Bottelen na dry-hopping - hoe filteren?

Gestart door DJF3, 05-02-2018 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DJF3

Team,

Ben mijn eerste IPA aan het brouwen (hoera!).
Alles zit nu in het lagervat, met extra (dry-) hop.
Deze hop zit los in het bier zonder hop-sok o.i.d.


Nu vraag ik mij af:  hoe kan ik het beste ervoor zorgen dat de hop niet de flesjes in gaat?

Groeten!
DJ

RienP

Heb je pellets of bloemen gebruikt?

Knobby

Het makkelijkste is je gistvat goed koud zetten (paar graden boven 0). Dan zakt alle hop uit en kan je je bier er zo af hevelen, net zo als je je gist kwijt raakt dus.

pippakillinova

Als je veel bloemen hebt gebruikt, zou ik ze voor het koudzetten gewoon eruit zeven met een vergiet/zeef (dan drijven ze vaak nog). De zeef wel even desinfecteren.
De resthop zakt naar beneden bij het koudzetten.
En dan afhevelen zoals Knobby zegt.

brouwerwaldonk

Ik doe bij elk bier de laatste jaren er altijd hop in tijdens de lagering, en dan ook nog in een mandfles van 20L.
De hopbellen die er los in zitten hangen gewoon tegen de bovenkant. Als ik ga bottelen hevel ik zonder extra koud zetten met een droesemkapje op de hevelbuis en mijn bier komt glashelder zonder hopblaadjes in mijn bottelvat. De vorm van het droesemkapje belet dat er blaadjes kunnen meekomen

Het droesemkapje


De hevelbuis met droesemkapje


Het heldere bier na de lagering


Na het ledigen van de mandfles doe ik enkele malen +- 1L water in de mandfles om de losse hopbellen er uit te schudden.

DJF3

Citaat van: RienP op 05-02-2018  10:48 uHeb je pellets of bloemen gebruikt?

Bloemen..
Deze bestaan uit grotere stukjes maar ook kleinere, bijna poederachtige stukjes.

Kijkende naar de adviezen zal ik 't vat nog even goed koud zetten en dan met deze hevel naar mijn "bottelvat" overbrengen.

Daarna met dezelfde hevel en vulpijpje mijn flesjes in.



CeesM

Citaat van: pippakillinova op 05-02-2018  10:55 uAls je veel bloemen hebt gebruikt, zou ik ze voor het koudzetten gewoon eruit zeven met een vergiet/zeef (dan drijven ze vaak nog). De zeef wel even desinfecteren.
Deze methode bevordert denk ik oxidatie. :weetniet:

pippakillinova

Citaat van: CeesM op 05-02-2018  12:04 uDeze methode bevordert denk ik oxidatie. :weetniet:

I like to live dangerously  ;)

RienP

Citaat van: DJF3 op 05-02-2018  12:00 uBloemen..
Deze bestaan uit grotere stukjes maar ook kleinere, bijna poederachtige stukjes.

Kijkende naar de adviezen zal ik 't vat nog even goed koud zetten en dan met deze hevel naar mijn "bottelvat" overbrengen.

Daarna met dezelfde hevel en vulpijpje mijn flesjes in.

Als je bloemen gebruikt, doe dan een RVS (of koper) schuursponsje rond de punt van je hevel. Dit houdt perfect de hopbloemen tegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.