Moutstort

Gestart door Hopmans, 30-10-2008 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Als jij een mout stort; ga je dan uit van zoveel het totaalgewicht of van de totale vergistbare suikers?

Zoveel % van het gewicht.
24 (92.3%)
Zoveel % van de totale te extraheren hoeveelheid suiker.
2 (7.7%)

Totaal aantal stemmen: 26

Hopmans

Als jij een mout stort; ga je dan uit van zoveel % van het totaalgewicht of van de totale vergistbare suikers?

 :degroeten:

Jacques

Sorry Louis, maar ik snap je niet. Wat bedoel je te vragen?

Kan het zijn dat je bedoelt: ga je voor het brouwzaalrendement uit van het percentage dat extract per gewicht graan of ga je uit van de maximale hoeveelheid extract dat je uit de mout kunt halen volgens de opgave van de mouterij.

Oscar

Ik begrijp de vraag ook niet... :weetniet:

Johannes

Ik ook niet maar dat maakt het antwoord er niet anders op. Aangezien men hier de 2e optie niet eens snapt...

Hopmans

De vraag is:
Als een gemiddeld individu in de hobbybrouw-wereld achter een brouwprogramma zit,
en hij stort 10% Munichmout...

Gaat die persoon, er dan vanuit dat hij 10% van de totale massa invult,
of gaat hij ervan uit dat hij 10% van de totale hoeveelheid suiker invult?

Het gaat om de filosofie.

Dus, wat denk jij als je een stort bepaalt?


Oscar

10% van de totale massa!

Jacques

10% van een bepaalde mout is natuurlijk nooit 10% van de extractopbrengst. Elke mout geeft een ander extractgehalte.

Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van de vraag of je een volmout bier brouwt of niet.

Johannes

Totale massa natuurlijk. Anders weet je natuurlijk nooit waar je aan toe bent als ik adviseer om 10 % x-mout te gebruiken. Dan moet je het potentieel er ook nog bij vermelden.

Hopmans

Ok, nu snapt iedereen de poll.
Nu AUB geen discussie meer in deze onderzoeks poll.
Ik wil weten wat de mensen denken als er een bepaalde stort wordt gedaan.
Later kan er gediscussieerd worden over de uitkomst.

 ;)

Johannes

Wat is het doel hiervan? Ga je straks een nieuwe bitterheidsberekening via een poll lanceren?

EBC

Ik denk helemaal niet in procenten. Ik denk in grammen. En dan het liefst in hoeveelheden zoals Brouwland die verkoopt, zodat ik geen restjes overhoud, of natuurlijk in de hoeveelheden restjes die ik nog heb.
Nadat ik zo een stort heb bedacht die een bepaald SG oplevert, dan kijk ik naar procenten voor de verhoudingen en corrigeer eventueel, maar dan weer in grammen, want 171 gram mout is kolder. Daar kan je net zo goed 150 of liever nog 250 van maken.

Hopmans

Tja, misschien iets te vroeg om er op te reageren, maar de cijfers liegen er niet om.

Ook ik denk aan een bepaald percentage van de totale hoeveelheid massa die ik invoer.
Omdat ik als gebruiker niet alle pot.SG's en opbrengsten van de mouten weet, en omdat ik
geinteresseerd ben in een bepaald smaak-pallet bij het ontwerp van een bier.

Bij een hoge suikerstort zal wel de totale massa naar beneden gaan, maar moeten de deelmassa's
recht evenredig mee met deze massavermindering of in sommige gevallen vermeerdering.
De percentages blijven dan gelijk ten opzichte van elkaar.

Dit is in mijn ogen juist.

 :degroeten:


 

Jacques

Citaat van: EBC op 30-10-2008  23:00 uIk denk helemaal niet in procenten. Ik denk in grammen. En dan het liefst in hoeveelheden zoals Brouwland die verkoopt, zodat ik geen restjes overhoud, of natuurlijk in de hoeveelheden restjes die ik nog heb.
Nadat ik zo een stort heb bedacht die een bepaald SG oplevert, dan kijk ik naar procenten voor de verhoudingen en corrigeer eventueel, maar dan weer in grammen, want 171 gram mout is kolder. Daar kan je net zo goed 150 of liever nog 250 van maken.

Precies. Het is natuurlijk onzin om als een apotheker de mout op grammen af te wegen omdat het oorspronkelijke recept geleid heeft tot 18,9 liter bier en teruggerekend er 1134,6 gram pilsmout  en 384,2 gram caramout gebruikt is. Dergelijke hoeveelheden rond ik af op praktische waarden (1150 gram pilsmout en 400 gram caramout).

Edgar

Citaat van: EBC op 30-10-2008  23:00 u171 gram mout is kolder. Daar kan je net zo goed 150 of liever nog 250 van maken.

Als die 171 gram 4% is (ik zeg nu maar iets), dan is 250 gram 6%. 4% Special B of 6% Special B is een groot verschil. Dus met de speciaalmouten is het volgens mij om, voor de herhaalbaarheid van je recept, een beetje precies te zijn. Ik denk niet dat je dat hier bedoelde, maar goed, als opmerking.

EBC

Edgar, goeie opmerking  :D

En dan nog de IBUs... 23,5 of 25,9 ook een groot verschil.
En het alcohol percentage 7,31 of 6,49...ook lekker belangrijk.

Jongens, we weten niks. We kunnen alleen onze eigen brouwsels met onze eigen brouwsels vergelijken en zo kennis opdoen over onze eigen installatie. Vergelijken met anderen is niet realistisch en wetenschappelijk onjuist.
Mijn 23 IBU is de jouwe niet, zo ook voor kleur, SG en noem maar op.

Laat al die getallen alleen een norm zijn voor je eigen brouwerij. Gebruik de formules die je zelf het prettigst vindt. Tinseth, Garetz, Lovibond of EBC. Creeer je eigen meetlat, maar spiegel hem niet aan anderen. Die vergelijk gaat toch niet op.

Edgar

Je bent wel érg sceptisch, maar je hebt een punt. Enne, 7,3 of 6,5 is nu nét het verschil tussen één of twee (ok, niet op vrijdagavond).

Ik ben iets minder sceptisch. Ben het wel eens dat je goed moet kijken wat je nu weet, en niet weet, over je brouwsels. Met een beetje goede wil is er toch wel veel te sturen.

Oscar

Ik ben echt een pietje precies en weeg altijd op de gram nauwkeurig mijn mout en hop af....

EBC

Je eigen brouwsels, die kan je heel goed vergelijken. En met de getallen daarvan kan je een volgend brouwsel heel goed sturen.

Maar tussen brouwers onderling? Alleen als je al begint met op dezelfde manier te rekenen.

Als jullie NU zonder te spieken moeten antwoorden met welke formule je IBUs uitrekent... Tinseth of Garetz?
Veel zullen het niet weten, maar de uitkomsten verschillen aanzienlijk. En we vergelijken die IBUs maar of ze dezelfde zijn.

Misschien een gezamenlijk november experiment? Brouw zo nauwkeurig mogelijk (, op de gram, Oscar mag meedoen  :D) een gelijk bier op dezefde dag,van dezelfde mout en hop en gist. Ieder in zijn eigen installatie met normale hoeveelheden. Laat de eindresultaten in een lab onderzoeken en vergelijk hoe gelijk de bieren werkelijk zijn, qua IBU, alcohol, kleur, etc.

wiwi

Ik ga ook uit van % van de totale stort en rond die dan af naar ronde getallen (behalve voor speciaalmouten waarbij een kleine afwijking al een grote invloed heeft). Bij suikerstort (nog maar enkele keren gebruikt) maak ik mij wel de bedenking hoeveel van de gevormde hoeveelheid alcohol nu afkomstig is uit de suiker en hoeveel uit de (basis) mout in een poging een beeld te krijgen in hoeverre de suiker de body verdunt.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-11-2008  08:14 uMisschien een gezamenlijk november experiment? Brouw zo nauwkeurig mogelijk (, op de gram, Oscar mag meedoen  :D) een gelijk bier op dezelfde dag,van dezelfde mout en hop en gist. Ieder in zijn eigen installatie met normale hoeveelheden. Laat de eindresultaten in een lab onderzoeken en vergelijk hoe gelijk de bieren werkelijk zijn, qua IBU, alcohol, kleur, etc.

Dat soort experimenten heb ik in het verleden diverse keren meegemaakt. Tijdens een gezamenlijke brouwdag van De Roerstok brouwt iedereen in één ruimte/gebouw hetzelfde bier. Met dus hetzelfde water, dezelfde mout, hop en gist. Uiteraard ook volgens hetzelfde maischschema.
De verschillen zijn ongelofelijk. Zo wel qua joodnormaal worden bij het maischen, tijd benodigd voor het filteren en de intensiteit van het koken. Dit komt omdat iedereen met zijn eigen apparatuur werkt. Het wort wordt meegenomen en vergist. Daarmee worden de verschillen nog groter!
Op een clubavond worden de bieren onderling vergeleken en proef je behoorlijke verschillen maar zie je ook een grote diversiteit in kleur en schuimhoudbaarheid. Het is een rare hobby dat bierbrouwen, zeker als je het cijfermatig benaderd.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 01-11-2008  01:46 uIk ben echt een pietje precies en weeg altijd op de gram nauwkeurig mijn mout en hop af....

Bepaal je dan ook regelmatig het vochtgehalte van je grondstoffen?

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  22:37 uTotale massa natuurlijk. Anders weet je natuurlijk nooit waar je aan toe bent als ik adviseer om 10 % x-mout te gebruiken.

Dus ook met toegevoegde suiker, zelfs als die tijdens het koken wordt toegevoegd. Want het rendement is het aantal grammen suiker in het stamwort t.o.v. de totale storting.
Voor een extractrendement moet dan de suiker even weggelaten worden.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.