert

Koen

Ik heb hem in Engeland bij Amazon.co.uk gehaald. Sinds het Pond ongeveer een Euro waard is wordt het interessant.

Jacques

Citaat van: Albertus op 18-01-2009 &nbsp;12:10 uMijn exemplaar heb ik in de VS besteld via Amazon.com, het is daar nog steeds leverbaar ($ 13,57 is ongeveer € 10,50).
De verzendkosten uit de VS zijn hoger, maar door een lage dollar betaal je ongeveer hetzelfde als je bij bol.com zou betalen.

Mijn exemplaar is ook deze week binnengekomen. Deze had ik ook noodgedwongen via Amazon.com besteld. Vanmorgen heb ik er even een paar hoofdstukjes gelezen. Mooie praktische informatie!

Herman

Inmiddels wel weer leverbaar via Bol, heb hem vandaag ontvangen (samen met Kölsch van Eric Warner). Was wel € 2 duurder dan mijn vorige geannuleerde order :duimonder:. Ziet er goed uit.

Oscar


MM

Ziet er uit als mijn volgende bierboek aanschaf. :)

Takkie83

Jeetje dit boek is ver weggezakt in het forum zeg! Zegt dat iets over de populariteit of de kwaliteit? Zoek ik in de verkeerde hoek? Ik brouw nu net sinds enkele maanden mijn eigen biertjes naar Adrie zijn oeuvre en als volgende stap wil ik meer informatie over de verschillende biertypen zodat ik eerst eens kan brouwen naar klassieke stijl, dus ja toen kwam ik bij dit boek uit. Ook omdat ik heb begrepen dat de Derk Walsch gids niet meer (nieuw) te krijgen is en verouderd. Zit ik op het goede spoor of moet ik iets anders hebben? Uiteraard komt er een review als ik het gelezen heb.

Overigens moest ik erg lachen om onderstaande quote ;D

Citaat van: Edgar op 16-12-2008 &nbsp;19:57 uZainasheff is een gezonde mierenneuker (nökt alleen gezonde mieren), en dat mag ik wel.

Esterenbrouw

Takkie, blijkbaar is discussie over dit boek verder overbodig.

Ik vind het een uitstekend boek en heb er meerdere recepten uit gebrouwen en heb,
met deze recepten als basis of het gehele recept, in het verleden zeker 2 podiumplaatsen
behaald op het ONK.

Gewoon doen. Je moet wel de moutbrouwsels nemen en kijk goed naar de juiste mouten
te vervangen als er mouten gebruikt worden die hier niet verkrijgbaar zijn.

Mattijs

Goed boek
Recepten tot nu toe goed uitgepakt. Heb er 4 gemaakt.

Aanrader zijn ook de podcasts Brew Strong met John Palmer en Jamil.
En Brewing classic styles / The Jamil Show met meestal Tasty Mc Dole.
Beide gratis te beluisteren op The Brewing Network of met je podcast app.

Takkie83

Alleen maar lovende woorden dus? Of zijn er ook minpunten of redenen waarom ik beter een ander boek kan pakken? Is er naast de biertypengids van Walsh überhaupt een alternatief? Of moet ik gewoon deze hebben?

Esterenbrouw

Nee 2 lovende kritieken zegt niet alles natuurlijk.

Maar biertypen en de bijbehorende recepten door een icoon geschreven is toch prima.
Er zijn waarschijnlijk vele andere boeken die ik ook niet ken.

Takkie83

Citaat van: Esterenbrouw op 13-02-2020 &nbsp;20:10 uMaar biertypen en de bijbehorende recepten door een icoon geschreven is toch prima.

Ja, daar heb je wel een goed punt eigenlijk  ;D Misschien is verder 'zoeken' vrij zinloos.

Kunnen we dan stellen dat dit een goede vervanger is van de nimmer verschenen tweede druk van Derek?

Esterenbrouw

Dat ken ik niet. Is dat ook met recepten?

Takkie83

Citaat van: Esterenbrouw op 13-02-2020 &nbsp;20:25 uDat ken ik niet. Is dat ook met recepten?

Sorry ik ben misschien niet duidelijk genoeg. Ik bedoel de legendarische niet te vinden Biertypen Gids van Derek Walsh.

Esterenbrouw

Wat heb je er aan als er geen goede recepten bij staan?

Takkie83

Citaat van: Esterenbrouw op 13-02-2020 &nbsp;20:28 uWat heb je er aan als er geen goede recepten bij staan?

Ik weet niet of daar recepten in staan, het boek is immers niet te vinden  :weetniet: Het wordt in ieder geval geroemd als het om bierliteratuur gaat

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 13-02-2020 &nbsp;20:28 uWat heb je er aan als er geen goede recepten bij staan?

Er staan aanwijzingen voor recepten in.

Takkie83

Heb vandaag bij m'n boodschappen in Almere gelijk ook maar dit boek meegenomen. Bedankt jongens! Zodra ik er iets zinnigs over kan zeggen zal ik het hier posten  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.