Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jorre stelt zich voor! + vraagt om hulp :)  (gelezen 14381 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Jorre stelt zich voor! + vraagt om hulp :)
« Reactie #25 Gepost op: 28-03-2012 21:31 u »
Ik zou zeggen, maak er gebruik van dat je dit op een brouwlabo gaat doen met de nodige faciliteiten (bv microscopie voor levende cellen, centrifugeren voor bepalen totale gistgroei).

Als je jonge gist met oude gist gaat vergelijken lijkt het me een leuke proef of het effect van oude en jonge gist te bepalen op de eindkarakteristieken (vergistingsgraad, smaak, schuimstabiliteit e.d.) van bieren met en laag en hoog start sg.

Hobbybrouwers gebruiken meestal de verse gist voor een bier met een laag start sg en gebruiken daarna de slurry van dit brouwsel voor een bier met een hoog start sg.
Je zou zo de volgende combinaties kunnen testen:
jonge gist - laag start sg
jonge gist - hoog start sg
oude gist - laat start sg
oude gist - hoog start sg

Als je veel  ruimte hebt voor verschillende varianten zou je per variant de gistdosering ook nog kunnen variëren.

Succes ermee.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 28-03-2012 22:25 u »
Ik ga enkele tests doen door vergisting te vergelijken met een jonge gist en met een oude giststam (ik bedoel vele generaties hergebruikt).

Lijkt me dat je eerst goed moet definieren wat je bedoelt met "jonge gist" en "oude gist".
Dit om verwarring achteraf te voorkomen.

Je kan vervolgens ook al heel wat onderzoek doen aan die gist zelf:
- samenstelling qua leeftijd
- stamreinheid
- percentage "petite mutants"
- contaminaties bacterieel

Pas als je dergelijke zaken (en mogelijk nog meer) op een rijtje hebt, kan je denk ik iets gaan zeggen over de fermentatie prestaties van je 2 "gisten"?

Probeer dan ook weer zo objectief mogelijk je doelen/eindpunten te formuleren.
"kijken hoeveel de oude gist in kracht verliest tov een jonge gist" is bijvoorbeeld een zwakke formulering. Veel te veel open eindjes (wat wordt bedoeld met "zwak").

En als je de titel:
'Evolution of S.cerevisiae under varying conditions' eer aan wilt doen, lijkt me dat er ook een groot deel genetisch onderzoek aan gedaan moet worden.

Offline Jorre

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
    • Fête Musicale
« Reactie #27 Gepost op: 29-03-2012 14:58 u »
hallo Jorre,

Hier ook een zuid-west-Vlaming. Ik denk zelfs dat we gemeenschappelijke vrienden hebben, want uw naam doet mij niet vreemd. Zat jij niet in de organisatie van het festival in Pottes?

ja! :) de organisator
Ik heb zelf al gedacht om àls er een tweede editie komt er een klein-beginnend-hobbybrouwer-bierfestivalletje in te verwerken!

Offline Jorre

• Boven 10 berichten
  • *
    • Fête Musicale
« Reactie #28 Gepost op: 29-03-2012 15:33 u »
Waar je voor kiest is een lastige vraag.

Ik heb diverse experimenten op het gebied van vergisting gedaan.  Volgens mij kun je genoeg onderzoeken.

Bedankt voor het snelle antwoord alvast! Het zit zo dat ik in een kleine brouwerij in Denemarken zit, dus ik brouw en bottel elke dag, het onderzoek zelf zal dus in die 2 weken moeten gebeuren en ik zal inderdaad moeten kiezen want er is teveel keuze.
Welke experimenten heb jij zelf gedaan en met welke resultaten als ik dat mag weten :)?
Was het in een labo?

Ik zit niet vast aan bepaalde thema's, normaal zou ik mijn eindwerk onderwerp en opdrachten krijgen maar bij mij is het niet het geval, dus ik heb erg veel vrijheid, soms teveel om te kiezen.
Je voorstellen klinken erg interessant en haalbaar. Het brouwlabo waar ik het over heb is dit: http://www.brewlab.co.uk/
Ik ben alleszins al erg blij dat ik er mag gaan  :brouwen: !
Zo'n toestel om schuimhoudbaarheid te meten zullen ze vast wel hebben. 'k Zal het vragen.

centrifugeren voor bepalen totale gistgroei

Momenteel heb ik nog niet veel onderzoek zelf gedaan (buiten in school een paar basisproeven) op bier dus kan u
me het 'bepalen van totale gistgroei' nog wat meer uit leggen?
Wat doe je na centrifugeren, gewoon afwegen?

