Koudhoppen (was drooghoppen)

Gestart door MO, 17-03-2004 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Graag zou ik willen inventariseren wat de drooghop ervaringen zijn. Ik heb gelezen dat A3 de pellets in een zakje naait en die verzwaart met (glazen?) knikkers, ik heb gelezen dat Herman er pellets los instopt en die zakken dan vanzelf naar de bodem (maar gebruikt hij dan wel een doek om zijn hevelslang om extra sediment te voorkomen) en ik heb gelezen dat Theo heel veel moeite had om zijn gezakte hopbloemen onder in het vat te houden.
Tevens lees ik vaak over problemen dat het jongbier heel erg gaat schuimen als je de drooghop toevoegt.

Ik zou het liefste Hermans methode toepassen: pellets in het jongbier en drie weken wachten en hopen dat ze dan op de bodem liggen en daarna voorzichtig hevelen.

Andere ideeen?

gr
MO

Herman

Wat dacht je van een flinke hopzak met hopbloemen er in, verzwaard met wat RVS/Glas o.i.d. in een gistingsfles/-vat met grote openingen. Vandaag bij van der kooy flessen gezien met een grote opening.

Ik heb overigens geheveld zonder extra filterdoek, wel af en toe de fles schudden, zodat het teveel aan koolzuur er uit gaat en niet aan de hopdeeltjes blijft plakken.

Herman

MO

Maar Herman, jij hebt toch echt die pellets er los in gegooid, en na een paar weken waren ze gezakt?
gr
MO

Herman

Ja, maar jij vroeg om andere ideeen toch? Mijn 1e alinea reageert daarop.

Gerb

Ik heb laatst een bierbatch in 2-en gesplitst en de ene helft 1 week gedrooghopd met Saaz (2,7%), 1 gram per liter, bij een temperatuur van 20°C. De verschillen waren niet echt duidelijk. Alleen het aroma was iets hoppiger.

Gerb

Edwin

Ha Gerb :proost:

Da's toch ook precies de bedoeling van drooghoppen? Je experiment is dus wel geslaagd!

Edwin

MO

En hoe hebt je gedrooghopt Gerb? Heb je de pellets los in het lagervat gegooid?
gr
MO

Gerb

Ik heb gewoon hopbloemen gebruikt en die los in het lagervat gegooid. Ik denk dat je op die manier een groter contactoppervlak krijgt en dus een betere aromaoverdracht.

Bij was het verschil bijna niet te ruiken, het was echt maar een klein beetje hoppig. Ik vond het niet erg geslaagd, want ik heb wel eens andere gedrooghopte bieren geproefd en dat was echt een 'smaakexplosie'! Volgende keer maar wat sterkere hop toevoegen denk ik.

Gerrb

MaartenM

Ik had eigenlijk begrepen dat drooghoppen meestal tijdens de hoofdvergisting wordt gedaan?! Heb ik in elk geval nu wel gedaan. Ik heb een IPA gebrouwd (recept volgt nog) waarbij ik ook drooghop. Ik heb gisteren gebrouwd en vanochtend toen de gisting goed op gang was heb ik de hop toegevoegd. Wat denken jullie: zou ik met een gesterilliseerde lepel de hop erdoor moeten roeren (de hop drijft nu op het schuim) of zou deze vanzelf zakken danwel op een andere manier zijn smaak afgeven?
mvg
Maarten

Adrie

Ha Maarten,

Drooghoppen wordt tijdens de lagering gedaan. Bij de hoofdgisting ontsnapt er veel koolzuur uit het jongbier en met dit koolzuur kunnen smaakstoffen uit de hop uit het jongbier gewassen worden. De smaken die je wilt hebben verdwijnen gewoon door het waterslot. Bovendien heb je problemen met het gaan drijven van de hop, zoals je zelf al ondervindt. Je kunt proberen om ze onder te roeren, maar of het helpt...

