Dorffmunder Bock

Gestart door JWVG, 05-11-2008 09:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Beste mensen,

Halverwege mijn plan voor een tweede Dorffmunder meibock besloot ik wegens pilsmout tekort over te schakelen op een 'normale' Duitse bok. De discussie eindigde hier:

Citaat van: Adrie op 05-11-2008  09:41 uWaarom die caramunich toevoegen? Volgens mij krijg je een uitstekende Duitse dubbelbock door 99% Münchener en 1% chocolademout te gebruiken. Munich lager is uitstekend geschikt voor een bock.

H3,

ik denk dat ik toch voor een bock ga, geen dubbelbock, en ik heb het idee dat caramunich toch wel handig is voor een vollere smaak en sterk caramelkarakter. Bovendien kom ik ook niet in de buurt van de ondergrens van de kleur voor die stijl als ik niet meer dan 1% chocomout kan geven (en dat wil ik niet vanwege te sterk roosterkarakter). Ik post mijn voorstel voor het recept zo hieronder.

 :degroeten: JW.

JWVG

Goed, hier mijn idee voor een bock van 1.065, 42 EBC en 25 IBU, 22 L bij 75% efficientie:

- 6.2 kg Munchener (92%)
- 0.5 kg Caramunich (7%)
- 0.07 kg Chocomout ontbitter (900 EBC) (1%)

Alles hoppen met Spalt Select pellets, 4.4% alfa: 35 g op 90', 10 g op 30', 10 g op 10'.

Inmaischen met 4 L kg-1 mout. 20' op 60 ºC, 40' op 70 ºC, uitmaischen en spoelen op 75 ºC

Vergisten met Wyeast Munich Lager

Is die caramunich echt verkeerd voor de stijl? Zijn de latere hopgiften te veel? Krijg ik met dit maischschema een dextrineus genoege wort? En is het verstandig om helemaal geen brouwzouten toe te voegen, of zal ik toch een beetje gips en calcium chloride toevoegen (zacht water hier tenslotte)?.... Oh ja, en zal ik de donkere mout nog later toevoegen, of heeft het bij 1% niet zoveel zin?

 :degroeten: JW.

Adrie

Wil je stijlvast zijn of wil je een lekker bier naar eigen smaak brouwen?

Caramünich kan prima in dit bier, hoor. Maar bij veel Duitse bokken proef ik niet zoveel caramel (zeker niet zoveel als in Nederlandse bokken). Hopsmaken en  -aroma's horen niet in een Duitse bok, wat niet wegneemt dat het heel lekker kan zijn. En  het maischschema lijkt me prima. Münchener heeft niet zoveel enzymkracht, dus het kan zijn dat je langer moet maischen dan je gewend bent. Doe in ieder geval een zetmeeltest en kijk of het wort helder is als je wilt stoppen.

Brouwzouten toevoegen lijkt me niet nodig bij dit bier. Door de donkere mouten zal het waarschijnlijk zuur genoeg worden in het wort. Je wilt de moutigheid benadrukken bij dit bier, dus ik zou sowieso geen sulfaat toevoegen.

JWVG

Citaat van: Adrie op 05-11-2008  10:06 uWil je stijlvast zijn of wil je een lekker bier naar eigen smaak brouwen?

Dat is een goede vraag! Aangezien ik dit brouwsel niet echt in ga dienen voor een wedstrijd, zal het meer naar eigen smaak mogen. Misschien klopte het niet helemaal toen ik zei dat ik het helemaal Duitse stijl wilde gaan doen (sorry, heb maar 3 uur geslapen vannacht  :ziek: Voortschrijden brouwinzicht). Afgelopen week hebben Erna en ik de Brand bok geproefd (er was niets anders van niveau in het hotel waar we logeerden), en eigenlijk vond ik dat best aardig. Nog belangrijker: Erna vond het erg lekker. Iets als dat, met wat meer hopkarakter, lijkt me dus prima. En daar zat wel flink wat karamelsmaak aan, vond ik.

