Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaken en afvullen partyvaatjes  (gelezen 16612 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Schoonmaken en afvullen partyvaatjes
« Reactie #50 Gepost op: 29-05-2009 19:21 u »
Wat zijn de maten van het boutje en hoever draai je het moertje erop?
Ziet eruit als "doe-het-zelf-baar" ;D
Hoe stijf is het veertje, vergelijkbaar met balpen of zwaarder?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #51 Gepost op: 29-05-2009 19:27 u »
Ziet eruit als "doe-het-zelf-baar" ;D

Daar zit ik ook aan te denken.
Je moet dan wel RVS-veren hebben, bout en moer in RVS is niet zo'n probleem.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #52 Gepost op: 29-05-2009 22:46 u »
Mocht je ergens een aantal geschikte vinden, wil ik er ook wel een stuk of 10!

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 17-08-2009 10:21 u »
Ik heb ondertussen weer het 1 en ander meegemaakt met onze blikkerige 5 liter vriendjes, dus ik dacht, laat ik het weer delen.

Ik heb tegenwoordig de 'Home Pub', en de 5L partyvaatjes passen daar erg mooi in. Alsof het ervoor gemaakt is  ;). Helaas is er een 'maar'. De overdrukventieltjes die ik heb passen niet mooi in de tapstang.
Dat zijn de ventieltjes van Brouwland.

Daardoor maakt de tapstang niet direct, zodra je het ventieltje met de tapstang het vat in begint te duwen, een sluitende aansluiting met het rubber. De tapstang rust op het moertje ipv op het plastic om het moertje heen. Hier heb je niet zoveel last van, als je met een ferme klap de tapstang in n keer 10 cm het vaatje in ramt. Het nadeel daarvan is dan weer, dat het ventieltje (bij mij nu zeker 1 van de 2 keer, die andere keer was het niet zo evident) klem kan komen te zitten aan de binnenkant van de tapstang. Daardoor past de tapstang niet ver genoeg het vat in, kan je hem niet klem zetten, en overnieuw beginnen is er natuurlijk ook niet bij. Je moet dan blind friemelen met de tapstang over de bodem, en hopen dat het ventieltje scheef gedrukt wordt en eraf valt. Daar heb ik het afgelopen vaatje dus 5 minuten mee gezeten, hij zat best wel vast. Wellicht is een RVS ringetje op de moer leggen, en die mee het vat is schieten, wel een afdoende oplossing daarvoor. Als ik de oplossing heb, geef ik m door. Misschien kan ik ook de opening van de tapstang groter maken. (uitboren of afvijlen/-zagen)

Verder heb ik de schroefjes van de ventieltjes vastgelijmd in het plastic van het ventieltje. Hierdoor is de schroefdraad nutteloos en afgedicht. Hiervoor heb ik Bison Kombi Rapide/snel gebruikt, en deze met een sateprikkertje om het schroefdraad heen gesmeerd, en dan dicht gedraaid. Hiermee wordt ook het rubbertje wat deze afdichting hoort te faciliteren, ook meteen vastgelijmd.
Dit heb ik gedaan om lekkende ventielen te voorkomen, waar ik eerder last van heb gehad. Voorlopig is dat gelukt. (ik heb nu onder andere het meest probleemgevende ventiel op een hergistend vaatje irish red zitten) De ventielwerking wordt niet beinvloed door deze ingreep. Demonteren van het ventiel kan nu niet meer, het systeem bestaat nu nog maar uit 3 aparte onderdelen: de rubberen stop, het geheel in het midden van de stop, en het rubberen ringetje dat het gaatje in het ventiel dicht houdt.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #54 Gepost op: 17-08-2009 13:17 u »
Demonteren van het ventiel kan nu niet meer, het systeem bestaat nu nog maar uit 3 aparte onderdelen: de rubberen stop, het geheel in het midden van de stop, en het rubberen ringetje dat het gaatje in het ventiel dicht houdt.

Maar het belangrijkste, het ringetje er af halen om het kanaaltje van het ventiel te reinigen, kan dan gelukkig nog wel.

Bert

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #55 Gepost op: 17-08-2009 13:23 u »
Wellicht is een RVS ringetje op de moer leggen, en die mee het vat is schieten, wel een afdoende oplossing daarvoor. Als ik de oplossing heb, geef ik m door. Misschien kan ik ook de opening van de tapstang groter maken. (uitboren of afvijlen/-zagen)

Een (rvs) ringetje er op leggen lijkt mij een simpele en doeltreffende methode.
Ik weet niet van welk materiaal de tapstang is gemaakt, maar misschien kun hem optrompen (wijder maken aan het uiteinde) door er voorzichting een conisch stuk gereedschap als bijvoorbeeld een drevel in te tikken.

Bert

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 17-08-2009 14:58 u »
Een (rvs) ringetje er op leggen lijkt mij een simpele en doeltreffende methode.
Ik weet niet van welk materiaal de tapstang is gemaakt, maar misschien kun hem optrompen (wijder maken aan het uiteinde) door er voorzichting een conisch stuk gereedschap als bijvoorbeeld een drevel in te tikken.
Het ringetje, mits de perfecte maat, zou goed kunnen helpen, maar is wel enigszins geknoei. De tapstang aanpassen lijkt me permanenter. Hij is van plastic. Ik zal eens kijken wat de opties zijn, als dit vaatje op is. Oprekken lijkt me ook een prima optie. Tot die tijd kan ik het natuurlijk niet zien of bewerken.
Ik had al wel gecheckt of de tapstang net zoals bij de beer king afschroefbaar is, maar dat was ie niet (dan had ik ze om kunnen wisselen).

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #57 Gepost op: 17-08-2009 18:10 u »
...Ik had al wel gecheckt of de tapstang net zoals bij de beer king afschroefbaar is, maar dat was ie niet (dan had ik ze om kunnen wisselen)...

Hmmm, bij mij is de tapstang wel afschroefbaar.  ???

Hoe zitten jouw CO2 en bieraansluitingen? Beide met snelkoppeling? Kan je het vat er gewoon 'tussenuithalen'?
Zo niet, bel eens met de servicelijn van Homepub. Toen er bij mij iets mis was, hebben ze me gratis een hele nieuwe aansluitset opgestuurd, met snelkoppelingen.

Omwisselen van tapstangen lukt meestal niet, omdat ze andere lengten hebben.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #58 Gepost op: 17-08-2009 19:15 u »
De tapstang aanpassen lijkt me permanenter. Hij is van plastic. Ik zal eens kijken wat de opties zijn, als dit vaatje op is. Oprekken lijkt me ook een prima optie. Tot die tijd kan ik het natuurlijk niet zien of bewerken.

Tapstang van kunststof, dan wel even verwarmen, bijvoorbeeld in kokend water.

Bert

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 18-08-2009 08:09 u »
Hmmm, bij mij is de tapstang wel afschroefbaar.  ???

Hoe zitten jouw CO2 en bieraansluitingen? Beide met snelkoppeling? Kan je het vat er gewoon 'tussenuithalen'?
Zo niet, bel eens met de servicelijn van Homepub. Toen er bij mij iets mis was, hebben ze me gratis een hele nieuwe aansluitset opgestuurd, met snelkoppelingen.

Omwisselen van tapstangen lukt meestal niet, omdat ze andere lengten hebben.

Yep, snelkoppelingen. Heel simpel. Sluit de bierkoppeling trouwens af als je die kant eraf plugt? Ik heb het niet aangedurfd dat uit te proberen.

Maar met een nieuwe aansluitset past het waarschijnlijk weer niet. Dat is wl een optie, mocht het verruimen van de opening niet zo bevallen.

Goed punt, die lengtes. Ik had gewoon aangenomen dat die hetzelfde zouden zijn, omdat ze op hetzelfde vat zaten. Schroefdraad moet trouwens ook overeen komen voor de wisseltruc.

Tapstang verwarmen is een goeie tip. Maar laten we deze discussie uitstellen tot ik de tapstang weer in mijn handen kan houden.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #60 Gepost op: 18-08-2009 09:00 u »
...Sluit de bierkoppeling trouwens af als je die kant eraf plugt? Ik heb het niet aangedurfd dat uit te proberen...

Normaal gezien sluit die inderdaad af. Als je meerdere tapkoppen hebt, kan je eens uit een ander vaatje tappen.

Tags: thuistap