Groeten,

A3

MaartenM

Tja, ik heb het er al inzitten en het bier is al een hop-bom dus ik denk dat ik maar niet tijdens het lageren nóg een keer hop toevoeg *hehe* Maar goed we zullen zien wat het wordt :)

norbertus

Beste biergenieters,

Ik heb laatst een Orval gekloond en zoals het hoort gedrooghopt tijdens de lagering. De hopbloemen werden in hopzakjes gedaan en verzwaard met glazen knikkers. Gezien de zakjes gaan bovendrijven mogen er enkele grote knikkers toegevoegd worden om de zakken beneden te houden. Deze zakjes heb ik aangekocht bij Brouwland.

Dit alles is goed verlopen maar bij het bottelen bleek dat er toch heel wat zwevende deeltjes in het bier rond dwarrelden.

Er werd dan een stoffen puntzak ingezet om het bier te filteren maar deze bleek na 20 l reeds verzadigd en bijgevolg ook verstopt. Een grover gaas werd gebruikt voor de resterende 30 l met als resultaat een iets troebeler bier.

We gaan nu afwachten hoe deze zwevende delen zich gaan afzetten tijdens de secundaire gisting.

Ik blijf hierbij wel met de vraag hoe we een filter kunnen bouwen om de resterende hopdelen op te vangen en de zuurstoftoevoer tot het jongbier kunnen beperken.

Een tweede probleem is wel de hopzakken uit de mandflessen verwijderen. Ik denk eraan mandflessen aan te kopen met een grote opening dan is dit probleem opgelost. Een investering indien ons orvalleke een meevaller is!

Heeft iemand ervaring of tips?

Norbertus.

Jacques

Bij het brouwen van de Orvalkloon heb ik plastic boterhamzakjes gebruikt voor het drooghoppen. In de zakjes heb ik kiezels gedaan die ik vooraf eerst bewerkt heb en een chlooroplossing en vervolgens gekookt heb.
Voordat ik de hop en de kiezels in de zakjes deed heb ik deze veelvuldig geperforeerd met een vork.
Het uit de glazen fles halen van de zakjes na het overhevelen van het bier ging inderdaad zeer moeizaam. Ik heb uiteindelijk de zakjes met een stok kapot gestoten waarna de hop, kiezels en restanten van de zakjes eenvoudig uit de fles gespoeld konden worden.
Het voordeel van deze methode is dat je geen dure hopzakjes nodig hebt en dat het geen probleem is zal de plastic zakjes verloren gaan (ik zou ze anders toch hebben weggegooid).

:degroeten:  Jacques

Bas

Hoi Nobertus,

Zo doe ik het: ik doe een gedeelte van het hop in de hopzak, samen met wat (ontsmette) knikkers. Vervolgens test ik of deze makkelijk uit de gistfles te trekken is (als er te veel hop / knikkers inzitten lukt dat niet zo). Vervolgens snoer ik de hopzak in, en doe weer een gedeelte van de hop met knikkers in het volgende stuk... etc. Wat je krijgt is een soort worst: een langgerekte hopzak met in elk ingesnoerd gedeelte wat hop en wat knikkers. Deze worst hang ik aan een snoertje in de gistfles. Na het drooghoppen trek ik aan het snoertje de worst redelijk makkelijk uit de gistfles. Doordat niet alle knikkers en hop op een hoop in de hopzak zitten, is er minder kans dat er een grote prop in de hopzak aan de binnenkant van de fles onstaat (waar je niet bij kan).

Een tip, als je het zo wil doen, probeer eerst eens als proef uit hoeveel knikker / hop je per ingesnoerd gedeelte moet nemen, en hoe je het best kan insnoeren.

Grt, Bas H.

JWVG

Even een oeroude draad afstoffen: omdat ik binnenkort ook ga koudhoppen (voor de tweede keer ooit), vroeg ik me af hoe mensen dit tegenwoordig doen. Als ik met bloemen ga koudhoppen, denk ik dat het ik het in een hopzakje verzwaard met knikkers ga doen. Maar eigenlijk werk ik het liefste met pellets. Los van de discussie of pellets nou slechter zijn dan bloemen: klopt het wat Herman hierboven jaren geleden zie, dat pellets na een aantal dagen koudhoppen naar beneden zakken zodat hevelen geen probleem is?

 :degroeten: JW.

MO

Pellets zaken helemaal uit, die raak je heel makkelijk kwijt. Bellen blijven drijven (prachtig gezicht!). Ik neem geen extra voorzorgsmaatregelen als ik pellets afhevel naar bottelvat. Gewoon een half duimse slang, meer niet. Met bellen is het toch lastiger. Ik heb laatst het jongbier over een keukenzeef geleid. Niet helemaal best practice (een filtertje zou netter zijn), maar het werkte erg goed.

Ik ben geen fan van hopzakken, dat kost te veel rendement.

EBC

Ik heb ze wel eens los gedaan. Later kan je ze er met een schuimspaan weer uithalen. Nou ja, afhankelijk van je vat natuurlijk.

Ik heb het ook met hopzak gedaan. Met knikkers. Maar je hebt wel heel veel knikkers nodig, bijna meer dan hop in volume, anders zinkt de boel niet.

Filteren doe ik niet, ik zie daar geen noodzaak voor. Er zullen dan altijd hopdeeltjes in je bier komen. En dat geeft niks. Die deeltjes zinken met je bottelgist naar de bodem en ze ziet ze niet meer terug.

Oscar

Citaat van: EBC op 22-06-2008  20:45 uEr zullen dan altijd hopdeeltjes in je bier komen.

Nahoppen op fles heet dat toch?  :D :D

EBC


Edgar

In de Impromptu IPA die nu staat te lageren/koudhoppen heb ik eerst Summit pellets gegooid, en daarna Amarillo bloemen. De bloemen drijven inderdaad nog, na een week.

Oscar

Citaat van: Edgar op 22-06-2008  23:30 uDe bloemen drijven inderdaad nog, na een week.

Zelf nog na 2 weken... Een tip : als je bolfles vrij vol zit en dus de hop als een dikke lag boven op je bier zit, is het aan te bevelen af en toe even rustig te zwenken om zo het hop in het bier te krijgen, ander blijft het ruistig een week boven op je bier liggen zonder dat het "nat" wordt. Dan heeft het natuurlijk geen nut...

Harold

Citaat van: MO op 22-06-2008  20:35 uPellets zaken helemaal uit, die raak je heel makkelijk kwijt. Bellen blijven drijven (prachtig gezicht!). Ik neem geen extra voorzorgsmaatregelen als ik pellets afhevel naar bottelvat. Gewoon een half duimse slang, meer niet. Met bellen is het toch lastiger. Ik heb laatst het jongbier over een keukenzeef geleid. Niet helemaal best practice (een filtertje zou netter zijn), maar het werkte erg goed.


Menno,

Als je niet filtert als je overhevelt naar het bottelvat, komen pellets dan niet in je flesjes? Wellicht een erg bitter bier als gevolg?

gr.
harold

Oscar

Citaat van: Harold op 22-06-2008  23:55 ukomen pellets dan niet in je flesjes? Wellicht een erg bitter bier als gevolg?

En nu de hamvraag: waarom kook je de hop minimaal een uur...

[bedenk tijd]
... :denken:
[/bedenk tijd]

Juist, om de alfazuren om te zetten in iso-alfazuren welke voor de bittere smaak zorgen. Dus koudhoppen draag niet bij aan de bitterheid van een bier!


Caspar

Ik gooi de hopbellen zonder zakje in de mandfles en hevel het bier af in een aparte bottelemmer. Vroeger gebruikte ik een filter, maar hetgeen aan blaadjes meekomt is zo minimaal dat ik het niet meer doe. De bellen / deeltjes blijven drijven, dus de bieren bie ik bewaar voor wedstrijden zijn nooit de laatst gebottelde flesjes ;).

Pellets vallen helemaal uit elkaar en zijn naar mijn mening lastiger te scheiden van het bier... maar ik gebruik nooit pellets ;D.

Menno

Citaat van: Harold op 22-06-2008  23:55 uMenno,

Als je niet filtert als je overhevelt naar het bottelvat, komen pellets dan niet in je flesjes? Wellicht een erg bitter bier als gevolg?

gr.
harold

Harold, je bedoeld MO zeker?  ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.