Als je jonge gist met oude gist gaat vergelijken lijkt het me een leuke proef of het effect van oude en jonge gist te bepalen op de eindkarakteristieken (vergistingsgraad, smaak, schuimstabiliteit e.d.) van bieren met en laag en hoog start sg..

Daar zal ik al mee beginnen :)!

Offline Jorre

• Boven 10 berichten
  • *
    • Fête Musicale
« Reactie #29 Gepost op: 29-03-2012 15:50 u »
Lijkt me dat je eerst goed moet definieren wat je bedoelt met "jonge gist" en "oude gist".
Dit om verwarring achteraf te voorkomen.

Je kan vervolgens ook al heel wat onderzoek doen aan die gist zelf:
- samenstelling qua leeftijd
- stamreinheid
- percentage "petite mutants"
- contaminaties bacterieel

Pas als je dergelijke zaken (en mogelijk nog meer) op een rijtje hebt, kan je denk ik iets gaan zeggen over de fermentatie prestaties van je 2 "gisten"?

Probeer dan ook weer zo objectief mogelijk je doelen/eindpunten te formuleren.
"kijken hoeveel de oude gist in kracht verliest tov een jonge gist" is bijvoorbeeld een zwakke formulering. Veel te veel open eindjes (wat wordt bedoeld met "zwak").

Wel ik denk dat ik om te beginnen me best probeer te specifiëren op één giststam bijvoorbeeld die Westmalle die veel gebruikt wordt.(klopt dat?)
En daarna kan ik onderzoek doen aan de gist zelf zoals u zegt om daarna dan enkele verschillende generaties van die bepaalde gist te gebruiken voor verdere test in verband met vergisting..

hm, soms heb  ik het gevoel dat er zodanig veel parameters zijn dat ik nooit mijn resultaten representatief in tabellen en grafiekjes ga krijgen. Kan ik slurry's gebruiken om te vergelijken? of zou ik de cellen eerst weer moeten isoleren?
(dan heb ik meer dan 2 weken nodig denk ik)

Mijn titel gaat waarschijnlijk nog wat veranderen want al die parameters kan ik niet onderzoeken in zo'n korte tijd. Wel ik heb nu nog 2 maand stage maar dat is in de brouwerij en daar hebben we echt bijna niets buiten een refractometer, thermometer, ...

Bedankt voor de opbouwende kritiek :degroeten:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #30 Gepost op: 29-03-2012 18:07 u »
Het brouwlabo waar ik het over heb is dit: http://www.brewlab.co.uk/

Dat ziet er goed uit. Ik zou je meer laten leiden door de vraag die je hebt en dan met de mensen daar discussiëren hoe je bepaalde dingen het  beste kunt meten. We zouden je op verkeerde ideeën kunnen brengen. Ze hebben vast betere methodieken om hoeveelheden gist te meten.

Ze verkopen trouwens interessante Engelse gisten voor de hobbybrouwer en dat voor 4 UK Pounds. Zouden die ook naar het Europese vaste land worden getransporteerd?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 29-03-2012 22:54 u »
Brewlab's gisten heb ik inderdaad ook wel eens in lijsten vergelijkbaar met Wyeast en white labs langs zien komen.
Lijken inderdaad erg interessante gisten!

Sommige hebben wel verdacht gelijke namen als die van Wyeast overigens, samenwerkingsverband misschien?
(thames valley I & II)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 29-03-2012 23:05 u »
Wel ik denk dat ik om te beginnen me best probeer te specifiëren op één giststam bijvoorbeeld die Westmalle die veel gebruikt wordt.(klopt dat?)
Dat lijkt me sowieso een goed idee! :)

Citaat
En daarna kan ik onderzoek doen aan de gist zelf zoals u zegt om daarna dan enkele verschillende generaties van die bepaalde gist te gebruiken voor verdere test in verband met vergisting..
Zeker, maar als je het ergens aan wilt toeschrijven, moet je wel weten wááraan.
Oudere cellen hebben meerdere "budding-scars", littekenen waar de nieuwe cellen uitgekomen zijn. Dat zou misschien een betrouwbaardere maat dan het aantal keren van "re-pitching".

