Belgische Pale Ale

Gestart door MH, 26-09-2008 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MH

Hoi forumleden,
Het is weer even geleden maar ik ben me weer eens aan het oriënteren op het brouwen van een biertje, een Belgische pale ale in dit geval. Deze is beschreven in de volgende thread: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7464.0.html

Nu ben ik het recept aan het invoeren in ProMash maar daar heb ik nog een paar vraagjes over. Allereerst over het maischschema.
Bij welke 'rest temp' moet je de gegeven temperaturen invoeren in Promash? Dus moet je bijvoorbeeld de 55 ºC invullen bij de protein rest temp? of de 62 ºC bij de intermediate rest temp?
Ik dacht ook altijd dat de mash out temperatuur 78 ºC is. Of is dat in dit recept 72 ºC?

Een andere vraag gaat over de hop. In de thread staan de percentages alfazuur gegeven. Wat als je nou een batch hebt met een lager % alfazuur? Pas je dan de hoeveelheid aan om op het IBU getal uit te komen in het oorspronkelijke recept?

Alvast bedankt.

 :proost2:
Marcel

Jacques

Ik gebruik de maischvelden in ProMash zoals het mij uitkomt. Wat je invult heeft namelijk geen gevolgen voor de berekeningen.

Voor wat betreft de afwijkende alfazuurpercentages merk ik op dat je deze bijna altijd moet aanpassen aan de waarde van hop die je tot je beschikking hebt. De waarden in de database zijn gemiddelde waarden. Elk jaar is exacte waarde anders. Ook kun je een ander waarde hebben omdat de hop op een andere plaats verbouwd is.  Het alfazuurpercentage kun je aanpassen door via de knop "Edit".
Na aanpassing ga ik de hoeveelheid toe te voegen hop bepalen door te spelen met de hoeveelheden totdat ik het gewenste aantal IBU bereikt heb.

MH

En de mash-out temp in dit recept is dan 72 ºC?

Jacques

Dat kan. Je zou ook naar de 78 ºC kunnen gaan als je dat fijner vindt. Een recept is niet altijd heilig, zeker als het gaat als iets als een uitmaischtemperatuur.

MH

Vandaag is het dan zo ver.... brouwdag!
Ik ben ondertussen al aan het maischen en dat gaat allemaal goed.

Er is wel iets wat me verontrust... Met behulp van een pomp pomp ik iets verdunde azijnzuur rond. Deze gaat via mijn platenkoeler weer terug de emmer in. Daarin had ik ook nog mijn koperen wortfilter zitten. Na een tijdje werd het water een beetje blauw.....en dat is volgens mij niet goed want ik denk dus dat dat koper is? Of heb ik dat verkeerd? ???

Als ik nu genoeg spoel is dat dan voldoende om het koper kwijt te raken? En als ik nu mijn wort ga filtreren en dan na het koken afkoelen komt er dan geen koper in mijn wort?  Want dat is toch ook een beetje zuur?  :-\

Jacques

Als je een platenkoeler reinigt met zuur of loog moet je altijd nog een tijdje naspoelen of restanten reinigingsmiddel en vrijgekomen stoffen te verwijderen. Wort is niet zo zuur dat daardoor grote hoeveelheden koper vrijkomt. Van welk materiaaal is jouw koeler?
Je koperen wortfilter kun je goed naspoelen en daarna drogen. Even spoelen voor gebruik en in het hote wort laten zakken en even wachten met het filteren. Dat is voldoende voor een toereikende desinfectie.

EBC

Als ik mijn platenkoeler met een schoonmaakmiddel (PBW) rondpomp, wordt het water na een tijdje ook groenig/blauwig.

MH

De brouwdag zit erop...
Ik heb de koeler en het wortfilter goed nagespoeld met water dus ik hoop dat dat goed genoeg is. Ik zag wel dat het wort filter er na het filteren 'glanzender' uitzag.
Het maïschen ging goed, met een refractometer heb ik het hele proces gevolgd. De waardes die ik van tevoren in Promash had bepaald klopten redelijk. Ik heb wel met een paar liter water meer gespoeld? (misschien toch teveel water verdampt tijdens het maischen?) en ik heb ook nog een extra liter water toegevoegd aan het gefilterde wort. Het sg van het wort na het koken wilde ik op 1055 hebben maar dat is uiteindelijk 1058 geworden (14.4 ºBrix).

Het aansluiten van de pomp ging niet geheel vlekkeloos. Dat blijft gewoon problematisch. Vooral als je steeds de aanvoerslang moet vullen met water om de pomp aan de gang te krijgen. De slang in het gistvat schoot er ook even uit waardoor een paar 100 ml wort verloren ging... :( en ik moest poetsen....
Hoe doen jullie dat?

Ik zag trouwens al na 2 uur de eerste activiteit in het waterslot  :) ...ben benieuwd hoe dat verder gaat.


PS. @Jacques: mijn koeler is zo'n platenkoeler (30 platen) die ik via ebay heb gekocht. Deze bestaat volgens mij uit rvs en koper.

Edgar

Citaat van: MH op 31-10-2008  20:13 uHoe doen jullie dat?

De pomp onder de ketel plaatsen en met zwaartekracht laten vollopen. Geen centje pijn, hooguit wat lucht in de eerste centiliters.

MH

Maar dan moet je wel eerst het wort uit de ketel aanzuigen. Doe je dat dan met de mond?

Edgar

Ik gebruik inmiddels een kraantje. Maar daarvoor deed ik het inderdaad met de mond (aan het aanzuigbuisje). Als je het koelwater nog niet aanzet en even heet rondpompt, heeft dat heel erg weinig risico.

MH

Even weer een vraagje.
Het wort heeft nu 4 dagen staan gisten en het SG is nu 1021 (was 1058). Zal ik hem nu al overhevelen om te laten klaren?
Er is niet heel veel activiteit meer te zien.

Alvast bedankt!

 :proost2:
Marcel

Adrie

Laat nog maar even rustig een paar dagen staan. De aanwezige gist zal dan nog wat puntjes van het SG afsnoepen en wat vergistingsnevenproducten opruimen. En probeer in die tussentijd van het jongbier af te blijven.

MH

Oeps... :stom:
Adrie, ik had je bericht net te laat gelezen.

Ik heb hem toch al overgeheveld. Ik dacht dat hij nog wel een klein beetje verder zou gisten en of dat in een fles of in het primaire gistingsvat zou zijn zou volgens mij dus niet uitmaken.
Ik heb hem ook geproefd. Beetje slap nog, wel een beetje een prikkeling en ook is er best wel een bitter aanwezig ( :-\). Hij proeft naar mijn smaak ook niet echt zoet meer. Ik proef ook iets van zuur. De nasmaak vind ik wel een beetje apart, lijkt wel plastic achtig...??? De overgebleven gist en wort rook ook een beetje plastic achtig ???
Tja... ik weet het nog niet zo net. :weetniet:

Dan laat ik hem nu nog maar een paar dagen bij 20-21 ºC staan en dan naar een iets koelere ruimte... 15-16 ºC
Het is trouwens wel een doorzichtige fles. Kan dat geen kwaad wat licht bederf betreft?


Adrie

Doe er dan wat kranten of een deken omheen of zoiets. Zonlicht is funest voor bier, maar ook TL-licht kan bier verpesten als het in kleurloze flessen zit.

MH

Het jongbier zit nu al 3 weken in de lagerfles. De 1e week stond de fles bij 20 ºC en daarna bij een temperatuur van 16 ºC. Deze werd trouwens de laatste week wat lager richting 13 ºC.
Ik was eigenlijk van plan om morgen eens te kijken of ik al kan bottelen. Het waterslot vertoont af en toe nog wat activiteit en het ziet er nog niet echt helder uit. Ik vraag me trouwens af of het wel helemaal helder wordt aangezien ik bij het hevelen na het koken wat trub mee hevelde naar het gistingsvat.
3 weken gelden was het SG 1021. Wat zou het SG moeten zijn om te bottelen?
Ik neem aan dat je ook niet te lang lagert?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

O ja, ik was van plan om 7 g suiker/liter toe te voegen voor hergisting op fles.

 :proost2:

Marcel

MH

Ik heb nog niet gebotteld want ik wil eerst graag jullie reactie horen op bovenstaande vragen.
Is het erg als het jongbier 4 weken klaart?

Alvast bedankt.

Gr.
Marcel


MO

Je bedoelt vier weken lageren? Lijkt me geen probleem. Klaren is strikt genomen een brouwterm voor het bekomen van een helder wort na maischen. Ik bijdehand vanavond.

Jacques

Citaat van: MH op 29-11-2008  22:32 uIs het erg als het jongbier 4 weken klaart?

Als je bedoelt dat je bang bent dat het hergisting op fles niet op gang komt raad ik je aan beetje gist mee over te hevelen. In de gist onder in het vat zitten ongetwijfeld nog wel genoeg levende cellen voor de hergisting.

MH

Vandaag maar eens gebotteld. Het bier was redelijk helder geworden maar tot mijn verbazing was het SG nauwelijks gezakt. Deze was 1020.
Toch maar gebotteld met 7 g suiker per liter.
En tuurlijk ging er weer eens iets mis....de emmer met het te bottelen bier viel om  :(  Ik had al een kratje gebotteld maar toch een aantal liters verloren, over de vloer. 's Avonds kwam de buurman van beneden langs.... er verscheen een bruine streep op zijn plafond in de keuken.... of ik daar iets van wist, oeps.

We zullen zien wat het bier gaat worden. Ik vond het redelijk smaken maar wel iets te bitter naar mijn smaak.

 :proost2:

Marcel

Oscar

Citaat van: MH op 08-12-2008  00:32 uEn tuurlijk ging er weer eens iets mis.... de emmer met het te bottelen bier viel om  :( 

Hoe krijg je dat voor elkaar?  ;D

MH

Ik had de emmer scheef gezet om er zoveel mogelijk uit te krijgen... iets te scheef dus.  :pan:

RobinB

Citaat van: MH op 08-12-2008  00:32 uWe zullen zien wat het bier gaat worden. Ik vond het redelijk smaken maar wel iets te bitter naar mijn smaak.

Dat is het wel vaker bij het bottelen maar komt ook (deels) van de gist, trekt nog wel bij!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.