Bier bijkleuren met caramel E 150

Gestart door BuBS, 13-03-2004 23:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Ik wil een dubbel een paar punten bijkleuren met caramel E 150. Heeft iemand daar ervaring mee en kan mij vertellen hoe ik deze moet gebruiken en hoeveel per liter  ????

Groetjes, Kees

MO

Het is heel moeilijk om precies aan te geven hoeveel je moet gebruiken. Ik dacht dat het Henk was die problemen had met het uitzakken van de kleurstof in het flesje. Ik denk dat je het beste tijdens hopkoken de kleurstof kunt toevoegen. En dan: experimenteren, bv 10 ml op 10 L, maar dan gok ik maar een beetje in het wilde weg. Ik heb de kleurstof ook staan, dus ik ben wel heel benieuwd naar je resultaat!

gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

De zoekfunctie werkt alleen gebrekkig bij zoekwoorden die zeer veel voorkomen op het forum zoals hop, mout, gist, wort enz.

Kleurstof komt niet zo veel voor  ;).

Als je de zoekfunctie gebruikt mag niet niet vergeten het aantal dagen waarin teruggezocht kan worden in te stellen (maximaal 1500 dagen) en het aantal zoekresultaten in te vullen (maximaal 200).

Probeer het maar eens!

:degroeten:  Jacques

wim

Zelf heb ik het gebruik om van sterke drank Whisky te maken met oa essence en eikenkrullen, er zakte niets uit en proeven deed ik het ook niet.

:degroeten:

Wim

SiriS

Beste BuBs,

Bij kleuren met Karamel zou je het beste kunnen kiezen voor E150a, gezien de katalysatoren (ammonia en/of sulfiet) die gebruikt zijn in de b,c en d karamel kleurstoffen. Dosering zal maximaal 0,3% zijn; dan wordt de oplossing donker bruin (bv Cola). Om te beginnen zou je dus 0,03% kunnen proberen. Voordeel van het gebruik van een E150a boven een zelf gebrande karamel is de reproduceerbaarheid bij vaste concentratie om je bieren te kleuren. Monster zou je aan kunnen vragen bij Tefco of Strik.

Groet, SiriS

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.