Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vulhoogte flesjes  (gelezen 30055 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Re: Vulhoogte flesjes
« Reactie #50 Gepost op: 12-11-2008 10:56 u »
Als je ergens aan meedoet, volg je gewoon het regelement, en als je dat niet doet heb je dat alleen aan jezelf te wijten.

Laten we deze zin elke maal direct na een wedstrijd plaatsen i.p.v. úren met elkaar te bakkeleien... ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #51 Gepost op: 12-11-2008 11:28 u »
Ik vraag me af of er niet een praktischer oplossing is om het probleem van die vulpijpjes op te vangen. Als je op de 1 of andere manier het 'fliebertje' (sorry voor de technische term  :D) dat het vulpijpje afsluit zou verlengen met 0.5 cm, zou het probleem uit de wereld zijn, toch? Misschien ga ik dat eens proberen.

Jan-Willem, de lengte van het afsluitpiefje is niet het probleem. Het punt is dat het volume van het doorzichtige buisje zo groot is dat als je vult tot aan de rand van de fles en je haalt dan het vulpijpje uit de fles dat het peil dan 5 cm daalt. Eigenlijk zouden deze vulpijpjes een dunnere buis moeten hebben waardoor dit probleem kleiner wordt.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 12-11-2008 11:30 u »
Waarom heb ik daar geen problemen mee? Ik vul de flessen gewoon tot de rand, pijpje er uit en perfect gevuld :weetniet:

:degroeten:
Wesley

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #53 Gepost op: 12-11-2008 11:37 u »
Waarom heb ik daar geen problemen mee? Ik vul de flessen gewoon tot de rand, pijpje er uit en perfect gevuld :weetniet:

Wesley

Wesley, je hebt gelijk: vaak worden er geen punten afgetrokken omdat dat je met dat pijpje net een beetje op het randje zit, maar soms wel. Bij mij kwam het nu 2 keer voor bij een stuk of 10 gekeurde bieren.

Jan-Willem, de lengte van het afsluitpiefje is niet het probleem. Het punt is dat het volume van het doorzichtige buisje zo groot is dat als je vult tot aan de rand van de fles en je haalt dan het vulpijpje uit de fles dat het peil dan 5 cm daalt. Eigenlijk zouden deze vulpijpjes een dunnere buis moeten hebben waardoor dit probleem kleiner wordt.

Ha Henielma,

Dat klopt natuurlijk, maar ik bedoelde dat je dan het langere piefje maar een heel klein beetje in zou drukken. Dan zou het wel werken. Een dunnere buis zou inderdaad een betere oplossing zijn, maar dat valt weer buiten mijn capaciteiten.

:degroeten: JW.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 12-11-2008 11:40 u »
Wat ik bedoelde is dat mijn flesjes perfect gevuld zijn (zelfde hoogte als de commerciele bieren in die flessen) en niet dat ik geen punten aftrek krijg, ik doe niet meer mee aan wedstrijden ;)

Het niveau zakt maar 1 tot 2 cm na het eruit halen van dat vulpijpje, dat is toch niet teveel?

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #55 Gepost op: 12-11-2008 11:42 u »
Het niveau zakt maar 1 tot 2 cm na het eruit halen van dat vulpijpje, dat is toch niet teveel?

Volgens mij is het in Euro- en andere slank-model flessen meer. En dat is nu juist het probleem waar we al een ander topic mee hebben gevuld.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 12-11-2008 11:42 u »
Wat ik bedoelde is dat mijn flesjes perfect gevuld zijn (zelfde hoogte als de commerciele bieren in die flessen) en niet dat ik geen punten aftrek krijg, ik doe niet meer mee aan wedstrijden ;)

Uhhhh.... je bedoelt dat je zegt dat je niet mee doet, maar dat stiekem wel doet  >:D (nou ja: deed)

De rest van de mensheid zit wel dicht tegen de rand van wat mag aan met dit pijpje, of er net overheen, en corrigeren dat met schuin zetten, of niet. Vrij opmerkelijk dat dat bij jou niet gebeurd.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 12-11-2008 11:52 u »
Ik vul trouwens ook gewoon in euroflessen af. Ik vul wel helemaal tot de rand toe af voordat ik het pijpje eruit haal.

Wesley

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 12-11-2008 11:56 u »
Hoe bedoel je 'gewoon euroflessen'? Dat doen we toch allemaal voor wedstrijden? Ik vul inderdaad ook tot de rand, laat het meestal zelfs een ietsie overspoelen (later wel weer goed afspoelen aan de buitenkant natuurlijk).

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 12-11-2008 11:57 u »
Toch de vraag aan alle: is het nu zo moeilijk om een flesje tussen de 1 en de 4 cm te vullen?
Ja!
Ik ga verder niet in op de vraag of het nodig en/of terecht is. Ik vul nu eenmaal met zo'n afvulpijpje. Ik heb wat geprobeerd met flesjes schuinhouden etc., maar dat vond ik maar geknoei.

Verder maakt het me niet zoveel uit dat ik dan 2 punten aftrek krijg. Als ik meedoe, gaat het me om de beoordeling.
Hoewel het natuurlijk wel balen is, als je daardoor net naast de prijzen grijpt. Maar ja, dan moet je maar net dat extra werk doen om "netjes" af te vullen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 12-11-2008 12:05 u »
Hoe bedoel je 'gewoon euroflessen'?

Ik vul altijd af in euroflessen, maakt niet uit welk bier. Ik brouw niet meer voor wedstrijden zoals gezegd. Ook in andere flessen soorten die ik weleens afvul (vooral 0,5 liter Duitse flessen) heb ik geen problemen met de vulhoogte. Alleen in die gekke Belgische flessen met zo'n lange smalle hals is de hoogte niet goed als ik ze afvul met dat pijpje.

Wesley

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 12-11-2008 12:29 u »
Nou ja, ik heb ook helemaal geen problemen met de vulhoogte. De bierkeurmeesters daarentegen....

Ik bottel vrijwel alles in euroflessen, al ben ik voor sommige Engelse en Amerikaanse bieren laatst begonnen om wat te bottelen in 0.5L (van Weizens) flessen. Zo'n 'pint' drinkt namelijk wel erg lekker weg in een mooi pint glas.  :lekkerbier:. Andere flessen komen er niet in - de Belgische met lange smalle hals zeker niet.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #62 Gepost op: 12-11-2008 12:50 u »
Net als zovelen in amateurbierbrouwersland vul ik ook af met zo'n pijpje, laat het flesje zelfs iets overlopen voor het pijpje eruit gaat en heb ook geprobeerd het pijpje schuin te houden.
Ik moet zeggen, een en al ellende, rotzooi en plaktroep. Bovendien is het zonde van de moeite.
Dit zijn feiten en ongemakkelijkheden.
Hiervoor krijg je puntenaftrek.

Net zoals Jan Willem ben ik echt niet van plan elke keer 30 liter bier perfect te bottelen met betrekking tot vulhoogte.

Net zoals DeGeert wil ik niet verder ingaan op het wel en niet noodzakelijk zijn van een juiste vulhoogte.

Wel stoor ik mij aan het feit dat als een bier de finaleronde haalt, de inhoud van de fles dus wel goed moet zijn.
In de finaleronde dien je dan naar mijn bescheiden mening niet meer te beoordelen of een fles wel of niet de juiste vulhoogte heeft, er roest aan de dop zit, of de fles is beschadigd.

Wil het keurmeestersgilde dit wel blijven doen zijn er twee mogelijkheden:
1. Mocht je als tweede eindigen mét puntenaftrek en het verschil is 1 punt dan weet je voor jezelf dat je net zo goed bier hebt als nummer 1, of zelfs beter wanneer je twee punten aftrek hebt gehad. Geen beker dus, maar kan wel een mooi topic opleveren hier op het forum  ;D
2. Niet meer meedoen...

(Een derde mogelijkheid zou kunnen zijn dat je een vulpijpje ontwerpt/op de markt brengt, dat dit probleem voorkomt.)

Leuk Topic!

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 12-11-2008 13:20 u »
Ik vul altijd af in euroflessen (...) Ook in andere flessen soorten die ik weleens afvul
Wesleyriaanse verspreking  ;D

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #64 Gepost op: 12-11-2008 15:57 u »
Ik moet zeggen dat ik me verbaas over

1) de vermeend 'onoverkomelijke' moeilijkheid van het aanpassen van de vulgraad met dat vulpijpje (zal net zoiets zijn als met 't tweebenige kurkding, je kunt 't of je kunt 't niet?)
2) de schijnbaar achteloze ontkenning, impliciet of expliciet, en zonder tegenargumenten, van genoemd veiligheidsaspect ('ik heb er geen probleem mee') (oftewel het interesseert me geen lor).

Ik vraag me af hoe de forumgewoontes zouden veranderen als hier ook maar 1 keer verslag moet worden gedaan van iemand die met z'n oog in de hand  ;) bij de eerste hulp langs moet*, met dank aan een gemakzuchtig gevuld flesje. Kan je op wachten. 'T kan jaren duren of morgen gebeuren, maar zoiets gebeurt natuurlijk een keer. Wet van Murphy.

