Koudhoppen (was drooghoppen)

Gestart door MO, 17-03-2004 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dees Dubbel

Mandflessen met brede hals bestaan ook tot zeker 20 liter, hoor. Heb er hier 2 staan.
Toegegeven, wel wat moeilijker als je luchtdicht wil vergisten onder waterslot.

Erwin Warners

Citaat van: Dees Dubbel op 04-02-2018  15:12 uMandflessen met brede hals bestaan ook tot zeker 20 liter, hoor.

Hoeveel centimeter opening hebben we het dan over?

Dees Dubbel

Ha, tijd voor een drankje.  ;) In het voorbijgaan heb ik een dikke 11,5 cm diameter werkelijke doorgang gemeten.

Hier en hier te koop van 5 tot 25 liter. Wellicht elders ook nog wel.

BMS levert er een niet-luchtdichte kunststof dop bij, die ik zo, zonder kleefband, gebruik voor wilde gisting. :nut: Over zuurstofinslag maak ik me dan wel later zorgen. :proost: Brouwland verkoopt kurken stoppen, waar je dan zelf een gaatje in maakt voor het waterslot.

Erwin Warners

Citaat van: Dees Dubbel op 04-02-2018  15:38 uHa, tijd voor een drankje.  ;) In het voorbijgaan heb ik een dikke 11,5 cm diameter werkelijke doorgang gemeten.

Hier en hier te koop van 5 tot 25 liter. Wellicht elders ook nog wel.

BMS levert er een niet-luchtdichte kunststof dop bij, die ik zo, zonder kleefband, gebruik voor wilde gisting. :nut: Over zuurstofinslag maak ik me dan wel later zorgen. :proost: Brouwland verkoopt kurken stoppen, waar je dan zelf een gaatje in maakt voor het waterslot.

Ik ga eens kijken bedankt voor de info.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 04-02-2018  15:09 uIk gebruik meestal PBW ik moet zeggen dit krijgt veel vuil los. Niet altijd alles, maar het is behoorlijk agressief.

Mijn ervaring is dat Chemipro Caustic alle vuil oplost. Een paar uur laten in werken en je fles is brandschoon.

De flessen voor mijn tests worden ook op die manier schoongemaakt. Daar kan een stevige koek tegen de wand in zitten afhankelijk van de gebruikte gist.

Knobby

Citaat van: Dees Dubbel op 04-02-2018  15:38 uHa, tijd voor een drankje.  ;) In het voorbijgaan heb ik een dikke 11,5 cm diameter werkelijke doorgang gemeten.

Hier en hier te koop van 5 tot 25 liter. Wellicht elders ook nog wel.

BMS levert er een niet-luchtdichte kunststof dop bij, die ik zo, zonder kleefband, gebruik voor wilde gisting. :nut: Over zuurstofinslag maak ik me dan wel later zorgen. :proost: Brouwland verkoopt kurken stoppen, waar je dan zelf een gaatje in maakt voor het waterslot.
Zo hey, das een serieus wijde hals!

25l fles

BrouwMark

Citaat van: Serge VL op 02-02-2018  07:53 uAfzuigkap filter (of hydrofobe watten) doen bij mij de truc.

Gekke vraag misschien, maar aan welke kant van de hevel?

BrouwMark

Weet iemand anders misschien het antwoord op mijn vraag? Ik wil vandaag een IPA gaan bottelen, en deze filtermanier klinkt wel goed.

Easywoods

Citaat van: BrouwMark op 06-02-2018  09:53 uWeet iemand anders misschien het antwoord op mijn vraag? Ik wil vandaag een IPA gaan bottelen, en deze filtermanier klinkt wel goed.

Ik denk om het antidroesemkopje heen, maar zeker weten doe ik het ook niet  :-\

Martijn0172

Citaat van: Easywoods op 06-02-2018  10:35 uIk denk om het antidroesemkopje heen, maar zeker weten doe ik het ook niet  :-\

Dat lijkt mij wel, gezien je anders verstopping in de slag krijgt en een verhoogde kans op deeltjes watten/filter in de Bottelemmer

BrouwMark

Dat leek mij ook wel hoor, maar voor het zelfde geld zegt iemand: niet om de doesemkop heen, dat slaat gelijk dicht van de gistkoek waar ie in staat...  :weetniet:

breda82

Ik heb een keer een hopsok om de droesemkop gedaan, sloeg meteen dicht. Daarna om de slang van de ontvangende kant en dat ging prima.

BrouwMark


Martijn0172

Citaat van: breda82 op 06-02-2018  12:34 uIk heb een keer een hopsok om de droesemkop gedaan, sloeg meteen dicht. Daarna om de slang van de ontvangende kant en dat ging prima.

Bij mij dus ook, aan de hand van die opmerking gaf  Serge VL de tip voor watten of de filter. Ik ben nu dus wel erg benieuwd naar hoe Serge VL het doet  ;D

BrouwMark

Ik heb een stuk kaasdoek ruim om de 'ontvangende' kant gebonden gisteren. Dit werkte prima.

Serge VL

Citaat van: Easywoods op 06-02-2018  10:35 uIk denk om het antidroesemkopje heen, maar zeker weten doe ik het ook niet  :-\
Sorry, maar ik kan niet alles lezen elke dag, maar het bovenstaande antwoord is inderdaad correct.

BrouwMark

Citaat van: Serge VL op 07-02-2018  16:14 uSorry, maar ik kan niet alles lezen elke dag, maar het bovenstaande antwoord is inderdaad correct.

Geeft niks... Dit werkte ook 😊

DinBo

Citaat van: Erwin Warners op 03-02-2018  19:38 uIk zit net dit alles te lezen en het valt me op dat mensen problemen hebben met de nauwe hals van een mandfles. Ik zou zelf dan eerder kiezen voor een kunststof vergistingsvat als ik wil drooghoppen. Deze hebben een grote opening waardoor schoonmaken ook nog eens makkelijker gaat.
Ik vraag me dus af waarom men toch voor een mandfles zou kiezen in dit geval?

Ik drooghop als volgt:

Gisting in kunststof emmer,  na 2 a 3 dagen is de heftige gisting achter de rug.
Dan doe ik er hopbellen bij laat deze zoals men adviseert 5 dagen erin.
Daarna (dus 7-8 dagen na begin vergisting ) hevel ik over in een glazen mandfles voor nagisting.
Ik hoef dus geen mandfles met grote opening omdat drooghoppen al is gebeurd.
(Glas is altijd beter als kunststof. Kunststof is wat luchtdoorlatend en neemt wat geur en smaak stoffen op)

Voor het bottelen doe ik suikerwater voor hergisting in 2e glazen mandfles en hevel daar in over om goede menging bier en suikerwater te krijgen.. Vanuit deze 2e mandfles hevel ik met vulpijpje bier in flesjes.
Hevelen doe ik  altijd met slang op bodem fles om zo weinig mogelijk zuurstofmenging te krijgen.


BrouwMark

Ben je dan niet bang/heb je er geen last van, dat een deel van je hoparoma's dan vervliegt met de co2?

Of dat, zoals eerder gemeld, je hoparoma's veranderen door de gisting? Edit: dit was in een ander topic, sorry /edit.

DinBo

Citaat van: BrouwMark op 07-02-2018  20:32 uBen je dan niet bang/heb je er geen last van, dat een deel van je hoparoma's dan vervliegt met de co2?

Of dat, zoals eerder gemeld, je hoparoma's veranderen door de gisting?
De heftigste vergisting is geweest als ik hop toevoeg
Drink nu net een IPA met Citra drooghop en daar  is het aroma zeker niet bij vervlogen.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.