Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koudhoppen (was drooghoppen)  (gelezen 32148 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Koudhoppen (was drooghoppen)
« Gepost op: 17-03-2004 13:34 u »
Graag zou ik willen inventariseren wat de drooghop ervaringen zijn. Ik heb gelezen dat A3 de pellets in een zakje naait en die verzwaart met (glazen?) knikkers, ik heb gelezen dat Herman er pellets los instopt en die zakken dan vanzelf naar de bodem (maar gebruikt hij dan wel een doek om zijn hevelslang om extra sediment te voorkomen) en ik heb gelezen dat Theo heel veel moeite had om zijn gezakte hopbloemen onder in het vat te houden.
Tevens lees ik vaak over problemen dat het jongbier heel erg gaat schuimen als je de drooghop toevoegt.

Ik zou het liefste Hermans methode toepassen: pellets in het jongbier en drie weken wachten en hopen dat ze dan op de bodem liggen en daarna voorzichtig hevelen.

Andere ideeen?

gr
MO

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re:Drooghoppen
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2004 19:31 u »
Wat dacht je van een flinke hopzak met hopbloemen er in, verzwaard met wat RVS/Glas o.i.d. in een gistingsfles/-vat met grote openingen. Vandaag bij van der kooy flessen gezien met een grote opening.

Ik heb overigens geheveld zonder extra filterdoek, wel af en toe de fles schudden, zodat het teveel aan koolzuur er uit gaat en niet aan de hopdeeltjes blijft plakken.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2004 21:55 u »
Maar Herman, jij hebt toch echt die pellets er los in gegooid, en na een paar weken waren ze gezakt?
gr
MO

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2004 22:26 u »
Ja, maar jij vroeg om andere ideeen toch? Mijn 1e alinea reageert daarop.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 22-03-2004 12:27 u »
Ik heb laatst een bierbatch in 2-en gesplitst en de ene helft 1 week gedrooghopd met Saaz (2,7%), 1 gram per liter, bij een temperatuur van 20įC. De verschillen waren niet echt duidelijk. Alleen het aroma was iets hoppiger.

Gerb

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 22-03-2004 12:35 u »
Ha Gerb :proost:

Da's toch ook precies de bedoeling van drooghoppen? Je experiment is dus wel geslaagd!

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 22-03-2004 13:51 u »
En hoe hebt je gedrooghopt Gerb? Heb je de pellets los in het lagervat gegooid?
gr
MO

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2004 17:31 u »
Ik heb gewoon hopbloemen gebruikt en die los in het lagervat gegooid. Ik denk dat je op die manier een groter contactoppervlak krijgt en dus een betere aromaoverdracht.

Bij was het verschil bijna niet te ruiken, het was echt maar een klein beetje hoppig. Ik vond het niet erg geslaagd, want ik heb wel eens andere gedrooghopte bieren geproefd en dat was echt een 'smaakexplosie'! Volgende keer maar wat sterkere hop toevoegen denk ik.

Gerrb

Offline MaartenM

• Super lid
  • Ýl, Ýl og mer Ýl!
« Reactie #8 Gepost op: 29-03-2004 09:54 u »
Ik had eigenlijk begrepen dat drooghoppen meestal tijdens de hoofdvergisting wordt gedaan?! Heb ik in elk geval nu wel gedaan. Ik heb een IPA gebrouwd (recept volgt nog) waarbij ik ook drooghop. Ik heb gisteren gebrouwd en vanochtend toen de gisting goed op gang was heb ik de hop toegevoegd. Wat denken jullie: zou ik met een gesterilliseerde lepel de hop erdoor moeten roeren (de hop drijft nu op het schuim) of zou deze vanzelf zakken danwel op een andere manier zijn smaak afgeven?
mvg
Maarten

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 29-03-2004 09:59 u »
Ha Maarten,

Drooghoppen wordt tijdens de lagering gedaan. Bij de hoofdgisting ontsnapt er veel koolzuur uit het jongbier en met dit koolzuur kunnen smaakstoffen uit de hop uit het jongbier gewassen worden. De smaken die je wilt hebben verdwijnen gewoon door het waterslot. Bovendien heb je problemen met het gaan drijven van de hop, zoals je zelf al ondervindt. Je kunt proberen om ze onder te roeren, maar of het helpt...

Groeten,

A3

Offline MaartenM

• Super lid
  • Ýl, Ýl og mer Ýl!
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2004 10:23 u »
Tja, ik heb het er al inzitten en het bier is al een hop-bom dus ik denk dat ik maar niet tijdens het lageren nůg een keer hop toevoeg *hehe* Maar goed we zullen zien wat het wordt :)

Offline norbertus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een nimmer aflatende uitdaging!
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2004 23:34 u »
Beste biergenieters,

Ik heb laatst een Orval gekloond en zoals het hoort gedrooghopt tijdens de lagering. De hopbloemen werden in hopzakjes gedaan en verzwaard met glazen knikkers. Gezien de zakjes gaan bovendrijven mogen er enkele grote knikkers toegevoegd worden om de zakken beneden te houden. Deze zakjes heb ik aangekocht bij Brouwland.

