DP stelt zich voor

Gestart door DP, 30-10-2008 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DP


Hallo allemaal,

Ik ben Dave Peeters, woon in Wijchen (bij Nijmegen) en ben 37 jaar.
Al een tijdje kijk ik stiekem  ;D mee op dit forum.

Ik ben op dit forum gekomen omdat ik gegoogeld had en op zoek
ben naar informatie over het zelf brouwen. ik hoop hier mijn vragen
te kunnen stellen en de benodigde spullen via jullie te verzamelen.

Mijn voorkeur voor bier is eigenlijk geen bier  :huilen:
maar pils, ik ben waarschijnlijk voor jullie dus een softie  :stom:

Toch hoop ik dat jullie mijn de info kunnen geven om alles goed
te krijgen om straks een pilske te kunnen brouwen. :shelp:

 :beersmiley:


Edgar

Softie? Pilsbrouwers zijn de mannen! :proost2:

René K

Welkom DP!

Google heeft je naar de juiste plaats gestuurd. Vele brouwverslaafden zijn je voorgegaan.
Alle vragen kun je hier stellen, veel zaken staan echter al beschreven in het forum. Deze kun je makkelijk vinden met de zoekfunctie of de zogenaamde tags.
Succes met het bij elkaar krijgen van je installatie!

En als je eenmaal aan het brouwen bent krijgen wij je wel zover om ook eens andere biertypen te brouwen!

thibolleke

Ik leef met je mee. Alleen pils lusten, met al die slechte commerciële pilsen. Je zou ze voor minder zelf beginnen brouwen.  :brouwen:

Een tip: koop een heel grote koelkast. Of maak een koelruimte of zo, dat zou pas cool zijn.

thibolleke

Citaat van: Edgar op 30-10-2008  18:04 uSoftie?? Pilsbrouwers zijn de manne! :proost2:

Hahaha. LOL
Pils en decoctie brouwers zeker...  :D

DP

Erg leuk, dat er zo snel al gereageerd wordt.
Ik ben zelf nog druk aan het stoeien om dit
forum onder de knie te krijgen.

Op welke knoppen ik moet drukken, maar dat is
een kwestie van proberen... toch?

Oké geen softie dus, een lekker pilske doet
waarschijnlijk bij andere ook de prikkels geven  :proost2:

Thanks, voor jullie reactie tot dus ver...grinnik (binnen 5 minuten)

Top!

Tsjerk

Citaat van: DP op 30-10-2008  18:13 uThanks, voor jullie reactie tot dus ver...grinnik (binnen 5 minuten)
top !

Brouw- en Hobbybrouwen.nl-verslaving. 

Pas maar op!  ;D

DP


Hallo allemaal,

Ik ben Dave en net nieuw op deze forum en weet nog niets van het brouwen af.
Mijn vriendin geeft mij een jaar geleden een boek over het brouwen van bier.....
ik mocht het cadeautje alleen openen als ik er ook iets mee ging doen.

Daar is het mee begonnen! Ben een fanatieke pils drinker en heb ooit
de studie gedaan om zelf een café te beginnen. Dit café is er nooit gekomen
en waarschijnlijk was ik dan een grote klant geweest...gelukkig heb ik al 11 jaar
een goed lopend koeriersbedrijf.

Ik ging op zoek via google om spullen aan te schraffen, zodat ik kan gaan beginnen
maar aangezien ik altijd voor kwaliteit ga, wil ik niet beginnen met potten en pannen.

Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is een installatie te maken (aan te schaffen)
waarbij het gebrouwen bier in een fust gaat die vervolgens in de woonkamer op de
tapinstallatie kan worden aangesloten. (dit alles natuurlijk wel op thuis brouwers nivo)

Is er iemand bereid om mijn prive te ontvangen en mij het brouwen eens mondeling
van a tot z wegwijs te maken? samenvol


Johannes

Hoi Dave,

Wellicht is het verstandig om je aan te melden bij een brouwclub. Dat is een hele goede eerste stap om ervaren brouwers uit te horen. Een club zit onder andere in Oss, en wellicht in Nijmegen. Even afhankelijk van waar Triple-W tegenwoordig gehuisvest is.

gr. Johannes

DP

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  18:53 uHoi Dave,

Wellicht is het verstandig om je aan te melden bij een brouwclub. Dat is een hele goede eerste stap om ervaren brouwers uit te horen. Een club zit onder andere in Oss, en wellicht in Nijmegen. Even afhankelijk van waar Triple-W tegenwoordig gehuisvest is.

gr. Johannes

Al gekeken op hun site maar kreeg de indruk dat er weinig tot niet gebeurd,
het zag er verlaten uit, op jullie forum zit er leven in de brouwerij!
maar kan me natuurlijk vergissen.

groet Dave

Gerb

Citaat van: DP op 30-10-2008  18:47 uIk ging op zoek via google om spullen aan te schraffen, zodat ik kan gaan beginnen
maar aangezien ik altijd voor kwaliteit ga, wil ik niet beginnen met potten en pannen.

Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is een installatie te maken (aan te schaffen)
waarbij het gebrouwen bier in een fust gaat die vervolgens in de woonkamer op de
tapinstallatie kan worden aangesloten. (dit alles natuurlijk wel op thuis brouwers nivo)


Vragen stellen is nooit onnozel! Je stelt voor jezelf als beginner wel behoorlijk hoge doelen. Meteen een brouwinstallatie en een tapinstallatie. Niet dat het niet mogelijk is, maar je hebt hiervoor toch wel een tijd nodig om sowieso het brouwen onder de knie te krijgen en dat krijg je het beste door met pannen te brouwen, vind ik.

Er staat hier op het forum nog een HERMS systeem te koop, maar dat is wel prijzig terwijl je (nog) niet zeker bent of je wel blijft brouwen.

Johannes

Citaat van: Gerb op 30-10-2008  19:02 uEr staat hier op het forum nog een HERMS systeem te koop, maar dat is wel prijzig terwijl je (nog) niet zeker bent of je wel blijft brouwen.

Kijk, Gerb heeft het rekensommetje al gemaakt, goed lopend koeriersbedrijf = zelfstandig ondernemer = weinig tijd om zelf iets in elkaar te zetten...  ;)

Ik heb de topics samengevoegd aangezien de overige vragen mooi in de lijn liggen van je voorstelllen en openingsvragen.

Oscar

Citaat van: DP op 30-10-2008  18:13 uErg leuk, dat er zo snel al gereageerd word

Je moest eens weten, op sommige dagen is er geen houden aan. Ben je ff weg, loop je meteen 2 pagina's achter... :D :D

Oh ja, welkom hier Dave..enne...DP ? Ik vat de afkorting wel hoor... (Gelukkig in de goede contest... ;D). Ik hoop dat je broer Henrie hier ook niet gaat posten.. :D :D :D


(sorry heren moderators...)

DP

Citaat van: Oscar op 30-10-2008  19:19 uJe moest eens weten, op sommige dagen is er geen houden aan...ben je ff weg...loop je meteen 2 pagina's achter... :D :D

Oh ja ,welkom hier Dave..enne...DP ? Ik vat de afkorting wel hoor...(gelukkig in de goede contest... ;D). Ik hoop dat Je broer Henrie hier ook niet gaat
posten.. :D :D :D


(sorry heren moderators...)

Hoi Oscar,

Kan even niet volgen wat je bedoeld met: Ik hoop dat Je broer Henrie hier ook niet gaat
posten..   
Kan je me even bij spijkeren? Mis ik wat?
Hoor graag van je.

groet, Dave

Gerb

Gewoon niet op letten  :-X

Heb je misschien een voorbeeld van wat je voor ogen hebt, qua brouwinstallatie. Of bedoel je echt een installatie die zelf het bier brouwt, vergist, lagert en het dan vervolgens in een vat afvult, waarna jij je biertje kunt tappen? Zo las ik je verhaal de eerste keer, maar je bedoelt het waarschijnlijk niet zo.

DP

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  19:13 uKijk, Gerb heeft het rekensommetje al gemaakt, goed lopend koeriersbedrijf = zelfstandig ondernemer = weinig tijd om zelf iets in elkaar te zetten...  ;)

Ik heb de topics samengevoegd aangezien de overige vragen mooi in de lijn liggen van je voorstelllen en openingsvragen.

Hallo Johannes,

Och... qua tijd heb ik nog zat ruimte hoor!

groet,
Dave

Johannes

Das maar goed ook, is het niet voor (installaties) bouwen, dan wel voor brouwen.

Maar goed, om even door te gaan op Edgars 'pils brouwen is voor echte mannen' opmerking:

Pils is erg lastig te brouwen. Als je echt alleen pils drinkt, en nooit een uitstapje maakt naar een blond, tripel of palm bijvoorbeeld, dan wordt het nog een lastige onderneming. Althans, om te leren brouwen doe je er goed aan eerst een paar brouwsels te maken die iets vergeeflijker zijn met betrekking tot kleine 'foutjes' die bij onervarenheid snel zijn gemaakt.

Zou je meteen met pils beginnen, dan is er een kans dat je snel je roerstok weer aan de wilgen hangt en een kratje in de supermarkt koopt.

Oscar

Citaat van: DP op 30-10-2008  20:35 uKan je me even bij spijkeren? Mis ik wat?

Sorry, een flauwe grap... en die moet je niet gaan uitleggen.

BOT : Wel stoer dat je meteen een pils wilt gaan brouwen, echter besef wel dat een pils het moeilijkste bier is om te brouwen en dat je iedere
fout/afwijking hierin zult gaan proeven.


DP

Citaat van: Gerb op 30-10-2008  20:41 uGewoon niet op letten  :-X

Heb je misschien een voorbeeld van wat je voor ogen hebt, qua brouwinstallatie. Of bedoel je echt een installatie die zelf het bier brouwt, vergist, lagert en het dan vervolgens in een vat afvult, waarna jij je biertje kunt tappen? Zo las ik je verhaal de eerste keer, maar je bedoelt het waarschijnlijk niet zo.

Nee hoor! Niet kant en klaar!

Zo'n Herms installatie lijkt mij grandioos en is zeker wat ik zou willen.
De bedoeling is om één keer per week een liter of 40 te brouwen, die daarna op een
tapinstallatie kan worden aangesloten. Met een houdbaarheid van een week.

Ook hebben wij regelmatig feestjes waar toch een 200 liter wordt verbruikt.
Het lijkt mij super en ook mijn vriendin ze geeft het boekje niet voor niets om
zelfgebrouwen bier te kunnen tappen.

Hier heb ik jullie advies voor nodig, zodat ik meteen de juiste spullen aanschaf,
en niet onnodige uitgaven doe, koken is mijn hobby en ben zeker van mijn zaak
qua bierbrouwen, en wil direct goede spullen aanschaffen die uit eindelijk lijden
tot één geheel.

Maar ik heb hier hulp voor nodig!

Groet,
Dave



Johannes

1x per week? Daarmee zou je meteen recordhouder zijn qua gemiddeld aantal keren brouwen. Wat bedoel je met houdbaarheid? De tijd die het duurt tot het bier op is, of lekker is? Want het bier is zeker langer dan een week houdbaar. Hou er wel rekening mee dat je minimaal twee maand moet wachten voordat een pils klaar is.

Dat houdt in dat je 8 keer 40 liter bier in opslag moet hebben om wekelijks te kunnen tappen. Bovendien moet je over een enorme koelcapaciteit beschikken. Als dit echt je verbruik wordt, doe je er verstandig aan om een installatie te nemen waarin je zo'n 120 liter per keer kunt brouwen.

DP

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  20:47 uDas maar goed ook, is het niet voor (installaties) bouwen, dan wel voor brouwen.

Maar goed, om even door te gaan op Edgars 'pils brouwen is voor echte mannen' opmerking:

Pils is erg lastig te brouwen. Als je echt alleen pils drinkt, en nooit een uitstapje maakt naar een blond, tripel of palm bijvoorbeeld, dan wordt het nog een lastige onderneming. Althans, om te leren brouwen doe je er goed aan eerst een paar brouwsels te maken die iets vergeeflijker zijn met betrekking tot kleine 'foutjes' die bij onervarenheid snel zijn gemaakt.

Zou je meteen met pils beginnen, dan is er een kans dat je snel je roerstok weer aan de wilgen hangt en een kratje in de supermarkt koopt.

Super opmerking! Weer wat geleerd.
Een uitstapje naar een blond maak ik wel eens, of een witte, maar een Palm is ons te ver qua smaak.
Ben geen bierdrinker en zal helaas tegen alle advies in direct een pilske willen brouwen.

Graag je advies.
Dave

Johannes

Dan meteen hier weer het advies om het niet te doen.  ;)

Wat drink je liever voor je eerste bier: een redelijke, danwel geslaagde blond? Of een mislukte pils? In beide scenario's zijn genoemde uitkomsten het meest voor de hand liggend.

DP

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  21:14 u1x per week? Daarmee zou je meteen recordhouder zijn qua gemiddeld aantal keren brouwen. Wat bedoel je met houdbaarheid? De tijd die het duurt tot het bier op is, of lekker is? Want het bier is zeker langer dan een week houdbaar. Hou er wel rekening mee dat je minimaal twee maand moet wachten voordat een pils klaar is.

Dat houdt in dat je 8 keer 40 liter bier in opslag moet hebben om wekelijks te kunnen tappen. Bovendien moet je over een enorme koelcapaciteit beschikken. Als dit echt je verbruik wordt, doe je er verstandig aan om een installatie te nemen waarin je zo'n 120 liter per keer kunt brouwen.

In onze kelder, waar het aansluit punt voor de tapinstallatie zou moeten komen is het tussen de 8 en 12 graden, afhankelijk van de jaargetijden.
Is dit niet afdoende voor de koelcapaciteit?

Johannes

Ah, dat zijn prima temperaturen.

Edgar

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  21:18 uDan meteen hier weer het advies om het niet te doen.  ;)

Ik ben ook begonnen met pils. Weliswaar wel na eerst klooien met extract. Dat zou ik je dan ook aanraden: probeer eerst een paar bovengisters met extract, want er is veel te leren. Vanuit nul naar pilsbrouwen is eh, gedoemd om problemen te geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.