Koudhoppen (was drooghoppen)

Gestart door MO, 17-03-2004 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Als hij mij bedoelt: nee, pelletjes blijven heel mooi helemaal onderin liggen. Met bellen is het toch lastiger, ik kom af en toe wel een blaadje tegen in mijn bieren die ik zonder zeef heb gebotteld.

Adrie

Ach, als je een beetje secuur hevelt uit het lageringsvat naar je bottelvat, dan zal er nauwelijks iets in de flesjes terecht komen. Ik koudhop altijd met bloemen die ik zo in het lageringsvat doseer en dat werkt uitstekend. Bovendien is het een fraai gezicht, al die drijvende en zinkende bellen. Hoe langer je bier staat, hoe meer bellen bezinken, trouwens.

Edgar

Zijn er volgens jullie nadelen aan lang koudhoppen? Langer dan2 weken bedoel ik.

Caspar

Ik koudhop altijd 2 weken en ik heb nooit een "grassige" smaak aan mijn bieren.

Adrie

Bij een bier van mij heeft het ook wel eens langer geduurd voordat ik aan bottelen toekwam, zonder dat ik nadelige smaakeffecten kon ontdekken.

oranjeboombiertje

Geen probleem om langer te koudhoppen, gebeurt mij vaker.

Ik koudhop overigens altijd in een hopzak tegenwoordig. Ik zorg dan wel dat mijn vat goed vol zit en de hopzak dus niet bovenop het bier kan gaan drijven maar gewoon tegen het deksel aan komt te "drijven".

Die hopzak doe ik omdat ik daardoor mijn jongbier gewoon door het kraantje het vat uit kan laten lopen. Dit scheelt weer een hevel die ontsmet moet worden. Ik hoef alleen een slang te ontsmetten en ik hoef ook niet aan te zuigen.

 :degroeten:
Wesley

De-Geert

Hop jij koud in een gistvat, niet in glas?

oranjeboombiertje

Ik lager altijd in 30 liter plastic vaten. Die kan ik lekker tot de rand vol zetten en weer leeg tappen via het kraantje. Een ander voordeel van die plastic vaten vind ik dat ze niet breekbaar zijn.

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 23-06-2008  14:46 uIk lager altijd in 30 liter plastic vaten
...
Een ander voordeel van die plastic vaten vind ik dat ze niet breekbaar zijn.

Daar heb je een duidelijk punt, Wesley. Mijn glazen stolp bevat een barst in de bodem, ik durf deze dus niet meer te gebruiken...  :'(

Lageren doe ik in een zgn. zuurkoolvat (zonder kraantje). :duimop:

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Bij mij is een keer een glazen fles met 20 liter bier erin gesprongen. Sinds die tijd is glas (voor het lageren van bier dan) verbannen uit mijn brouwerij. Mijn ouders vinden het ook niet zo erg dat er nu niet meer een fles bier over de keukenvloer kan stromen ;D

 :degroeten:
Wesley

Anton

Citaat van: Caspar op 23-06-2008  08:58 uIk gooi de hopbellen zonder zakje in de mandfles en hevel het bier af in een aparte bottelemmer.

Bedoel je dat de hopbellen zomaar op/in het jongbier gegooid wordt?
Maar kan dit hop dan geen verkeerde gistcellen bevatten en krijg je dan geen foute vergisting?
Ik bedoel dan koudhoppen tijdens het nagisten, in (bijna) bier met alcohol.
 :weetniet:

Adrie

Gewoon in het bier gooien tijdens de lagering. Dat werkt uitstekend. Op hop groeien helemaal geen wilde gisten of enge bacteriën. Ik heb heel vaak gekoudhopt en nog nooit een infectie gehad door het koudhoppen en anderen op dit forum ook niet.

René K

Inderdaad gewoon op het jongbier laten drijven. Nooit wat gemerkt van wilde gisten o.i.d. in het bier.

Anton

OK, ga ik meteen proberen, merci. :biersmile:

Anton

Adrie

Wat voor bier? Hoeveel hop wil je toevoegen op hoeveel bier? Welke hopsoort? En het is toch wel verse hop, hè? Niet weer hop uit 1980?

bob

Citaat van: Adrie op 25-09-2008  21:41 uWat voor bier? Hoeveel hop wil je toevoegen op hoeveel bier? Welke hopsoort? En het is toch wel verse hop, hè? Niet weer hop uit 1980?

1 zin, 5 vragen?
Probeer dat eens in 1 zin te beantwoorden.

Jacques

Dat mogen 5 zinnen zijn. Het zijn toch 5 vragen. Ze staan op één regel maar dat betekent niet dat het één zin. Na een vraagteken houdt een zin op. Net zoals na een uitroepteken of een gewone punt.

JeroenCV

Citaat van: Anton op 25-09-2008  21:23 uBedoel je dat de hopbellen zomaar op/in het jongbier gegooid wordt?
Maar kan dit hop dan geen verkeerde gistcellen bevatten en krijg je dan geen foute vergisting?
Hop is ooit geintroduceerd om de houdbaarheid van bier te verbeteren. Dus nee geen verkeerde gistcellen aanwezig.

De-Geert

Citaat van: JeroenCV op 26-09-2008  08:45 uHop is ooit geintroduceerd om de houdbaarheid van bier te verbeteren.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hop steriel is.

JeroenCV


beats

Ik zou graag een IPA van rond de 7% willen koudhoppen met Cascade, voor de eerste keer. Met wat zoekwerk op het forum vind ik echter allemaal verschillende tijden, van 3 dagen tot weken. En wat met hoeveelheid? Kan er iemand met ervaring een richtlijn geven? Ik lager meestal een week of drie in de koelkast (6 graden).

EBC

Citaat van: beats op 23-03-2010  12:44 uIk zou graag een IPA van rond de 7% willen koudhoppen met Cascade, voor de eerste keer. Met wat zoekwerk op het forum vind ik echter allemaal verschillende tijden, van 3 dagen tot weken. En wat met hoeveelheid? Kan er iemand met ervaring een richtlijn geven? Ik lager meestal een week of drie in de koelkast (6 graden).

Zoveel smaken zoveel voorkeuren. Ik stel voor dat je begint met 1 gram per liter en dat gedurende 3 dagen. Dan kijken wat je ervan vindt en een volgende keer je strategie aanpassen.

Net zoals koud lageren bijvoorbeeld, dat doe ik helemaal niet...  ;) Het is maar net wat je vindt dat goed is. Waarom doe je het eigenlijk? Heb je het als eens geprobeerd zonder koud lageren?

EBC

In Duitsland vond ik dit prachtige struisvogeltheeëi.




Op de doos staat dat het van rvs is. Ik heb het een week in het water gelegd en geen enkel roestpuntje werd zichtbaar, dus dat zit wel snor.

Mijn nieuwe koudhop bling gadget!  ;D

Herman

Voor de liefhebbers, de Lidl verkoopt binnenkort ook zoiets. Al lijkt die versie van jou me wel mooier.

Oscar

Allemaal erg leuk van die hop-eieren...maar de hop los op het wort levert bij mij geen problemen op (We hebben het over koudhoppen toch ?)...en die dingen krijg je nooit in een bolfles  :denken: ;D ;D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.