Dit alles is goed verlopen maar bij het bottelen bleek dat er toch heel wat zwevende deeltjes in het bier rond dwarrelden.

Er werd dan een stoffen puntzak ingezet om het bier te filteren maar deze bleek na 20 l reeds verzadigd en bijgevolg ook verstopt. Een grover gaas werd gebruikt voor de resterende 30 l met als resultaat een iets troebeler bier.

We gaan nu afwachten hoe deze zwevende delen zich gaan afzetten tijdens de secundaire gisting.

Ik blijf hierbij wel met de vraag hoe we een filter kunnen bouwen om de resterende hopdelen op te vangen en de zuurstoftoevoer tot het jongbier kunnen beperken.

Een tweede probleem is wel de hopzakken uit de mandflessen verwijderen. Ik denk eraan mandflessen aan te kopen met een grote opening dan is dit probleem opgelost. Een investering indien ons orvalleke een meevaller is!

Heeft iemand ervaring of tips?

Norbertus.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2004 23:53 u »
Bij het brouwen van de Orvalkloon heb ik plastic boterhamzakjes gebruikt voor het drooghoppen. In de zakjes heb ik kiezels gedaan die ik vooraf eerst bewerkt heb en een chlooroplossing en vervolgens gekookt heb.
Voordat ik de hop en de kiezels in de zakjes deed heb ik deze veelvuldig geperforeerd met een vork.
Het uit de glazen fles halen van de zakjes na het overhevelen van het bier ging inderdaad zeer moeizaam. Ik heb uiteindelijk de zakjes met een stok kapot gestoten waarna de hop, kiezels en restanten van de zakjes eenvoudig uit de fles gespoeld konden worden.
Het voordeel van deze methode is dat je geen dure hopzakjes nodig hebt en dat het geen probleem is zal de plastic zakjes verloren gaan (ik zou ze anders toch hebben weggegooid).

:degroeten:  Jacques

Offline Bas

• Senior lid
Re:Koudhoppen (was drooghoppen)
« Reactie #13 Gepost op: 30-03-2004 15:48 u »
Hoi Nobertus,

Zo doe ik het: ik doe een gedeelte van het hop in de hopzak, samen met wat (ontsmette) knikkers. Vervolgens test ik of deze makkelijk uit de gistfles te trekken is (als er te veel hop / knikkers inzitten lukt dat niet zo). Vervolgens snoer ik de hopzak in, en doe weer een gedeelte van de hop met knikkers in het volgende stuk... etc. Wat je krijgt is een soort worst: een langgerekte hopzak met in elk ingesnoerd gedeelte wat hop en wat knikkers. Deze worst hang ik aan een snoertje in de gistfles. Na het drooghoppen trek ik aan het snoertje de worst redelijk makkelijk uit de gistfles. Doordat niet alle knikkers en hop op een hoop in de hopzak zitten, is er minder kans dat er een grote prop in de hopzak aan de binnenkant van de fles onstaat (waar je niet bij kan).

Een tip, als je het zo wil doen, probeer eerst eens als proef uit hoeveel knikker / hop je per ingesnoerd gedeelte moet nemen, en hoe je het best kan insnoeren.

Grt, Bas H.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Koudhoppen (was drooghoppen)
« Reactie #14 Gepost op: 22-06-2008 19:31 u »
Even een oeroude draad afstoffen: omdat ik binnenkort ook ga koudhoppen (voor de tweede keer ooit), vroeg ik me af hoe mensen dit tegenwoordig doen. Als ik met bloemen ga koudhoppen, denk ik dat het ik het in een hopzakje verzwaard met knikkers ga doen. Maar eigenlijk werk ik het liefste met pellets. Los van de discussie of pellets nou slechter zijn dan bloemen: klopt het wat Herman hierboven jaren geleden zie, dat pellets na een aantal dagen koudhoppen naar beneden zakken zodat hevelen geen probleem is?

:degroeten: JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 22-06-2008 20:35 u »
Pellets zaken helemaal uit, die raak je heel makkelijk kwijt. Bellen blijven drijven (prachtig gezicht!). Ik neem geen extra voorzorgsmaatregelen als ik pellets afhevel naar bottelvat. Gewoon een half duimse slang, meer niet. Met bellen is het toch lastiger. Ik heb laatst het jongbier over een keukenzeef geleid. Niet helemaal best practice (een filtertje zou netter zijn), maar het werkte erg goed.

Ik ben geen fan van hopzakken, dat kost te veel rendement.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 22-06-2008 20:45 u »
Ik heb ze wel eens los gedaan. Later kan je ze er met een schuimspaan weer uithalen. Nou ja, afhankelijk van je vat natuurlijk.

Ik heb het ook met hopzak gedaan. Met knikkers. Maar je hebt wel heel veel knikkers nodig, bijna meer dan hop in volume, anders zinkt de boel niet.

Filteren doe ik niet, ik zie daar geen noodzaak voor. Er zullen dan altijd hopdeeltjes in je bier komen. En dat geeft niks. Die deeltjes zinken met je bottelgist naar de bodem en ze ziet ze niet meer terug.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 22-06-2008 20:49 u »
Er zullen dan altijd hopdeeltjes in je bier komen.

Nahoppen op fles heet dat toch?  :D :D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #18 Gepost op: 22-06-2008 21:26 u »
Drukhoppen  :D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 22-06-2008 23:30 u »
In de Impromptu IPA die nu staat te lageren/koudhoppen heb ik eerst Summit pellets gegooid, en daarna Amarillo bloemen. De bloemen drijven inderdaad nog, na een week.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 22-06-2008 23:54 u »
De bloemen drijven inderdaad nog, na een week.

Zelf nog na 2 weken... Een tip : als je bolfles vrij vol zit en dus de hop als een dikke lag boven op je bier zit, is het aan te bevelen af en toe even rustig te zwenken om zo het hop in het bier te krijgen, ander blijft het ruistig een week boven op je bier liggen zonder dat het "nat" wordt. Dan heeft het natuurlijk geen nut...

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #21 Gepost op: 22-06-2008 23:55 u »
Pellets zaken helemaal uit, die raak je heel makkelijk kwijt. Bellen blijven drijven (prachtig gezicht!). Ik neem geen extra voorzorgsmaatregelen als ik pellets afhevel naar bottelvat. Gewoon een half duimse slang, meer niet. Met bellen is het toch lastiger. Ik heb laatst het jongbier over een keukenzeef geleid. Niet helemaal best practice (een filtertje zou netter zijn), maar het werkte erg goed.

Menno,

Als je niet filtert als je overhevelt naar het bottelvat, komen pellets dan niet in je flesjes? Wellicht een erg bitter bier als gevolg?

gr.
harold

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 22-06-2008 23:59 u »
komen pellets dan niet in je flesjes? Wellicht een erg bitter bier als gevolg?

En nu de hamvraag: waarom kook je de hop minimaal een uur...

[bedenk tijd]
... :denken:
[/bedenk tijd]

Juist, om de alfazuren om te zetten in iso-alfazuren welke voor de bittere smaak zorgen. Dus koudhoppen draag niet bij aan de bitterheid van een bier!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #23 Gepost op: 23-06-2008 08:58 u »
Ik gooi de hopbellen zonder zakje in de mandfles en hevel het bier af in een aparte bottelemmer. Vroeger gebruikte ik een filter, maar hetgeen aan blaadjes meekomt is zo minimaal dat ik het niet meer doe. De bellen / deeltjes blijven drijven, dus de bieren bie ik bewaar voor wedstrijden zijn nooit de laatst gebottelde flesjes ;).

Pellets vallen helemaal uit elkaar en zijn naar mijn mening lastiger te scheiden van het bier... maar ik gebruik nooit pellets ;D.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #24 Gepost op: 23-06-2008 12:26 u »
Menno,

Als je niet filtert als je overhevelt naar het bottelvat, komen pellets dan niet in je flesjes? Wellicht een erg bitter bier als gevolg?

gr.
harold

Harold, je bedoeld MO zeker?  ;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #25 Gepost op: 23-06-2008 13:20 u »
Als hij mij bedoelt: nee, pelletjes blijven heel mooi helemaal onderin liggen. Met bellen is het toch lastiger, ik kom af en toe wel een blaadje tegen in mijn bieren die ik zonder zeef heb gebotteld.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 23-06-2008 13:58 u »
Ach, als je een beetje secuur hevelt uit het lageringsvat naar je bottelvat, dan zal er nauwelijks iets in de flesjes terecht komen. Ik koudhop altijd met bloemen die ik zo in het lageringsvat doseer en dat werkt uitstekend. Bovendien is het een fraai gezicht, al die drijvende en zinkende bellen. Hoe langer je bier staat, hoe meer bellen bezinken, trouwens.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 23-06-2008 14:04 u »
Zijn er volgens jullie nadelen aan lang koudhoppen? Langer dan2 weken bedoel ik.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #28 Gepost op: 23-06-2008 14:05 u »
Ik koudhop altijd 2 weken en ik heb nooit een "grassige" smaak aan mijn bieren.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 23-06-2008 14:14 u »
Bij een bier van mij heeft het ook wel eens langer geduurd voordat ik aan bottelen toekwam, zonder dat ik nadelige smaakeffecten kon ontdekken.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 23-06-2008 14:34 u »
Geen probleem om langer te koudhoppen, gebeurt mij vaker.

