Hopoogst 2009

Gestart door EBC, 06-12-2008 16:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Ja, ik begin maar vast een nieuwe draad, want mijn nieuwe plantjes zullen toch pas in 2009 bellen gaan geven...

Ik heb hopplanten besteld bij APlus Hops in Engeland. Het duurde erg lang voordat ik ze kreeg, maar dat had met de oogst te maken. De afgelopen weken hebben ze de planten opgegraven. Deze week kwamen ze binnen. Ik neem aan dat als je nu bestelt, dat ze direct kunnen leveren.

Ze staan nu in potten op een tijdelijke plaats, totdat ik mijn hopveldje ga aanleggen. In Zeeland slapen mijn Centennial en Hallertauen nog, die komen binnenkort over.

Prachtige planten:




Twee ervan zijn voor een andere brouwer, dat wordt stekkies ruilen....

Oscar

Leuke plantjes..zo te zien heb je vooruitgang geboekt  ;) Die Bramlig Cross ertussen is wat minder..dat is vind ik niet zo'n hele lekkere hop  :(

RobinB

Ha mooi, lekker op tijd een nieuw draadje ook!
Ik ben van plan om komend jaar mijn hoppen in de tuin van mijn ouders onder te brengen (nog steeds in pot)
Mijn tuin ligt op het noorden en dat is zon-technisch niet ideaal.

Ook heb ik dan de mogelijkheid om een veel hogere constructie op te bouwen!
Voorlopig slapen ze nog in mijn tuintje :)

Ronnie

Citaat van: Oscar op 06-12-2008  16:34 uDie Bramlig Cross ertussen is wat minder... dat is niet zo'n hele lekkere hop 

Qué? !! Wat je daar zegt!  :neenee:

Dat zal wel aan de brouwer liggen, Foei Oscar!  :echtboos:

EBC

Een detail van Edgar's Phoenix hopwortelknol, mooi hè?



EBC

Het zijn natuurlijk maar zwarte potten, maar toch mooi, niet? In de linkerbovenhoek nog net een paar hoppalen...




Zodra ik meer tijd heb en een nieuwe steel op mijn spade heb gezet, dan zal ik mijn veldje gaan aanleggen. Plaatjes volgen te zijner tijd.

En Oscar, geef eens wat meer info over die Brambling Cross... 'niet lekker' is nogal vaag. Wat is er dan mee?

wiwi

Ik ben curieus hoe hoog de Prima Donna wordt.
Binnen een maand bestel ik Saaz en H. Tradition bij Eickelmann. Dat zijn wel plantjes in pot, waarschijnlijk niet afgehard (want nog groen) en vraag mij af hoe ik ze best behandel, op een koele lichte plaats binnen of al meteen op een beschutte plaats buiten?

EBC

Ik heb in het najaar ook planten besteld bij Eickelmann. Mooie plantjes hoor, in een potje. Ik heb ze in een grotere pot over gezet en die pot ingegraven. Dat is puur tijdelijk totdat mijn veldje klaar is. De kleine potjes zaten helemaal vol wortels. Ook hele mooie planten hoor!

Volgens mij kan je ze gewoon nu al planten buiten. Bij Eickelmann gaan ze in het najaar ook naar buiten om af te harden. En groene hop bestaat niet meer in december...

Eickelmann verkoopt ook tweejarige planten, dat geeft een jaar voorsprong. Even mailen of bellen met ze...

wiwi

Citaat van: EBC op 06-12-2008  18:01 uDe kleine potjes zaten helemaal vol wortels. Ook hele mooie planten hoor!
Awel, dat hoor ik graag, zie.
Citaat van: EBC op 06-12-2008  18:01 uEn groene hop bestaat niet meer in december...
Als ze pas vermeerderd zijn en nog uit een warme ruimte komen met lange daglengtes wel hè. Maar ik zie nu liever ook geen groene plantjes enkel potjes vol wortels.
Citaat van: EBC op 06-12-2008  18:01 uEickelmann verkoopt ook tweejarige planten, dat geeft een jaar voorsprong. Even mailen of bellen met ze...
Ga ik zeker nog doen.

HansW

Ik ben dit jaar ook eens van plan een beetje hop te zetten... Als het nog van mijn ouders mag natuurlijk, ze hebben een verhaal gehoort van iemand die hop had gepland en wie zijn tuin nu vol hop hangt.... Ze zijn nu dus een beetje bang dat dat ook met onze tuin gaat gebeuren als ik hop plant...

groeten

Hans

Ronnie

Citaat van: EBC op 06-12-2008  17:39 uEen detail van Edgar's Phoenix hopwortelknol, mooi hè?

Waw! wat een scheuten, nu al! beetje te warm gestaan?
- je zou met het jaareinde zelfs een hoppescheuten gerecht kunnen prepareren, mmmm..., zet met wat wakke grond in een licht verwarmde plaats.

EBC

Citaat van: HansW op 06-12-2008  18:50 uIk ben dit jaar ook eens van plan een beetje hop te zetten... Als het nog van mijn ouders mag natuurlijk, ze hebben een verhaal gehoort van iemand die hop had gepland en wie zijn tuin nu vol hop hangt.... Ze zijn nu dus een beetje bang dat dat ook met onze tuin gaat gebeuren als ik hop plant...

groeten

Hans

Een hopplant vermeerdert zich met rhizomen. Dat zijn een soort ondergrondse uitlopers. Anders dan wortels gaan deze uitlopers horizontaal, eigenlijk maar vlak onder de oppervlakte. Hopplanten maken rhizomen aan vanaf ongeveer hun derde jaar. Door nu elk jaar de plant rondom af te steken en de rhizomen uit te trekken blijft de plant keurig binnen de perken. De rhizomen zijn geliefd materiaal voor andere hoptelers of tuincentra.

Dus die iemand kan goed gelijk hebben, als die niet wat onderhoud had gepleegd aan zijn plant...

HansW

Ok, bedankt voor de informatie! Nu kan ik men ouders overtuigen dat ik men plant goed zal onderhouden  :engel: Desnoods bouw ik wel een soort bloembakken zodat ze zich niet kunnen verspreiden...

Groeten

Hans

jelle

Hallo

Je kunt een hopplant in toom houden door een speciekuip zonder bodem in te graven, 60 liter is groot genoeg.
Daarin zet je dan de hopplant, kan ie geen kant op.

Groet Jelle

HansW

Ok. Bedankt! Nu krijg ik van mijn ouders 1 plantje  :dansen: om te bewijzen dat ik ze in toom kan houden... Ik ga dus een kuip ingraven en goed op de wortels letten...

Groeten

Hans


EBC

Weet je al waar je het gaat kopen, of welke soort je wilt? Of wacht je op een stek van een medeforummer? k denk dat je het snelst een serieuze plant hebt als je bij Eickelmann een 2 jarige bestelt, of een bare root plant bij Aplus hops in Engeland.
En heb je al nagedacht over hoe je de plant de lucht in gaat leiden?

Edgar

Heb er een linkje bij gezet. :bijdrage_forum:

EBC

Vandaag was het mooi weer. Reden om eens wat in de tuin te doen, in plaats van binnen. Mijn hoppeveld begint al vorm te krijgen. Maar een probleem heb ik wel...ik kom voor de laatste twee palen niet dieper dan 60 cm. Ik stuit op een grind/kiezellaag. Misschien de oude Maasbedding uit de paleolontologische tijd. Of zijn het dinosaurusbotten? In ieder geval valt het niet mee. Ik heb al tot mijn schouders in de grond gezeten en zal dat nog verder moeten doen...kiezels zo groot als kippeneieren komen omhoog.

Als je goed kijkt zie je links van de achterste rij de grondboor scheef in de grond staan. Hij moet tot halverwege de witte sticker...




De bedoeling is er 10 planten te kunnen laten groeien. Tussen de planten zit 120 cm. Twee rijen dus van 600 cm. De palen staan nu ongeveer 430 cm hoog.
Ik ga horizontale draden trekken aan de bovenkant en op 200 cm hoogte. Elke plant krijgt een stok, zoals al op foto te zien is. De plant groeit eerst op de stok en daarna verder op een vertikale draad. Zo heeft de wind geen vat op de wortels.

JWVG

Citaat van: EBC op 07-12-2008  17:28 uIk stuit op een grind/kiezellaag. Misschien de oude Maasbedding uit de paleolontologische tijd. Of zijn het dinosaurusbotten?

Laat het even weten als je inderdaad dinosaurusbotten vindt in de maasbedding. Dan bellen we samen even Nature, Science, de EO en de paus  ;D. Maar ik denk dat je het wel kunt vergeten om door dat grind heen te komen met zo'n Edelman boor. Misschien gewoon kijken of je 20 cm verderop geluk hebt. Anders moet je met zwaarder materieel aankomen denk ik. Je boorkop gaat anders kapot. Ik heb al meerdere keren zo'n ding kapot gedraaid.

 :degroeten: JW.

Edgar

Wow je hebt het met een hand-grondboortje gedaan!* Je kunt ook voor een paar uur zo'n ding op benzine huren, goeie kans dat je er daarmee wel doorkomt.


Hoe diep zitten de gelukte palen? Hoe diep is aanbevolen? Hoeveel meter hou je over boven de grond?

(mijn zwager is bereid om ook een rijtje palen op z'n boerderij te zetten...)

*was amper genoeg voor de paaltjes van mijn kippenren...!)

EBC

Is er iemand op dit forum met armen van ca 80 cm lang? En niet te gespierd, want het gat heeft een diameter van 10 cm? Sollicitaties gaarne richten aan EBC via PB...

EBC

Die handboortjes gaan prima hoor, in 10 minuten zit je een meter diep, niks aan. In de Zeeuwse klei zaten de palen 100 cm diep. Nu zitten die twee op 70 cm. Verder kwam ik niet. En die andere twee krijg ik dus niet dieper dan 60 cm. Tja mijn tuin ligt net op de rand van het Kempisch Plateau...

Als het weer eens mooi weer wordt zal ik weer met de hand tot aan de schouder kiezels plukken. En anders gewoon de paal erin en schoren. Het gaat me lukken!  :brouwen:

Edgar

Ik zou niet gerust zijn dat dat stabiel is... (60 en 70 cm)

Met stagen zal 't wel gaan natuurlijk.

Ze gaan goed, maar bij de minste wortel of kei zit je vast. In Zeeland was je verwend natuurlijk.

Ronnie

Edgar, hoe is de grond en ondergrond daar in jouw contreien? ik herinner me bij iemand dat, eenmaal op wat hoogte rond Oudenaarde, het geen klein bier was om diep te graven en palen te zetten. Allemaal brokken veldsteen.

EBC

Citaat van: Edgar op 07-12-2008  17:42 uIk zou niet gerust zijn dat dat stabiel is... (60 en 70 cm)

Met stagen zal 't wel gaan natuurlijk.

Ze gaan goed, maar bij de minste wortel of kei zit je vast. In Zeeland was je verwend natuurlijk.


Ik durf er nu gewoon in te klimmen. Ik denk dat je van goede huize moet komen om 70 cm om te duwen. Dit zijn geen bamboestokjes hoor! Ze zijn nu nog maar net gezet. Als de grond nog wat aanklinkt eromheen...Van zodra ik de horizontale draden ga spannen, zal ik zien hoeveel de palen nog meegeven. Dan zal ik beslissen over stagen. Ach, ik ben net begonnen. Het is nog niet af. Ik wilde ze eigenlijk nog niet zetten, maar ik werd uitgedaagd door Sandra.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.