Dank voor de opmerking over het water ook! Voor de verandering maar eens geen brouwzouten, dan. De zetmeeltest doe ik altijd, maar ik zal er nu beter op letten.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 05-11-2008  10:11 uAfgelopen week hebben Erna en ik de Brand bok geproefd ... En daar zat wel flink wat karamelsmaak aan, vond ik.

Vind je? Ik vond de moutsmaken heel erg overeenkomen met die van mijn alt met (bijna) 100% münchenermout. Gezien de smaak en de kleur van deze bok zou het me niets verbazen als ie met 100% münchenermout is gebrouwen.

JWVG

Foutje (  :verbergen: nog geen koffie gehad), ik bedoelde de Amstel.... De Brand dubbelbock hebben we trouwens ook gehad - vond ik ook best lekker, maar ben met je eens dat daar veel minder een caramout smaakje aan zat.

 :degroeten: JW.

MO

Dan in ieder geval met kleurstof, Brand dubbelbok is volgens mij te donker voor 100% munchener.

Een echte zware, zoete Duitse dubbelbock heeft nauwelijks hoparoma. Meer dan 20 g 30 min koken op 20 liter van een Spalt/Saaz hop zou ik zeker niet gebruiken. En bitterheid dus ook nooit, enige uitzondering die ik ken is Einbecker (die wel heel bitter is), maar dat is dan weer geen dubbelbok.

Eens met geen brouwzouten.

De-Geert

Een Duitse lekkere bock, mag toch wel wat meer hebben dan 25 IBU. Je meibock had juist zo'n mooie balans tussen bitter en moutig, en die was 37 IBU toch?

Respect trouwens, dat je met 3 uur slaap al weer fanatiek aan het forum'en bent  :groots:

JWVG

Citaat van: De-Geert op 05-11-2008  10:24 uRespect trouwens, dat je met 3 uur slaap al weer fanatiek aan het forum'en bent  :groots:

Tja, 's nachts een vent 's ochtends een vent, he  ;). Maar ik was dus nog niet zo scherp. Nu mijn eerste koffie op, dus het zou beter moeten gaan. Ik vind zowel jouw opmerking als die van Martin over hop wel goed, dus: ik verhoog de eerste hopgift tot 45 g, schrap de 10 minuten gift, en verhoog de 30 minuten gift tot 15 g. Dan kom ik op 30 IBU, maar minder hoparoma. Bitterder ga ik liever niet.

 :degroeten: JW.

Adrie

Je kunt nog even naar de Jamil Show luisteren over traditionele bock. Is afgelopen week online gekomen.

JWVG

Dank je, maar is er nog niet van gekomen. En ik ga zo mout schroten! Mooi weertje om te brouwen - beetje mistig, maar windstil. Hou ik wel van.

 :degroeten: JW.

JWVG

Zo, volledige conversie na het normale maischschema, en nu lekker aan het spoelen! Even een vraagje: in mijn brouwboeken wordt nogal eens aangeraden om erg lang (tot 120 minuten of zelfs langer) te koken bij een bock. Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in en tijd voor (vanavond voor een vis-trip met mijn vader terug naar Texel! De brouwvak is echt een fantastisch idee: alleen maar echte mannen dingen doen zoals brouwen, klussen en vissen. Een echte aanrader  :elifant:) Is dat volgens jullie nodig? Ik zat zelf te denken aan 90 minuten. Bovendien vinden maillard processen in de gamellen volgens mij wat sneller plaats vanwege de hete zijkant, dus misschien is het ook echt wel niet nodig.

 :degroeten: JW.

Johannes

Voor wat extra kleuring is het vast aardig. Voor de rest niet echt nodig denk ik. 90 minuten lijkt me prima.

MO

Wat een prachtig weertje voor een brouwdag. Jij brouwt toch buiten? 90 min koken lijkt mij ook zat.

JWVG

Ja, het is echt genieten - windstil en nu ook een zonnetje erbij. Ik ben inderdaad helemaal afhankelijk van het weer.

Vandaag geprobeerd om mijn efficientie laag te houden om teveel uitspoelsmaakjes te voorkomen. Ik mikte op 75% ipv de normale 83-86%. Zo te zien is het me gelukt, ik ben zelfs iets onder de 75% uitgekomen. Toch wel lastig om bewust lagere efficientie te krijgen, maar toch nog goed in te kunnen schatten wat je SG wordt. Vergt weer wat ervaring.

 :degroeten: JW.

JWVG

Zo, nog net de SG op 1.062 (onderlimiet voor bok - ik weet het, het slaat nergens op, maar toch fijn dat ik het gehaald heb  :D) uitgekomen. Het jongbier wordt belucht. Alles ging goed - alleen viel het me op dat er erg weinig eiwitvlokken in het kokende wort verschenen. Is dat normaal voor Munchener mout?

 :degroeten: JW.

MO

Misschien had je wat langer moeten koken. Geintje.

JWVG

Aiaiai, ik hou mijn hart vast over dit bier. Ik moest gisteren pal na beluchten hals over kop richting Texel vanwege een vistrip (was lang onduidelijk of die door ging). Daardoor het bier achtergelaten in de welwillende maar onervaren handen van Erna. Ik ging er vanuit dat de temperatuur wel genoeg zou zakken in het ijskoude schuurtje in de niet werkende koelkast. Maar vanmiddag belde Erna door dat de temp gestegen was tot 15-16 ºC  :-\. Ik heb opdracht gegeven om de koelkast deur wagenwijd open te zetten, hopelijk koelt het dan genoeg af tot fatsoenlijke lager temperaturen. Gelukkig kun je met een bock toch wegkomen met een paar fruitige bijsmaakjes, maar toch erg jammer.  :huilen:. Ik heb echt heel snel een werkende koelkast nodig!

 :degroeten: JW. (vandaag wel heerlijk de hele dag op het water  :duimop:)

Menno

JWVG, kijk nou eens bij een kringloopwinkel, op marktplaats of het advertentiebord bij je lokale supermarkt. Binnen no-time kan je een koelkast hebben. :duimop:

William

Citaat van: Menno op 07-11-2008  21:43 uJWVG, kijk nou eens bij een kringloopwinkel, op marktplaats of het advertentiebord bij je lokale supermarkt. Binnen no-time kan je een koelkast hebben. :duimop:

De koelkast waar we het hierover over hebben is niet zomaar een koelkast  ::)

JWVG

Precies, ik geef nog even niet op. Een andere koelkast is plan B.

 :degroeten: JW.

JWVG

Ik ben nu weer thuis - de temperatuur van het bier is nu mooi tot 12 ºC gedaald, en het pruttelt lekker. Wel een beetje een putlucht. Ik ben benieuwd of die wel erg voorbarige diacetylrust roet in het eten heeft gegooid  ;).

 :degroeten: JW.

JWVG

We zijn aangeland op 1.024, nog steeds (ondanks werkende koelkast) op 12-13 ºC. Dat zou dus net goed moeten gaan. Tijd voor een diacetylrust - ik heb het verwarmingsfolie aangesloten op een UT-100, lijkt goed te werken! Ik verwarm naar 16 ºC, laat het drie dagen staan, dan weer zo ver mogelijk zakken. Lageren wordt natuurlijk een probleem zonder werkende koelkast  :denken:.

 :degroeten: JW.

Adrie

Proef je wel diacetyl?

Zo niet, dan is een diacetylrust natuurlijk helemaal niet nodig. Als je met een lage temperatuur de gisting begint (7-8 graden), heb je veel minder last van diacetyl en is een diacetylrust niet nodig, dan wanneer je met een hogere temperatuur begint (11-12 graden, ik spreek uit ervaring).

JWVG

Ik denk van wel, maar weet het eerlijk gezegd niet helemaal zeker. Maar ik begon met een extreem hoge temperatuur (zie onder), dus het zekere voor het onzekere. Deze gist staat erom bekend, je leest overal dat een diacetylrust heel belangrijk is, dus doe ik dat maar (klinkt een beetje lullig, geef ik toe  :D)

 :degroeten: JW>

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.