Ik koudhop overigens altijd in een hopzak tegenwoordig. Ik zorg dan wel dat mijn vat goed vol zit en de hopzak dus niet bovenop het bier kan gaan drijven maar gewoon tegen het deksel aan komt te "drijven".

Die hopzak doe ik omdat ik daardoor mijn jongbier gewoon door het kraantje het vat uit kan laten lopen. Dit scheelt weer een hevel die ontsmet moet worden. Ik hoef alleen een slang te ontsmetten en ik hoef ook niet aan te zuigen.

:degroeten:
Wesley

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 23-06-2008 14:43 u »
Hop jij koud in een gistvat, niet in glas?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 23-06-2008 14:46 u »
Ik lager altijd in 30 liter plastic vaten. Die kan ik lekker tot de rand vol zetten en weer leeg tappen via het kraantje. Een ander voordeel van die plastic vaten vind ik dat ze niet breekbaar zijn.

Wesley

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #33 Gepost op: 23-06-2008 15:34 u »
Ik lager altijd in 30 liter plastic vaten
...
Een ander voordeel van die plastic vaten vind ik dat ze niet breekbaar zijn.

Daar heb je een duidelijk punt, Wesley. Mijn glazen stolp bevat een barst in de bodem, ik durf deze dus niet meer te gebruiken...  :'(

Lageren doe ik in een zgn. zuurkoolvat (zonder kraantje). :duimop:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 23-06-2008 15:43 u »
Bij mij is een keer een glazen fles met 20 liter bier erin gesprongen. Sinds die tijd is glas (voor het lageren van bier dan) verbannen uit mijn brouwerij. Mijn ouders vinden het ook niet zo erg dat er nu niet meer een fles bier over de keukenvloer kan stromen ;D

Wesley

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #35 Gepost op: 25-09-2008 21:23 u »
Ik gooi de hopbellen zonder zakje in de mandfles en hevel het bier af in een aparte bottelemmer.

Bedoel je dat de hopbellen zomaar op/in het jongbier gegooid wordt?
Maar kan dit hop dan geen verkeerde gistcellen bevatten en krijg je dan geen foute vergisting?
Ik bedoel dan koudhoppen tijdens het nagisten, in (bijna) bier met alcohol.
 :weetniet:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 25-09-2008 21:26 u »
Gewoon in het bier gooien tijdens de lagering. Dat werkt uitstekend. Op hop groeien helemaal geen wilde gisten of enge bacteriŽn. Ik heb heel vaak gekoudhopt en nog nooit een infectie gehad door het koudhoppen en anderen op dit forum ook niet.

Offline Renť K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #37 Gepost op: 25-09-2008 21:26 u »
Inderdaad gewoon op het jongbier laten drijven. Nooit wat gemerkt van wilde gisten o.i.d. in het bier.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #38 Gepost op: 25-09-2008 21:37 u »
OK, ga ik meteen proberen, merci. :biersmile:

Anton

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 25-09-2008 21:41 u »
Wat voor bier? Hoeveel hop wil je toevoegen op hoeveel bier? Welke hopsoort? En het is toch wel verse hop, hŤ? Niet weer hop uit 1980?

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 26-09-2008 00:34 u »
Wat voor bier? Hoeveel hop wil je toevoegen op hoeveel bier? Welke hopsoort? En het is toch wel verse hop, hŤ? Niet weer hop uit 1980?

1 zin, 5 vragen?
Probeer dat eens in 1 zin te beantwoorden.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 26-09-2008 08:41 u »
Dat mogen 5 zinnen zijn. Het zijn toch 5 vragen. Ze staan op ťťn regel maar dat betekent niet dat het ťťn zin. Na een vraagteken houdt een zin op. Net zoals na een uitroepteken of een gewone punt.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #42 Gepost op: 26-09-2008 08:45 u »
Bedoel je dat de hopbellen zomaar op/in het jongbier gegooid wordt?
Maar kan dit hop dan geen verkeerde gistcellen bevatten en krijg je dan geen foute vergisting?
Hop is ooit geintroduceerd om de houdbaarheid van bier te verbeteren. Dus nee geen verkeerde gistcellen aanwezig.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 26-09-2008 09:15 u »
Hop is ooit geintroduceerd om de houdbaarheid van bier te verbeteren.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hop steriel is.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #44 Gepost op: 26-09-2008 09:31 u »
Dat klopt.

Offline beats

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 23-03-2010 12:44 u »
Ik zou graag een IPA van rond de 7% willen koudhoppen met Cascade, voor de eerste keer. Met wat zoekwerk op het forum vind ik echter allemaal verschillende tijden, van 3 dagen tot weken. En wat met hoeveelheid? Kan er iemand met ervaring een richtlijn geven? Ik lager meestal een week of drie in de koelkast (6 graden).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2010 13:26 u »
Ik zou graag een IPA van rond de 7% willen koudhoppen met Cascade, voor de eerste keer. Met wat zoekwerk op het forum vind ik echter allemaal verschillende tijden, van 3 dagen tot weken. En wat met hoeveelheid? Kan er iemand met ervaring een richtlijn geven? Ik lager meestal een week of drie in de koelkast (6 graden).

Zoveel smaken zoveel voorkeuren. Ik stel voor dat je begint met 1 gram per liter en dat gedurende 3 dagen. Dan kijken wat je ervan vindt en een volgende keer je strategie aanpassen.

Net zoals koud lageren bijvoorbeeld, dat doe ik helemaal niet...  ;) Het is maar net wat je vindt dat goed is. Waarom doe je het eigenlijk? Heb je het als eens geprobeerd zonder koud lageren?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #47 Gepost op: 31-10-2010 08:20 u »
In Duitsland vond ik dit prachtige struisvogeltheeŽi.

Op de doos staat dat het van rvs is. Ik heb het een week in het water gelegd en geen enkel roestpuntje werd zichtbaar, dus dat zit wel snor.

Mijn nieuwe koudhop bling gadget!  ;D

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 31-10-2010 09:27 u »
Voor de liefhebbers, de Lidl verkoopt binnenkort ook zoiets. Al lijkt die versie van jou me wel mooier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #49 Gepost op: 31-10-2010 10:05 u »
Allemaal erg leuk van die hop-eieren...maar de hop los op het wort levert bij mij geen problemen op (We hebben het over koudhoppen toch ?)...en die dingen krijg je nooit in een bolfles  :denken: ;D ;D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #50 Gepost op: 31-10-2010 10:09 u »
In Duitsland vond ik dit prachtige struisvogeltheeŽi.

Op de doos staat dat het van rvs is. Ik heb het een week in het water gelegd en geen enkel roestpuntje werd zichtbaar, dus dat zit wel snor.

Mijn nieuwe koudhop bling gadget!  ;D

Hoi Jasper,

Heb je ook een bestelnummer? Zo'n theeŽi wil ik ook wel hebben. Misschien dat ik dan eens wat vaker ga drooghoppen. Zo'n rvs theeŽi is goed te desinfecteren (met Star San natuurlijk  ;D). Losse hop in mijn bier vind ik maar niks. Dat geeft problemen bij het leegmaken van mijn cilinderconisch gistvat (CCT). Even de deksel van mijn CCT en ik kan zo het theeŽi er in leggen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #51 Gepost op: 31-10-2010 10:10 u »
Heb je ook een bestelnummer? Zo'n theeŽi wil ik ook wel hebben.

HOP-EI !!!!  ;D ;D ;D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #52 Gepost op: 31-10-2010 10:26 u »
...Heb je ook een bestelnummer? ...

Ik zoek er al jaren naar en kwam het tegen in een winkeltje in Freiburg. Ik heb gezocht op internet, maar het daar nog niet terug gevonden. De streepjescode is 4009636170503.

Ik kom regelmatig in Duitsland. Mocht ik het nog eens tegenkomen, wil ik er wel een voor je kopen. De mijne kostte 12,50.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 31-10-2010 10:44 u »
Ik zoek er al jaren naar en kwam het tegen in een winkeltje in Freiburg. Ik heb gezocht op internet, maar het daar nog niet terug gevonden. De streepjescode is 4009636170503.

Ik kom regelmatig in Duitsland. Mocht ik het nog eens tegenkomen, wil ik er wel een voor je kopen. De mijne kostte 12,50.

Als je dat zou willen doen graag! Ik heb er geen haast mee.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 31-10-2010 11:12 u »
Als je dat zou willen doen graag! Ik heb er geen haast mee.

Tuurlijk, doe ik.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 01-02-2018 11:17 u »
Ik heb gisteren voor het eerst mijn hop-eieren gebruikt om te koudhoppen. Echter, de eieren zitten helemaal vol met pellets (geen ruimte voor verzwaring) en toen ik ze in het bier deed, bleven ze natuurlijk voor de helft boven het oppervlak drijven. Op deze manier is er dus minimaal contact met het bier en door het uitzetten van de pellets zal dit wellicht nog slechter worden.

Denken jullie dat dit mindere contact erg merkbaar wordt in de smaak? Raden jullie aan om ze er los in te gooien, of zou ik als alternatief de eieren er wat langer in kunnen laten zitten (3 weken oid)?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 01-02-2018 21:07 u »
Wat voor soort thee-ei heb je?

Het thee-ei dat ik heb is inmiddels goed verkrijgbaar in Nederland. Desnoods gebruik je er twee.

Te bestellen bij Bol.com. Als je dat doet via de onderstaand plaatje steun je het forum en het kost je niets extra.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 01-02-2018 21:34 u »
Wat voor soort thee-ei heb je?

Het thee-ei dat ik heb is inmiddels goed verkrijgbaar in Nederland. Desnoods gebruik je er twee.

Te bestellen bij Bol.com. Als je dat doet via de onderstaand plaatje steun je het forum en het kost je niets extra.

Ik heb drie van deze:
https://www.aliexpress.com/item/Portable-45-65-85-110mm-Stainless-Steel-Tea-Strainer-Infuser-Tea-Locking-Ball-Tea-Spice-Mesh/32802138987.html?spm=2114.search0104.3.1.5487f599HTr1SQ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_10344_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10618_10304_10307_10301_10313_10059_10534_100031_10103_441_10624_442_10623_10622_10621_10620_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_7&algo_expid=4a5525b1-42cd-4106-9851-d68599aed565-0&algo_pvid=4a5525b1-42cd-4106-9851-d68599aed565&priceBeautifyAB=0

En dan de XXL versie (ongeveer 10 cm doorsnee). Gisteren heb ik in elk 40 gram geperste bloemen gedaan (geen pellets dus zoals ik eerder schreef, dit is een foutje). 3x40 gram dus. Maar net heb ik ze vrijgelaten in het wort. Van binnen was alles nog droog.
Ik denk dat het beter is zo. Wordt wel even zeven voor het overhevelen naar het bottelvat...

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #58 Gepost op: 01-02-2018 21:40 u »
Ik drie van deze: https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.6.2.prhd1b&orderId=88551131696989&productId=32590344476
En dan de XXL versie (ongeveer 10cm doorsnee). Gisteren heb ik in elk 40gram geperste bloemen gedaan (geen pellets dus zoals ik eerder schreef, dit is een foutje). 3x40gram dus. Maar net heb ik ze vrijgelaten in het wort. Van binnen was alles nog droog.
Ik denk dat het beter is zo. Wordt wel even zeven voor het overhevelen naar het bottelvat...

Je link verwijst naar de inlogpagina van ali. Misschien eerst uitloggen op ali en dan het product zoeken en de link kopiŽren?

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 01-02-2018 21:43 u »
Je link verwijst naar de inlogpagina van ali. Misschien eerst uitloggen op ali en dan het product zoeken en de link kopiŽren?

Link aangepast. Bedankt!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 01-02-2018 22:36 u »
Gisteren heb ik in elk 40 gram geperste bloemen gedaan (geen pellets dus zoals ik eerder schreef, dit is een foutje).

Als je pellets gebruikt kun je meer hop kwijt in zo'n ei.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 02-02-2018 07:47 u »
Als je pellets gebruikt kun je meer hop kwijt in zo'n ei.

Dat is dan voor de volgende keer!

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #62 Gepost op: 02-02-2018 07:51 u »
Heeft iemand de oplossing voor mij om het jongbier op een makkelijke wijze te filteren zodat hopdelen achter blijven? Ik koudhop gewoon alles los de gistingcontainer in. Ik hevel over naar een bottel emmer of keg door middel van een automatische hevelfilter. Ik heb er laatst een hopzakje over gedaan maar deze was snel verstopt.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 02-02-2018 07:53 u »
Heeft iemand de oplossing voor mij om het jongbier op een makkelijke wijze te filteren zodat hopdelen achter blijven? Ik hevel over naar een bottel emmer of keg door middel van een automatische hevelfilter. Ik heb er laatst een hopzakje over gedaan maar deze was snel verstopt.
Afzuigkap filter (of hydrofobe watten) doen bij mij de truc.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 02-02-2018 08:00 u »
Mocht ik de volgende keer weer bloemen gebruiken, dan stort ik alles in de hopspider en die sluit ik af met aluminiumfolie en een tyrap. Dit gaat dan zo de brew bucket in.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 02-02-2018 10:37 u »

Dat is slim! Er iets ruimer overheen vouwen en vastzetten met een ty-rap?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 02-02-2018 12:05 u »
Dat is slim! Er iets ruimer overheen vouwen en vastzetten met een ty-rap?
Ja zo doe ik het ook

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 02-02-2018 13:19 u »
Ja zo doe ik het ook

Top! Ontsmet jij het ook? Ik zou geneigd zijn om het even in verdunde starsan te dompelen?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 02-02-2018 20:58 u »
Top! Ontsmet jij het ook? Ik zou geneigd zijn om het even in verdunde starsan te dompelen?

