Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De korrelgiststarter  (gelezen 12862 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: De korrelgiststarter
« Reactie #25 Gepost op: 14-01-2009 11:17 u »
Ja, logisch (en nog de Coopers Windsor Nottingham en Danstar gisten), Maar niet alle korrels van fermentis zijn in kleinverpakking.
VdKooy herverpakt wel de K97, maar een herverpakte W34/70 was ik (in NL) nog niet tegen gekomen?

Maar ik zie net op de (ook vernieuwde) site van Fermentis, dat ze hem nu ook leveren in 11,5 g zakjes!
Niet herverpakt dus!

Nu nog de S189 en je hebt een mooi assortiment onder-korrel-gisters!
 :duimop:

Op Amerikaanse fora lees ik van mensen met ervaring met ondergistkorrels dat de S189 de beste is. Over de S-23 en de W34/70 is men minder positief. Ik heb alleen ervaring met de S-23, maar die vind ik zeker niet slecht. Hij is wat fruitiger dan de vloeibare ondergisters die ik heb gebruikt, maar mijn pils en meibock met deze gist waren zeker niet beroerd (volgens mij dan). Ik denk dat het cruciaal is bij deze gisten om de vergistingstemperatuur aan de lage kant te houden (8, misschien 9 graden) om fruitigheid te onderdrukken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 14-01-2009 12:25 u »
Lijkt me leuk om de W34/70 te vergelijken met de bohemian lager, maar zoveel (gecontrolleerde) koelcapaciteit/ruimte heb ik niet...

Offline Robertw

• Vol lid
  • Straat vernoemd naar mijn grootvader.
« Reactie #27 Gepost op: 15-01-2009 11:30 u »
Dit lijkt mij een leuk experiment om eens te proberen.
Maar wat wordt er precies verstaan onder "een paar korreltjes"?

Verder brengt mij dit op het idee om steeds wat wort te bewaren van het laatste brouwsel.
Ik zit te denken aan een half bierflesje, dit direct na het koken in een ontsmet flesje te doen, vervolgens het flesje in de magnetron te plaatsen en op die manier in de fles nog even na te koken. Daarna de fles direct sluiten met een ontsmette kroonkurk. Je zou er zelfs van te voren een roervlo in kunnen doen.
Iemand ervaring met dit idee? Blijft de fles heel, er zal waarschijnlijk een flinke onderdruk onstaan als de stoom in het flesje condenseert.

De starter maken is dan simpel: de kroonkurk eraf, gist erbij en waterslot erop.

En hoe lang duurt het vervolgens om voldoende gistcellen te kweken?
Is de hoeveelheid wort in 1/2 bierflesje voldoende om een starter te maken voor 20 liter?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #28 Gepost op: 15-01-2009 11:47 u »
En hoe lang duurt het vervolgens om voldoende gistcellen te kweken?
Is de hoeveelheid wort in 1/2 bierflesje voldoende om een starter te maken voor 20 liter?

Het  hangt af van hoeveel gist je toevoegt natuurlijk. Een paar korreltjes kweek je niet in een half bierflesje op tot voldoende gist voor 20 liter. Een heel pakje in een half flesje is niet zinvol omdat je dan veel teveel gist toevoegt in te weinig wort. De voeding in zo'n starter is op voor de gist er erg in heeft.

Voor de meeste brouwsels heb je een halve gram korrelgist per liter wort nodig. In een zakje zit een gram of 11. Brouw je 20 liter, dan heb je aan 1 zakje genoeg, tenzij je een bier brouwt dat zwaarder is dan 1065 of een ondergister. Als je aan 1 zakje genoeg hebt, zou ik die opkweken/activeren in 1 liter starter. Moet je er twee hebben, dan maak je een giststarter van twee liter. In twee liter verdubbelt het aantal gistcellen zich grofweg.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 15-01-2009 12:19 u »
Maar wat wordt er precies verstaan onder "een paar korreltjes"?

Ik gebruik voor de eerste opstart (100 ml) in een nauwhalsfles appelsap.
Onder een paar korreltjes versta ik 27 mm3 aan korreltjes.
Een mespuntje dus, of een kwart theelepeltje.
Letterlijk en figuurlijk een paar korreltjes kunnen 100 ml ook al aan de praat krijgen.
Belangrijk is het verdubbelen; daar haal je goede resultaten mee.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 15-01-2009 12:50 u »
Onder een paar korreltjes versta ik 27 mm3 aan korreltjes.

:D :D Dat wordt lastig meten.... ;D

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #31 Gepost op: 26-04-2012 11:59 u »
Zou je bijvoorbeeld een simpele huis-en-tuin korrelstarter kunnen maken door:

- appelsap 10' te koken met bvb schepje voeding (ik las hier bvb bruggeman korrelgist voor brood laten meekoken, dode gist bevat voldoende voeding)
- in een steriele fles over te gieten en dan korrelgist toe te voegen, bijvoorbeeld T-58, watten en alufolie erover? Of waterslot?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 26-04-2012 18:17 u »
Met korrelgist hoef je geen starter te maken. De starters zoals bedoeld in dit topic dienden een heel specifiek doel. Zelf ben ik niet overtuigd van het bestaan van een universele "korrelsmaak".

Indien je daarvoor dan toch een starter wilt maken kan je dit het best (voor een simpele starter) maken van een moutextractoplossing van 1040, met Wyeast gistvoedingscomplex.
Begin met ca. 100 ml en een kleine hoeveelheid korrelgist. Vervolgens kan je dat opschalen in 1 L en daarna evt in 3 L afhankelijk van wat je nodig hebt.

Maar zoals gezegd is het simpelweg toevoegen van de gist aan je brouwsel ook goed (genoeg). :)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-04-2012 18:57 u »
Met korrelgist hoef je geen starter te maken. De starters zoals bedoeld in dit topic dienden een heel specifiek doel. Zelf ben ik niet overtuigd van het bestaan van een universele "korrelsmaak".

Leuk om de aloude korrelgistsmaakdiscussie weer eens op te rakelen ;)
Ik proef regelmatig bieren met een korrelgistsmaak. Niet alleen bij keuringen maar ook in commerciŽle bieren.

Dat wil niet zeggen dat ieder bier dat met korrelgist gebrouwen is een korrelgistsmaak heeft. Wat ik wel weet (of in ieder geval denk te weten) is dat ik nooit een korrelgistsmaak in een bier proef dat met vloeibare gist is vergist.

Maar wat is een korrelgistsmaak dan?
Bij mij is het niet zozeer een smaak, maar een aroma. Een beetje stoffige, muffige geur. Sommige mensen noemen het heel fruitig, maar mijn zintuigen zijn blijkbaar niet meer in staat goed onderscheid te maken tussen verschillende stoffen. Met als gevolg dat er een soort van geur-ruis overblijft. Van alles door elkaar, niet meer in staat het te onderscheiden.

Wat de oorzaak is?  :weetniet: In ieder geval het gebruik van korrelgist. Maar daar moet nog iets bij, want niet ieder korrelgistbier heeft het.

Misschien heeft het te maken met het aantal vitale gistcellen dat uiteindelijk de hydratie overleeft. Of misschien (of misschien in combinatie met) de onzuiverheid van de korrelgist?

Dus als je het niet ruikt: misschien ben je wel gezegend met een heel goed geur-zintuig  ;)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-04-2012 19:38 u »
Ik hou het op een vergistingsproduct van bepaalde stammen, immers niet alle korrelgisten hebben het. Vrij weinig nog maar tegenwoordig.  Het lijkt me dan ook onafhankelijk van de vorm.

Om niet hier de hele discussie over te doen, verwijs ik naar het topic "korrelgist hype".
Volgens mij is die post van mij over het productieproces van korrelgist in dat topic ook aanleiding geweest voor dit topic... ;)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 26-04-2012 19:49 u »
Even snel de link gevolgd, maar nog even rustig doorlezen lijkt me niet overbodig.
Maar vandaag lukt dat zeker niet meer  :biersmile:

Tags: gist