Houdbaarheid hop?

Gestart door Phrerick, 30-10-2008 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Phrerick

Even een kort vraagje. Waar misschien een lange discussie uit voort vloeit.

Hoelang kan je een open pakje gedroogde hopbloemen bewaren in een gesloten Tupperware bakje? Het gaat hier om twee jaar oude Saaz (2.1%) en H. Perle (6%).

Gerb

Ligt aan de temperatuur en hoe goed het zakje dicht heeft gezeten. Bloemen bewaren doorgaans wel wat slechter dan pellets, vanwege het grotere contactoppervlak met de lucht.

Oscar

Citaat van: Phrerick op 30-10-2008  12:14 ugedroogde hopbloemen bewaren in een gesloten Tupperware bakje

Dit had je beter in de zak kunnen laten zitten (zilverfolie? Brouwland?) Deze zak kun je dan zo dicht mogelijk "rollen" daarna met plakband dicht plakken en in de vriezen bewaren. In een tupperware bakje komt er toch meer lucht bij.

Edgar

Citaat van: Phrerick op 30-10-2008  12:14 upakje gedroogde hopbloemen(...) in een gesloten Tupperware bakje

Klinkt alsof het nog in het zakje zit hoor.

William

Een soortgelijke vraag: ik bewaar mijn hop in afgesloten zakjes in een vrieslade van een koelkast die ik ook gebruik voor vergistingen gestuurd met de Conrad thermostaat. Hierdoor zal van tijd tot tijd de inhoud van de vrieslade net wel / net niet ontdooien. Zal hop hierdoor veel sneller verouderen of zal het wel mee vallen?

Oscar

Bij mij dezelde situatie. Ik denk dat het wel mee valt.

Marcel

Moet je het bewaren in de vriezer?

Zelf laat ik de renstanten zitten in het folie, sluit deze goed af en doe er nog een vrieszak omheen... En dan in de koelkast in plaats van vriezer.


Oscar


EBC

Twee jaar oude Saaz, niet in de koelkast bewaard? Die is slechts nog goed om lambiek mee te brouwen. Weg ermee!

Gewoon elk jaar nieuwe hop kopen. Van hop moet je geen grote voorraden aanleggen. Nooit meer kopen dan je in een jaar verbrouwen kan. En dan je best doen om het goed te verpakken. Voor gebruik ruiken, je neus is een prima kwaliteitmeetorgaan. Heus, je ruikt beter dan je denkt.

Dus ruik aan de hop en kijk naar de kleur als ze vers is. Onthoudt dat of schrijf het op en stop de aantekening in de zak, dan weet je later hoe ze moet zijn.

In de vriezer ALTIJD een afgesloten zak eromheen. Anders zal de boel geuren opnemen en uitdrogen (vriesbrand).

Wiliam, zorg voor koudebuffers in je vrieslade. IJselementen, PET-flessen met water, zodat die de temperatuurverschillen wat doen afnemen. Of is het zo'n klein vriesvakje in een tafelmodel koelkast? Dat lijkt me dan weer niet ideaal.

William

Citaat van: EBC op 30-10-2008  22:53 uGewoon elk jaar nieuwe hop kopen.
..
..

Wiliam, zorg voor koudebuffers in je vrieslade. IJselementen, PET-flessen met water, zodat die de temperatuurverschillen wat doen afnemen. Of is het zo'n klein vriesvakje in een tafelmodel koelkast? Dat lijkt me dan weer niet ideaal.

Inderdaad gewoon kleine hoeveelheden kopen maar dan moet het wel beschikbaar zijn.

Ik heb de vriezer al gevuld met 15 koelelementen dus het zal misschien wel meevallen met het verouderen. Het is wel een serieus vriesgedeelte van zo'n 40 liter.

Phrerick

OK bedankt.
CiteerVan hop moet je geen grote voorraden aanleggen. Nooit meer kopen dan je in een jaar verbrouwen kan.

Ja hee... ik heb gewoon te weinig gebrouwen.  :pan:

N-droe

Ik heb hier zo'n aluminiumfolie zakje van Brewferm met daarin Styrian Goldings hopbloemen. Is vacuĆ¼m getrokken en ik heb het nog niet geopend. Ligt sinds de aanschaf in de koelkast bij een constante temperatuur (voor zover je dat hebt in een koelkast). De houdbaarheidsdatum zegt dat het voor 06/03/2008 gebruikt moet worden.

Aangezien het luchtdicht verpakt is zegt mijn gevoel dat het nog gewoon goed te gebruiken is. Wat denken jullier?

TVERSCH

Ook al is de houdbaarheidsdatum volgens het etiket al lang verstreken is het geen enkel probleem om een vacuum zakje hop dat ook nog eens koel is bewaard te gebruiken :brouwen:

De grootste boosdoener die de hop minder van kwaliteit maakt is zuurstof.

Het bewaren in de vriezer heeft als voordeel dat vluchtige componenten langzamer verdampen, maar als er ondanks de vriestemperatuur zuurstof bij de hop komt zal de veroudering (smaakverlies tot onaangename smaakjes) gewoon plaatsvinden. :bokser:

Doordat pellets zijn samengesperst heeft zuurstof er minder vat op, maar tijd heelt in dit geval geen wonden. :huilen:

Het beste is inderdaad om een gebruikte zak hop zoveel mogelijk verstoken van zuurstof zo koel mogelijk te bewaren.
 :degroeten:

MO

Ik ben dit weekeinde zeer gewaagd bezig geweest. Ik heb gebrouwen met hele oude hop. Oogst 2005, ingekocht in afgesloten, inerte zaken voor de zomer van 2006, omgepakt in gesealde zakken en ingevroren. Degene die al wat langer op het forum meedraaien weten dat ik in 2006 amerikaanse hop voor het forum heb ingekocht.

De hop (chinook en Cascade) rook nog heerlijk, maar zag er niet meer super fris is. We zullen zien wat dit oplevert.

Oscar

Citaat van: MO op 03-11-2008  15:54 uIk heb gebrouwen met hele oude hop. Oogst 2005,

Ligt bij mij ook nog in de vriezer. Ziet er bij mij nog prima uit. Zelfs mijn vlees ruikt naar Amerikaanse hop.

EBC

Als je hop vacuum in de vriezer bewaart, dan maakt het niet uit of je pellets, bloemen of plugs hebt. De veroudering gaat dan bij alle gelijk op.

Het aroma en de smaak van hop blijft zo wel een aantal jaren goed. Maar het alfazuurpercentage zal hoe dan ook dalen. Daar ontkom je niet aan. Je zult dus voor een oudere hop meer moeten gebruiken om je gewenste IBUs te halen.

Volgens een artikeltje in de Hop Lover's Guide schijnt het zo te zijn dat de afname van alfazuren wordt gecompenseerd door de oxidatie van betazuren. Dit is vooral zo bij aromahoppen, omdat die relatief meer betazuren bevatten. Oxidatie is dus niet altijd verkeerd... :D

Jacques

Citaat van: EBC op 03-11-2008  20:25 uOxidatie is dus niet altijd verkeerd... :D

Dit geoxideerde betazuren schijnen minder prettig van smaak te zijn...

Overigens is een geringe oxidatie van de hopbestanddelen inderdaad helemaal niet erg. Een aantal jaren geleden heb ik begrepen dat het bijdraagt aan de hopsmaak. Daarom zou je hop niet kakelvers moeten gebruiken. Het drogen van de hop geeft al voldoende oxidatie voor een goede smaak. Als de oxidatie verder gaat krijg je de onaangename kaasachtige smaak.
Zo zie je maar weer dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Biertje1985

Oude post, maar toch even nieuw leven inblazen.

Nu lees ik online dat bij Brouwland de meeste hoppen uit 2015 zijn, zou dit van wezenlijke invloed zijn? Ondanks dat de hoppen prima verpakt zijn.

Sommige andere aanbieders leveren diverse 2016 oogsten, maar dan moet ik weer bij verschillende shops gaan bestellen en dat is best zonde van de verzendkosten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.