Lijkt mij niet onverstandig.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #69 Gepost op: 03-02-2018 19:38 u »
Ik zit net dit alles te lezen en het valt me op dat mensen problemen hebben met de nauwe hals van een mandfles. Ik zou zelf dan eerder kiezen voor een kunststof vergistingsvat als ik wil drooghoppen. Deze hebben een grote opening waardoor schoonmaken ook nog eens makkelijker gaat.
Ik vraag me dus af waarom men toch voor een mandfles zou kiezen in dit geval?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #70 Gepost op: 04-02-2018 11:45 u »
Een mandfles is van glas wat heel goed schoon te maken is. Vuil blijft er minder goed aan plakken. Verder is een mandfles luchtdicht dus geen diffusie. Als ik koudhop in een mandfles knip ik bij het schoonmaken het hopzakje kapot waardoor het gemakkelijk te verwijderen is. En tweedehands mandflessen zijn vaak goedkoop te vinden op het internet.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 04-02-2018 12:34 u »
Een mandfles is van glas wat heel goed schoon te maken is. Vuil blijft er minder goed aan plakken.

Dit vind ik dus nu net het grote nadeel zo makkelijk krijg ik ze niet schoon. Zelfs niet met speciale borstels voor deze flessen.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 04-02-2018 12:39 u »
Bij wordt alles steeds gedesinfecteerd, kan zowel met alcohol 75% als met Star San of andere (industriŽle)middelen.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #73 Gepost op: 04-02-2018 12:52 u »
Dit vind ik dus nu net het grote nadeel zo makkelijk krijg ik ze niet schoon. Zelfs niet met speciale borstels voor deze flessen.
Maar je kunt wel goed zware chemische middelen inzetten zonder dat de mandfles daar last van heeft. Maar ik geef toe dat de smalle opening niet altijd handig is. Een goede borstel helpt wel om hem schoon te krijgen (een lange dunne) die makkelijk door de hals past. Verder heb ik ook wel eens zo'n lapje aan een boormachine geprobeerd maar daar was ik niet een groot fan van.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 04-02-2018 15:09 u »
Maar je kunt wel goed zware chemische middelen inzetten zonder dat de mandfles daar last van heeft.

Ik gebruik meestal PBW ik moet zeggen dit krijgt veel vuil los. Niet altijd alles, maar het is behoorlijk agressief.

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #75 Gepost op: 04-02-2018 15:12 u »
Mandflessen met brede hals bestaan ook tot zeker 20 liter, hoor. Heb er hier 2 staan.
Toegegeven, wel wat moeilijker als je luchtdicht wil vergisten onder waterslot.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #76 Gepost op: 04-02-2018 15:23 u »
Mandflessen met brede hals bestaan ook tot zeker 20 liter, hoor.

Hoeveel centimeter opening hebben we het dan over?

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #77 Gepost op: 04-02-2018 15:38 u »
Ha, tijd voor een drankje.  ;) In het voorbijgaan heb ik een dikke 11,5 cm diameter werkelijke doorgang gemeten.

Hier en hier te koop van 5 tot 25 liter. Wellicht elders ook nog wel.

BMS levert er een niet-luchtdichte kunststof dop bij, die ik zo, zonder kleefband, gebruik voor wilde gisting. :nut: Over zuurstofinslag maak ik me dan wel later zorgen. :proost: Brouwland verkoopt kurken stoppen, waar je dan zelf een gaatje in maakt voor het waterslot.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #78 Gepost op: 04-02-2018 17:04 u »
Ha, tijd voor een drankje.  ;) In het voorbijgaan heb ik een dikke 11,5 cm diameter werkelijke doorgang gemeten.

BMS levert er een niet-luchtdichte kunststof dop bij, die ik zo, zonder kleefband, gebruik voor wilde gisting. :nut: Over zuurstofinslag maak ik me dan wel later zorgen. :proost: Brouwland verkoopt kurken stoppen, waar je dan zelf een gaatje in maakt voor het waterslot.

Ik ga eens kijken bedankt voor de info.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 04-02-2018 21:02 u »
Ik gebruik meestal PBW ik moet zeggen dit krijgt veel vuil los. Niet altijd alles, maar het is behoorlijk agressief.

Mijn ervaring is dat Chemipro Caustic alle vuil oplost. Een paar uur laten in werken en je fles is brandschoon.

