Alt

Gestart door De-Geert, 14-11-2008 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

De Alt krijgt een vervolg, nu nog simpeler.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptalt 2
Brouwdatum16-11-2008
BiertypeAlt
Aantal liters16
Gewenst begin SG1048 (5,0 vol% alc.)
Brouwzaalrendement65.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25.57 liter
Maischdikte4.50 l/kilo
Maischwater18 liter
Spoelwater8 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur34 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid45 EBU (Glenn Tinseth)/ 40 (Garetz)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Munich mout 15 EBC100.0 %3988 gram16 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5.5 %55 gramFWH45 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1007 German Ale
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume giststarter2000 ml
Beluchtings tijd36 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gist voedingSiris Yeastvit
Hoeveelheid10

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C10 minuten4.50 l/kg
266°C75 minuten4.50 l/kg
378°C1 minuten4.50 l/kg


MO

Had je vorige keer ook al zo dun ingemaischt? Heeft iemand bij de vorige keren zo dun gemaischt? Ik zoek nog steeds naar een verklaring voor mijn eind SG van 1004. Ik heb mijn alt gebrouwen met een mout/water verhouding van 1:5.3. Heel dun gemaischt dus. Misschien dat ik daarom zo'n super uitvergisting heb gehad (of toch een vage infectie, maar niemand die dat geproefd heeft).

De-Geert

4,5 L/kg is voor mijn doen vrij dik. Vorige keer had ik geëxperimenteerd met infusiemaischen, en was de maisch bij de amylase-stap dunner dan dit.

Oscar

Simpel receptje, 1 mout, 1 hop... one vision  ;D  'k ben benieuwd of ie echt naar een alt gaat smaken.  :)

De-Geert

Och, mijn vorige alt was niet heel anders, en die werd in Zutphen toch redelijk gewaardeerd.  ;)
Volgens de keurmeester had 'ie te weinig karamel, dat zal voor deze ook gelden.

dirk

Mooi KISS bier, ben benieuwd naar de proefnotities!

De-Geert

Ik zit nu in de amylase-stap.

Voorlopig gaat alles voorspoedig. Gisteren heb ik een platenwisselaar via marktplaats bemachtigd. Ben erg benieuwd hoe dat gaat werken.

De-Geert

Dit bier staat nu bij 15 graden te vergisten. Met een dikke laag schuim er op.
Ik ben toch wel overtuigd van het nut van (lang) beluchten ([edit]van de giststarter [/edit]). Ik heb een paar keer geexperimenteerd met niet beluchten, en slechts flink schudden aan het begin. En dat leverde, in mijn ogen, toch minder gist en een tragere start van de vergisting op.

Het koelen ging nog niet optimaal, maar ik had dan ook vandaag pas gelezen dat je die platenwisselaar rechtop moet zetten.
Ben toch wel blij met mijn nieuwe aanwinst.

De hopstort is op het laatste moment nog iets veranderd.
55 gram begin koken ipv FWH, en
5 gram 30 minuten koken (restje)

Oscar

Citaat van: De-Geert op 17-11-2008  11:40 uIk heb een paar keer geexperimenteerd met niet beluchten, en slechts flink schudden aan het begin. En dat leverde, in mijn ogen, toch minder gist en een tragere start van de vergisting op.

De laatste paar keer alleen de giststarter belucht (boven het wort). Na filteren/koelen laat ik het wort in het gistvat "kletteren". Daarna niets meer beluchten, gist er bij en gaan! Prima vergistingen tot +70% vergistinggraad in 1 week  :)

Citaat van: De-Geert op 17-11-2008  11:40 uHet koelen ging nog niet optimaal, maar ik had dan ook vandaag pas gelezen dat je die platenwisselaar rechtop moet zetten.
Ben toch wel blij met mijn nieuwe aanwinst.

Je bedoelt je koeler natuurljik  ;D  Hem je 'm al serieel geschakeld met je filter?  :brouwen:

De-Geert

Ik had het over het beluchten van de giststarter, mocht dat niet duidelijk zijn.

Citaat van: Oscar op 17-11-2008  13:18 uJe bedoelt je koeler natuurljik  ;D  Hem je'm al serieel geschakeld met je filter ?  :brouwen:
Ik bedoel de platenwisselaar die ik gebruik om te koelen  ;) Platenwisselaar is een algemeen gebruikte term voor zo'n ding (zie hier), net als platenwarmtewisselaar.
Nog niet serieel geschakeld, aangezien ik 'm voor het eerst gebruikte.

Albertus

Van Dale

´pla·ten·wis·se·laar
de platenwisselaar (mannelijk); de platenwisselaars
1   inrichting aan een platenspeler om verschillende platen achter elkaar af te spelen

Zo'n ding heet een warmtewisselaar of een platenkoeler, een geval van contaminatie.

Bert

De-Geert

Tsja, de van Dale loopt natuurlijk altijd achter op de praktijk.
Als genoeg mensen het een platenwisselaar noemen, is het een platenwisselaar. Maar het is inderdaad een geval van contaminatie. Het is dus een platen-warmtewisselaar, want een warmtewisselaar kan ook bijvoorbeeld van buizen gemaakt worden.
Overigens, als platenwisselaar niet goed is, lijkt me platenkoeler dat ook niet: ik koel geen platen, maar wort  ;)

Maar goed, nog iets over mijn Alt?

Caspar

Persoonlijk lijkt 100% Munich me iets te veel van het goede... te moutig van smaak. Ik ben zelf van plan om niet meer dan 2 kg / 10l munich te gebruiken in toekomstige brouwsels omdat ik het persoonlijk anders te overweldigend vind. 

Oscar

Citaat van: Caspar op 18-11-2008  19:38 uPersoonlijk lijkt 100% Munich me iets te veel van het goede... te moutig van smaak.

Denk je? Heb jij mijn alt nog? Dat is 97 % munchener... en echt niet over the top qua moutigheid.

De-Geert

Het is natuurlijk wel een vrij licht bier.
Een bok heeft vaak ook munchener als basismout, maar is veel zwaarder.


RobinB

Plus dat je ook nog donkerdere munich hebt (voor een bok) als ik me niet vergis...

Caspar

Citaat van: Oscar op 18-11-2008  20:59 uDenk je? Heb jij mijn alt nog? Dat is 97 % munchener... en echt niet over the top qua moutigheid.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10660.msg133120.html#msg133120

Hmmmm, hier was ik toch heel erg positief over :biersmile:...

De-Geert

Vandaag even een meting gedaan. Brix = 7.4, dat komt op een gecorrigeerd sg van 1017.
Het bier is ook nog erg troebel, dus ik wacht nog ff met overhevelen.



De-Geert

Vandaag geheveld bij een SG van 1012. Dat gaat de goede kant op.

Over de smaak kan ik nog niet zo veel zeggen, aangezien er nog best veel gist in zit.
Hij rook wel een beetje fruitig, en de kleur lijkt veel lichter dan mijn eerste Alt. Zou dat halve procentje chocolademout zo veel doen?

Edgar

Leuk experiment, maar die vorige stort van jou was volgens mij perfect. Ik denk dat je iets gaat missen in dit bier.

De-Geert

Bedoel je dat halve procentje chocolademout?

Of de hop, die eigenlijk alleen nog maar bittert?
Ik vond namelijk zelf dat het hoparoma er niet zo heel goed bij paste.

Edgar

Citaat van: MO op 14-11-2008  12:50 uIk zoek nog steeds naar een verklaring voor mijn eind SG van 1004. Ik heb mijn alt gebrouwen met een mout/water verhouding van 1:5.3. Heel dun gemaischt dus. Misschien dat ik daarom zo'n super uitvergisting heb gehad (of toch een vage infectie, maar niemand die dat geproefd heeft).

Ik zou het beschouwen als een anomalie en er niet te veel aandacht aan besteden.

Citaat van: De-Geert op 23-11-2008  12:55 uBedoel je dat halve procentje chocolademout?

Of de hop, die eigenlijk alleen nog maar bittert?
Ik vond namelijk zelf dat het hoparoma er niet zo heel goed bij paste.

Ik bedoel de chocolademout. Op het Altfestijn dacht ik trouwens dat je 1% chocolademout had gezegd. Kan dat?

Er zit toch wel hoparoma in Uerige en Schumacher dacht ik. Zeker in Uerige. Het zit verscholen achter de moutdamp, maar het zit er wel. Ik kan me het hoparoma van jouw Alt niet herinneren, ik weet alleen dat ik 't een sublieme Alt vond, zéker qua moutstort.

De-Geert

Citaat van: Edgar op 23-11-2008  13:06 uIk bedoel de chocolademout. Op het Altfestijn dacht ik trouwens dat je 1% chocolademout had gezegd. Kan dat?
Dan heb je me verkeerd verstaan  ;) Of dat veel verschil maakt, komen we wel achter. Te zijner tijd krijg je er wel een te proeven.

Een beetje hoparoma is misschien niet gek, maar dan niet Hallertau Perle. Ik was zelf wel gecharmeerd van Spalt Select.
Ik ben wel van plan wat vaker een alt te maken in verschillende varianten, want ik vind het wel een smaakvolle doordrinker.
De volgende wordt denk ik met een paar procentjes rookmout en ook wat caramout. Maar dat gaat nog wel ff duren.

De-Geert

Ik zit nu aan de Alt.
Gebotteld op 23-12, bij 1011.

Nu dus 2 1/2 week op fles.
Hij smaakt eigenlijk behoorlijk zoet. Misschien wordt dat nog iets minder, maar ik vind het nu niet echt een succes. Toch gek, het recept is vrijwel hetzelfde als de eerste maar hij smaakt compleet anders. Nog maar ff een paar weekjes wachten, wellicht verandert er nog het een en ander.






De-Geert

Vanavond gaat de laatste fles van Alt 2 eraan. De gist ga ik hieruit opkweken. Als back-up heb ik US-05.

Alt 3 wordt iets anders. Ik vind vooral de Fuchschen en Uerige Alt erg lekker, die zijn minder moutig dan bv. de Schumacher. Ik zit een beetje te dubben over de vraag Caramout ja of nee, en hoeveel dan.
Andere punt is dat ik denk dat een kleine hoeveelheid Rauchmalz (~5%) erg lekker kan zijn, ik meen ook in de Fuchschen iets van rookaroma waar te nemen. Maar ik heb ook al een Brown Ale met Brown- en Rauchmalz in de planning, dus ik denk dat ik dat bij dit bier maar even achterwege laat. Tenzij iemand me overhaalt.  ;D

Ok, de 1e opzet: er is dus ruimte voor verandering.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptAlt 3
Brouwdatum26-9-2009
BiertypeAlt
Aantal liters20
Gewenst begin SG1048 (5,0 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Kooktijd90 min.
Berekende kleur34 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid34 EBU (Mark Garetz)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Munich mout 15 EBC34.7 %1500 gram16 EBC
Palemout 7 EBC60.1 %2600 gram8 EBC
Chocolade mout0.6 %25 gram900 EBC
crystal (light)4.6 %200 gram60 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)11.0 %25 gram90 min.29 EBU
Hallertau Spalt Select5.5 %15 gram30 min.5 EBU
Hallertau Spalt Select5.5 %15 gram10 min.0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1007 German Ale
Gist toegevoegd alsGist slurry
Vergistingstemperatuur14-15 graden

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten3.50 l/kg


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.