Schijvenmolen met booraandrijving

Gestart door Adrie, 15-03-2004 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Brouwers,

Met het eerste brouwsel met mijn HERMS heb ik mijn oude schijvenmolen weer eens uit de kast gehaald. Om lamme armen te voorkomen (en langdurig schroten) heb ik de molen aangedreven met een boormachine. Eerst probeerde ik het met de accuboormachine, maar deze trok het niet. Met de gewone boormachine verliep alles als een zonnetje. Binnen 10 minuten was 4 kg mout geschroot. De geschrote mout spoot er bijna uit.
Vroeger schrootte ik nogal eens te fijn met dit ding, maar nu had ik hem zodanig afgesteld dat er net geen hele korrels meer doorkwamen. De schroting was zo grof genoeg en in mijn nieuwe installatie gaf dit geen filterproblemen en een prima rendement (volgens de eerste berekeningen 84%).

Had ik dit maar eerder uitgeprobeerd.

Groeten,

A3

Patrik_Claes

Hoi A3,

Een kleine tip: vijs veiligheidhalve rond de plaats waar je schroef van de molen zit een darmklem goed vast, want bij mij is er een barst gekomen in de schacht op die plaats. Normaal zit hier namelijk de zwengel rond waarmee je met de hand schroot. Met een darmklem was het euvel gelukkig verholpen.
Overigens: proficiat met je eerste HERMS brouwsel!

Houd ons op de hoogte,

patrik

gelfling

Wij halen 1 KG per minuut met onze Brouwland moutmolen.
Ik moet wel zeggen: met een boormachine waar normaal de bouwvakkers de cement mee aanmaken.
Het is dan ook zaak om af en toe de bewegende delen iets met olie te voorzien.
Omdat we (voorlopig) in de huiskamer schroten, hebben we met een geleidings systeem en enkele plastic zakken met postelastieken een 98% stofvrije productie neergezet. Dit onafhankelijk van de schrootsnelheid!

Adrie

Ha Patrik,

Ik klem de boor niet direct op de as, want dan mol ik het schroefdraad waarop je een moer schroeft om de zwengel vast te klemmen. In plaats daarvan heb ik de moer half op het schroefdraad gedraaid en in het overgebleven stuk een ander stuk schroefdraad gedraaid. In dit schroefdraad heb ik drie gleuven geveild waar de boorklem precies in valt. Alle frictie komt zodoende op het stuk schroefdraad en niet op de as zelf.

Ik hoop dat deze beschrijving een beetje duidelijk is...

   ||  moer   /
   ||==||====  boormachine
   ||           \
schijf    schroefdraad met gleuven

Groeten,

A3
   

fritz

Zo doen wij het ook al een tijdje A3.  Ik hoop binnenkort wel over te kunenn schakelen naar een walsenmolen.

cornelisbier

Ik wil gaan schroten ben nog helemaal onbekend met de Victoria molen, maar krijg hem niet lekker afgesteld kan iemand mij hierin adviseren?

Gossi

Hier is al heel wat commentaar over de schijvenmolen geweest. Gebruik de tag schroten en je krijgt de wereld aan info. Vooral niet te snel malen. Accuboormachine in de schroefstand.
Het schrootsel mag niet te fijn maar er mogen geen hele korrels meer zijn. Het hangt er vanaf waar je mee brouwt. In een zak mag het wat fijner.

Snelbier

Handige forumlink mét plaatjes:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=28899.0
Apparaat werkt, maar soms is wat hobby-en vereist. Het is géén precisie-instrument.
In mijn geval zaten de schijven te krap op elkaar en moest ik wat metaalringen tussen de vleugelmoeren van de vaste kop plaatsen,
zoals in post van 27-06-2015 20:49 u.
Werkt daarna prima, met de centrale stelschroef nu van grof tot fijn te stellen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.