Citaat
hm, soms heb  ik het gevoel dat er zodanig veel parameters zijn dat ik nooit mijn resultaten representatief in tabellen en grafiekjes ga krijgen. Kan ik slurry's gebruiken om te vergelijken? of zou ik de cellen eerst weer moeten isoleren?
(dan heb ik meer dan 2 weken nodig denk ik)

2 weken is wel erg kort inderdaad...
Hebben ze daar niet bepaalde protocollen warmee je naar een select aantal parameters kan kijken?

Citaat
Bedankt voor de opbouwende kritiek :degroeten:

Graag gedaan!
Lijkt me erg leuk om er op een dergelijke manier meer mee bezig te kunnen zijn...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 29-03-2012 23:17 u »
Welke experimenten heb jij zelf gedaan en met welke resultaten als ik dat mag weten :)?
Was het in een labo?

Mijn experimenten zijn terug te vinden op het forum onder de tag 'experimenten'.
De experimenten zijn niet in een labo uitgevoerd maar in hobbybrouwomstandigheden.
Wel heb ik enige ervaring met labowerk. Heel veel jaren geleden heb ik daar in opleiding in gevolgd.

Offline Jorre

• Boven 10 berichten
  • *
    • Fête Musicale
« Reactie #34 Gepost op: 16-05-2012 11:10 u »
Mijn experimenten en daarna de titel: is veranderd naar "Oxidative, pH and temperature stress on Saccharomyces cerevisiae observed during craft brewery storage"

Ik heb verschillende gisten onderzocht onder stress en uiteindelijk de invloed daarvan op de viability, attenuation & growth start delay gedaan. Om eerlijk te zijn was 3 weken redelijk kort om erg diepgaand (en vooral herhaalbaarheid van de testen) onderzoek te doen. Maar ja,ik heb mijn experimenten om in mijn eindwerk te zetten :)

Nu ben ik nog druk alles aan het afwerken en nog op zoek naar wetenschappelijke (want ik gebruik beter geen commerciële) bronnen in verband met gebruik van droge gist, vloeibare gist (zo gekochte) en zelf opkweken-propagating- van hun gist in kleine brouwerijen.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 16-05-2012 11:32 u »
Leuk nog eens iemand te horen die dezelfde studies heeft gedaan! Studeer je in Gent?
Ondertussen al meer dan 10 jaar afgestudeerd daar maar misschien wel nog de zelfde lectoren.

Ik heb destijds nog gebrouwen in de brouwerij van het CTL.

Groet en succes met je thesis verder!

Offline Jelle__

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 16-05-2012 17:15 u »
Moh, Jorre! Zitte gij ier ook?  ;D

Check mijn profiel foto!  ;)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 16-05-2012 18:02 u »
Nu ben ik nog druk alles aan het afwerken en nog op zoek naar wetenschappelijke (want ik gebruik beter geen commerciële) bronnen i.v.m. gebruik van droge gist, vloeibare gist (zo gekochte) en zelf opkweken-propagating- van hun gist in kleine brouwerijen.

Ik heb in het topic "interessante wetenschappelijke artikelen" een link geplaatst naar een review van het gebruik van gist onder brouwerij-omstandigheden. Ook korrelgist passeert hierbij de revue.
Komen je resultaten (als onderdeel van je thesis) ook nog online?

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #38 Gepost op: 16-05-2012 18:04 u »
Kun je daar de volgende keer eens een filmpje van maken?  D'r zit hier een brouwer op het forum, die wilt "Back to basic"... :D :D :D
En verder lijkt mij het erg leuk om te zien hoe iemand dat doet en met het resultaat erbij... :)

Ik kan je kort vertellen hoe dat filmpje er uit had gezien bij onze eerste brouwsessie met mijn zwager. Ik had hem van te voren nog gevraagd zijn deegroller mee te nemen. Daar zaten we dan, tegen over elkaar aan de tafel. Beide een deegroller en 7 kg pilsmout voor ons. Na 20 minuten was 150 gram gedaan, er lag dus na 20 minuten nog 6,85 kg pilsmout voor ons. Na 25 minuten begon mijn zwager met de deegroller op het mout te slaan, in de hoop dat het sneller zou gaan. Na grofweg 3 kwartier kwam de boodschap: Hier moet snel iets anders voor worden gevonden, anders ga ik andere dingen slaan met deze deegroller. Bijna badend in het zweet en een vriendin die door al dat gemep om 8 uur klaarwakker op de bank zat (op een zondag), hebben we de overige 7 kilo per handje in de blender geflikkerd. Binnen een kwartier klaar. 

Nooit weer, echt, NOOIT weer.

Tags: