Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dubbel hoppen  (gelezen 2482 keer)

Offline Twonky

• Senior lid
  • Land: nl
Dubbel hoppen
« Gepost op: 26-04-2012 22:47 u »
Heren geleerden,

In een andere draad hadden we het over het maximum aantal IBU's en het verspillen van hop...

Nu hou ik ook niet van verspillen, en als je een lekkere IPA maakt dan gebruik je nogal wat hop in de aroma gift, om dat daarna weg te gooien vind ik eigenlijk ook een beetje zonde. Okay het bier wordt er heerlijk van dus echt zonde is het niet, maar stel dat je de hop van de 5 minuten en 0 minuten aroma gift nou eens in een apart pannetje een uurtje door kookt, dan krijg je daar alsnog de bitterstoffen uit lijkt mij, en die zou je dan toch gewoon aan je bier toe kunnen voegen toch?

Of heb ik er weer eens helemaal niets van begrepen?

Zwaai
 :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Dubbel hoppen
« Reactie #1 Gepost op: 26-04-2012 22:48 u »
Leuke gedachte. ik denk dat dat wel zou moeten werken.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-04-2012 23:12 u »
Dan heb je hopthee.
Afkoelen en later hegebruiken als bitterhopaanvulling,

Offline pieterwannes

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 26-04-2012 23:12 u »
Volgens mij zijn de aroma's van de hop weggekookt.
Of je dit nu in je ketel of apart pannetje kookt.
Uw redenering zou willen zegge dat je je hop zou kunnen herdrogen en opnieuw gebruiken...
Klopt niet denk ik.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 27-04-2012 10:23 u »
Nee Pieter, het idee zou eerder zijn dat alle bitterstoffen nog niet uit de hop zijn opgelost en daarom direct na het brouwen nog verder uitkookbaar zijn om later evt als bittering te gebruiken.
Staat me bij dat zoiets al eens is langsgekomen?

In ieder geval krijg je een oplossing van maximaal ca. 100 IBU.
Daardoor is het "aanbitter" effect maar beperkt, het resultaat zou immers een gewogen gemiddelde zijn.
CO2 hopextracten zijn dan functioneler.

Ook is het natuurlijk de vraag of de hop nog wel de bitterstoffen bevat?
Het kan immers al wel uitgespoeld zijn, zonder dat het geïsomeriseerd is.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 27-04-2012 11:28 u »
Probeer het eens uit, zou ik zeggen. Maar pas wel de pH van de "thee" aan, want bij pH's onder de 5,6-6,0 krijg je een onaangename harde bitterheid.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2012 12:09 u »
@Robin:
Dat is inderdaad een probleem, het gewogen gemiddelde... dan zal de bijdrage inderdaad niet zo sterk zijn...

Probeer het eens uit, zou ik zeggen. Maar pas wel de pH van de "thee" aan, want bij pH's onder de 5,6-6,0 krijg je een onaangename harde bitterheid.

Nu ik er even over nadenk heb ik dit eigenlijk al een keer gedaan.... was een van mijn eerste Speidel brouwsels, ik had de moutkorf verwijderd en daar liep nog zoveel wort uit dat ik dacht, die ga ik opvangen en gebruiken, dus extra na gespoeld, en daarna aan de kook gebracht in een apart pannetje samen met de aroma hop... Het was niet zo veel, maar het was op zich redelijk gelukt alleen zoveel werk extra dat ik dat niet nog een keer gedaan had, en daarvoor in de plaatst nu liever gewoon een kleine spoeling uitvoer...

Zwaai
 :degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2012 22:02 u »

Ik heb het nooit uitgeprobeerd maar ik heb altijd begrepen dat je juist bij een hogere pH wel meer bitterstoffen krijgt maar dat die ook minder verfijnd/aangenaam zouden zijn. Dit zou één van de redenen zijn waarom je kokend wort zou moeten aanzuren.

Tags: