Fustjes kopen: zoveel keus, zo weinig kennis...

Gestart door JWVG, 11-11-2008 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Beste mensen,

ik wil over een maand of 2 op een promotie feest mijn eigen bier tappen. Na wat overleg ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch het beste zelf 1 of 2 fustjes of vaatjes kan aanschaffen, die ik dan volgende keren ook kan gebruiken. De ideale grootte ligt voor mij rond de 20 L, aangezien dat de grootte van mijn brouwsels is. Bovendien wil ik zo veel mogelijk flexibiliteit met het aansluiten op tapinstallaties - in januari moet het bijvoorbeeld getapt worden uit een normale tapinstallatie in een café, maar ik wil in de toekomst ook graag een beertender of iets dergelijks erop aan kunnen sluiten.

Ik zie door de bomen totaal het bos niet meer, hopelijk heeft iemand een goed idee. Ik heb bij http://www.candirect.de gekeken. De fustjes van 20 L zien er erg mooi uit:



maar zijn alleen nieuw te verkrijgen, en erg duur (80 euri). De 30 en 50 L vaatjes:



zijn wel tweedehands te koop voor 42 euri, maar eigenlijk iets te groot. Een alternatief zouden de Cornelius kegs kunnen zijn van 19L:



Die kosten gebruikt 34 euri. Maar daarvan vraag ik me weer af of ik ze zonder problemen aan kan sluiten op bijvoorbeeld een
Beertender en een professionele tapinstallatie. Heeft iemand advies over welke fustjes ik het beste zou kunnen kopen, en welke aansluitingen ik evt. nodig heb?

 :degroeten: JW.

Edgar

Heineken vaatjes van 10 liter zijn toch ideaal, nee?


Hoe zie je aansluiting op een Beertender dan? Ik volg de Beertender discussies niet zo, misschien loop ik achter.

Adrie

Je zult eerst goed moeten weten wat je wel en wat je niet wilt. Verschillende tapsystemen zijn niet compatibel. Gewone fusten kun je niet gebruiken in/met een Beertender, net zo min als je Beertender fustjes kunt aansluiten op een tap in de kroeg.

En dan hangt het ook nog van de kroeg af waar je je bier wilt tappen. Werken ze met Heineken-koppelingen of met Grolsch-koppelingen (en misschien zijn er wel nog meer soorten)? Wil je ook thuis gaan tappen?

Cornelius kegs zijn om verschillende redenen ideaal en je kunt ball-lock koppelingen kopen met een schroefdraad waar koolzuur- en bierleidingen in de kroeg op geschroefd kunnen worden (de maten weet ik zo niet, maar dat kan elke kroegbaas je vertellen). Deze kegs kun je ook thuis gemakkelijk gebruiken (om te tappen of als lageringsvat).

Heineken 10-literfustjes kunnen ook, maar die zijn wat moeilijker schoon te maken (je kunt er niet met je hand in om te boenen) en als je thuis wilt gaan tappen heb je een tapkop van Heineken nodig. Je kunt ze niet ontluchten als er teveel druk op zit.

MO

De Heineken tapkoppeling is in NL het meest gebruikt volgens mij.

Bedankt voor de info dat je Cornelius kegs wel kunt aansluiten op standaard cafe tapsystemen. Dat wist ik niet. Heeft iemand dat wel eens gedaan?

JWVG

Dank je wel, A3, heel nuttig!  :groots: Zo te horen zijn die Cornelius vaatjes dan mijn beste optie. Ik kan ze bij candirect wel eens mailen wat ik nodig heb om ze aan te sluiten op een professionele installatie, en zal de kroeg in kwestie vragen wat voor maat ik nodig heb. In de toekomst is dan een thuistap systeempje voor die Cornelius vaatjes een leuk sinterklaascadeau  :dansen:.

Je kunt die Cornelius vaatjes ook goed schoonmaken, toch?

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: MO op 11-11-2008  10:58 uDe Heineken tapkoppeling is in NL het meest gebruikt volgens mij.

Bedankt voor de info dat je Cornelius kegs wel kunt aansluiten op standaard cafe tapsystemen. Dat wist ik niet. Heeft iemand dat wel eens gedaan?

Het is heel simpel. De bier en koolzuurleidingen zitten normaal gesproken op de Heinekentapkop geschroefd. Die kun je eraf schroeven en op een ball-lock koppeling met schroefdraad draaien. De truc is om de koppelingen met het juiste schroefdraad te vinden, of om een verloopstuk te vinden, maar dat lijkt me geen groot probleem.

Adrie

Citaat van: JWVG op 11-11-2008  11:00 uJe kunt die Cornelius vaatjes ook goed schoonmaken, toch?

Ja, er zit een deksel op die je er simpel af haalt en dan kun je er zo met je hand in. Alle koppelingen kun je demonteren, schoonmaken en ontsmetten (wat je zeker moet doen voor elke vulbeurt) en ook de bierbuis, die tot onderin het vat loopt, kun je eruit halen. Er zijn op YouTube wel filmpjes te vinden die het laten zien.

Herman

Ik sluit me aan bij A3, heb eerst 10 l Heineken gebruikt maar vind het in de hobbybrouwsfeer makkelijker om drukvaatjes (CC/NC oftewel Pinlock/Balllock oftewel CocaCola/Pepsicola) te gebruiken. Tip: ga eens navragen bij de snackbar, deze nemen vaak softijs af in dezelfde vaatjes. Wellicht kun je wat voor statiegeld overnemen.

Overigens noemt candirect/novanorm (altijd Duits gebruiken voor het volledige assortiment) 29,49 voor een vaatje. Voor die prijs overigens ook bij bijv. van der Kooy te bestellen.

wiwi

Wat ik nadelig vind aan de corneliusvaatjes is dat er 19 liter in gaat, als ge dat thuis alleen moet uitdrinken duurt dat wel lang (bijna dubbel zo lang als een 10 liter Heineken fustje naar verluit). De corneliusvaatjes van halve grootte zijn occasie weer moeilijk te vinden en ook nog eens duur. Als ge de 19 liter inhoud erbij wilt nemen is cornelius een zeer goede keuze.

JWVG

Ha Wiwi,

Dat is inderdaad een overweging, maar ik denk dat ik ze alleen aan ga schaffen voor bijzondere gelegenheden, als er echt een feest is waar het op gaat komen. En waar ook een tapinstallatie aanwezig is - die ga ik niet zelf kopen. Dus ik denk inderdaad dat 19 L voor mij wel een goede optie is.

 :degroeten: JW.

Johannes

Hele goede keus inderdaad, belangrijk punt: goed schoon te maken. Bij fusten zonder 'mangat' kun je verontreinigingen niet visueel vaststellen. Bij soda kegs wel. Je zult je maar de pleuris brouwen, en het in vieze vaten stoppen...

Eduard

Ook ik raad de corneliusvaatjes van ca 19 l aan. Let wel op dat je voor één systeem gaat (ball-lock NC Pepsi of pin-lock CC Coke). Nog een voordeel is dat er twee naast elkaar passen in een klein koelkastje, waarvan ik er zelf eentje heb omgebouwd naar kegerator (met een tap erbovenop). En als je niet te dikke armen hebt kom je gemakkelijk met een afwasborsten tot aan de bodem. Bij gebruikte vaatjes kan het wel verstandig zijn om een nieuw setje met rubberen pakkingen erbij te kopen, want die willen na verloop van tijd wel eens gaan slijten en lekken.

René K

Citaat van: Eduard op 11-11-2008  20:40 uEn als je niet te dikke armen hebt kom je gemakkelijk met een afwasborsten tot aan de bodem.

Leuke woordspeling Eduard! ;D

wiwi

Vraagje: Die ball-nock en pin-lock koppelingen die kunt ge de ene tegen de anderen vervangen op zo een vaatje, toch? Stel dat ik een vaatje op de kop kan tikken dat toevallig de verkeerde lock heeft.

