Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Ik lager altijd in 30 liter plastic vaten...Een ander voordeel van die plastic vaten vind ik dat ze niet breekbaar zijn.
Ik gooi de hopbellen zonder zakje in de mandfles en hevel het bier af in een aparte bottelemmer.
Wat voor bier? Hoeveel hop wil je toevoegen op hoeveel bier? Welke hopsoort? En het is toch wel verse hop, hè? Niet weer hop uit 1980?
Bedoel je dat de hopbellen zomaar op/in het jongbier gegooid wordt?Maar kan dit hop dan geen verkeerde gistcellen bevatten en krijg je dan geen foute vergisting?
Hop is ooit geintroduceerd om de houdbaarheid van bier te verbeteren.
Ik zou graag een IPA van rond de 7% willen koudhoppen met Cascade, voor de eerste keer. Met wat zoekwerk op het forum vind ik echter allemaal verschillende tijden, van 3 dagen tot weken. En wat met hoeveelheid? Kan er iemand met ervaring een richtlijn geven? Ik lager meestal een week of drie in de koelkast (6 graden).