Top 12

Gestart door Adrie, 20-11-2008 12:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Er wordt mij wel eens gevraagd wat nou het belangrijkste aspect is van bierbrouwen om een goed bier te krijgen. Het einde van het jaar nadert en dan is het weer tijd voor lijstjes, top tienen, honderden en duizenden, dus heb ik een artikeltje geschreven met mijn top 12 van belangrijke zaken bij en rondom het bierbrouwen.

Klik HIER voor het artikel.

Oscar

Leuk artikeltje!

CiteerZet een lekker muziekje op bij het brouwen. Als jij je lekkerder voelt, voelt de gist dat ook!

:D  :elifant:

Albertus

Citaat van: Adrie op 20-11-2008  12:21 uartikeltje geschreven met mijn top 12 van belangrijke zaken bij en rondom het bierbrouwen.

De 12 geboden voor de brouwer.  ;D

Bert

Jacques

Leuk artikel.  :duimop: Inderdaad is niet alles even belangrijk.

Zelf zou ik het onderwerp oxidatie veel meer naar boven geplaatst hebben. Maar ik weet ook dat de meningen daarover verdeeld zijn.

Adrie

Tja, vraag het aan 12 ervaren brouwers en je krijgt 12 andere top-12-en. Maar het biedt wel weer een aanleiding om lekker erover te discussiëren.  :lessmile:

arluijen

Ha. Ik lees nu pas deze top 12 maar vind hem geweldig. Ik zou deze zo meegeven aan beginnend (of gevorderde) brouwers: heel veel herkenning. Persoonlijk zou ik het geduld onderdeel naar boven plaatsen; te vaak lees ik hier bij eerste brouwsels het verhaal "hij bubbelt nog niet, dus heb ik de deksel open gemaakt en heb goed geroerd.." of "hij is klaar met bubbelen en dus heb ik het maar gebotteld". Mijn eigen ervaring is dat dit nagenoeg het moeilijkst is van het hele proces maar daarbij ook vrij belangrijk.

Ik ga hier zelf ook niet vrijuit: Het is me te vaak gebeurd dat ik al de helft van een batch "opgeproefd" had totdat ik er achter kwam dat het bier pas veel later echt op dronk is. Zonde.

citrasimcoe

Leuk artikel!

Maar wel een beetje lastig lezen met al die tekst zo dicht op elkaar. Misschien af en toe een regel wit en/of groter lettertype leest wat fijner voor dit soort teksten.

Ik heb het idee dat mijn brouwmaat en ik al voor bijna alle punten wel goed zorgen, alleen hebben we nog geen gistkast dus doen we het met de thermostaat en dekens.

Twentse Schapekop

Citaat van: arluijen op 27-11-2012  13:34 uIk ga hier zelf ook niet vrijuit: Het is me te vaak gebeurd dat ik al de helft van een batch "opgeproefd" had totdat ik er achter kwam dat het bier pas veel later echt op dronk is. Zonde.

:groots: Gelukkig ben ik niet de enige,of is het nou enigste? :nut:

Oscar

Citaat van: arluijen op 27-11-2012  13:34 uIk ga hier zelf ook niet vrijuit: Het is me te vaak gebeurd dat ik al de helft van een batch "opgeproefd" had totdat ik er achter kwam dat het bier pas veel later echt op dronk is. Zonde.

Zolang je het ziet als een leermoment is het niet zonde. Het is ook wel interessant om te weten hoe een smaak zich ontwikkeld. Als je dat eenmaal weet, kun je een bier ook beter laten rijpen om zo pas te genieten van het bier als het goed op dronk is.

In principe kun je hiervoor (in grote lijnen) stellen dat:
* Een licht bier met weinig alcohol (tot ± 6%) is snel op dronk (Na 2 tot 3 weken)
* Een donker bier met weinig alcohol is redelijk snel op dronk ( 3 tot 5 weken)
* Een licht bier met veel alcohol mag nog even rijpen voor het op dronk is ( 4 tot 8 weken)
* Een donker bier met veel alcohol mag wel een tijd rijpen voor het op dronk is ( 8 weken en langer)

Uiteraard is een bier op dronk als jij 'm lekker vindt... Dus zie dit niet als een regel, maar meer als "leidraad".

Erwin

Quote uit het artikel: "Maak alles na gebruik direct goed schoon met heet water en afwasmiddel."

Huh? Afwasmiddel?
Heb ergens gelezen dat dit wordt afgeraden. Weet niet meer precies de reden, maar afwasmiddel gebruik ik dus niet. Enkel oxy-clean oplossing.
Iemand die hier wat over kan zeggen?

hansm

Afwasmiddel is een prima afwasmiddel  ;)

Als ze allerlei aangekoekte etensresten kunnen verwijderen, zijn ze echt ook wel goed genoeg voor brouwmateriaal dat net gebruikt is. De bedrijven die afwasmiddelen produceren stoppen echt veel tijd in research en proberen de producten continu te verbeteren en toch betaalbaar te houden (anders worden ze weggeconcurreerd). Het zijn echt wel goede schoonmakers, en bovendien veel goedkoper dan oxi e.d.

Oxi gebruik je natuurlijk ook, maar bij voorkeur voor materialen die behalve schoon ook ontsmet moeten zijn of als je er met een (afwas)borstel niet bij kan.

Jacques

Citaat van: Erwin op 27-11-2012  19:15 uQuote uit het artikel: "Maak alles na gebruik direct goed schoon met heet water en afwasmiddel."

Huh? Afwasmiddel?
Heb ergens gelezen dat dit wordt afgeraden. Weet niet meer precies de reden, maar afwasmiddel gebruik ik dus niet. Enkel oxy-clean oplossing.
Iemand die hier wat over kan zeggen?

Huishoudelijke afwasmiddelen hebben vaak een geurtje. Die wil je niet in je bier. De oplossing is heel simpel: goed naspoelen.

Afwasmiddel kun je alleen gebruiken direct na het uitschenken. Zodra het flesje wat langer staat kun je beter een reinigingsmiddel gebruiken die actief organische verontreinigen verwijderd. Dat is ook het geval als je een bruine aanslag ziet aan de wand van de fles. Die krijg je met alleen een huishoudelijk afwasmiddel niet weg.

arluijen

Ik gebruik afwasmiddel eigenlijk alleen om direct na het overhevelen mijn gistvat schoon te maken van de aangekoekte resten. Daarna meteen 3 of 4 keer helemaal uitspoelen met de tuinslang en lang laten uidruppelen/drogen. Voor gebruik ontsmetten met Oxi en tot nog toe geen problemen (klopt stilletjes af)

Erwin

Mijn gistvat (glazen carboy met opening van 2,5cm) ontdoe ik van gistkoek met een grote flessenborstel, omspoelen en dan vullen met oxy, dag of twee laten schuimen en weken, omspoelen en laten drogen. Dan glimt ze weer. Op die wijze maak ik eigenlijk alles schoon. Van slangen tot waterslot tot bierflesjes. Ontsmetten met star-san.

arluijen

Citaat van: Erwin op 29-11-2012  16:22 uMijn gistvat (glazen carboy met opening van 2,5cm) ontdoe ik van gistkoek met een grote flessenborstel, omspoelen en dan vullen met oxy, dag of twee laten schuimen en weken, omspoelen en laten drogen. Dan glimt ze weer. Op die wijze maak ik eigenlijk alles schoon. Van slangen tot waterslot tot bierflesjes. Ontsmetten met star-san.

A. Ja. Starsan, hét wondermiddel van aan de andere kant van de grote plas. Toch vraag ik me af of dat goed werkt, ik heb zelf voor de lagering een soort licht doorzichtige jerrycan met kraantje. Voordeel is dat ze precies 20 l. is hetgeen overeenkomt met mijn brouwsels. Maar na het bottelen moet ik deze toch echt heel vaak met oxi keer op keer schoon maken, schudden en naspoelen om al het zichtbare vuil eruit te krijgen. Ik blijf het dan irritant vinden dat ik niet even met een afwasborstel echt goed er in kan komen....

EDIT: ik lees nu dat jij dat met een grote flessenborstel doet, hoe groot is dat ding? haal je daarmee alle hoekjes ?

Adrie

Citaat van: arluijen op 29-11-2012  16:40 uA. Ja. Starsan, hét wondermiddel van aan de andere kant van de grote plas. Toch vraag ik me af of dat goed werkt, ik heb zelf voor de lagering een soort licht doorzichtige jerrycan met kraantje. Voordeel is dat ze precies 20 l. is hetgeen overeenkomt met mijn brouwsels. Maar na het bottelen moet ik deze toch echt heel vaak met oxi keer op keer schoon maken, schudden en naspoelen om al het zichtbare vuil eruit te krijgen. Ik blijf het dan irritant vinden dat ik niet even met een afwasborstel echt goed er in kan komen....

EDIT: ik lees nu dat jij dat met een grote flessenborstel doet, hoe groot is dat ding? haal je daarmee alle hoekjes ?

StarSan is een ontsmettingsmiddel, geen schoonmaakmiddel. Ontsmetten heeft geen zin als je niet eerst schoonmaakt. StarSan pas je dus alleen toe in/op goed schoongemaakte spullen.

Erwin

Inderdaad, oxy voor schoonmaken, star-san voor ontsmetten, dus vlak voor volgend gebruik.
Mijn borstel ziet er zo uit:
Ik heb geen hoekjes, zoals gezegd, mijn gistvat is een glazen carboy, zoals deze: www.amazon.com/Learn-To-Brew-LLC-Gallon/dp/B007L75H62
Ik hoef eigenlijk alleen de bovenkant de borstelen, daar waar de krausen schuimlaag gezeten heeft.

hansm

Citaat van: Erwin op 29-11-2012  16:22 uMijn gistvat (glazen carboy met opening van 2,5cm) ontdoe ik van gistkoek met een grote flessenborstel, omspoelen en dan vullen met oxy, dag of twee laten schuimen en weken, omspoelen en laten drogen. Dan glimt ze weer.

Geen last van een witte waas?

Erwin

Citaat van: hansm op 29-11-2012  18:54 uGeen last van een witte waas?
Ja soms, dan spoel ik een keer om met zoutzuur, weg waas

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.