René K

Lijkt me wel Wiwi. De koppelingen kun je er gewoon afdraaien. Neem aan dat ze verwisselbaar zijn.

Herman

Volgens mij gaat uitwisselen niet. Wellicht dat Fons het zo weet, die heeft ervaring met beide.

Oscar

Citaat van: JWVG op 11-11-2008  09:50 uBovendien wil ik zo veel mogelijk flexibiliteit met het aansluiten op tapinstallaties - in januari moet het bijvoorbeeld getapt worden uit een normale tapinstallatie in een café,

Je eigen tap-installatie is leidend in je keuze, een café kan zich aanpassen, die hebben altijd meerdere koppelingen op voorraad...

Adrie

Citaat van: wiwi op 11-11-2008  19:40 uWat ik nadelig vind aan de corneliusvaatjes is dat er 19 liter in gaat, als ge dat thuis alleen moet uitdrinken duurt dat wel lang (bijna dubbel zo lang als een 10 liter Heineken fustje naar verluit). De corneliusvaatjes van halve grootte zijn occasie weer moeilijk te vinden en ook nog eens duur. Als ge de 19 liter inhoud erbij wilt nemen is cornelius een zeer goede keuze.

Je hoeft een 19 litervat niet helemaal te vullen. Ook half gevulde vaten werkt prima, zo heb ik begrepen. Je moet er wel voor zorgen dat je alle zuurstof eruit verdrijft na het vullen door er een paar keer druk op te zetten en te ontluchten.

Edgar

Zijn er nu fustelaars die in plaats van hergisten het bier gewoon op  druk zetten en zo carboniseren? Dat zou de methode van Zainasheff zijn. Je kunt natuurlijk relatief helder tappen op die manier.

Adrie

Ik zou dat niet de Zainasheff methode noemen, want volgens mij doen (bijna) alle Amerikanen dat. Luister maar eens naar een van de eerste radiopodcasts van BasicBrewing over "Kegging". In de VS is hergisten op fust zeldzaam, heb ik de indruk, ook na het lezen van een aantal berichten op het Northern Brewer forum over het zetten van bier op fust.

Als ik binnenkort over ga op fusten, ga ik in ieder geval niet hergisten op fust.

wiwi


René K

Citaat van: Edgar op 12-11-2008  09:51 uZijn er nu fustelaars die in plaats van hergisten het bier gewoon op  druk zetten en zo carboniseren? Dat zou de methode van Zainasheff zijn. Je kunt natuurlijk relatief helder tappen op die manier.

Dit heb ik alleen nog maar gedaan en bevalt prima. Ook met fusten die minder voor de helft gevuld zijn. Zolang er maar geen zuurstof bij komt blijft het bier goed!

JWVG

Even weer terug naar het onderwerp - ik heb dus besloten om voor de Cornelius vaatjes te gaan, en heb er inmiddels 2 bij Jelle gekocht! Binnenkort komen ze een keertje deze kant op. Dan wordt het ook makkelijker voor mij om te zien wat ik nog extra moet kopen om eea rond te krijgen (ik heb al een overzicht van Johannes gezien van wat hij nodig had om zelf te tappen. In eerste instantie gaat het bij mij nu om de aansluiting met een professionele tapinstallatie).

 :degroeten: JW.

wiwi

Daarnet heb ik een hele fijne mens ontmoet, ik heb hem ook enkele kegs afhandig gemaakt, heel erg bedankt Jelle.

JWVG

Jelle heeft er gisteren drie afgeleverd voor mijn gesloten deur  :verbergen:. Gelukkig heeft hij wel een paar biertjes van me kunnen meenemen. Nu ga ik eens studeren op wat ik nog meer nodig heb om dit aan de gang te krijgen. Hou me vooral op de hoogte, Wiwi!

 :degroeten: JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.