Peiling naar jouw spoelwijze(n) en vergistingsgraden

Gestart door Edgar, 01-12-2008 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kies uit één van de mogelijkheden:

Inderdaad, ik spoel vrij lang/langzaam en ik heb overwegend vrij lage vergistingsgraden
4 (13.3%)
Misschien, Ik spoel vrij lang/langzaam en ik heb gemiddelde vergistingsgraden
12 (40%)
Nee, ik spoel vrij lang/lanzaam en ik heb overwegend hoge vergistingsgraden
10 (33.3%)
Inderdaad, ik spoel niet of weinig en ik heb overwegend hoge vergistingsgraden
6 (20%)
Misschien, ik spoel niet of weinig en ik heb gemiddelde vergistingsgraden
5 (16.7%)
Nee, ik spoel niet of weinig en ik heb overwegend vrij lage vergistingsgraden
3 (10%)

Totaal aantal stemmen: 30

Edgar

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11092.msg138377.html#msg138377

Naar aanleiding van dit bericht van WIlliam en mijn eigen ervaringen zou ik dit toch eens aan een voorzichtige, speculatieve peiling willen onderwerpen. Weeral geen wetenschap, maar om een idee te krijgen.

Je kunt 2 x stemmen als je beide methoden toepast, of tussen twee keuzen in zit. Dank om mee te doen!

De-Geert

Ik mis de optie: nee, ik spoel meestal weinig en ik heb hoge en lage vergistingsgraden.

Anton


RobinB

ik maisch ruimer in mijn HERMS en spoel minder. Hiermee heb ik hogere vergistingsgraden dan in mijn vorige installatie.
Zoals ik in mijn HERMS topic heb aangegeven, heb ik ook het idee dat in mijn eerste brouwsels de temperatuur te laag was, wat ook heeft kunnen leiden tot de hogere vergistingsgraden.

Ik weet het dus nog niet! :)

Hopmans

Ik mis de optie: "Weet niet, ik heb nog nooit zonder te spoelen gebrouwen".


Oscar

Lastig, want wat is hoog? En wat is laag? Mijn vergistingsgraden vallen binnen de specs van de gisten die ik gebruik. En ik spoel vrij lang (± 45-60 min ). Dus ik heb niets te klagen...

Edgar

Citaat van: De-Geert op 01-12-2008  11:56 uIk mis de optie: nee, ik spoel meestal weinig en ik heb hoge en lage vergistingsgraden.

Dan vul je gemiddeld in. Je kunt nu eenmaal niet álle antwoorden opnemen.

Citaat van: RobinB op 01-12-2008  12:06 uik maisch ruimer in mijn HERMS en spoel minder. Hiermee heb ik hogere vergistingsgraden dan in mijn vorige installatie.

Kijk gewoon naar je huidige vergistingsgraad en bepaal: hoog, laag of gemiddeld. Zonder het aan iets anders te relateren dan aan het spoelen.

Citaat van: Hopmans op 01-12-2008  12:22 uIk mis de optie: "Weet niet, ik heb nog nooit zonder te spoelen gebrouwen".

Dan is 't voor jou dus 1, 2 of 3. Je hoeft niet te vergelijken met je eigen niet-spoelwerk. Gewoon beoordelen.

Adrie

Of ik veel of weinig spoel heeft geen enkel effect op mijn vergistingsgraden. Er zijn teveel andere variabelen die daar meer effect op hebben zoals hoeveelheid toegevoegde gist, gistsoort, vergistingstemperaturen, samenstelling van het wort (% suiker in de stort) en maischschema. Het lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Edgar

Citaat van: Adrie op 01-12-2008  14:47 uEr zijn teveel andere variabelen die daar meer effect op hebben zoals hoeveelheid toegevoegde gist, gistsoort, vergistingstemperaturen, samenstelling van het wort (% suiker in de stort) en maischschema. Het lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Ok, maar dan schiet je toch in wetenschapper-modus. Variabelen constant houden is experimenteren. Dit is snuffelen.

Misssschien moet ik de titel veranderen van 'verband' naar 'korrelatie'. Maar da's dan weer zo'n wetenschapsterm.

Adrie

Da's flauw. Ik denk dat je zelfs geen gevoel hierover kunt hebben (op basis van je eigen brouwsels), omdat de variabelen die ik noemde een veel groter effect hebben.

Edgar

'T is niet flauw bedoeld. De meesten zullen toch gewoon de vragen kunnen beantwoorden? Je hoeft geen gevoel te hebben, gewoon een (jouw) idee over je (jouw) vergistingsgraden.

EBC

Ik spoel soms wel, soms niet, soms weinig, soms veel. En ik heb wisselende vergistingsgraden.

De laatste brouwsels spoel ik weer wel. Ik gebruik ongeveer 2/3 maischwater en 1/3 spoelwater, met een uitloop naar 1/2 1/2.

Ik heb geen idee of het iets doet voor de vergistbaarheid. Ik zal het in de gaten gaan houden.

Ik denk soms dat de vergistingsgraad meer te maken heeft met de moutstort. Veel cara is slecht voor de vergistbaarheid, om maar niet te spreken over de doordrinkbaarheid. Ik denk ook dat ik weer vaker suiker ga gebruiken. Goed doordrinkbare bieren, daar ga ik voor.

Over beluchten van starters zal ik het niet hebben  ;).


RobinB

Citaat van: Edgar op 01-12-2008  13:02 uKijk gewoon naar je huidige vergistingsgraad en bepaal: hoog, laag of gemiddeld. Zonder het aan iets anders te relateren dan aan het spoelen.

Tja, dat kan ik dus niet omdat er teveel veranderd is om een verband tussen spoelen en vergistingsgraad te zien. Ik heb daarom de beide misschiens aangeklikt, ik kan er in ieder geval geen ja of nee van maken.

Citaat van: EBC op 01-12-2008  15:22 uOver beluchten van starters zal ik het niet hebben  ;).

Je kan er een eigen topic over openen? :D

Edgar

Citaat van: RobinB op 01-12-2008  18:35 uTja, dat kan ik dus niet omdat er teveel veranderd is om een verband tussen spoelen en vergistingsgraad te zien. Ik heb daarom de beide misschiens aangeklikt, ik kan er in ieder geval geen ja of nee van maken.

Spoel je niet, altijd of soms? Of is dat juist hetgene dat veranderd is?

RobinB

Ik ben veranderd van installatie, waarbij ik nu minder (kan) spoelen. Maar zoals gezegd had ik ook een manco met mijn temperatuurregeling, zodat ik niet weet waar het verschil aan ligt. Ik moet eerst meer brouwen met minder spoelen om een oordeel te kunnen vormen.

Edgar


Jacques

Citaat van: Adrie op 01-12-2008  14:47 uOf ik veel of weinig spoel heeft geen enkel effect op mijn vergistingsgraden. Er zijn teveel andere variabelen die daar meer effect op hebben zoals hoeveelheid toegevoegde gist, gistsoort, vergistingstemperaturen, samenstelling van het wort (% suiker in de stort) en maischschema. Het lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Helemaal mee eens. Naar aanleiding van deze draad heb ik eens wat vergistingsgraden van bieren die ik gebrouwen heb op een rijtje gezet. Daarbij heb ik bieren vergeleken waarbij ik wel en waarbij ik niet gepoeld heb. In totaal heb 24 bieren vergeleken (12 + 12)
Daar zat eerlijk gezegd niet zo veel verschil tussen. Bij de gepoelde bieren was de vergistingsgraad 77,3% en bij de niet gespoelde bieren 77,8%. Er zat een behoorlijke variatie in de behaalde resultaten hetgeen bevestigt wat Adrie hierboven aangeeft. Het is daarom zeker niet uit te sluiten dat de iets hogere rendement veroorzaakt is door andere factoren.

De nu uitgevoerde rekenexercitie vind ik bijzonder leerzaam. Gelijktijdig met het niet spoelen ben ik dunner gaan beslaan. In mijn beleving gaf dit een betere vergistingsgraad. De eerste paar brouwers nadat ik deze werkwijze ben gaan invoeren heb ik ook een betere vergistngsgraad gekregen. Een paar brouwsels later met een veel lagere vergistingsgraad hebben het gemiddelde flink omlaag gehaald.


Overigens heb ik ook nog eens gekeken naar de vergistingsgraden die ik gemiddeld haalde in de tijd dat ik nog echt dik maischte. Daarbij kwam ik uit op een vergistingsgraad van 69,5%. Maar in die tijd gaf ik het wort ook veel minder gist. In de tijd is er toch wel het een en ander verandert.

Edgar

Citaat van: Adrie op 01-12-2008  14:47 uHet lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Citaat van: Jacques op 01-12-2008  22:33 uHelemaal mee eens.

Als jullie nu toch eens gewoon jezelf als onderdeel van de gesteekproefde populatie zouden durven zien. Als er een verband is, zal zich dat wel aftekenen.

Oscar

Even een gemiddelde berekend. Afgelopen jaar een gemiddelde vergistingsgraad van 78,2 % behaald en ik spoel altijd hetzelfde (ruim 45 minuten).

EBC

Leuk hoor al die gemiddelde vergistingsgraden van jullie, maar dat soort statistiek hebben we natuurlijk niks aan. Je hoeft alleen platte gegevens aan te leveren waarmee wellicht een verband kan worden aangetoond.  :bokser:

Gemiddelden zeggen helemaal niks  :neenee:. Met een beetje suiker in je stort krik je de vergistingsgraad zo 10% op.

Jacques

Daar heb ik rekening mee gehouden. Brouwsels waarbij suiker gebruikt is heb ik buiten beschouwing gelaten.
Zoals ik al schreef varieerde de vergistingsgraad flink. Van 66% tot 84%. Dit is zowel het geval bij gespoelde als niet-gespoelde brouwers. Er is daarom geen enkele conclusie te trekken.

Oscar

Citaat van: EBC op 02-12-2008  08:57 uGemiddelden zeggen helemaal niks  :neenee:.

Dat weet ik toch... ;)  maar vond het wel leuk om ff te melden. Ook de vergistingsgraad is van vele factoren afhankelijk en zeker van maar dan alleen je spoelmethode. Ik wilde alleen maar ff aangeven dat ik prima vergistingen heb en altijd op dezelfde manier spoel... :brouwen:

Edgar

Ik heb de titel van het topic gewijzigd. Vermoedelijk heeft de vraag naar een verband toch deze of gene op het verkeerde been gezet.

EBC

Misschien moet Oscar maar iets inbouwen in BrouwVisie  :D
Met een exportknop, zodat liefhebbers gegevens kunnen krijgen voor statistische doeleinden.

En een aparte knop waarop je kan drukken en dan zegt BrouwVisie hardop dat je een goede brouwer bent  :hoera:, zo betreedt BrouwVisie gelijk het multimedia segment.
Die programmeromgeving heeft vast wel een text-to-speech functie... :verbergen:

De-Geert

Ik weet niet of je het serieus bedoelt of niet, maar dat is natuurlijk geen gek idee. De subtitel is "inzicht in je brouwproces", als je data kan exporteren voor statistische doeleinden kan dat daadwerkelijk bijdragen aan inzicht.


EBC

Natuurlijk De-Geert, ik ben bijna altijd serieus :clownsmile:.

Adrie

Lijkt me een prima optie (vooral die multimediaknop)! Ik heb wel eens de recepten.dbf voor dat soort doeleinden bekeken, maar daar staat teveel "overbodige" rommel in en weer niet alle info die je nodig hebt.

Nog leuker: een grafiek waarbij je twee te kiezen parameters tegen elkaar kunt uitzetten, bijvoorbeeld hoeveelheid spoelwater tegen brouwzaalrendement.

Serieus nu: een dergelijke exportfunctie zou ik erg toejuichen.

Oscar

Kijk... en daar in BrouwVisie nu voor gemaakt, om uit je recepten verbanden te kunnen halen.

Rapportage spoelwater versus rendement --> komt op de lijst
Er komt ook een rapportage bij voor een overzicht van je vergistingsgraden...

 :bijdrage_forum:

De-Geert

Citaat van: Oscar op 02-12-2008  11:42 uRapportage spoelwater versus rendement --> komt op de lijst
Er komt ook een rapportage bij voor een overzicht van je vergistingsgraden...

Volgens mij kan je beter zorgen dat de gebruiker zelf kan kiezen wat 'ie wil exporteren. Dan kan je zelf mooie grafiekjes maken.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 02-12-2008  11:48 uVolgens mij kan je beter zorgen dat de gebruiker zelf kan kiezen wat 'ie wil exporteren. Dan kan je zelf mooie grafiekjes maken.

Dat wordt wat lastiger, maar valt over te denken... :denken:

Adrie

Nou, Oscar, dat was maar een voorbeeld. Er  zijn natuurlijk vele andere verbanden die je wilt kunnen onderzoeken. Dus het gaat mij meer om een flexibele uitvoer voor onderzoeken. Ik denk aan een scherm waarbij je kunt aanvinken welke variabelen je in de uitvoer wilt hebben en het programma genereert dan een csv-bestand.

Ik wil graag weer eens mijn brouwsel door het neurale netwerk halen dat ik ooit eens heb gebruikt, maar ik heb geen zin om alle data over te gaan typen, snap je.

Variabelen die ik daarvoor nodig heb zijn: begin SG, eind SG, percentage van de moutsoorten in de stort, maischschema (tijd op 60-63 graden en tijd op 70-73 graden), totale duur van het maischen, gistsoort, hoeveelheid gist toegevoegd, beslagdikte, vergistingstemperatuur.

Oscar

Citaat van: Adrie op 02-12-2008  11:53 uIk denk aan een scherm waarbij je kunt aanvinken welke variabelen je in de uitvoer wilt hebben en het programma genereert dan een csv-bestand.

Dat valt wel te doen denk ik..... ;)  Ik zet 'n op de lijst.... :bijdrage_forum:


De-Geert

En dat is nu precies waar BrouwVisie alle concurrenten rechts en links inhaalt.  Is er een handige feature die nog niet in het programma zit, en wel te realiseren valt? Oscar bouwt het in! :groots:

EBC

Maak een 'simpele' dump naar excel, met 1 regel per brouwsel met daarin de belangrijkste gegevens. En dan gewoon alle recepten dumpen. Laat de gebruiker maar uitzoeken wat hij er mee doet.

Nu moet Oscar alleen nog verstandig worden en EUR 25 licentierechten gaan rekenen... dan kan hij voor al zijn werk ook nog eens iets leuks kopen voor zijn brouwerij. Een mooi gistingsvat bijvoorbeeld...

Oscar

Citaat van: EBC op 02-12-2008  16:55 uNu moet Oscar alleen nog verstandig worden en EUR 25 licentierechten gaan rekenen...

 :denken:  voor een buitenlandse versie worden er zeker centjes gevraagd...maar een licentie houdt ook in een "beveiliging" en dat is lastiger dan gedacht... Maar wordt over gedacht, want al die uurtjes mogen op den duur wel iets opleveren natuurlijk... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-12-2008  12:19 uDat valt wel te doen denk ik..... ;)  Ik zet 'n op de lijst.... :bijdrage_forum:

Geweldig! Zelf ben ik heel wat uren in het verleden bezig geweest met het verzamelen van zo veel mogelijk data over de gebruikte ingrediënten, gevolgde werkwijze en behaalde resultaten bij wedstrijden. Onvoorstelbaar tijdrovend. Als iedereen een exportfile aan een geplaatst recept koppeld wordt het vergelijken allemaal een stuk makkelijker.

EBC

Citaat van: Oscar op 02-12-2008  18:34 u:denken:  voor een buitenlandse versie worden er zeker centjes gevraagd...maar een licentie houdt ook in een "beveiliging" en dat is lastiger dan gedacht... Maar wordt over gedacht, want al die uurtjes mogen op den duur wel iets opleveren natuurlijk... :)

Oproep aan alle gebruikers van BrouwVisie nu en in de toekomst.  :lessmile:

Gebruikers van BrouwVisie moeten Oscar dankbaar zijn voor zijn inzet. Ze moeten respect hebben voor de tijd die hij besteed om het brouwen voor hen controleerbaarder te maken. Bij dat respect hoort een bescheiden bijdrage. En die bijdrage betaal je gewoon, dat is toch logisch!  :proost2:

Als je BrouwVisie illegaal gebruikt behoor je door medebrouwers met de nek te worden aangekeken, geband te worden van dit forum. Aangegeven bij de politie!  :police:

BrouwVisie moet niet beveiligd worden! Het is toch een schande dat Oscar zijn tijd zou moeten besteden aan beveiliging?  :duimonder: Die tijd kan hij beter besteden aan functionaliteit!  :duimop:

Oscar


EBC

Citaat van: Oscar op 03-12-2008  06:40 uJasper, Dank voor je betoog  :groots: :groots: :hoera: :proost2:

Kan ik makkelijk doen, ik gebruik ProMash  ;D

Maar ik heb vanzelfsprekend wel een legale eerlijk betaalde versie  :brouwen:.

Oscar

Citaat van: EBC op 03-12-2008  09:37 uKan ik makkelijk doen, ik gebruik ProMash  ;D
Dat dacht ik ook, later... ;)

Hopmans

CiteerKan ik makkelijk doen, ik gebruik ProMash

Ik kan het ook makkelijk doen, maar toch respect voor al het werk.
Ik merk het nu zelf wat een puistwerk het is om het programma een simpel dingetje te laten doen.

 :degroeten:


Oscar

Citaat van: Hopmans op 03-12-2008  17:32 uom het programma een simpel dingetje te laten doen.

Simpel is zeeer betrekkelijk in deze context.

JWVG

Ik sluit me helemaal aan bij Jasper  ;D.

 :degroeten: JW.

RobinB

Tja, als Oscar ook zo'n bierpulletje had gehad, had ie van mij (en ik neem aan iedere BrouwVisie gebruiker?  ::) ) allang een "biertje" gehad!  :duimop:

thibolleke

Is langzaam spoelen hetzelfde als langzaam filteren?

Ik filter redelijk snel, en maisch meestal rond 3-4 l/kg maischdikte. En spoel dan tot het gewenste volume voor kook. Wat nog redelijk wat spoelwater is.
Voor de rest brouw ik meestal hoog alcoholische bieren met redelijk wat suiker in. Hierdoor ligt mijn gemiddelde schijnbare vergistingsgraag hoger dan normaal.

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet invullen.

William

Citaat van: RobinB op 03-12-2008  20:04 uTja, als Oscar ook zo'n bierpulletje had gehad, had ie van mij (en ik neem aan iedere BrouwVisie gebruiker?  ::) ) allang een "biertje" gehad!  :duimop:

Van mij ook, ondanks dat ik BrouwVisie niet gebruik.

Misschien moet Oscar de IP-adressen waar updates van BrouwVisie naar toe worden gedownload even koppelen met de IP-adressen / gebruikersnamen van de forumleden. Oh nee, onze ip-adressen zijn beschermd, toch

thibolleke

Blijkbaar had ik nog een niet beluisterde podcast staan.
Deze gaat over de vergistingsgraad en de belangrijkste factoren die hier een invloed op uitoefenen (zoals verhouding mout/ water).

dit is de samenvatting op wiki.

Wel een typerende stem heeft die Kai Troester.  :P



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.