Onvolledige recepten op internet

Gestart door Oscar, 10-12-2008 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Ja Hoppie, en rekenen met extract heeft de vervelende bijwerking, dat het niet uitmaakt waar dat extract vandaan komt.
Wij denken in mout en gebruiken mout.
Commercielen denken in extract en gebruiken alles wat extract oplevert. En dat is duidelijk merkbaar tegenwoordig...

Hopmans

Inderdaad.
Je kan de krediet-crisis zelfs proeven in je bier.
We zijn gezegend dat we kunnen brouwen.


RobinB

Citaat van: Jacques op 10-12-2008  20:09 uUiteraard moet je het doelvolume weten.
Niet dus, je moet je eigen doelvolume weten die van de ander is voor jouw niet van belang. Ik kan bijvoorbeel geen brouwsel maken van 100l

CiteerMaar het maakt niet zo veel uit of je nu op 1044 of 1046 uitkomt. Dat zelfde geldt voor 1077 of 1082. Het karakter van het bier verandert daardoor niet.
Daarom vind ik dat je niet precies op het doel SG hoeft uit te komen.

Klopt, en daarom spreek ik van een doelSG en geen vast begin SG.
het doelSG gebruik je als leidraad voor je brouwsel, om dus in dezelfde orde van grootte uit te komen. Dat je er uiteindelijk een paar puntjes naast zit is mijns inziens geen probleem! :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 11-12-2008  12:14 uNiet dus, je moet je eigen doelvolume weten die van de ander is voor jouw niet van belang. Ik kan bijvoorbeeld geen brouwsel maken van 100l

Maar je moet wel weten hoeveel liter wort gebrouwen is om dat te relateren aan de hoeveelheid gebruikte mout. Aan de hand van deze gegevens blijkt wat het brouwzaalrendement is en hoeft degene die het recept aanlevert daar geen inzicht in te geven. Je kunt het gewoon uitrekenen.

Alleen als het doel SG en de percentages zijn opgegeven hoef je de hoeveelheid wort dat gebrouwen is niet te weten.
In de meeste recepten zijn die gegevens niet vermeld. Maar die discussie hebben we al uitvoerig gevoerd.

RobinB

Citaat van: Jacques op 11-12-2008  12:23 uMaar die discussie hebben we al uitvoerig gevoerd.

Klopt, zand erover! We praten toch alleen maar langs elkaar heen...

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-12-2008  12:23 uAan de hand van deze gegevens blijkt wat het brouwzaalrendement is en hoeft de degenen die het recept aanleverd daar geen inzicht in te geven. Je kunt het gewoon uitrekenen.

Dus het vermelden van het Brouwzaal rendement is wel degelijk zinnig! Dan hoef je het volume niet te vermelden en kan de gebruiker van het recept zelf zijn moutstorting aan de hand van software bepalen.... :P :P


Jacques

Citaat van: Oscar op 11-12-2008  14:18 uDus het vermelden van het Brouwzaal rendement is wel degelijk zinnig! Dan hoef je het volume niet te vermelden en kan de gebruiker van het recept zelf zijn moutstorting aan de hand van software bepalen.... :P :P

Zucht. In veel recepten staat geen brouwzaalrendement en ook worden de percentages niet vermeld. Je moet dan wel weten hoeveel liter gebrouwen is maar is het brouwzaalrendement niet relevant omdat je die kunt uitrekenen.

PS
Het is aanlevert met een t en niet met een d.
Overigens zit in die zin wel twee andere taalkundige fouten. Het woord de staat teveel en degene moet zonder n.
Pas ik zo aan.

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-12-2008  14:27 uZucht.

 :slaperig:   :D :D  Soms word je inderdaad moe van al die discussies... :verbergen:   ;D ;D

Maarten

Citaat van: Jacques op 11-12-2008  14:27 u... is het brouwzaalrendement niet relevant omdat je die kunt uitrekenen.

Inderdaad. Als je in een recept het volume, grammen per mout en begin SG hebt, kun je toch alles uitrekenen wat je wilt? Als jij rendement wilt weten, reken je dat uit.
Je kan ook recepten opgeven met procenten of met rendement ipv volume en SG, maar een beginnende brouwer heeft geen sjoege van rendement.
Hij kan wel mikken op een begin SG.
Ook kan elke nederlander die naar school is geweest grammen mout omrekenen naar percentage(en andersom) en verschalen, dus dat is ook een loze discussie. Alleen met suiker is wat aan de hand als je het rendement niet weet, maar dat is geneuzel in de marge, en voor een beginnende brouwer niet relevant.

Hopmans

Eigenlijk is dit een kolder-discussie.
Het hangt er maar net vanaf wat er ontbreekt in een recept om te bepalen wat je nodig hebt.

 :degroeten:

EBC

Jongens... ik kolder nog even door hoor...

Schrijf voor een recept nou gewoon alles op wat je weet van het bier. Dan ben je altijd volledig  :verbergen: ;D.

Het rendement is per bier anders en kan alleen achteraf berekend worden. Het geeft bovendien geen inzicht in de verliezen na het koken. Nu zijn voor ons kleine brouwers die verliezen normaal gezien niet zo groot. Naast het rendement heb je dan toch ook altijd een eindvolume nodig.

Oscar

Citaat van: Maarten op 11-12-2008  16:38 uAls jij rendement wilt weten, reken je dat uit.

Maar dat wil je juist niet uitrekenen!

RobinB

Citaat van: Maarten op 11-12-2008  16:38 uOok kan elke nederlander die naar school is geweest grammen mout omrekenen naar percentage(en andersom) en verschalen, dus dat is ook een loze discussie.

Natuurlijk kan je hoeveelheden omrekenen naar percentages, je kan bijna alles in elkaar omrekenen, maar daar gaat het niet om.

Waar het om gaat is: wat is het minimum dat je nodig hebt om een recept enigszins compleet en dus betrouwbaar te reproduceren?
Voor het moutgedeelte zijn dat maar 2 variabelen:
- percentages stort
- doelSG

Dit is het simpelst en het simpelst leidt tot de minste fouten en hierdoor tot minder incomplete recepten.

je kan er ook komen met:
- mouten in grammen
- hoeveelheid bier
- doelSG of rendement

Dit zijn 3 punten in je recept die je dan nodig hebt. Mag van mij ook, het maakt me allemaal niks meer uit, maar zolang 2 < 3 is, is dit niet de simpelste weergave én daardoor dus gevoeliger voor incompleetheid.
Dát is en was het enige wat ik wil(de) zeggen. Alle andere combinaties zijn óf dubbelop óf incompleet.

Dat niet alle huidige recepten in het % + SG format zijn weergegeven, staat hier verder los van.

Jacques

Het wil kennelijk nog steeds niet landen dat je gewichten afweegt en geen percentages. Bij percentages moet je altijd gaan omrekenen naar gewichten, daar is geen ontkomen aan. Zo simpel zijn percentages dus niet...

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 10-12-2008 &nbsp;00:44 uEven een "schop" naar de richting van de gilden en website bouwers (Vat het niet te persoonlijk op  :-*).


Mijn idee over recepten staat op http://home.online.nl/jnaikema/recepten%20pagina.htm met links naar receptenpagina's

En van website bouwen heb ik (veel) minder verstand dan van brouwen en eigenlijk doet mij dat niets.

Hopbier

EBC

Nee Robin,

Als je alleen mouten in grammen hebt, dan heb je vanzelf ook de percentages.
Samen met het DoelSG, krijg je dan vanzelf al het aantal liters.

Dus mouten in grammen levert meer info dan alleen mouten in percentages.

RobinB

Citaat van: EBC op 11-12-2008 &nbsp;20:44 uAls je alleen mouten in grammen hebt, dan heb je vanzelf ook de percentages.

Das ook weer waar, maar dan dus wel het doelSG (wat Jacques eerder niet nodig vond). En een extra rekenstap die Jacques niet wil. Wat ik op zich niet begrijp, want je zal sowieso aan het rekenen moeten?

Citaat van: Jacques op 11-12-2008 &nbsp;20:40 uBij percentages moet je altijd gaan omrekenen naar gewichten, daar is geen ontkomen aan.

Jouw gewichten zijn voor mij niet bruikbaar, behalve om er percentages mee te berekenen. Ook al geef je jouw gewichten, ik zal toch andere moeten gebruiken ook daar is geen ontkomen aan. Als je het dan niet nodig vind om er een doelSG bij te zetten (want dat volgt uit je gewichten volume en rendement) heb je die andere 2 wel nodig.

Gewichten en doelSG, mag van mij ook! Reken ik wel om ;) ;D

Jacques

Volgens mij gaan we nu consensus bereiken! We moeten altijd rekenen, of dat willen of niet.

Gelukkig bestaat er brouwsoftware. Deze hoort in mijn optiek zo flexibel mogelijk zijn. Zowel degenen die met procenten willen werken als degenen die met gewichten willen werken horen bediend te worden. Waar je de voorkeur aan geeft is een kwestie van persoonlijke smaak en ervaring.
Beginners zullen denk ik het makkelijker vinden om te werken met gewichten omdat ze nog geen enkel idee hebben van hun brouwzaalrendement. Die zullen ze proefondervindelijk moeten gaan vaststellen. Als ze iets meer ervaring hebben gaat hun 1,5% chocolade mout ook wat meer zeggen. Daarom verdient het de voorkeur dat bij recepten zowel de gewichten als percentages als bereikt SG en hoeveelheid verkregen wort wordt vermeld. Op die manier kan iedereen doen met een recept wat hij wilt. En wat blijkt dan... De meeste recepten zijn toch behoorlijk compleet.

Oscar

Citaat van: Jacques op 11-12-2008 &nbsp;21:21 uDaarom verdient het de voorkeur dat bij recepten zowel de gewichten als percentages als bereikt SG en hoeveelheid verkregen wort wordt vermeld.

Kleine moeite om ff het Rendement erbij te vermelden, hoef je dat ook niet meer te berekenen...

Citaat van: Jacques op 11-12-2008 &nbsp;21:21 uEn wat blijkt dan... De meeste recepten zijn toch behoorlijk compleet.

Dus niet! Percentages worden niet vermeld en voor de beoordeling zegt dat toch veel meer (80% pilsmout zegt meer dan 5134 gram pilsmout naar mijn idee)
En rendement staat in zeker 80-90 % niet vermeld (m.u.v. de MTG site dus 100%).

Herman

Een onvolledig recept triggert de geïnteresseerde om zich te verdiepen in de materie en bijv. hier op het forum vragen te stellen.

Als ik een interessant recept vind, reken ik dit altijd na. Je ziet dan direct wat de % zijn en van welk rendement wordt uitgegaan.

De problematiek van Oscar snap ik wel, vanwege de premisse dat je in BrouwVisie eerst je rendement moet instellen. Het is echter niet nodig, daarmee is deze discussie ook gedoemd geen resultaten op te leveren, behalve wellicht iets van een consensus hier op het forum.

Hopmans

CiteerDe problematiek van Oscar snap ik wel, vanwege de premisse dat je in BrouwVisie eerst je rendement moet instellen.
Maar die moet je sowieso wel instellen.
Je gaat natuurlijk met je eigen rendement aan de gang, en niet met die van iemand anders.

 :degroeten:

Edgar

Voor mij is t  eerder een praktijkvoorbeeld dat het tegendeel bewijst..

Hopmans


Wat een idioterie dat in Beer-XML het OG geen verplicht veld is! Dit is een elementair onderdeel!
Ook werkt men totaal niet met pot.SG's, terwijl de bedenkers van Beer XML
zelf in hun programma's daar wel mee werken. Belachelijk!

              SGbereikt-1000
R = 100 * ----------------------
              SGmaximaal-1000

Daar kwam ik gisteravond laat pas achter.
Gelukkig ben ik aan "XML-in" nog niet begonnen, dus ik heb nog tijd om er over na te denken.

Dat Beer XML hapert aan alle kanten.
Eén grote gatenkaas terwijl BrewIT dit als datamodel hanteerd?
Dat kan nog wel eens lachen worden met recepten-uitwisseling.
Er zijn maar weinig veldjes verplicht in Beer XML.

Beer XML is duidelijk nog niet 100%, en het forum ligt daar ook op zijn gat.
Een beetje raar dus dat men blindelings een compleet programma op deze leest gaat inrichten.
Beer-XML is zeker niet heilig. Daar ben ik dus achter gekomen door er mee te werken.

Gelukkig heb ik deze formule van het Bergsche nog achter de hand voor als het OG niet is opgegeven in een externe XML.

                      Sgpunten * Wort volume (ltr)
Gewicht (kg) = -------------------------------------------------
                      % Extract mout * % Installatie rendement * 386.5


 :dansen:

RobinB

Citaat van: Herman op 12-12-2008 &nbsp;06:40 uEen onvolledig recept triggert de geïnteresseerde om zich te verdiepen in de materie en bijv. hier op het forum vragen te stellen.

Hier ben ik het ook wel mee eens, maar vannacht bedacht ik me nog een pluspunt van percentages tov grammen:
Een echte beginner zal gauw geneigd zijn een recept in grammen zo over te nemen met een fout resultaat als gevolg.

Bij een recept in percentages wordt ook de beginner gedwongen om te rekenen!
Dit had hij natuurlijk ook moeten doen met grammen, maar grammen geeft veel meer de schijn dat je het zo kan overnemen.

Iedereen zal een recept toch moeten omrekenen naar zijn volume, zijn rendement (of eerst uitgaan van 75%), zijn verliezen, etcetera...

Jacques

Citaat van: Hopmans op 12-12-2008 &nbsp;07:04 uJe gaat natuurlijk met je eigen rendement aan de gang, en niet met die van iemand anders.

Precies! Je moet eerst weten wat jouw rendement is om er mee te kunnen rekenen.
Iemand die net begint of met een ander installatie gaat brouwen weet dat absoluut niet. Daarom is het allesbehalve handig om het rendement verplicht te moeten invullen in brouwsoftware. Dat kunnen alleen ervaren brouwers doen en dan nog heb je afwijkingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.