De flessen voor mijn tests worden ook op die manier schoongemaakt. Daar kan een stevige koek tegen de wand in zitten afhankelijk van de gebruikte gist.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #80 Gepost op: 04-02-2018 23:29 u »

Zo hey, das een serieus wijde hals!

25l fles

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #81 Gepost op: 05-02-2018 16:07 u »

Gekke vraag misschien, maar aan welke kant van de hevel?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 06-02-2018 09:53 u »
Weet iemand anders misschien het antwoord op mijn vraag? Ik wil vandaag een IPA gaan bottelen, en deze filtermanier klinkt wel goed.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #83 Gepost op: 06-02-2018 10:35 u »
Weet iemand anders misschien het antwoord op mijn vraag? Ik wil vandaag een IPA gaan bottelen, en deze filtermanier klinkt wel goed.

Ik denk om het antidroesemkopje heen, maar zeker weten doe ik het ook niet  :-\

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 06-02-2018 10:42 u »

Dat lijkt mij wel, gezien je anders verstopping in de slag krijgt en een verhoogde kans op deeltjes watten/filter in de Bottelemmer

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 06-02-2018 10:55 u »
Dat leek mij ook wel hoor, maar voor het zelfde geld zegt iemand: niet om de doesemkop heen, dat slaat gelijk dicht van de gistkoek waar ie in staat...  :weetniet:

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #86 Gepost op: 06-02-2018 12:34 u »
Ik heb een keer een hopsok om de droesemkop gedaan, sloeg meteen dicht. Daarna om de slang van de ontvangende kant en dat ging prima.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 06-02-2018 13:23 u »
Ik bedoel maar 😁.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 06-02-2018 15:54 u »
Ik heb een keer een hopsok om de droesemkop gedaan, sloeg meteen dicht. Daarna om de slang van de ontvangende kant en dat ging prima.

Bij mij dus ook, aan de hand van die opmerking gaf  Serge VL de tip voor watten of de filter. Ik ben nu dus wel erg benieuwd naar hoe Serge VL het doet  ;D

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 07-02-2018 14:20 u »
Ik heb een stuk kaasdoek ruim om de 'ontvangende' kant gebonden gisteren. Dit werkte prima.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 07-02-2018 16:14 u »
Sorry, maar ik kan niet alles lezen elke dag, maar het bovenstaande antwoord is inderdaad correct.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 07-02-2018 17:44 u »
Sorry, maar ik kan niet alles lezen elke dag, maar het bovenstaande antwoord is inderdaad correct.

Geeft niks... Dit werkte ook 😊

Offline DinBo

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Blijven proberen tot het lukt
« Reactie #92 Gepost op: 07-02-2018 19:00 u »
Ik zit net dit alles te lezen en het valt me op dat mensen problemen hebben met de nauwe hals van een mandfles. Ik zou zelf dan eerder kiezen voor een kunststof vergistingsvat als ik wil drooghoppen. Deze hebben een grote opening waardoor schoonmaken ook nog eens makkelijker gaat.

Ik drooghop als volgt:

Gisting in kunststof emmer,  na 2 a 3 dagen is de heftige gisting achter de rug.
Dan doe ik er hopbellen bij laat deze zoals men adviseert 5 dagen erin.
Daarna (dus 7-8 dagen na begin vergisting ) hevel ik over in een glazen mandfles voor nagisting.
Ik hoef dus geen mandfles met grote opening omdat drooghoppen al is gebeurd.
(Glas is altijd beter als kunststof. Kunststof is wat luchtdoorlatend en neemt wat geur en smaak stoffen op)

Voor het bottelen doe ik suikerwater voor hergisting in 2e glazen mandfles en hevel daar in over om goede menging bier en suikerwater te krijgen.. Vanuit deze 2e mandfles hevel ik met vulpijpje bier in flesjes.
Hevelen doe ik  altijd met slang op bodem fles om zo weinig mogelijk zuurstofmenging te krijgen.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 07-02-2018 20:32 u »
Ben je dan niet bang/heb je er geen last van, dat een deel van je hoparoma's dan vervliegt met de co2?

Of dat, zoals eerder gemeld, je hoparoma's veranderen door de gisting? Edit: dit was in een ander topic, sorry /edit.

Offline DinBo

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Blijven proberen tot het lukt
« Reactie #94 Gepost op: 07-02-2018 23:40 u »
Ben je dan niet bang/heb je er geen last van, dat een deel van je hoparoma's dan vervliegt met de co2?

Of dat, zoals eerder gemeld, je hoparoma's veranderen door de gisting?
De heftigste vergisting is geweest als ik hop toevoeg
Drink nu net een IPA met Citra drooghop en daar  is het aroma zeker niet bij vervlogen.