Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lageren in gesloten vat of onder waterslot?  (gelezen 7964 keer)

Offline Chimayman

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Lageren in gesloten vat of onder waterslot?
« Gepost op: 09-12-2008 13:37 u »
Hey !

Heb zo pas voor de eerste maal gebrouwen. Bier staat nu te lageren nij ong. 1-2 C in afgesloten vat. Moet dit eigenlijk niet onder waterslot?
Iedere dag kijk ik even naar de vaten en heb dan de indruk dat de deksel wat bol staat. Als ik de dop van boven dan wat losdraai, ontsnapt er CO2 (vermoed ik).
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: lageren
« Reactie #1 Gepost op: 09-12-2008 14:04 u »
Ja, tenzij je een drukvat hebt met een overdruksveiligheidsventiel :)
Op zich is er bij 1-2 C biertemperatuur weinig gistactiviteit te verwachten (maak je een pils-achtige?), maar een waterslot lijkt me geen overbodige luxe...

Offline Chimayman

• *
« Reactie #2 Gepost op: 09-12-2008 16:02 u »
Maak een donkere trappistachtige (type Chimay  ;) )

Bedankt voor de tip!

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 09-12-2008 16:08 u »
Ja, tenzij je een drukvat hebt met een overdruksveiligheidsventiel ..

Hebben het er vroeger al eens over gehad.
Voor de lagering is een VINTY AIRLOCK (potjeswaterslot) prima: Heeft op z'n uitlaat een rubber flapje dat de uitlaat dichtknijpt wanneer de druk in het lagervat lager wordt dan erbuiten.
Wat ook soms gedaan wordt is het potje met een elastiekje zodanig vastzetten dat het alleen nog omhoog kan bij voldoende druk.

Afbeelding: van deze die ik heb, geen foto gevonden, kwam van BMS wijdepot in kuurne. Bestaat blijkbaar niet meer.
Het gelijkt goed op deze  2de foto, maar de onderste is ook geschikt.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 09-12-2008 16:44 u »
Maak een donkere trappist-achtige (type Chimay  ;) )

Tja, logisch misschien met zo'n naam, al zal je vast ook wel wat anders maken ;D
Wat is je doel van deze koude lagering?

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 09-12-2008 17:36 u »
Begrijp ik je verkeerd, of bedoel je dat je direct na het brouwen het bier bij 1-2 graden weg hebt gezet? Bij mij (en een paar anderen  ;)) heet dat namelijk niet lageren, de opslag in een vat na de brouwdag is de hoofdvergisting, als die afgelopen is kun je 'lageren'. Als dit inderdaad je hoofdvergisting is, zou ik het voor een bovengister(zoals Chimay gist) inderdaad wat warmer doen (18 graden of zo).

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-12-2008 17:53 u »
Wat is je doel van deze koude lagering?

Als zijn product eerst uitgegist is (onderstel ik) + na hevelen nog een dagje of 2 op kamertemperatuur is het toch normaal dat ie koud lagert.
Maar als het bol gaat staan: dan is het niet voldoende uitgegist hoor Chimayman.

Ik lees dat Chimayman van de gilde Vlier x root is, en daar hebben ze goede ervaren leermeesters.

Offline Chimayman

• *
« Reactie #7 Gepost op: 09-12-2008 19:11 u »
Bier is nagenoeg volledig uitgegist. Heeft 9 dagen gegist 21C. Heb mijn wort in drie verdeeld en er telkens andere gist opgezet (wou geen 150 L van hetzelfde bier): S33 - Wyeast Belgian Abbey - Witkap. SG was resp. 1016 - 1024 - 1035 (gestart op 1080!). Heb de vaten nu koud weggezet en ondertussen ook al een waterslot erop gezet.
Plan om een 4-tal weken koud te lageren en eerste weekend van 2009 te bottelen.

P.S.: Het bol staan was misschien wat overdreven maar druk was er wel.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-12-2008 20:00 u »
Als zijn product eerst uitgegist is (onderstel ik) + na hevelen nog een dagje of 2 op kamertemperatuur is het toch normaal dat ie koud lagert.

Tja, om em helderder te trekken?
Over de effecten op de smaak is het forum naar mijn mening nog niet duidelijk.
Ik heb bovengisters dan ook nog nooit koud gelagerd eigenlijk...?

S33 - Wyeast Belgian Abbey - Witkap. SG was resp. 1016 - 1024 - 1035 (gestart op 1080 !).

Wat een verassende SG's? De witkap ken ik niet, maar ik had de sg's van de S33 en Chimay precies omgekeerd verwacht.
Wel voldoende gist toegevoegd?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-12-2008 20:09 u »
Bier is nagenoeg volledig uitgegist. Heeft 9 dagen gegist 21C. Heb mijn wort in drie verdeeld en er telkens andere gist opgezet (wou geen 150L van hetzelfde bier): S33 - Wyeast Belgian Abbey - Witkap. SG was resp. 1016 - 1024 - 1035 (gestart op 1080 !). Heb de vaten nu koud weggezet en ondertussen ook al een waterslot erop gezet.
Plan om een 4-tal weken koud te lageren en eerste weekend van 2009 te bottelen.

P.S.: Het bol staan was misschien wat overdreven maar druk was er wel.
Als het bier nagenoeg uitgegist is, is het nog niet uitgegist en lijkt me te vroeg om koud te lageren.
Wat was het recept?

Offline Chimayman

• *
« Reactie #10 Gepost op: 09-12-2008 20:11 u »
@RobinB: Had me inderdaad vergist. Heb net mijn nota's gechecked en S33 zit op 1026 en Wyeast Belgian Abbey op 1016. Giststarters waren telkens ong 3.5 L op 50 L wort. Zeer actief op moment van toevoegen.
Witkap gist zorgde wel voor serieuze schuimvorming tijdens het gisten. Link: http://www.witkap.be/witkap/Home.html

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 09-12-2008 20:34 u »
Ah, oke, dan zit het wel goed :)
Witkap ken ik op zich wel (bedankt voor de link) van naam, maar heb het nog nooit gehad noch met de gist gewerkt.
Zou het misschien een bottelgist zijn, dat ie zo slecht doorgist?

Offline Marcel

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 09-12-2008 20:56 u »
Zelf heb ik ook eens een blond bier vergist met de Witkappater Stimulo. Deze gaf een vergistingsgraad van 82,8%. Het opkweken uit de fles ging makkelijk.

Offline Ronnie

• Super lid
Re: Lageren
« Reactie #13 Gepost op: 10-12-2008 09:52 u »
Uw Witkap zal geslabakt hebben hoor.
In uw gilde gebruiken ze die nogal graag weet ik. (Witbieren en kriek en andere fruitbieren).
Hou ze allemaal nog een beetje warm. Waarschijnlijk is door lucht en beweging bij hevelen terug leven ingekomen. Uw Witkap schat ik naar 1010 te kunnen, evenals die Wyeast, als het maischproces OK was en het SG niet benvloed is door minder vergistbare mouten, maar waarschijnlijk heb je een pak suikers gebruikt.

Leuk experiment om de 3 gisten es te vergelijken. De S33 pronostikeer ik naar 1020...1022.

Het Excell brouwblad gebruikt?

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 10-12-2008 09:53 u »
..Zou het misschien een bottelgist zijn, dat ie zo slecht doorgist?

Bij Witkap hebben ze maar n gist voor alles.