Algemeen > Stel je voor

Even voorstellen

(1/2) > >>

Willem Broekema:
Hallo beste amateurbrouwers,

Mijn naam is Willem Broekema, 34 jaar, gehuwd en woon in Breukelen.
Ik ben werkzaam als chemisch analist bij een producent van o.a. eiwithydrolysaten en andere voedingsmiddeleningrediŽnten.

Ik ben sinds een aantal jaren aangestoken met het brouwvirus door een collega op het werk, en heb sindsdien maar wat aan lopen rommelen met behulp van het boek van Jan van Schaik, een grote soeppan op het gasstel, een emmerzeef van 2 emmers met gaas  :echtboos: een emmer met deksel en een fles met waterslot. Bottelen doe ik m.b.v. een statiefmodel kroonkurk apparaat.
Tot voor kort ging alles erg houtje-touwtje -  en de meesten zullen wel erg bedenkelijk kijken nu- zonder zetmeeltest, met standaard schema, te warm spoelwater, ellenlang spoelen, niet of zeer provisorisch koelen.

Sinds kort ben ik wat meer op internet gaan rondneuzen en ben veel te weten gekomen over het brouwen. Onder andere is goede eerste instructie een vereiste! Het lezen van het boek van Jan van Schaik levert theorie op waarover velen van jullie het mogelijk niet helemaal eens zijn. In ieder geval ben ik op dit forum meer te weten gekomen dan door dat boek. Op dit forum leer je tenminste ook dat tegenwoordig de eiwitrust (bijna helemaal) overgeslagen kan worden. Misschien dat daarom mijn bieren niet altijd lekker schuimden. :weetniet: Mede door mijn ergernissen van het lange spoelen ( nee ik heb niet te fijn geschroot, en ook niet teveel tarwe gestort) ben ik wat gaan investeren. Tot nu toe ben ik erg tevreden met mijn pas verworven thermometer, areometer, filterkuip en hopzakjes. Voor mijn kleine brouwsels gebruik ik een dunne siliconenslang (diameter ca. 5 mm) die ik in een bak met koud water hang. Dit levert dan een soort tegenstroomkoeler op en werkt voorlopig o.k. in combinatie met hopzakjes. Ook het gebruik van een nieuwe leverancier Brouwmarkt levert mij verse grondstoffen op, vrij van beestjes :-[ In mijn laatste brouwsel van 9 liter heb ik eens iets anders gestopt dan zakjes Brewferm korrelgist: 2533 Wyeast Activator Belgian Ardennes. (Deze kwam pas een dag later lekker op gang. Heeft iemand daar ervaring mee?)

Ik ben een brouwer die hoofdzakelijk voor eigen gebruik brouwt. Onder vrienden heerst toch soms de opvatting dat zelf gebrouwen bier misschien niet zo rein is als van de brouwer. Ik vind dat onzin; in mijn bier zit tenminste meer van een bepaald ingrediŽnt wat ik nog nooit in een commercieel bier heb geproefd: ziel, zaligheid en voldoening.
Ik brouw vooral voor mijn eigen plezier, en als het bier dan onverhoopt niet smaakt, heb ik wel weer iets geleerd.

Voor wie tips heeft; die zijn altijd welkom, maar dat is wellicht overbodig nog te vragen schat ik zo in...

Anton:

--- Citaat van: Willem Broekema op 08-11-2008  17:54 u ---  en de meesten zullen wel erg bedenkelijk kijken nu- zonder zetmeeltest, met standaard schema, te warm spoelwater, ellenlang spoelen, niet of zeer provisorisch koelen.
--- Einde van citaat ---

Hallo Willem,
Welkom hier en de meesten zijn via Jan van Schaik aan het brouwen geslagen. En velen (ik ook) doen dat min of meer nog op de zelfde manier. Ik koel wel snel.
Maar inderdaad, na van Schaik heeft dit forum mij heel veel geleerd. :groots:
Sorry, van Wyeast weet ik niet veel maar heel veel anderen op dit forum kunnen je er wel meer over vertellen.

Anton

Tsjerk:
Op het pakje van Wyeast staat de productiedatum.

Globaal mag je uitgaan voor elke maand na de productiedatum is een dag extra nodig voor het opbollen.

Albertus:

--- Citaat van: Willem Broekema op 08-11-2008  17:54 u ---In mijn laatste brouwsel van 9 liter heb ik eens iets anders gestopt dan zakjes Brewferm korrelgist: 2533 Wyeast Activator Belgian Ardennes. (Deze  kwam pas een dag later lekker op gang. Heeft iemand daar ervaring mee?)

--- Einde van citaat ---

De twee maal dat ik met Belgian Ardennes heb gebrouwen heb ik ook het Activator pack gebruikt (en geen starter gemaakt). In beide gevallen duurde het meer dan 24 uur voordat de gisting lekker op gang kwam.
Het leverde in beide gevallen een goed resultaat op, dus gewoon afwachten. :gistsmile:

Bert

MO:
In een zakje korrelgist zit veel meer actieve, levende gist dan in een smack pack Wyeast. Er is daarom meer tijd nodig voor gistgroei. Een pak op 10 liter bevat genoeg gist, ik verwacht dat je een prima bier zult krijgen.

Leuke uitgebreide introductie. Welkom op het forum.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie