Jorre stelt zich voor! + vraagt om hulp :)

Gestart door Jorre, 26-10-2008 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorre

Dag iedereen!

Ik ben Jorre Vanhemmens, 17 jaar en woon in West-Vlaanderen; België. Ik zit in mijn 6de en laatste jaar secundair onderwijs en volg de richting Biotechnische Wetenschappen. Zo'n 3 jaar geleden zeiden ik en mijn vriend "voor de grap" datwe brouwer gingen worden. Nu denk ik eraan om volgend jaar misschien industr. ingenieur biochemie  :leren: te doen of iets dergelijks om ECHT voor brouwer te leren, maar dat is helemaal nog niet zeker.

Dit jaar en vorig jaar in school maken we appelcider en wijn en die ervaring hebik dan ook al bij. We moeten ook een GIP(geïntegreerde proef); een soort eindwerk maken en mijn onderwerp is: "Het brouwproces van bier" Dat zal een boekje van +-30 blz moeten worden waar ik later nog beroep zal doen op jullie hulp :shelp:


Omdat ik dat graag eens zou doen en om erover bij te leren wil ik MORGEN met de hulp van mijn vriend ONS EERSTE BIER BROUWEN.

GISTEREN ben ik naar BMS Kuurne (BE) gegaan en heb wat inkopen gedaan:

- 3 kg mout
- 100 gr Hopkorrels Saaz (alpha 3.5%)
- 1 kg kandijsuiker wit
- 6 gr Muntons Active Brewing yeast (bovengist denkik)
- sulfietpoeder
- citroenzuur
- P3-gamo HD (reinigingsmiddel voor flessen.)
- thermometer tot 100 ºC
- hydrometer
- maatcilinder
- waterslot

(ter info: totaal bedrag 46 euro)

Verder heb ik nog ter beschikking:
- Dammejeanne 10l
- pH-meter papier(ga ik nog halen)
- darm om over te hevelen
- ...
GEZOCHT:
hulp in verband met mijn eindwerk en hup in verband met mijn poging om morgen te brouwen!(iets dringender)


Ik heb al heeeeeel veel gelezen, maar vind niet echt een gemakkelijk recept.
Hopelijk kunnen enkele mensen me helpen :elifant:



groeten,
Jorre

Nicolaas

Hey, Jorre.
Al een mooi lijstje, de vragen van jou zijn allemaal te vinden op het forum.
Wat ik mis in je lijst is een schrootmolen, misschien ga je de korrels met een deegrol te lijf,
dat gaat, maar ik zou dan meer mout gebruiken.
Wat het recept betreft, niet te veel ingrediënten en gewoon proberen.
Veel succes.

Jorre

HEY!

Ik heb dus (proberen) bier te brouwen met wat ik had.

Ik heb de uitleg gevolgd die op hobbybrouwen staat. Ik heb inderdaad met een deegrol geschroot...


Nu staat mijn bier al te lageren (1à 2 weken staat er in de uitleg)



HET ruikt alleszins al naar bier  ;D


groeten,
Jorre


Oscar

Citaat van: Jorre op 05-11-2008  15:33 uIk heb inderdaad met een deegrol geschroot...

Kun je daar de volgende keer eens een filmpje van maken?  D'r zit hier een brouwer op het forum, die wilt "Back to basic"... :D :D :D
En verder lijkt mij het erg leuk om te zien hoe iemand dat doet en met het resultaat erbij... :) 

René K

Dan kun je er ook nog voor kiezen om klam te rollen :D.
Pff lijkt me toch behoorlijk wat werk dat 'schroten' met een deegroller.

Jorre

Bij overmaat van ramp! was het fototoestel na 2 foto's defect..

Ik had ook een klein schrootmolentje maar we dachten dat de mout TEVEEL geschroot ging zijn... dus met deegrol :p


Daarbij doe ik nog een experiment.. Ik kon het niet over mijn hart krijgen om het bezinksel, de droesem; het meest gist-deel in een beugelfles te doen met fruitsap?
Heeft er al enkele keren uitgespoten alsik de druk afliet (en dan weer opnieuw begonnen) nu is de druk goed van mijn 3de poging..

Hypothese iemand of het drinkbaar zal zijn?


JORRE

Gerb

Dus je hebt een bier vergist en de gist die je daarmee hebt verkregen, heb je in een fles gedaan met fruitsap? Linke soep hoor en het resultaat zal niet heel lekker zijn. Goed dat je de druk eraf hebt gelaten. Er is in ieder geval vergisting geweest en alcohol gevormd, dus het zal best te drinken zijn. Laat het niet te lang op de gist staan als je het echt wilt drinken.

RobinB

Citaat van: Gerb op 06-11-2008  20:05 uDus je hebt een bier vergist en de gist die je daarmee hebt verkregen, heb je in een fles gedaan met fruitsap? Linke soep hoor

Dat is inderdaad een gegarandeerd recept voor een Bier/wijn/fermentatie-bom!
Waarom niet gewoon een waterslotje erop?

Jorre

Citaat van: RobinB op 07-11-2008  10:44 uWaarom niet gewoon een waterslotje erop?

Omdat ik het gewoon in een beugelfles van 60cl gedaan heb.


Met het 'echte' bier ga ik zaterdag (na 2 weken lageren dus) het bier in beugelflessen doen met 7g/l zoals beschreven staat..

Hopelijk spuit dat kostbare bier er niet allemaal uit..


Zijn er dingen waar ik speciaal moet op letten bij het bottelen??
Ik kreeg in het wijn/bierdepot een reinigingsmiddel mee om de flessen 24 u in te laten weken dus mijn flessen zijn al clean denk ik!


groeten,
Jorre

thibolleke

Verkopen ze in de BMS P3? Was dat duur? P3 word veel bij commercieele brouwerijen gebruikt als reinigingsmiddel.
Heb je verder nog iets van SG-metingen gedaan?


Citaat van: René K op 05-11-2008  22:06 u
Citaat van: Oscar op 05-11-2008  18:57 uD'r zit hier een brouwer op het forum, die wilt "Back to basic"... :D :D :D
Dan kun je er ook nog voor kiezen om klam te rollen :D.
Pff lijkt me toch behoorlijk wat werk dat 'schroten' met een deegroller.

LOL
Seriues 3 kg mout met de deegrol gedaan? :D

Jorre

Ja

Brouwen kan toch leuk zijn  :groots: samen met mijn maat een half uur deegrollen

maar het nadeel ervan was, achteraf gezien, dat niet ALLE korrels genoeg geplet waren om hun suikers volledig te laten oplossen..

Mout is lekker :p, ik heb van ALLES geproefd, bij iedere stap
Gist is toch niet ongezond zeker????! :p





Ik heb daarjuist mijn flesje ' gepruts '  met fruitsap + gist opengedaan en was heel verbaasd; Er kwam veel 'rook' uit de fles en er was schuimvorming (heel weinig jammer genoeg), het had geen doorzichtig kleur maar ZAG er lekker uit..

Eens van geproefd: Veel te weinig alcohol in... !




Maar dit is het discussiëren niet waard denk ik want ik heb heel erg geprutst ermee en van alles bij elkaar gekapt..





Binnen enkele dagen doe ik mijn 'echte' bier!! Hopelijk lukt dat beter......

Jorre.

thibolleke

Citaat van: Jorre op 13-11-2008  21:26 uGist is toch niet ongezond zeker????! :p
Veel vitamine B en goed voor de bloedsomloop.  ;D

Ik heb ook eens een vriendin van mij wat gistslurry aangeboden, want ze kon niet zo goed...'gaan' zeg maar.
Laxeermiddel is er niets tegen. :gistsmile:

Ronnie

Citaat van: Jorre op 13-11-2008  21:26 uJa

Brouwen kan toch leuk zijn  :groots: samen met mijn maat een half uur deegrollen

maar het nadeel ervan was, achteraf gezien, dat niet ALLE korrels genoeg geplet waren om hun suikers volledig te laten oplossen..

Mout is lekker :p, ik heb van ALLES geproefd, bij iedere stap
Gist is toch niet ongezond zeker????! :p





Ik heb daarjuist mijn flesje ' gepruts '  met fruitsap + gist opengedaan en was heel verbaasd; Er kwam veel 'rook' uit de fles en er was schuimvorming (heel weinig jammer genoeg), het had geen doorzichtig kleur maar ZAG er lekker uit..

Eens van geproefd: Veel te weinig alcohol in... !




Maar dit is het discussiëren niet waard denk ik want ik heb heel erg geprutst ermee en van alles bij elkaar gekapt..





Binnen enkele dagen doe ik mijn 'echte' bier!! Hopelijk lukt dat beter......

Jorre.

Ik denk dat Jorre

algauw

aan  200

bladzijden

zal zitten!

Jorre

Vandaag heb ik mijn bier gebotteld. Ik volg dus de brouwcursus van hier en heb met 7g/l op de fles gezet.

Geduld heb ik nu nog nodig.


Het had een mooie amberkleur toen ik het bottelde maar toen ik proefde smaakte ik bijna geen alcochol, is dit normaal?
Anders wordt het een NA-biertje  :elifant:


Ik heb ook enkele foto's van het hele avontuur, kan ik die ergens ten toon stellen?



JORre.

Jacques

Citaat van: Jorre op 15-11-2008  19:42 uIk heb ook enkele foto's van het hele avontuur, kan ik die ergens ten toon stellen?

Ja, die kun je gewoon posten. Zie hier hoe je dat doet. (Staat steeds aan de bovenkant van elke forumpagina.)

Jorre

Hallo,

1 dag later..


Ik heb uit nieuwsgierigheid eens enkele flessen opengedaan en maar bij 2 van de 8 flessen is de nagisting op gang gegaan.. (de 2 flessen met meest bezinksel nog in...)

In die andere flessen (met de helderste vloeistof) gebeurt niets.! Wat moet ik daarmee doen?


Jorre.

William

Citaat van: Jorre op 15-11-2008  19:42 uGeduld heb ik nu nog nodig.

Citaat van: Jorre op 16-11-2008  11:42 uIk heb uit nieuwschierigheid eens enkele flessen opengedaan en maar bij 2 van de 8 flessen is de nagisting op gang gegaan.. (de 2 flessen met meest bezinksel nog in...)

Zoals je zelf al aangaf: geduld! Laat het minimaal een week hergisten bij (liefst) verhoogde temperatuur. Dat er na 1 dag al druk in sommige flesjes zit is een goed teken.

Jorre

Een kennis zei dat ik ze in de kelder moest zetten (± 12graden)

Beter op 20graden?

Maar ik heb tijd hoor, mag meer weken duren...


thibolleke

Bij 20° (of warmer) zal de hergisting op fles sneller gedaan zijn dan op koudere temperaturen.
Dat is zo'n beetje een algemene regel bij vergistingen (met bovengist): snel warm of lang koud.

Jammer dat je na 1 dag hergisting op 12°C al direct 8 flesjes hebt opengetrokken. Meestal probeer ik toch een week te wachten voor ik er een opentrek.
Meestal duurt bij mij de hergisting op fles nog langer dan een week. 2 tot soms 3. Dit komt omdat gist erg temperatuur gevoelig is. Wanneer de temperatuur dus hard schommelt ('s nachts koud, overdag warm) kan het soms wat langer duren.
Een geïsoleerde 'warmekast' bouwen zou hierbij veel moeten helpen. Makkelijk zelf te maken. Al ben ik er zelf nog niet aan begonnen.

Jorre

Enkele jaren later ben ik opnieuw bezig met mijn eindwerk, nu om mijn professionele bachelor biochemie te eindigen.

Dit keer over:'Evolution of S.cerevisiae under varying conditions' titel staat nog niet 100% vast maar daar werk ik dus op.



Weet er iemand waarom net deze post altijd verschijnt in google zoekresultaten als ik mijn naam google?
En ik vraag me ook af of er eigenlijk brouwers op dit forum zijn die het ook als job doen :brouwen:

Groeten
Jorre

Jacques

Citaat van: Jorre op 12-03-2012  15:14 uWeet er iemand waarom net deze post altijd verschijnt in google zoekresultaten als ik mijn naam google?

Omdat dit forum goed scoort bij Google. Er is veel authentieke informatie te vinden.

RobinB

Citaat van: Jorre op 12-03-2012  15:14 uDit keer over:'Evolution of S.cerevisiae under varying conditions' titel staat nog niet 100% vast maar daar werk ik dus op.

Klinkt goed Jorre!
Krijgen we een linkje wanneer het klaar is? Ben benieuwd.

CiteerEn ik vraag me ook af of er eigenlijk brouwers op dit forum zijn die het ook als job doen

Dat ligt er een beetje aan waarnaar je refereert, maar er zijn wel een aantal commerciele brouwers hier inderdaad. :)

Jorre

Ik ga enkele tests doen door vergisting te vergelijken met een jonge gist en met een oude giststam (ik bedoel vele generaties hergebruikt).
ook met verschillende beluchting
verschillende temperaturen
verschillende enthoeveelheden

Eventueel pH, suikersamenstelling wort, vitaminen toevoegen, ...

Welke denken jullie dat het meest interessant zijn? Er zijn natuurlijk al veel zo'n onderzoeken gedaan maar het is
ook mijn opdracht om onderzoek te doen.
Ik moet het redelijk zelfstandig doen dwz veel vrijheid maar misschien wat té veel om de juiste testen te kiezen.

p.s. ik mag 2 weken naar een brouwlabo en daar moet alles gebeuren

Alvast bedankt voor je mening
Jorre

Dorstige Alexander

hallo Jorre,

Hier ook een zuid-west-Vlaming. Ik denk zelfs dat we gemeenschappelijke vrienden hebben, want uw naam doet mij niet vreemd. Zat jij niet in de organisatie van het festival in Pottes?

Ikzelf ben nog maar pas begonnen met zelf brouwen, mijn derde biertje is nu aan het hergisten op de fles (eerste vergisting die temp-gecontroleerd is, en het tussentijds resultaat is al stukken beter dan mijn vorige)

Qua themas: kan je ze niet allemaal onderzoeken? Mij lijken ze allemaal interessant. Maar moest ik er zelf ene moeten uitkiezen, ik zou voor enthoeveelheden kiezen: kijken hoeveel de oude gist in kracht verliest tov een jonge gist

Jacques

Waar je voor kiest is een lastige vraag.

Ik heb diverse experimenten op het gebied van vergisting gedaan. Gebruik je bij oude en jonge gist evenveel gist? Of ga je cellen tellen en evenveel levende cellen toevoegen?

De vitaliteit van de gist maakt veel uit voor de vergisting. Zit je vast aan de thema's die je mag onderzoeken? Anders zou ik gaan kijken naar de vergistingstijd en vergistingsgraad en pH. En verder zou je kunnen kijken naar de schuimhoudbaarheid omdat veel dode cellen schuimnegatief zouden werken. Kan het brouwlabo de schuimhoudbaarheid bepalen?

Mijn idee zou zijn evenveel levende cellen gebruiken en kijken wat er precies gebeurt qua vergistingstijd en vergistingsgraad, pH en schuimhoudbaarheid.

Een andere optie is te kijken wat het effect is op genoemde parameters als je gistvoeging gebruikt of niet, of verschillende merken gistvoeding. Volgens mij kun je genoeg onderzoeken.

William

Ik zou zeggen, maak er gebruik van dat je dit op een brouwlabo gaat doen met de nodige faciliteiten (bv microscopie voor levende cellen, centrifugeren voor bepalen totale gistgroei).

Als je jonge gist met oude gist gaat vergelijken lijkt het me een leuke proef of het effect van oude en jonge gist te bepalen op de eindkarakteristieken (vergistingsgraad, smaak, schuimstabiliteit e.d.) van bieren met en laag en hoog start sg.

Hobbybrouwers gebruiken meestal de verse gist voor een bier met een laag start sg en gebruiken daarna de slurry van dit brouwsel voor een bier met een hoog start sg.
Je zou zo de volgende combinaties kunnen testen:
jonge gist - laag start sg
jonge gist - hoog start sg
oude gist - laat start sg
oude gist - hoog start sg

Als je veel  ruimte hebt voor verschillende varianten zou je per variant de gistdosering ook nog kunnen variëren.

Succes ermee.

RobinB

Citaat van: Jorre op 28-03-2012  13:51 uIk ga enkele tests doen door vergisting te vergelijken met een jonge gist en met een oude giststam (ik bedoel vele generaties hergebruikt).

Lijkt me dat je eerst goed moet definieren wat je bedoelt met "jonge gist" en "oude gist".
Dit om verwarring achteraf te voorkomen.

Je kan vervolgens ook al heel wat onderzoek doen aan die gist zelf:
- samenstelling qua leeftijd
- stamreinheid
- percentage "petite mutants"
- contaminaties bacterieel

Pas als je dergelijke zaken (en mogelijk nog meer) op een rijtje hebt, kan je denk ik iets gaan zeggen over de fermentatie prestaties van je 2 "gisten"?

Probeer dan ook weer zo objectief mogelijk je doelen/eindpunten te formuleren.
"kijken hoeveel de oude gist in kracht verliest tov een jonge gist" is bijvoorbeeld een zwakke formulering. Veel te veel open eindjes (wat wordt bedoeld met "zwak").

En als je de titel:
'Evolution of S.cerevisiae under varying conditions' eer aan wilt doen, lijkt me dat er ook een groot deel genetisch onderzoek aan gedaan moet worden.

Jorre

Citaat van: Dorstige Alexander op 28-03-2012  15:08 uhallo Jorre,

Hier ook een zuid-west-Vlaming. Ik denk zelfs dat we gemeenschappelijke vrienden hebben, want uw naam doet mij niet vreemd. Zat jij niet in de organisatie van het festival in Pottes?

ja! :) de organisator
Ik heb zelf al gedacht om àls er een tweede editie komt er een klein-beginnend-hobbybrouwer-bierfestivalletje in te verwerken!


Jorre

Citaat van: Jacques op 28-03-2012  21:11 uWaar je voor kiest is een lastige vraag.

Ik heb diverse experimenten op het gebied van vergisting gedaan.  Volgens mij kun je genoeg onderzoeken.

Bedankt voor het snelle antwoord alvast! Het zit zo dat ik in een kleine brouwerij in Denemarken zit, dus ik brouw en bottel elke dag, het onderzoek zelf zal dus in die 2 weken moeten gebeuren en ik zal inderdaad moeten kiezen want er is teveel keuze.
Welke experimenten heb jij zelf gedaan en met welke resultaten als ik dat mag weten :)?
Was het in een labo?

Ik zit niet vast aan bepaalde thema's, normaal zou ik mijn eindwerk onderwerp en opdrachten krijgen maar bij mij is het niet het geval, dus ik heb erg veel vrijheid, soms teveel om te kiezen.
Je voorstellen klinken erg interessant en haalbaar. Het brouwlabo waar ik het over heb is dit: http://www.brewlab.co.uk/
Ik ben alleszins al erg blij dat ik er mag gaan  :brouwen: !
Zo'n toestel om schuimhoudbaarheid te meten zullen ze vast wel hebben. 'k Zal het vragen.



Citaat van: William op 28-03-2012  21:31 ucentrifugeren voor bepalen totale gistgroei

Momenteel heb ik nog niet veel onderzoek zelf gedaan (buiten in school een paar basisproeven) op bier dus kan u
me het 'bepalen van totale gistgroei' nog wat meer uit leggen?
Wat doe je na centrifugeren, gewoon afwegen?

Citaat van: William op 28-03-2012  21:31 uAls je jonge gist met oude gist gaat vergelijken lijkt het me een leuke proef of het effect van oude en jonge gist te bepalen op de eindkarakteristieken (vergistingsgraad, smaak, schuimstabiliteit e.d.) van bieren met en laag en hoog start sg..

Daar zal ik al mee beginnen :)!






Jorre

Citaat van: RobinB op 28-03-2012  22:25 uLijkt me dat je eerst goed moet definieren wat je bedoelt met "jonge gist" en "oude gist".
Dit om verwarring achteraf te voorkomen.

Je kan vervolgens ook al heel wat onderzoek doen aan die gist zelf:
- samenstelling qua leeftijd
- stamreinheid
- percentage "petite mutants"
- contaminaties bacterieel

Pas als je dergelijke zaken (en mogelijk nog meer) op een rijtje hebt, kan je denk ik iets gaan zeggen over de fermentatie prestaties van je 2 "gisten"?

Probeer dan ook weer zo objectief mogelijk je doelen/eindpunten te formuleren.
"kijken hoeveel de oude gist in kracht verliest tov een jonge gist" is bijvoorbeeld een zwakke formulering. Veel te veel open eindjes (wat wordt bedoeld met "zwak").

Wel ik denk dat ik om te beginnen me best probeer te specifiëren op één giststam bijvoorbeeld die Westmalle die veel gebruikt wordt.(klopt dat?)
En daarna kan ik onderzoek doen aan de gist zelf zoals u zegt om daarna dan enkele verschillende generaties van die bepaalde gist te gebruiken voor verdere test in verband met vergisting..

hm, soms heb  ik het gevoel dat er zodanig veel parameters zijn dat ik nooit mijn resultaten representatief in tabellen en grafiekjes ga krijgen. Kan ik slurry's gebruiken om te vergelijken? of zou ik de cellen eerst weer moeten isoleren?
(dan heb ik meer dan 2 weken nodig denk ik)

Mijn titel gaat waarschijnlijk nog wat veranderen want al die parameters kan ik niet onderzoeken in zo'n korte tijd. Wel ik heb nu nog 2 maand stage maar dat is in de brouwerij en daar hebben we echt bijna niets buiten een refractometer, thermometer, ...


Bedankt voor de opbouwende kritiek :degroeten:

William

Citaat van: Jorre op 29-03-2012  15:33 uHet brouwlabo waar ik het over heb is dit: http://www.brewlab.co.uk/

Dat ziet er goed uit. Ik zou je meer laten leiden door de vraag die je hebt en dan met de mensen daar discussiëren hoe je bepaalde dingen het  beste kunt meten. We zouden je op verkeerde ideeën kunnen brengen. Ze hebben vast betere methodieken om hoeveelheden gist te meten.

Ze verkopen trouwens interessante Engelse gisten voor de hobbybrouwer en dat voor 4 UK Pounds. Zouden die ook naar het Europese vaste land worden getransporteerd?

RobinB

Brewlab's gisten heb ik inderdaad ook wel eens in lijsten vergelijkbaar met Wyeast en white labs langs zien komen.
Lijken inderdaad erg interessante gisten!

Sommige hebben wel verdacht gelijke namen als die van Wyeast overigens, samenwerkingsverband misschien?
(thames valley I & II)

RobinB

Citaat van: Jorre op 29-03-2012  15:50 uWel ik denk dat ik om te beginnen me best probeer te specifiëren op één giststam bijvoorbeeld die Westmalle die veel gebruikt wordt.(klopt dat?)
Dat lijkt me sowieso een goed idee! :)

CiteerEn daarna kan ik onderzoek doen aan de gist zelf zoals u zegt om daarna dan enkele verschillende generaties van die bepaalde gist te gebruiken voor verdere test in verband met vergisting..
Zeker, maar als je het ergens aan wilt toeschrijven, moet je wel weten wááraan.
Oudere cellen hebben meerdere "budding-scars", littekenen waar de nieuwe cellen uitgekomen zijn. Dat zou misschien een betrouwbaardere maat dan het aantal keren van "re-pitching".


Citeerhm, soms heb  ik het gevoel dat er zodanig veel parameters zijn dat ik nooit mijn resultaten representatief in tabellen en grafiekjes ga krijgen. Kan ik slurry's gebruiken om te vergelijken? of zou ik de cellen eerst weer moeten isoleren?
(dan heb ik meer dan 2 weken nodig denk ik)

2 weken is wel erg kort inderdaad...
Hebben ze daar niet bepaalde protocollen warmee je naar een select aantal parameters kan kijken?

CiteerBedankt voor de opbouwende kritiek :degroeten:

Graag gedaan!
Lijkt me erg leuk om er op een dergelijke manier meer mee bezig te kunnen zijn...

Jacques

Citaat van: Jorre op 29-03-2012  15:33 uWelke experimenten heb jij zelf gedaan en met welke resultaten als ik dat mag weten :)?
Was het in een labo?

Mijn experimenten zijn terug te vinden op het forum onder de tag 'experimenten'.
De experimenten zijn niet in een labo uitgevoerd maar in hobbybrouwomstandigheden.
Wel heb ik enige ervaring met labowerk. Heel veel jaren geleden heb ik daar in opleiding in gevolgd.

Jorre

Mijn experimenten en daarna de titel: is veranderd naar "Oxidative, pH and temperature stress on Saccharomyces cerevisiae observed during craft brewery storage"

Ik heb verschillende gisten onderzocht onder stress en uiteindelijk de invloed daarvan op de viability, attenuation & growth start delay gedaan. Om eerlijk te zijn was 3 weken redelijk kort om erg diepgaand (en vooral herhaalbaarheid van de testen) onderzoek te doen. Maar ja,ik heb mijn experimenten om in mijn eindwerk te zetten :)

Nu ben ik nog druk alles aan het afwerken en nog op zoek naar wetenschappelijke (want ik gebruik beter geen commerciële) bronnen in verband met gebruik van droge gist, vloeibare gist (zo gekochte) en zelf opkweken-propagating- van hun gist in kleine brouwerijen.


stoffel2

Leuk nog eens iemand te horen die dezelfde studies heeft gedaan! Studeer je in Gent?
Ondertussen al meer dan 10 jaar afgestudeerd daar maar misschien wel nog de zelfde lectoren.

Ik heb destijds nog gebrouwen in de brouwerij van het CTL.

Groet en succes met je thesis verder!

Jelle__

Moh, Jorre! Zitte gij ier ook?  ;D

Check mijn profiel foto!  ;)

RobinB

Citaat van: Jorre op 16-05-2012  11:10 uNu ben ik nog druk alles aan het afwerken en nog op zoek naar wetenschappelijke (want ik gebruik beter geen commerciële) bronnen i.v.m. gebruik van droge gist, vloeibare gist (zo gekochte) en zelf opkweken-propagating- van hun gist in kleine brouwerijen.

Ik heb in het topic "interessante wetenschappelijke artikelen" een link geplaatst naar een review van het gebruik van gist onder brouwerij-omstandigheden. Ook korrelgist passeert hierbij de revue.
Komen je resultaten (als onderdeel van je thesis) ook nog online?

LRFokken

Citaat van: Oscar op 05-11-2008  18:57 uKun je daar de volgende keer eens een filmpje van maken?  D'r zit hier een brouwer op het forum, die wilt "Back to basic"... :D :D :D
En verder lijkt mij het erg leuk om te zien hoe iemand dat doet en met het resultaat erbij... :)

Ik kan je kort vertellen hoe dat filmpje er uit had gezien bij onze eerste brouwsessie met mijn zwager. Ik had hem van te voren nog gevraagd zijn deegroller mee te nemen. Daar zaten we dan, tegen over elkaar aan de tafel. Beide een deegroller en 7 kg pilsmout voor ons. Na 20 minuten was 150 gram gedaan, er lag dus na 20 minuten nog 6,85 kg pilsmout voor ons. Na 25 minuten begon mijn zwager met de deegroller op het mout te slaan, in de hoop dat het sneller zou gaan. Na grofweg 3 kwartier kwam de boodschap: Hier moet snel iets anders voor worden gevonden, anders ga ik andere dingen slaan met deze deegroller. Bijna badend in het zweet en een vriendin die door al dat gemep om 8 uur klaarwakker op de bank zat (op een zondag), hebben we de overige 7 kilo per handje in de blender geflikkerd. Binnen een kwartier klaar. 

Nooit weer, echt, NOOIT weer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.