Vuile kraan

Gestart door Edgar, 05-11-2008 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Ik gebruik de kraantjes verder helemaal niet, maar heb geen stop voor mijn vat. Dientengevolge gebruik ik het kraantje als veredelde stop.
Ondanks dat ik eerder het kraantje met loog en borsteltje schoonmaakte, bleek er bij openploppen toch een laagje biomassa te zitten. Of dit een probleem vormt als je het kraantje niet gebruikt weet ik niet, toch voel ik me er fijner bij dit ook te reinigen.

Johannes

Ik weet uit ervaring dat een waarschuwing op z'n plaats is...

Albertus

Onlangs de kraantjes (elk zo'n zes maal gebruikt) uit elkaar gehaald. Aan de buitenkant was niets te zien.
Altijd bij het schoonmaken van het gistvat draai ik zowel de afsluiter als het kraantje zelf regelmatig.
Totaal geen verontreiniging gevonden.

Nu heb ik spijt dat ik ze uit elkaar heb gehaald, want ik heb gemerkt dat ze door deze actie wat oprekken en daarmee wat speling krijgen op de draaiende delen. De volgende keer zal er dus waarschijnlijk wel rommel in de kraan zitten.
Een selfullfilling prophecy heet zoiets geloof ik. >:(

Bert

Edgar

Irritant hoe je mazzel soms als pech kunt ervaren nietwaar? ;)

René K

Vroeg of laat zul je toch rommel gaan aantreffen in de kraantjes. Bij mij werd de kraan nooit gebruikt. Echter wel losgedraaid en schoongemaakt nadat het vat leeg was. (Dit gedurende 2 jaar). Gisteravond voor het eerst geopend en waarempel, toch behoorlijk wat zooi.

Albertus

Citaat van: Edgar op 06-11-2008  11:45 uIrritant hoe je mazzel soms als pech kunt ervaren nietwaar? ;)
Citaat van: Edgar op 06-11-2008  09:45 uHmmmm... Ik ruik een kleine infectie van sarcasme...



Hopmans

CiteerHet probleem is: Wanneer weet je precies wanneer een probleem een probleem is? 'T is niet dat er plots een rode stip op je flesje verschijnt met 'INFECTIE!' erop. Hele generaties hobbybrouwers klagen regelmatig over 'rare smaakjes' (ofwel in hun eigen, danwel in andermans bier), hebben last van gushing, of anderszins vroeg verouderend bier. Hele generaties hobbybrouwers brouwden (een generatie geleden) met EDME korrelgist, zonder pH-controle, digitale thermometers of UT-100 thermostaten. Ik denk dat als je 't hen vroeg, ze ook nergens last van hadden. Toch is naar verluidt het hobbybier er intussen zwaar op verbeterd. Ik ben er vrij zeker van dat zo'n kleine maatregel als dit de gemiddeld kwaliteit op het ONK volgend jaar weer een klein stukje opkrikt. Alle beetjes helpen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Een infectie kan al een smaakje zijn in de verte.
Ik ben er extreem gevoelig voor.

 :degroeten:

Albertus

Uiteindelijk ben ik het ook met Edgar eens.
Steek je een hoop tijd in het schoonmaken van je gistvat en dan kun je het verpesten met wat rommel in een hoekje.

De oplossing is natuurlijk dat je de kraantjes eenvoudig eventjes uit elkaar zou moeten kunnen halen. Zo'n kraantje mag dan best wat duurder zijn, je doet er ook veel langer mee.

Bert

Jacques

Citaat van: JWVG op 06-11-2008  10:29 uIk neem ook eigenlijk aan dat dat sarcasme van Jacques niet helemaal serieus was.

Citaat van: Edgar op 06-11-2008  10:11 uWe zijn het niet eens (ik begrijp dat je dit een zeer vergaande maatregel vindt).

Mijn sarcastische opmerking was relativerend bedoeld. Er zijn tal van infectiebronnen waar we mee te maken hebben. Deze worden lang niet allemaal zo grondig aangepakt. Kennelijk is dat ook niet altijd nodig. Gelukkig maar denk ik dan want anders zouden we thuis geen bier kunnen maken. Zorgen dat de vergisting snel op gang komt is een belangrijk middel tegen het ontstaan van infecties. Als de pH gedaald is en er koolzuur en alcohol gevormd is heb je veel minder te vrezen.
Neemt niet weg dat altijd het gevaar van infectie in ons achterhoofd moeten hebben. Zeker in de beginjaren dat ik brouwde heb ik te veel bieren (van anderen) geproefd om het infectiegevaar zo maar van de kant te vegen.

Ik wil nog even stilstaan bij de kraantjes. Ik was persoonlijk niet van plan om het kraantje dat al zo'n 15 jaar in het vat zit dat ik gebruik om te bottelen uit elkaar te halen.
Gewoon laten zitten en een tijdje chemipro caustic in het vat laten staan voor het bottelen volstaat volgens mij. Zeker ook omdat ik dit vat gebruik voor gelagerd bier wat alcohol en koolzuur bevat.
Ik ben veel te bang dat ik juist door het uit elkaar halen een infectiebron creëer. We hebben namelijk van doen met een plastic kraantje dat bevattelijk is voor krassen en vervormingen. Als we de kraantjes uit elkaar halen zullen we dat consequent moeten blijven doen. Doen we dat niet dan is door de krassen en vervormingen de kans op infectie juist verhoogd.

Degenen die zich wel druk willen maken over de minimale restanten die in deze kranen blijven zitten (in kogelkranen blijft veel meer rommel achter - daar maak ik mij wel druk over) kunnen denk ik veel beter een andere kraan kopen die wel ontworpen is om gedemonteerd te worden.

Edgar

We worden het echt niet eens. Ik snap dit argument:

Citaat van: Jacques op 06-11-2008  13:45 uEr zijn tal van infectiebronnen waar we mee te maken hebben. Deze worden lang niet allemaal zo grondig aangepakt.

ook niet. Ten eerste is het relativistisch (veeg je voeten niet want het huis is toch al vuil) en ten tweede klopt het denk ik niet. Ik zou geen grotere infectiebron in mijn brouwproces kunnen aanwijzen dan deze. Een pure wilde kweeksoep in direct contact met het wort. Natuurlijk heeft die minder invloed als je alleen maar bottelt met zo'n kraan, dat spreekt. Korter, minder suikers, zuurder bier, alcohol, noem maar op. Maar velen vergisten in die vaten mét de kraan erop. Ik ook (nog altijd), lekker makkelijk. En één van die andere infectiebronnen (het aanzuigen) gelijk voorkomen.
Relativeren vind ik een goed idee, maar ik denk niet dat dit een bagatel is.

Krassen door uiteen halen? Ik denk het niet. En als je ze in alcohol bewaart maakt dat niet uit. Inderdaad moet je het blijven doen, het is een uitbreiding van de routine. Ik kan me best voorstellen dat je daar geen zin in hebt trouwens.

Ik hoop gewoon iets bij te dragen aan een beetje beter bier voor iedereen. Ik ben er van overtuigd dat ik dat doe door hierop te wijzen. En na dat eerste kraantje jaren geleden te hebben geroken ben ik daar moeilijk van af te brengen. 'T is niet voor niks dat ik er tot vervelens toe op terugkom, zij het nu voor 't eerst met plaatjes (kennelijk werkt dat...).

Ben je niet een beetje ongerust voor wat je zou tegenkomen?

Erik Deelissen

Brouwland voerde in het verleden Speidel ovale HDPE gistingsvaten van 60, 100 en zelfs 300 liter.
Deze waren voorzien van kraantje dat uit elkaar te halen is.
Helaas is Brouwland gestopt met de distributie van Speidel vaten.
Je kan deze wel direct aan de fabriek in Duitsland bestellen.
Zie http://www.speidel-behaelter.de/form/speidel_mostereibedarf.pdf.
Ik zelf gebruik al tientallen jaren de Speidel vaten en alle onderdelen zoals vervang rubbers zijn los te bestellen.
Erik.

Johannes

Op de Brouwland site staan vrijwel identieke vaten, ik weet niet of ze van Speidel zijn.

Erik Deelissen

Op de Brouwlandsite zijn de vaten van de firma Graf. Deze hebben de kraantjes met dezelfde constructie als het onderwerp.

BuBS

Hi Eric,

Ik gebruik al jaren vaten van Speidel, echt perfect.
Maar ik heb nog nooit een kraantje van Speidel uit elkaar gekregen.
Dus... hoe doe je dat ???

Gr BuBs

Jacques

Citaat van: Edgar op 06-11-2008  15:13 uEen pure wilde kweeksoep in direct contact met het wort. Natuurlijk heeft die minder invloed als je alleen maar bottelt met zo'n kraan, dat spreekt. Korter, minder suikers, zuurder bier, alcohol, noem maar op. Maar velen vergisten in die vaten mét de kraan erop. Ik ook (nog altijd), lekker makkelijk. En één van die andere infectiebronnen (het aanzuigen) gelijk voorkomen.
Relativeren vind ik een goed idee, maar ik denk niet dat dit een bagatel is.

Hmm, ik moet je toch wel voor groot stuk gelijk geven. Mijn reactie is voor een groot stuk gebaseerd op een praktijk die ik al vele vele jaren heb uitgevoerd. Het gistvat dat ik gebruikte is namelijk nooit voorzien geweest van een kraan. Daar wou ik om hygiënische redenen nooit aan...  ::)

Jouw waarschuwing is dus vooral gericht op degenen die wel een dergelijke kraan in het gistvat hebben. Dan gaat uiteraard mijn argument dat het niet zo'n vaart zal lopen omdat het bier voldoende beschermd is niet op.

Andere infectiebronnen die ik voor ogen heb zijn:
- infecties die ontstaan tijdens het opkweken van de gist (dit is misschien wel de belangrijkste infectiebron);
- risico's op infecties uit de lucht tijdens het koelen van het wort;
- risico op infectie vanuit de hopfilter als we pas gaan filteren na het afkoelen van het wort;
- infecties vanuit de (platen)koeler;
- risico's op infecties uit de lucht tijdens het overhevelen van het jongbier;
- risico's op infectie bij het aanzuigen van een hevel;
- infecties vanuit de hevel, eventuele pomp en slangen;
- risico's op infectie door het drooghoppen;
- risico's op infecties uit de lucht tijdens het bottelen.

Het spreekt voor zich dat een infectie vanuit de lucht van locatie tot locatie verschilt.
En niet iedereen gebruikt een pomp om slangen, hevel en dergelijk goed door te spoelen met desinfectiemiddelen.

Al met al lopen we behoorlijk wat risico's.

Toch goed dat je mijn ogen geopend hebt voor het risico van het kraantje als je het gebruikt bij het vat waarin je vergist.

BuBS

CiteerDus... hoe doe je dat?

Na wat grof geweld is het gelukt, geen troep of zo in de kraan.
Maar er kwam geen fris geurtje uit.
Ben blij dat de kraan uit elkaar kan, want een kraantje is toch wel een kritisch punt.

BuBS

Erik Deelissen

En dan kun je het kraantje met de onderdelen zo mee laten wassen in de vaatwasser.

Edgar

Citaat van: thibolleke op 05-11-2008  22:35 uoké ik heb het! Eindelijk.

Toch wel een beetje vettig van de gist vanbinnen.

In sommige kraantjes (niet in alle) heb ik standaard kranenvet (siliconensmeermiddel) aangetroffen.  Die vettigheid kan dus deels daarvan zijn.  Gemengd met rottend wort ziet dat er niet fraai uit :P Natuurlijk zijn die dingen wel 'berekend' op dat smeermiddel. Ik heb dan ook wel eens een lekkend kraantje. Dat komt echter niet vaak voor, ik denk dat het er maar 1 van de 6 is (ik weet nog steeds niet welke  ::) ).
Zelf toevoegen van kranenvet na reiniging is misschien mogelijk; ik weet niet hoe schoon dat spul is. Als je meer een 'uitkoker' bent dan denk ik dat dat 'vet' er tegen kan; ben niet 100% zeker.

Hopmans

Een kraantje moet uit elkaar.
Ik ben met lezen van deze topic gestopt toen ik zag dat
er mensen zijn die het kraantje liever niet uit elkaar halen.
Dat kan ik niet aanzien.

Uit elkaar dat ding, goed uitspoelen, en droog opbergen.

Klaar...

 :lessmile:

oranjeboombiertje

Maar ze moeten er wel tegen kunnen, dat uit elkaar halen. Ik wil niet elke 10 brouwsels een nieuw kraantje aanschaffen. Ik heb ook al eens allemaal moeilijke dingen moeten uithalen om een kraantje te verwisselen op een vat dat bleek te lekken omdat ik het zo vaak uit elkaar had gehaald. Tegenwoordig geen kraantje volledig uit elkaar dus. Ze zijn overigens prima schoon, als ze dat niet zijn gaan ze alsnog uit elkaar.

 :degroeten:
Wesley

Herman

Ik ben blij dat ik het zonder deze kraantjes kan stellen. Al heb ik wel een bottelvat met een kraantje, wat gelukkig makkelijk uit elkaar kan. Ik ben het verder wel eens met Edgar wat betreft aandacht voor dit punt, al ben ik hier niet zo obsessief mee.

RobinB

Ik denk dat ik maar gewoon een stop ga halen, gebruik dat ding toch niet! :D

Jacques

Nog voordat deze draad door Edgar gestart was had ik voor het clubblad van De Roerstok een artikel geschreven waarin ik aandacht besteed had aan de kranen die aan mijn cilinderconisch gistvat zitten. Hierin heb ik gewezen op de gevaren van een niet-demontabele kogelkraan. Bij het artikel was door mederedactielid Jeanette van der Aa een illustratie gemaakt. Deze wil ik jullie niet onthouden.




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.