De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met een tweede exeriment met betrekking tot het hydrateren van gist. Uit mijn eerste experiment bleek dat niet-hydrateren geen dramatische gevolgen heeft voor de gistgroei en vergistingsgraad.
Waarschijnlijk zal niet iedereen niet meteen overtuigd zijn van de juistheid van mijn conclusie (komt meer voor want we zijn natuurlijk allemaal eigenwijze brouwers).
Om de effecten van het hydrateren beter in beeld te brengen heb ik een vervolgexperiment uitgevoerd. Bij dit experiment heb ik geen vergisting doorgevoerd maar zijn de monsters enkel onder de microscoop beoordeeld.
WerkwijzeVoor dit experiment is uitgegaan van een zakje gedroogde Coopers gist met een inhoud van 15 g.
Door mij is steeds precies 2,00 g afgewogen waarna de gist in een glas met precies 100,0 ml water van een bepaalde temperatuur is gekiept. Na 15 minuten is het monster geroerd en na 15 minuten opnieuw geroerd. Vervolgens 10,0 ml vloeistof genomen met een pipet en deze gevoegd aan 100 ml water om een voldoende verdunning te krijgen. Daarna is 1 ml van de verdunde oplossing gekleurd met 1 druppel methyleenblauw.
Deze oplossing is behulp van een telkamer onder mijn microscoop bekeken. De microscoopbeelden zijn vastgelegd met een microscoopcamera.

Vervolgens zijn door mij de beelden handmatig geteld. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen blauwgekleurde (dode) cellen en ongekleurde (levende) cellen.
De gist is gehydrateerd bij 4 verschillende temperaturen. Deze zijn 25,0 ºC, 32,0 ºC, 40,0 ºC en 42,0 ºC.
Per temperatuur heb ik 10 microscoopbeelden vastgelegd.
Voor degenen die de beelden wilt bekijken geef ik
deze link.
Al met al zijn er toch wel behoorlijk wat uurtjes in de experiment gekropen.
ResultatenVan de 10 microscoopbeelden per temperatuur heb ik er 5 geteld (5 beelden heb ik dus niet geteld). Per hydratatie-temperatuur zijn er minimaal 1200 cellen geteld.
De resultaten zijn als volg.
|
Temperatuur | % levend | % dood | [/row]
25 ºC | 62,3 | 37,7 |
32 ºC | 76,7 | 23,3 |
40 ºC | 79,0 | 21,0 |
42 ºC | 77,8 | 22,2 |
ConclusieVoor het geval je ondanks de resultaten van mijn eerste hydratatie-experiment toch wilt hydrateren raad ik je aan om een hydratie-temperatuur aan te houden tussen de 35 en 40 ºC. Dat is denk ik een heel stuk warmer dan velen van ons nu doen.
Maar waarom zou je het risico willen lopen dat je hydrateert bij een verkeerde temperatuur?