Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier brouwen met een wasmachine  (gelezen 3448 keer)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Bier brouwen met een wasmachine
« Gepost op: 14-03-2004 14:42 u »
De meesten onder jullie hebben het vast al eens gezien: brouwers die een wasmachine omgebouwd hebben voor (o.a.) het maischwerk. Het lijkt best nog wel te doen, en het is een vrij ludieke manier van brouwen.

Zie onder:

Je kunt een paar televisiefragmentjes bekijken van deze wasmachinebrouwer die door Sat1 en andere Duitse zenders zijn vertoond. De link voor de filmpjes is http://www.ping.de/sites/lodders/videoseite.htm, de site zelf (Chattenbršu) is te vinden op http://www.chattenbrau.de.

Een andere Duitse wasmachinebrouwer is de dominee Michael Fey, die (soms) samen met zijn scoutingleden brouwt:

De site van zijn Wambier is www.wambier.de.

En, is er al iemand in voor deze brouwstijl?  :D

link aangepast

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

dwbrouw

• Gast
Re: Bier brouwen met een wasmachine
« Reactie #1 Gepost op: 29-05-2006 12:02 u »
Hallo allemaal,ik brouw al een poosje met een kit, maar onlangs een bovenlader gehaald,en wil daar mee aan de slag.
Hebben jullie nog goeie tips om dat ding goed schoon te maken? Ik blijf namelijk het idee houden dat er nog een zeepgeur aan het water zit. Heb al allemaal nieuwe slangen enz gemonteerd.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 29-05-2006 12:10 u »
Als reinigingsmiddel zou ik NaOH oftewel loog gebruiken, en wel heet. Een kookwas met hete loog (4%) en een kunstmatig iets verhoogd vloeistofniveau (om opgeschuimde resten van de wanden te verwijderen) zou de truc moeten doen.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19-06-2006 16:51 u »
 :) Dankzij een goede tip van ook iemand van een forum, heb ik mijn wasmachine nu mooi schoon en komt er zuiver water uit. Nu had ik bedacht de grondstoffen voor het brouwen in een zak te doen en dan een maischschema te volgen en daarna te koken. Let wel we brouwen hier in een wasmachine. Heeft iemand op deze site ervaring met het brouwen in een wasmachine? En ben ik dus op de goede manier bezig?
Voordat ik het definitief doe wil ik graag goed van start. Er rijsen bij mij soms toch twijfels omdat ik er zo weinig over hoor of lees.

met vr gr douwe.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 19-06-2006 20:50 u »
3 threads over ťťn onderwerp is een beetje teveel van het goede, vandaar deze samenvoeging. Tenzij zich op het gebied van wasmachinebrouwen een radicaal nieuw inzicht voordoet, gelieve hier verder te discussiŽren.

Tags: