Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Relatie °L en amylaseconcentraties  (gelezen 4387 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Relatie °L en amylaseconcentraties
« Gepost op: 02-12-2008 16:01 u »
Wie weet de relatie tussen de omzettingskracht van mout in °Lintner en de concentratie van amylases in mout? Of is die er niet? Dit in verband met het beter bruikbaar maken van een maischmodel voor de hobbybrouwer.

Ik heb hier iets gevonden, maar dat artikel is natuurlijk niet vrij toegankelijk.  :bokser:

Ook DIT artikel zou wel eens interessant kunnen zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Relatie °L en amylaseconcentraties
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2008 16:10 u »
de omzettingskracht van mout in °Lintner

??? ???  :weetniet:  Wat is dat? De snelheid waarmee de mout door de enzymen worden omgezet? En waar staat die eenheid voor?  :weetniet:

Offline Adrie

• Super lid

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2008 16:16 u »
Wie weet de relatie tussen de omzettingskracht van mout in °Lintner

??? ???  :weetniet:  Wat is dat? De snelheid waarmee de mout door de enzymen worden omgezet? En waar staat die eenheid voor?  :weetniet:

De vraag was wie het weet, niet wie het niet weet :D

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2008 16:26 u »
Als je de titels en auteurs van de artikkelen vermeldt kunnen we ze wellicht elders vinden. Ik ben hier op de uni nu maar die heeft geen lidmaatschap bij beide artikeldatabases.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2008 16:31 u »
Als je de titels en auteurs van de artikkelen vermeldt kunnen we ze wellicht elders vinden. Ik ben hier op de uni nu maar die heeft geen lidmaatschap bij beide artikeldatabases.

Die kun je toch zien als je op de links klikt?

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #6 Gepost op: 02-12-2008 16:52 u »
Dat geldt enkel voor de tweede link, maar niet voor de eerste. Heel het http://cat.inist.fr -domein is voor mij ontoegankelijk. :(

'k Moet overigens zeggen dat volgens mij de Kolbach-index een meer gangbare is. Mouterijen als bijv Thomas Fawcett gebruiken voorzover ik mij kan herinneren Kolbach. Hoe dan ook, ze zijn omrekenbaar...

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #7 Gepost op: 02-12-2008 18:18 u »
Dat geldt enkel voor de tweede link, maar niet voor de eerste. Heel het http://cat.inist.fr -domein is voor mij ontoegankelijk. :(

Deze link opent gewoon. Moet dus zijn:
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=3570769
Wel even geduld, duurt een minuut.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 02-12-2008 18:20 u »
Beide zijn niet beschikbaar op de RuG proxy. De eerste is van de "Journal of the Institute of Brewing", helaas te vroeg want vanaf 2002 is alles vrij (deze is van 1995).
:(

SiriS

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 02-12-2008 19:57 u »
Wie weet de relatie tussen de omzettingskracht van mout in °Lintner en de concentratie van amylases in mout? Of is die er niet? Dit in verband met het beter bruikbaar maken van een maischmodel voor de hobbybrouwer.

Ik heb hier iets gevonden, maar dat artikel is natuurlijk niet vrij toegankelijk.  :bokser:

Ook DIT artikel zou wel eens interessant kunnen zijn.

Adrie,

Interessante vraag passend in een kennisgebied dat voor veel (hobby) brouwers nog net niet in de kinderschoenen staat. Ik neem aan dat je met mout gerstemout (pilsmout) bedoeld en met amylases alfa- en beta amylase. Mijn persoonlijke mening is dat er geen directe relatie te vinden is tussen °Lintner en de concentratie van alfa- en beta amylases in gerstemout (pilsmout). Met amylase wordt een groep eiwitten aangeduid met een specifieke werking. Gezien de complexiteit van een amylasemolecuul, de diverse verschijningsvormen en de kwetsbaarheid is het heel moeilijk analytisch de concentratie te bepalen. Het meeste in Nederland gebruikte pilsmout is een blend van diverse geëeste gerstrassen (Astoria, Barke, etc) en dat per gerstras de molecuul opbouw van de amylases verschillend kan zijn, en dus ook de conversiesnelheid, maakt het bepalen van een amylasesconcentratie m.b.v. °Lintner extra moeilijk. Nut van de concentratie amylase is ook van minder belang omdat in het brouwproces overwegend de functionaliteit telt (= °Lintner). Ook de enzym samples welke ik getest heb worden allemaal aangeduid met een of andere afgeleide van °Lintner ; bijvoorbeeld SKBU/g, bij geen van de samples is een concentratie aangegeven. Eventuele vragen over de omzettingskracht van mout in °Lintner en de concentratie van amylases zou je bijvoorbeeld aan Genecor kunnen stellen.

Bij het ontwikkelen van een maischmodel zou je naar mijn mening zeer goed gebruik kunnen maken van °Lintner, viscositeit (bepaald in zeer grote mate de diffussie (snelheid van bereiken van een enzym tot een dextrine) en dus de conversiegraad) en de overige reeds gebruikelijker parameters.

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-12-2008 13:01 u »
Bedankt, SiriS voor je uitvoerige antwoord. Ik had de vraag ook aan Cargill mouterij gesteld (via de website) en daar kreeg ik ongeveer hetzelfde antwoord.

Ik zie trouwens dat je binnenkort een website opent. Geweldig! Succes.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 04-12-2008 13:23 u »

::)  :bijdrage_forum: :bijdrage_forum:  1-1-2009 is wel erg voorbarig.. ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 04-12-2008 22:18 u »

Hehehe, ik ben al een poosje (paar maanden?) lid/Member :D
Is nog niet veel te beleven trouwens...  :-\

Tags: