Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Kies uit n van de mogelijkheden:

Inderdaad, ik spoel vrij lang/langzaam en ik heb overwegend vrij lage vergistingsgraden
4 (10%)
Misschien, Ik spoel vrij lang/langzaam en ik heb gemiddelde vergistingsgraden
12 (30%)
Nee, ik spoel vrij lang/lanzaam en ik heb overwegend hoge vergistingsgraden
10 (25%)
Inderdaad, ik spoel niet of weinig en ik heb overwegend hoge vergistingsgraden
6 (15%)
Misschien, ik spoel niet of weinig en ik heb gemiddelde vergistingsgraden
5 (12.5%)
Nee, ik spoel niet of weinig en ik heb overwegend vrij lage vergistingsgraden
3 (7.5%)

Totaal aantal stemmen: 30

Auteur Topic: Peiling naar jouw spoelwijze(n) en vergistingsgraden  (gelezen 23567 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Peiling naar jouw spoelwijze(n) en vergistingsgraden
« Gepost op: 01-12-2008 11:22 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11092.msg138377.html#msg138377

Naar aanleiding van dit bericht van WIlliam en mijn eigen ervaringen zou ik dit toch eens aan een voorzichtige, speculatieve peiling willen onderwerpen. Weeral geen wetenschap, maar om een idee te krijgen.

Je kunt 2 x stemmen als je beide methoden toepast, of tussen twee keuzen in zit. Dank om mee te doen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
Ik mis de optie: nee, ik spoel meestal weinig en ik heb hoge en lage vergistingsgraden.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
Ik ook en daarom koos ik voor gemiddeld.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
ik maisch ruimer in mijn HERMS en spoel minder. Hiermee heb ik hogere vergistingsgraden dan in mijn vorige installatie.
Zoals ik in mijn HERMS topic heb aangegeven, heb ik ook het idee dat in mijn eerste brouwsels de temperatuur te laag was, wat ook heeft kunnen leiden tot de hogere vergistingsgraden.

Ik weet het dus nog niet! :)

Offline Hopmans

• Super lid
Ik mis de optie: "Weet niet, ik heb nog nooit zonder te spoelen gebrouwen".

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Lastig, want wat is hoog? En wat is laag? Mijn vergistingsgraden vallen binnen de specs van de gisten die ik gebruik. En ik spoel vrij lang ( 45-60 min ). Dus ik heb niets te klagen...

Offline Edgar

• Super lid
Ik mis de optie: nee, ik spoel meestal weinig en ik heb hoge en lage vergistingsgraden.

Dan vul je gemiddeld in. Je kunt nu eenmaal niet lle antwoorden opnemen.

ik maisch ruimer in mijn HERMS en spoel minder. Hiermee heb ik hogere vergistingsgraden dan in mijn vorige installatie.

Kijk gewoon naar je huidige vergistingsgraad en bepaal: hoog, laag of gemiddeld. Zonder het aan iets anders te relateren dan aan het spoelen.

Ik mis de optie: "Weet niet, ik heb nog nooit zonder te spoelen gebrouwen".

Dan is 't voor jou dus 1, 2 of 3. Je hoeft niet te vergelijken met je eigen niet-spoelwerk. Gewoon beoordelen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Of ik veel of weinig spoel heeft geen enkel effect op mijn vergistingsgraden. Er zijn teveel andere variabelen die daar meer effect op hebben zoals hoeveelheid toegevoegde gist, gistsoort, vergistingstemperaturen, samenstelling van het wort (% suiker in de stort) en maischschema. Het lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Offline Edgar

• Super lid
Er zijn teveel andere variabelen die daar meer effect op hebben zoals hoeveelheid toegevoegde gist, gistsoort, vergistingstemperaturen, samenstelling van het wort (% suiker in de stort) en maischschema. Het lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Ok, maar dan schiet je toch in wetenschapper-modus. Variabelen constant houden is experimenteren. Dit is snuffelen.

Misssschien moet ik de titel veranderen van 'verband' naar 'korrelatie'. Maar da's dan weer zo'n wetenschapsterm.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Da's flauw. Ik denk dat je zelfs geen gevoel hierover kunt hebben (op basis van je eigen brouwsels), omdat de variabelen die ik noemde een veel groter effect hebben.

Offline Edgar

• Super lid
'T is niet flauw bedoeld. De meesten zullen toch gewoon de vragen kunnen beantwoorden? Je hoeft geen gevoel te hebben, gewoon een (jouw) idee over je (jouw) vergistingsgraden.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Ik spoel soms wel, soms niet, soms weinig, soms veel. En ik heb wisselende vergistingsgraden.

De laatste brouwsels spoel ik weer wel. Ik gebruik ongeveer 2/3 maischwater en 1/3 spoelwater, met een uitloop naar 1/2 1/2.

Ik heb geen idee of het iets doet voor de vergistbaarheid. Ik zal het in de gaten gaan houden.

Ik denk soms dat de vergistingsgraad meer te maken heeft met de moutstort. Veel cara is slecht voor de vergistbaarheid, om maar niet te spreken over de doordrinkbaarheid. Ik denk ook dat ik weer vaker suiker ga gebruiken. Goed doordrinkbare bieren, daar ga ik voor.

Over beluchten van starters zal ik het niet hebben  ;).

Offline RobinB

• Super lid
Kijk gewoon naar je huidige vergistingsgraad en bepaal: hoog, laag of gemiddeld. Zonder het aan iets anders te relateren dan aan het spoelen.

Tja, dat kan ik dus niet omdat er teveel veranderd is om een verband tussen spoelen en vergistingsgraad te zien. Ik heb daarom de beide misschiens aangeklikt, ik kan er in ieder geval geen ja of nee van maken.

Over beluchten van starters zal ik het niet hebben  ;).

Je kan er een eigen topic over openen? :D

Offline Edgar

• Super lid
Tja, dat kan ik dus niet omdat er teveel veranderd is om een verband tussen spoelen en vergistingsgraad te zien. Ik heb daarom de beide misschiens aangeklikt, ik kan er in ieder geval geen ja of nee van maken.

Spoel je niet, altijd of soms? Of is dat juist hetgene dat veranderd is?

Offline RobinB

• Super lid
Ik ben veranderd van installatie, waarbij ik nu minder (kan) spoelen. Maar zoals gezegd had ik ook een manco met mijn temperatuurregeling, zodat ik niet weet waar het verschil aan ligt. Ik moet eerst meer brouwen met minder spoelen om een oordeel te kunnen vormen.

Offline Edgar

• Super lid
Vooralsnog tekent zich in ieder geval geen verband af.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Of ik veel of weinig spoel heeft geen enkel effect op mijn vergistingsgraden. Er zijn teveel andere variabelen die daar meer effect op hebben zoals hoeveelheid toegevoegde gist, gistsoort, vergistingstemperaturen, samenstelling van het wort (% suiker in de stort) en maischschema. Het lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Helemaal mee eens. Naar aanleiding van deze draad heb ik eens wat vergistingsgraden van bieren die ik gebrouwen heb op een rijtje gezet. Daarbij heb ik bieren vergeleken waarbij ik wel en waarbij ik niet gepoeld heb. In totaal heb 24 bieren vergeleken (12 + 12)
Daar zat eerlijk gezegd niet zo veel verschil tussen. Bij de gepoelde bieren was de vergistingsgraad 77,3% en bij de niet gespoelde bieren 77,8%. Er zat een behoorlijke variatie in de behaalde resultaten hetgeen bevestigt wat Adrie hierboven aangeeft. Het is daarom zeker niet uit te sluiten dat de iets hogere rendement veroorzaakt is door andere factoren.

De nu uitgevoerde rekenexercitie vind ik bijzonder leerzaam. Gelijktijdig met het niet spoelen ben ik dunner gaan beslaan. In mijn beleving gaf dit een betere vergistingsgraad. De eerste paar brouwers nadat ik deze werkwijze ben gaan invoeren heb ik ook een betere vergistngsgraad gekregen. Een paar brouwsels later met een veel lagere vergistingsgraad hebben het gemiddelde flink omlaag gehaald.

Overigens heb ik ook nog eens gekeken naar de vergistingsgraden die ik gemiddeld haalde in de tijd dat ik nog echt dik maischte. Daarbij kwam ik uit op een vergistingsgraad van 69,5%. Maar in die tijd gaf ik het wort ook veel minder gist. In de tijd is er toch wel het een en ander verandert.

Offline Edgar

• Super lid
Het lijkt me onmogelijk om een uitspraak te doen over spoelen als je niet al deze variabelen altijd constant houdt en dat doet geen enkele hobbybrouwer.

Helemaal mee eens.

Als jullie nu toch eens gewoon jezelf als onderdeel van de gesteekproefde populatie zouden durven zien. Als er een verband is, zal zich dat wel aftekenen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Even een gemiddelde berekend. Afgelopen jaar een gemiddelde vergistingsgraad van 78,2 % behaald en ik spoel altijd hetzelfde (ruim 45 minuten).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
Leuk hoor al die gemiddelde vergistingsgraden van jullie, maar dat soort statistiek hebben we natuurlijk niks aan. Je hoeft alleen platte gegevens aan te leveren waarmee wellicht een verband kan worden aangetoond.  :bokser:

Gemiddelden zeggen helemaal niks  :neenee:. Met een beetje suiker in je stort krik je de vergistingsgraad zo 10% op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Daar heb ik rekening mee gehouden. Brouwsels waarbij suiker gebruikt is heb ik buiten beschouwing gelaten.
Zoals ik al schreef varieerde de vergistingsgraad flink. Van 66% tot 84%. Dit is zowel het geval bij gespoelde als niet-gespoelde brouwers. Er is daarom geen enkele conclusie te trekken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Gemiddelden zeggen helemaal niks  :neenee:.

Dat weet ik toch... ;)  maar vond het wel leuk om ff te melden. Ook de vergistingsgraad is van vele factoren afhankelijk en zeker van maar dan alleen je spoelmethode. Ik wilde alleen maar ff aangeven dat ik prima vergistingen heb en altijd op dezelfde manier spoel... :brouwen:

Offline Edgar

• Super lid
Re: Peiling naar jouw spoelwijze(n) en vergistingsgraden
« Reactie #22 Gepost op: 02-12-2008 10:21 u »
Ik heb de titel van het topic gewijzigd. Vermoedelijk heeft de vraag naar een verband toch deze of gene op het verkeerde been gezet.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #23 Gepost op: 02-12-2008 10:54 u »
Misschien moet Oscar maar iets inbouwen in BrouwVisie  :D
Met een exportknop, zodat liefhebbers gegevens kunnen krijgen voor statistische doeleinden.

En een aparte knop waarop je kan drukken en dan zegt BrouwVisie hardop dat je een goede brouwer bent  :hoera:, zo betreedt BrouwVisie gelijk het multimedia segment.
Die programmeromgeving heeft vast wel een text-to-speech functie... :verbergen:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 02-12-2008 11:00 u »
Ik weet niet of je het serieus bedoelt of niet, maar dat is natuurlijk geen gek idee. De subtitel is "inzicht in je brouwproces", als je data kan exporteren voor statistische doeleinden kan dat daadwerkelijk bijdragen aan inzicht.

Tags: