Bij Brouwland: alfa-amylase VINOFERM 100 ml 003.083.3 € 2,67
Beschrijving: Vloeibaar. Zetmeel-afbrekend enzym, voorkomt troebels in zetmeelrijke wijnen / sappen. In de koelkast bewaren.
Commentaar rubriek uit de cataloog:
Het gebruik van enzymen.
Over enzymen bestaan de wildste verhalen. Daarom hier even een aantal zaken op een rijtje. Tenzij anders vermeld, zijn de vermelde dosissen bij kamertemperatuur (20°C) en met een inwerktijd van 12 uur. Iedere temperatuurverlaging van 7° kan opgevangen worden door een verdubbeling van de dosis. Iedere halvering van de gewenste contacttijd kan eveneens opgevangen worden door een verdubbeling van de dosis. De volgorde van toedienen van ingrediënten is erg belangrijk. Het ene kan namelijk de werking van het andere sterk beïnvloeden, ook in negatieve zin! Voeg bv. nooit bentonieten toe als de enzymen nog in werking zijn. Laat dus minimaal 12 uur tussen de enzymentoevoeging en de bentoniet-toevoeging
@ William: Ik denk niet dat er glycerine in zat, 100 ml op 50L bier, zelfs als zou dat dikke suikerstroop zijn, het zou niet zó zoet gesmaakt hebben.
@ Edgard: Ja, heel dat flesje van 100 ml en @ 20°C/3 weken gelagerd..
Die amylases zijn voor wijn bedoeld, zetmeeltroebel, nu de redenering was:
Aangezien het maischen fout was, was er duidelijk nog teveel zetmeel waarbij de enzymen in het wort morsdood waren door het koken.. Dus: dat flesje zou een oplossing kunnen zijn! want bij wijn heeft dat ooit nog gewerkt om een zetmeelwaas weg te krijgen: werd kristalhelder..
We dachten: misschien zit daar een beetje bèta amylase bij en krijgen we het nog goed, trouwens elders gelezen dat Alfa én Bèta bij lagere °C ook werken, zij het op hun sokken..
Wat kan er dus afgebroken zijn? ik herinner me dat het waterslot langzaam heeft gewerkt er is dus ook een gas uitgekomen (hoogst waarschijnlijk CO2). Ooit ergens in een wijnrubriek gelezen dat het ook langzaam eiwitten durfde afbreken. Maar dat kan zo geen gewichtsverlies verklaren. Dat verklaart misschien wel het nul schuim. (het gebottelde bier had wel CO2 druk van de bottelsuiker).
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat dit goedje een of andere zeer zoet smakende suiker er extra heeft bijgefabriceerd.
Vraagje voor onze voedingsdeskundigen dus.