Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Welk volume heeft jouw filterbed in liters per kilo mout (tijdens het filteren)?

minder dan 2,5 l/kg
3 (25%)
2,5 tot 2,75 l/kg
1 (8.3%)
2,75 tot 3 l/kg
3 (25%)
3 tot 3,25 l/kg
3 (25%)
3,25 tot 3,5 l/kg
0 (0%)
meer dan 3,5 l/kg
2 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 12

Auteur Topic: Hoe fluffy is jouw filterbed?  (gelezen 10612 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Hoe fluffy is jouw filterbed?
« Gepost op: 25-11-2008 12:42 u »
Omdat ik vandaag aan het maischen was met precies 10 kg mout, kon ik gemakkelijk zien welk volume per kg mijn filterbed nu eigenlijk heeft. Hier en daar kan je lezen dat geconditioneerd schroten een groter volume van het filterbed geeft, en dat het ook een aanzienlijk hogere maximale hoogte toelaat (Baetslé zegt maximaal 55 cm tegen 35 à 40 voor droog schroten).

Hoe dan ook, ik las ongeveer 32 liter af op de streepjes van de pan. Het oppervlak van het filterbed golft een beetje, dus dit is geen exacte wetenschap (hetgeen ook uit het veronachtzamen van het aantal 'significante cijfers' in de keuzes mag blijken). 'T is enkel om een idee te krijgen of het groeiend aantal klamme schroters nu ook daadwerkelijk een dikker filterbed meten. Misschien is er wel helemaal geen verschil.

Geef ook aan of het een relatief groot/dun filterbed was, of een relatief hoog/dik. Dat zegt iets over de mate van inklinking.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BuBS

• Super lid
  • Land: nl
    • http://www.facebook.com/?ref=home
Re: Hoe fluffy is jouw filterbed?
« Reactie #1 Gepost op: 25-11-2008 13:14 u »
Nat schroten geeft een dikkere borstel, dat kan ik je wel vertellen.
Hoeveel, dat weet ik niet precies. Maar in mijn pan van 50 L, denk ik ongeveer 10 %

BuBs

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2008 13:59 u »
Ik kan er bij zeggen dat de bostel na het leeglopen inklonk tot ongeveer 23 liter.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 25-11-2008 13:59 u »
Om maar even op de titel terug te komen: sinds ik klam schroot is mijn filterbed zeer fluffy... en is zeker 20-30% dikker denk ik... ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2008 14:15 u »
Interessant!
Het viel mij al een paar keer op dat het filterbed van mijn HERMS vrij dicht is. Op zich logisch na > 1 uur recirculeren, maar het leek me ook ten koste van het rendement te gaan?
Dichter filterbed -> moeilijker uitspoelen.

De volgende keer ga ik maar eens klam schroten, kijken wat dat doet voor mijn bostel (en rendement)!
:)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2008 14:34 u »
De volgende keer ga ik maar eens klam schroten,

Ja, nog een "believer"  :hoera: :elifant: :dansen:   ;D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2008 15:42 u »
Geef ook aan of het een relatief groot/dun filterbed was, of een relatief hoog/dik. Dat zegt iets over de mate van inklinking.

Het aantal liters per kg is bij mij 1,9 (tussen 1,8 en 2,1). Maar ik meet alleen de hoogte van het filterbed na spoelen. Van inklinken heb ik geen gegevens.
De hoogte van het filterbed is 5,5 cm (tussen 3,4 en 8,5 cm). De diameter van de kuip is 39 cm.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2008 16:00 u »
Het aantal liters per kg is bij mij 1,9 (tussen 1,8 en 2,1). Maar ik meet alleen de hoogte van het filterbed na spoelen. Van inklinken heb ik geen gegevens.
De hoogte van het filterbed is 5,5 cm (tussen 3,4 en 8,5 cm). De diameter van de kuip is 39 cm.

Da's een redelijk dun filterbed (oftewel een flinke pan/kuip, ofwel vrij lichte bieren, ofwel niet te grote brouwsels). Die waarde komt wel goed overeen met mijn 'ingezakte' waarde van 2,3.

Ik ga er van uit dat 't wel effe gaat duren voordat dit topic nuttig wordt (niet iedereen meet immers z'n filterbed :D ).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2008 16:04 u »
(nog niet iedereen meet immers z'n filterbed :D ).

:weetbeter:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2008 16:51 u »
Da's een redelijk dun filterbed (oftewel een flinke pan/kuip, ofwel vrij lichte bieren, ofwel niet te grote brouwsels). Die waarde komt wel goed overeen met mijn 'ingezakte' waarde van 2,3.

Flinke kuip (voormalig biervat), bieren van Kölsch t/m quadrupel, brouwsels 10-15 liter.

Ik moet inderdaad heel voorzichtig spoelen, misschien kan ik beter op de niet-spoelmethode overgaan.

Hopbier

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2008 17:24 u »
Grappig dat je erover begint. Ik heb afgelopen weekend weer nat geschroot (2x eerder gedaan denk ik) en mijn filterbed zag er beduidend anders uit dan anders, en terugdenkend was het ook idioot veel voor zo'n lage stort (stout, beoogd start SG 1039).

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2008 18:05 u »
Aan de poll kan ik niet meedoen, simpelweg omdat ik niet gemeten heb.
Maar sinds "Oss" schroot ik klam en het viel me wel op dat het filterbed "luchtiger" was dan vroeger, terwijl het filterbed wel goed werkte!
(Ja, nog een "believer"       )

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2008 18:40 u »
(Ja, nog een "believer"       )

Dat hele natschroten begint sekte-achtige vormen aan te nemen. Straks moeten we al onze inkomsten nog aan de klamschrootvisionair afdragen...

De poll kan ik ook niet aan meedoen. Ik verbaas me er zelfs over dat er nog iemand is die het gemeten heeft. Ik verbaas me er overigens niet over dat die iemand Hopbier blijkt te zijn, maar dat terzijde  ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2008 18:48 u »
[Off topic]

Hoe krijg je het voor elkaar om mij te citeren en Anton de schuld te geven... :nut:

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2008 18:59 u »
Het blijft merkwaardig. Meedelen dat je een off-topic mededeling gaat doen, voordat je het gaat doen? Doe het dan niet, want daar hebben we een praatcafé voor.*

Antwoord op off topic vraag:

Beter lezen. ik citeerde Anton weldegelijk, en ik geef hem nergens de schuld van.

*Inderdaad, ook beheerders maken zich daar schuldig aan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2008 19:33 u »

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #16 Gepost op: 16-12-2008 15:17 u »
Maar eh... ik citeerde Oscar... ;D

Tags: