Spoelwater

Gestart door kristo, 26-11-2008 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kristo

Als startend brouwer heb ik al een paar moutpakketen gebrouwen maar in het recept staat nooit hoeveel spoelwater er moet worden gebruikt.

Bestaat er hier een berekening of zo voor?

Adrie

Die bestaan. Voor dat soort berekeningen kun je het best een programma gebruiken als BrouwVisie of BrouwHulp.
Eigenlijk ga je uit van een bepaalde beslagdikte, de hoeveelheid mout en de verdamping van het wort tijdens het koken en rekent dan terug hoeveel spoelwater je moet hebben. De software doet dat voor jou.

kristo

Goed, dan zal ik die BrouwVisie maar is proberen te installeren want ik en programma's :-\

Alvast bedankt.

Edgar

Citaat van: kristo op 26-11-2008  16:48 uBestaat er hier een berekening of zo voor?

Citaat van: kristo op 26-11-2008  17:12 uGoed, dan zal ik die BrouwVisie maar is proberen te installeren want ik en programma's :-\

Als je je rendement kent, kan je een aardige schatting maken uit het hoofd, als je de vuistregel gebruikt dat er ongeveer 1 liter wort per kilo mout in de bostel achterblijft. 10-15% extra voor de verdamping rekenen en je zit in de buurt.

Voorbeeld: een recept is voor 25 liter bier bij een rendement x (jammer genoeg wordt dat meestal niet vermeld), en het gebruikt 6 kilo mout. Je hebt dan nodig 25 + 6 + verdamping, dus 31 + (schatting) 10% = 34 liter. Is jouw rendement hoger/lager, gebruik dan evenredig veel meer/minder water (voor meer/minder wort) of evenredig veel minder/meer mout (voor dezelfde hoeveelheid wort).

Hopmans

CiteerAls startend brouwer heb ik al een paar moutpakketen gebrouwen maar in het recept staat nooit hoeveel spoelwater er moet worden gebruikt.

Bestaat er hier een berekening of zo voor?

Als je 25 liter bier wilt brouwen, dan is de totale hoeveelheid water ongeveer 1.6 * 25 liter = 40 liter

Mocht het iets te veel zijn (immers iedereen heeft een andere installatie), dan kan je dit getal wat bijschroeven
de volgende keer.
 
De hoeveelheid spoelwater moet iets minder dan de helft zijn van de totale hoeveelheid water.
Bijvoorbeeld 40 liter - 25 liter = 15 liter spoelwater.

Een vriendelijk en stabiel programma zonder toeters en bellen om je biertje te berekenen volgens deze
methode is ConfoMash. Binnen 1-2 minuten heb je je recept.

http://members.tele2.nl/lobina/bier-brouwen/confomash/confomash.html

  :brouwen:

Jacques

Citaat van: kristo op 26-11-2008  16:48 uAls startend brouwer heb ik al een paar moutpakketen gebrouwen maar in het recept staat nooit hoeveel spoelwater er moet worden gebruikt.

Bestaat er hier een berekening of zo voor?

Kijk ook even bij de tag spoelen bostel.

EBC

Derek Walsh heeft wat ontketend hoor met zijn percentages in De Biertypengids...

Doe nou toch gewoon grammen per 10 liter wort en dan volgen de percentages vanzelf. Andersom vergt alleen maar een extra iteratieve rekenslag.

Oscar

Citaat van: kristo op 26-11-2008  16:48 uBestaat er hier een berekening of zo voor?

Tja echt een berekening is het niet, meer een optelsom van je verliezen. De totale hoeveelheid water die je mag gebruiken voor een brouwsel is gelijk aan het aantal liters bier dat je wilt maken + de som van het waterverlies dat je hebt tijdens het brouwen:

* Wateropname van de mout      : 1 liter per kilo mout
* Verdamping tijdens maischen    : ± 3%
* Ketelverlies na filteren             : 300 ml
* Verdamping tijdens koken         : 3 liter / uur
* Wateropname hop (Bloemen)    : 6,01 ml/gram
* Water opname hop (Pellets)      : 2,67 ml/gram

De meeste van deze waarden zijn brouwerij afhankelijk en zul je dus zelf moeten bijstellen, maar bovenstaand kun je als basis c.q. uitgangspunt gebruiken voor je waterberekening. De verdeling tussen maisch water en spoelwater staat in de post van vriend Hopmans vermeld  :)
 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Oscar op 26-11-2008  22:58 uDe verdeling tussen maisch water en spoelwater staat in de post van vriend Hopmans vermeld  :)

De verdeling maisch- en spoelwater is afhankelijk van de gehanteerde beslagdikte. Bij een dikbeslag moet je meer spoelen dan bij een dun beslag.

Jacques

De discussie over procenten of gewicht is afgesplitst en verplaatst. Zie hier.

kristo

Bedankt voor al die informatie iedereen. Ik zal precies nog veel moeten lezen en leren want het is precies toch wel wat moeilijker dan wijnmaken of alles bij elkaar doen en koken  ???

Maar al doende leert men zeker.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.