Het feit dat je hier op 't forum weinig hoort over ploffende flessen, zal iets te maken hebben met het feit dat dat niet iets is waar iedereen mee te koop zal lopen. Een 'under-reported' gegeven dus.
We blijven allemaal amateurs, en we zijn niet immuun voor fouten bij bottelen of infecties. Je weet bovendien niet hoe jouw flesje bewaard of behandeld wordt door degene die het van je krijgt. Het minste dat je doen kunt is een beetje extra moeite of tijd steken in het zo veilig mogelijk afvullen van je flesje. (en ik zal 'r nu over ophouden).

*aangepast voor 't effect ;)

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #65 Gepost op: 12-11-2008 16:19 u »
en ik zal 'r nu over ophouden
Jij?  ;D

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #66 Gepost op: 12-11-2008 17:48 u »
Ik heb zo'n flesje (zelf gebruik ik alleen maar 0,5 l Duitse flessen) eens bekeken en onderaan langs de bodem staat (onder meer) "30 cl 44mm".
Zou dat misschien betekenen dat er precies 30 cl in de fles zit wanneer er nog 44 mm over is?
Als dat zo is dan is een richtlijn van afvullen op 4 cm nog niet zo gek en moeten er alleen punten worden afgetrokken wanneer er meer ruimte is dan 44 mm (en wellicht bij minder dan 36 mm?).

Bert

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 12-11-2008 23:28 u »
Wesleyriaanse verspreking  ;D

Er is een verschil tussen altijd en alles hè ;)

Ik kan altijd euroflessen afvullen en toch ook een deel in andere flessen. Van euroflessen heb ik er nu eenmaal het meeste dus die vul ik dan ook het meeste af hè.

Wesley

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 12-11-2008 23:37 u »
Nu ben ik uiteraard een simpele geest maar toch: het ging toch over bierkeuren / bierproeven?  :weetniet: 

Vergaat de wereld echt als het bier, pakweg, 5 mm minder hoog in de fles staat? 

Wilko

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #69 Gepost op: 12-11-2008 23:42 u »
Als er regels opgesteld worden, met wat voor achtergrond dan ook, dan heeft men deze toch te volgen? :weetniet:

Rij je 140 km/h op de snelweg, dan is de discussie dat er verder niemand reed toch ook zinloos? De penalty krijg je toch wel... ::)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 12-11-2008 23:45 u »
Rij je 140 km/h op de snelweg

Dit kan toch niet meer met al die files. Als het al ergens kan maken ze er gewoon zo'n 80 km zone van die helemaal vol hangt met flitskasten.

Wesley

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #71 Gepost op: 12-11-2008 23:50 u »
OK, nog even off-topic: ik rij stelselmatig (dwangmatig? :weetniet:  ;D) te hard, maar bekeuringen heb ik praktisch nooit! :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 12-11-2008 23:59 u »
Regels horen zinvol te zijn. Met andere woorden er moet een draagvlak voor zijn. Als dat niet geval is dan wordt de regel massaal overtreden (is natuurlijk ook een kwestie van het opleggen van sancties) of de regel wordt aangepast.
Als jij continu de enige op de weg bent kan het veel minder kwaad dat je 140 km/u rijdt dan wanneer het druk is en de een 140 rijdt en de ander 90.

Met andere woorden als er nu zeer regelmatig flessen zouden ploffen dan horen de de veiligheidseisen aangepast te worden. Als dit zeer sporadisch is dan is de noodzaak om een puntenaftrek te hanteren veel minder.

De grote vraag is dus hoe  vaak komt het nu voor dat een fles ploft. En gebeurt dit nu door een lagere vulhoogte of omdat er al een barst zat in de fles? Ik heb wel eens begrepen dat de euroflessen behoorlijk wat druk kunnen hebben. Bij mij thuis zijn wel eens flessen geploft maar dat waren allemaal commerciële bieren die gebotteld waren in oude flessen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #73 Gepost op: 13-11-2008 09:50 u »
Ik ben van mening dat wanneer een flesje gemaakt is voor 30cl en je deze vult met 30cl, je hiervoor geen puntenaftrek behoort te krijgen.
En dat is niet vanwege een onvermogen verder te kunnen vullen (mijn pijpje lekt, dus ik zit altijd voller) en al helemaal geen achteloze ontkenning zonder tegenargument.
Mijn argument is het flesje en waar deze op gemaakt is.

30 cl dus!

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 13-11-2008 09:57 u »
Er is een verschil tussen altijd en alles hè ;)

Ik kan altijd euroflessen afvullen en toch ook een deel in andere flessen.
Scherp  :duimop: