Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lonse Quadrupel  (gelezen 16968 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Lonse Quadrupel
« Reactie #25 Gepost op: 19-12-2008 00:53 u »
Af en toe wel stikjaloers op jou meetkundigheid... Fantastisch. Zou er een mogelijkheid zijn/kunnen worden gecreerd om een meting te doen van tijd/temp/gistactiviteit? Dat zijn 3 variabelen, iets lastiger, maar zeker zo interessant. Maar hoe meet je gistactiviteit? Volumes CO2/min?  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #26 Gepost op: 19-12-2008 19:42 u »
Oscar, eigenlijk kan je de gistactiviteit uit de bovenstaande grafiek halen als je er even rustig naar kijkt. Het vergisten levert warmte op en hoe feller de vergisting hoe meer warmte je moet afvoeren om de temperatuur constant te houden.

De temperatuur wordt in het begin op 18 C gehouden en de roze paaltjes onderin de grafiek geven in de tijd gezien aan wanneer de koelkast is aangeslagen. Dus hoe sneller de koelkast na elkaar aanslaat des te feller de vergisting. Dus na ongeveer 84 kwartier (21 uur) was de vergising op zijn hevigst.

Van 150 tot aan 284 kwartieren is zowel de koeling als de verwarming niet ingeschakelt dus die kleine temperatuurstijging (0,5 C/dag) heeft de gist op eigen kracht gemaakt. Daarna moest er steeds warmte bij om de temperatuur langzaam op te laten lopen. Hier is de vergisting dus erg rustig geworden.

Een paar berichten terug (12 dec) staat een grafiek die de heftigheid van de vergisting aangeeft tijdens het begin van de vergisting. Dit is de roze lijn in die grafiek.

Na 1250 kwartier zie je dat de temperatuur naar 24 C doorschiet. Dit kwam omdat ik toen nog 12 koude flesjes heb toegevoegd voor de hergisting. Deze flesjes stonden dicht bij de sensor in de koelkast en daarom is de verwarming wat te lang doorgegaan.

Vandaag heeft mijn PC een Microsoft update uitgevoerd en is uit zichzelf herstart.  :(  Hierdoor is de temperatuurregeling herstart en dan komt die op in een niet actieve toestand. De temperatuur was inmiddels gedaald naar 20 C. Inmiddels heb ik de temperatuur weer op 23 C ingesteld en tevens 1 flesje koel gezet om vanavond te proberen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #27 Gepost op: 17-05-2009 23:04 u »
Zo Herman (Henielma), je quadrupel gaat eraan. Eind SG 1007 zie ik, keurig hoor. En 10% alcohol, daar ben ik wel aan toe.

Een kleine beetje gushing, veel schuim, schuim is wat grof, en nogal wild.
Het bier is zeer helder, en rood tot donkerrood van kleur

Geur: zoetig, een beetje muffig (sorry), karamel, niet gebrand
Smaak: erg veel koolzuur, maar dat schudden we er uit. Echt Belgisch zullen we maar zeggen. Verder een heel erg lekker, superstrak bier. Wel bananig (Rochefort gist?) maar nauwelijk hogere alcoholen. Komt zoetig over (ondanks het lage eind SG), maar is natuurlijk ook laag gehopt. 10% alcohol is mooi verborgen. Niet gebrand, wel veel karamel: ik zou zeggen ONK2009 90 punten. Maar wie ben ik.

Topbier.

En op dezelfde avond ook een fles van Henielma gekregen.

Het papiertje zegt P42; type Czech Pils. De kleur en geur doet echter anders vermoeden; donker (EBC=55?) en nogal rozijnig / esterig. Niet echt een pils dus maar waarschijnlijk een Quadrupel. Maar ja, wat zegt kleur ;D. Ik was voorbereid want Ed die had een fles pils met een quadrupeletiket  ;D Lucky me!

visueel: veel schuim wat erg cola-achtig is en dus ook snel weg is. Het kwam zowat uit de fles. Het schuim is erg instabiel, waarschijnlijk door de alcohol. Er is een lichte tweeschijn.
aroma: rozijn, esterig, fruitig en ook een beetje gistig
smaak: veel rozijn en zoetheid. De zoetheid lijk me niet door de restsuikers te komen maar door de aromas en de alcohol. Ik proef een licht zuurtje.
mondgevoel:: net iets te veel koolzuur waardoor veel smaak verdwijnt. Ik vermoed een hoge vergistingsgraad waardoor een beetje dunne body
nasmaak: kruidig, alcohol, zoet

Een lekkere quadrupel die wel iets meer body zou mogen hebben. Hij was nu wel heel erg rozijnig maar ik hou er wel van.

Hierboven wat proefervaringen verzameld omdat ik dit bier binnenkort nog een keer ga brouwen. Ik ben aan het nadenken of en wat ik aan dit bier wil veranderen. Het zou wat meer body mogen krijgen verder vind ik het een erg lekker bier. Dus de 15% suiker zou misschien 3 tot 5% minder mogen. Dan zou ik de stort van de tarwebloem, Cara120 en de Special B ieder met een procent kunnen verhogen.

Ik ben bezig met het opkweken van de gist. Eerst deze gist uit de diepvries maar die schiet nog niet echt op. Daarom vanavond een flesje van deze Lonse Quadrupel opgekweekt. Eens kijken welke het snelste gestart is. Het doel is om woensdag te brouwen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #28 Gepost op: 19-05-2009 22:58 u »
Zojuist de starter opgeschaald van 1 naar 1,5 liter in totaal. Het was mijn bedoeling om net als de vorige keer een 3 liter starter te maken maar na wat rekenen met MrMalty en de Wyeast calculator besloten om de starter maar 1,5 liter te maken. Dat geeft dan 14 miljoen cellen/ml wort bij 21 liter wort.

Bij het ruiken aan de starter schrok ik. Een zure onprettige geur. Ik was aan het denken om de starter weg te gooien en opnieuw beginnen. Toch maar even een druppel op de simpele microscoop van de kinderen gelegd en gelukkig was er niets aan de hand.

In deze draad ontstond een discussie over het gebruik van microscopen bij het het detecteren van infecties. Deze discussie is afgesplitst. Zie hier voor deze discussie.

Morgen dus brouwen. Hieronder het bijgewerkte recept:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptLonse Quadrupel
Brouwdatum20-5-2009
BiertypeQuadrupel
Aantal liters21
Gewenst begin SG1080 (8.6 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32.27 liter
Maischdikte4.50 l/kilo
Maischwater26.47 liter
Spoelwater5.80 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur90 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70.0 %4678 gram3 EBC
Caramunich7.0 %468 gram123 EBC
Special B6.0 %401 gram391 EBC
Tarwebloem5.0 %334 gram4 EBC
Kristalsuiker12.0 %802 gram0 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding5.7 %40 gram60 min.25 EBU
Styrian Golding5.7 %20 gram20 min.7 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)7 gram2 min.

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd48 uur
Temperatuur giststarter23C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid2,1 gram
OpmerkingenGiststarter in 2 keer:
24 uur roeren 1 liter + 0,2 gr Wyeast voeding en 3 drup olijfolie
24 uur roeren +0,5 liter + 0.2 gr Wyeast voeding

Geeft 13,55 miljoen cellen per ml bij 21 liter wort

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
155C5 minuten4.50 l/kg
260C5 minuten4.50 l/kg
363C40 minuten4.50 l/kg
474C20 minuten4.50 l/kg

Opmerkingen0,5C/min

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 19-05-2009 23:17 u »
Bij het ruiken aan de starter schrok ik. Een zure onprettige geur. Ik was aan het denken om de starter weg te gooien en opnieuw beginnen. Toch maar even een druppel op de simpele microscoop van de kinderen gelegd en gelukkig was er niets aan de hand.

Al een aantal keren is op dit forum melding gemaakt van het feit dat bij een intensieve beluchting de starter zeer zuur kan ruiken en smaken. Daar is niets mis mee.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #30 Gepost op: 19-05-2009 23:24 u »
Deze starter is alleen geroerd en niet extra belucht. Deze is opgekweekt uit een flesje van mijn vorige versie van dit bier. Vandaar dat ik wat voorzichtiger was.

Maar inderdaad ik was op de hoogte dat die zuur kon ruiken maar toch vond ik de geur onprettig en lijken op de geur van mijn Witte trappist kloon die als zuur gekwalificeerd is door MTG leden.

Maar gelukkig valt het met deze starter mee en kan ik morgen toch brouwen. Toch handig zo'n simpel microscoopje.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 20-05-2009 14:05 u »
Het eind SG was 1007, ik verwacht niet dat er nog veel te vergisten viel.

Een (schijnbaar) einds.g. zegt niet alles. Orval heeft een schijnbaar einds.g. van 1.000. Met veel alcohol kun je onder de 1.000 komen.

Hopbier

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #32 Gepost op: 20-05-2009 15:06 u »
Het is me duidelijk dat door (meer) alcohol het SG lager wordt. Maar dit SG is normaal te meten met een hydrometer en zegt mij voldoende.

Wijn zit bijvoorbeeld meestal ook onder de 1000. Maar daar gebruik je meestal weer geen hydrometer dus dat zie ik bijna nooit.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #33 Gepost op: 20-05-2009 23:01 u »
Zojuist klaar met brouwen en alles opgeruimd. De 21 liter staan nu in het vat met een SG na het toevoegen van de starter van 1,5 liter van 1080. Zoals het bedoeld was.

Tevens 2,5 liter starterwort van 1040 kunnen opvangen voor in de diepvries. Het zit in twee bakjes van 1 liter en 1 van 0,5 liter. Altijd handig als je een starter wil maken. Het enige nadeel is dat de kleur deze keer vrij donker is voor een starterwort.

De koelkast is nu bezig om de 20 C te bereiken, hierbij wil ik de hoofdvergisting uitvoeren. Dat is twee graden hoger dan de vorige keer. Na de hoofdvergisting laat ik die oplopen met een stijging van 1 C/dag tot 25 C .

Met de Tcontrol link in mijn onderschift is de vergisting via internet te volgen, dit voor de liefhebbers.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #34 Gepost op: 23-05-2009 09:36 u »
De gist is snel aan de slag gegaan. 8 uur na het enten stond er al een paar cm schuim op. De koelkast heeft het mooi op 20 C gehouden en nu loopt de temperatuur langzaam op naar de 25 C.
Het is mooi om te zien dat na 36 uur de (piek in de) hoofdvergisting voorbij is en dat het proces in een rustig vaarwater terecht gekomen is.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 23-05-2009 09:58 u »
Hoe meet je de temp. Henielma? Met een sensor in het wort?

Bart

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #36 Gepost op: 23-05-2009 10:06 u »
De sensor zit aan de buitenzijde aan de zijkant van het van het vat ter hoogte van het wort.

Over de sensor zit een sponsje ter isolatie zodat vooral de temperatuur van het wort gemeten wordt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #37 Gepost op: 23-05-2009 15:14 u »
Zojuist eens een keer tijdens de vergisting het SG gemeten en het SG monster geproefd.

Het SG was 1080 en is nu (na 2,5 dag) 1040. De vergisting is dus over de helft maar nog wat minder ver dan ik dacht. De vergisting is nog wel duidelijk op gang. Het langzaam oplaten lopen van de temperatuur werkt hier wel aan mee.

De smaak is natuurlijk nog zoet en verder karamellig, hoppig. Voor de verandering heb ik wat meer hop toegevoegd en dat is ook te proeven.
Geen afwijkende smaken geconstateerd. Dus waarschijnlijk was de starter in orde.

Nu weer een dag of 10 wachten.  :slaperig:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #38 Gepost op: 30-05-2009 14:35 u »
Na de vergistingspiek bij 20 C de vergistingstemperatuur met 1 C per dag laten oplopen naar 25 C. Hier 5 dagen op laten staan.

Zojuist het SG gemeten. Dit is 1004 geworden. Een vergistingsgraad van 95% :nut:

Ik heb het een paar keer nagekeken maar het klopt echt. De hydrometer ook nog even met water gecontroleerd maar dat was mooi 1000.

Ik had gedacht dat het SG hoger dan de vorige keer (1007) uit zou komen omdat ik 3% minder suiker toegevoegd heb en wat meer caramout. Verder was de starter 1,5 liter in plaats van 2 liter. Maar blijkbaar was de gist in optimale conditie. Deze starter heb ik met de magneetroerder gemaakt zonder te beluchten en de vorige starter was gemaakt met beluchten maar zonder magneetroerder.
De vergistingstemperatuur was nu wel 2 C hoger, dit zal zeker ook van invloed zijn. Het langzaam op laten lopen van de vergistingstemperatuur na de vergistingspiek leid bij mij naar ver uitvergiste bieren.

De smaak is veelbelovend maar het monster bevat nog wat veel gist.

Hieronder de grafiek van de vergistingstemperatuur.

Nog een paar dagen bij 10 C zodat de gist wat kan bezinken dan bottelen, hergisten en dan nog een week of 8 wachten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 02-06-2009 21:57 u »
Dat is wel heel extreem. Ik ben zeer benieuwd naar de smaak, maar jij komt zo trouw naar de clubavonden, dat gaat helemaal goed komen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #40 Gepost op: 02-06-2009 22:11 u »
Deze gaan we vast een keer proeven bij het MTG. Het kan na de zomer zijn zodat het bier nog even rust krijgt.

Als het morgen een beetje uitkomt dan gaat die gebotteld worden. Omdat er nog veel gist in zit verwacht ik dat die redelijk snel op druk zal zijn.

De vorige keer ging ik voor 3,5 vol% CO2. Deze keer zal ik wat minder doen en ga ik voor 3 vol% CO2.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #41 Gepost op: 03-06-2009 22:16 u »
Door het bier in het gistvat van de hoofdvergisting een aantal dagen op 10 C te houden is de hoeveelheid gist in het bier flink afgenomen. Dit zonder tussentijds te hevelen.

Voor het eerst bier overgeheveld zonder het gistvat te verplaatsen. Dit is me goed bevallen. Andere keren viel me op dat door het verplaatsen van het gistvat vanuit de koelkast naar de aanrecht de gist door het schommelen weer snel verspreid door het bier. Een volgende keer het gistvat een paar dagen eerder iets hoger plaatsen in de koelkast zodat het hevelen wat sneller gaat.

Vanmiddag dit bier gebotteld met 8,7 gram suiker/liter. De hergisting loopt nu bij 23 C en is al op gang. De 0,8 bar overdruk is inmiddels bereikt.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #42 Gepost op: 04-06-2009 23:12 u »
Heb je de totale vergisting in hetzelfde vat gedaan, dus alleen geheveld om te bottelen?

Vanmiddag dit bier gebotteld met 8,7 gram suiker/liter. De hergisting loopt nu bij 23 C en is al op gang. De 0,8 bar overdruk is inmiddels bereikt.

Is deze eerste 0.8 bar niet het deel van de CO2 die fermentatietemperatuur oplosbaar is maar bij 23 C niet of start de hergisting echt zo snel.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #43 Gepost op: 04-06-2009 23:25 u »
Goed gezien William. Voor een deel is die 0,8 bar reeds opgelost koolzuur.

De overdruk na 1 dag zegt veel meer. Inmiddels is de overdruk ruim 1,5 bar. Dus toch nog een paar dagen te gaan voordat de 3 bar bereikt is. Maar voor een bier van 10,4% gaat het best snel.

Als ik het niet vergeet neem ik drie flesjes van dit bier mee naar de camping van het Onk. De hergisting is dan nog niet afgerond maar wel al een eind op weg.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #44 Gepost op: 08-06-2009 22:59 u »
De 2e versie van dit bier is inmiddels bij 3,4 bar overdruk aangeland bij 23 C.

Op het Onk heeft de eerste versie van dit bier 64 punten gekregen. Dat viel me erg tegen, ik had er veel meer van verwacht.
De opmerking van de keurmeester is:
Body is prima.
Jammer dat er zoveel koolzuur in zit.
Tip: Verder laten uitgisten voor bottelen / minder suiker toevoegen bij bottelen.
Bitterheid is erg hard. Probeer eens een andere hop.

De keurmeester heeft gelijk met het koolzuur.  :huilen: Het bier is verder doorvergist dan de flesjes die bij mij in de kelder staan.
Afgelopen nacht is er in de bijkeuken 1 van de twee flesjes van dit bier die ik teruggekregen heb van het Onk de bodem uit gesprongen.

Vandaar dat ik het andere flesje wat ik terug heb van het Onk geopend heb en ingeschonken. Duidelijk meer koolzuur dan die bij mij in de kelder zijn gebleven. Om dit zeker te weten heb ik het SG gemeten van dit bier. Dit is 1002 geworden terwijl het voor het bottelen 1007 was.

Overigens een heerlijk bier als het koolzuur wat ontsnapt is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 08-06-2009 23:01 u »
1002, dat had mijn alt ook. Waarom gebeurd dat toch soms? Ik snap het echt niet. Zeker niet zo'n zwaar bier, hoe kan dat nou zo ver uitvergisten?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #46 Gepost op: 08-06-2009 23:12 u »
Deze opgekweekte Rochefort gist had er duidelijk zin in. De 2e versie van dit bier (met dezelfde opgekweekte gist) is nu doorgegaan tot 1004 voor het bottelen.

Ik denk dat het temperatuursverloop tijdens de vergisting gunstig was. Op 14 april heb ik het bier al ingeleverd bij Frans. Misschien heeft hij het bewaard in de hergistingsruimte van 25 C of meer.
Had ik ook maar moeten zorgen voor uitvergist bier.

Jij en William hebben het nog aangegeven:

Zo, jij durft, zo'n korte lagering en dan ook nog eens 9.4 gr bottelsuiker per liter. Ben je er wel zeker van dat de meeste suikers vergist waren of hou je wel van flink wat koolzuur.

Waarom had je zo'n haast eigenlijk? En ben je niet bang dat er op deze manier wel erg veel gist is meegekomen? Dat lijkt me geen fijne combinatie met het hoge gehalte bottelsuiker. Spannend.

Maar ach, al lerende doe je.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #47 Gepost op: 19-06-2009 22:41 u »
Zojuist het eerste flesje van de tweede versie van dit bier geproefd. De hoeveelheid koolzuur is hier minder (beter) dan bij de eerste versie van dit bier.

Het bier is nog wat troebel want het komt zo uit de hergistingskast van 23 C. Wel even snel gekoeld door een half uur in de diepvries te plaatsen.

De smaak is vol. Banaan, zoethout, rozijnen en zoet. Dus ondanks het eind SG van 1004 is het een zoet maar niet plakkend bier. Het bier nog tot na de zomer laten rusten dan zal de banaansmaak nog wat verminderen verwacht ik. Een bier naar mijn hart.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #48 Gepost op: 04-10-2009 21:31 u »
Hieronder de proefnotitie van Casper van de Lonse Quadrupel Versie 2.

Ook heb ik de Quadrupel van Henielma geproefd. Echt FENOMENAAL, wow dit is echt een van de beste Quadrupels die ik ooit heb geproefd. Lekker moutig, mooi rozijn-achtig en toch een super gebalanceerd gist-profiel. Echt een verdomd lekker bier! Henielma, waar heb je het recept :proost:?

Ik ben zelf ook heel tevreden over dit lekkere bier. Het recept lijkt heel veel op het recept van de Lonse Quadrupel versie 1. Het grootste verschil is de twee graden hogere vergistingstemperatuur tijdens de hele vergisting. Dit met als doel om meer smaak in het bier te krijgen. Dit is duidelijk gelukt.
Het eind SG is 1004 geworden.

Hieronder het recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLonse Quadrupel 2
Brouwdatum20-5-2009
BiertypeQuadrupel
Aantal liters21
Gewenst begin SG1080 (8.6 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32.88 liter
Maischdikte4.50 l/kilo
Maischwater26.5 liter
Spoelwater5.8 liter
Kooktijd105 min.
Berekende kleur93 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70.0 %4678 gram3 EBC
Caramunich7.0 %468 gram123 EBC
Special B6.0 %401 gram391 EBC
Tarwebloem5.0 %334 gram4 EBC
Kandijsuiker (bruin)12.0 %802 gram10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding5.7 %43 gram60 min.30 EBU
Styrian Golding5.7 %20 gram20 min.9 EBU

OpmerkingenIs 43 gram hop geworden ipv 40 omdat dan de zak leeg was.

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)7 gram2 min.

OpmerkingenGemalen met een pepermolen

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd48 uur
Temperatuur giststarter23C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid2,1 gram
OpmerkingenGiststarter in twee keer:
Opgestart uit flesje R41. Na 1 dag:
1 liter wort + 0,2 gr Wyeast voeding + 3 druppels olijfolie. 24 uur roeren
0,5 liter wort toegevoegd + 0,2 gram voeding 24 uur roeren

13,55 miljoen cellen per ml wort bij 21 liter

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
155C5 minuten4.5 l/kg
260C5 minuten4.5 l/kg
363C40 minuten4.5 l/kg
473C20 minuten4.5 l/kg

Opmerkingen0,5C/min
Iets teveel fosforsuur toegevoegd. pH 5.2 was het doel.

Hieronder het temperatuursverloop tijdens de vergisting.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #49 Gepost op: 05-10-2009 08:47 u »
Mooi "kloon"recept en goed uitvergist!  :duimop:
Wat was de beoordeling op het OBBK?

Tags: