De 24 uren van Thibolleke

Gestart door thibolleke, 25-10-2008 14:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Ik had al langer het idee om dit te doen, maar nu gaat het er eindelijk toch eens van komen. Dé aller eerste 24 uren van Thibolleke!

Het zit zo: heel veel mensen vragen om eens een biertje te mogen proeven, geen probleem natuurlijk. Altijd leuk om je eigen biertjes eens aan andere mensen te laten proeven.
Hierdoor is de drang bij mij gegroeid om eens een keer wat meer liters te brouwen.

Tijdens de 24 uren van Thibolleke is het de bedoeling om zelf je bier mee te komen brouwen.
Eigenlijk is het doel simpel,
Ik koop een gistvat van 210 liter bij Brouwland en dat moet na 24 uur continu brouwen vol zitten. Geschat zou ik zo'n 150 liter bier kunnen brouwen op 24 uur.
Dus mensen kunnen hun inschrijven, en een x-aantal liter bier meebrouwen.
Hopelijk word dit een leuke, gezellige en voor sommige een leerrijke dag/ nacht/ dag.

Het recept moet wel een toegankelijk bier worden. Maar het mag wel een opstappertje zijn naar de échte bieren zeg maar.

Ik had zoiets in gedachten;

150 liter
SG 1065
EBC 14
EBU 33

97% pils
03% Cara 120

Magnum 75 min
Cascade 10 min

Wyeast Belgian Stron Ale (Duvel gist)



thibolleke

Het brouwen gaat ongeveer zo:

Zaterdag; de ketels zijn gereinigd en de eerste mout geschroot.
-12.00h: start eerste maisch(B1)/ Schroten mout 2e maisch (B2)/ opwarmen spoelwater B1
-13.00h: Filteren/ spoelen B1
-14.00h: Start kook B1/ start Maisch B2/ Schroten B3/ opwarmen spoelwater B2
-15.00h: Filteren/ Spoelen B2
-15.15h: Afkoelen B1 en in gistvat pompen (gistvat = 30 liter)
-16.00h: Start kook B2/ Start maisch B3/ schroten B4/ opwarmen spoelwater B3
-17.00h: Filteren/ spoelen B3
-17.15h: Afkoelen B2 en in gistvat pompen (gistvat = 60 liter)
-18.00h: Start kook B3/ Start Maisch B4/ schroten B5/ opwarmen spoelwater B4
.....

De uren zijn theoretisch, en misschien ietsje te strak. Het is maar om een beeld te krijgen.
Nu moet ik enkel nog een 2e brouwer zien te lokken. Want 24 uur brouwen/ uitleggen /drinken/ eten.... dat houw ik in mijn eentje denk ik niet vol.
Wie heeft zin om mee te komen doen?




Edgar

Vergeet niet de mogelijkheid van High Gravity om wat tijd te winnen. Met een 70 liter ketel (lenen?) ben je dan in 2 brouwsels klaar.

thibolleke

Ja heb ik aan gedacht, maar dan zijn het de 24 uren van Thibolleke weer niet meer he.  ;D

Edgar

Inderdaad, dan wordt het 150 liter Barley Wine ;D

EBC

Vitamine pillen, een week niet stappen, een bak red bull, veel leuke madammen uitnodigen en dan blijft onze Thibo toch wel wakker?

Menno

Leuk plan, Thibo! :duimop:

Citaat van: EBC op 25-10-2008  21:49 uveel leuke madammen uitnodigen en dan blijft onze Thibo toch wel wakker?
Kunnen vrouwen soms niet erg vermoeiend zijn? ::)

Je kent de overeenkomst tussen een brandweerauto en een vrouw? ;D

thibolleke

Citaat van: EBC op 25-10-2008  21:49 uVitamine pillen, een week niet stappen, een bak red bull, veel leuke madammen uitnodigen en dan blijft onze Thibo toch wel wakker?

Ja ik denk dat dus wel een 2e brouwer nodig heb. Ik vind zo'n dagje brouwen al redelijk vermoeiend, wat gaat zo'n 24 uur brouwen niet zijn....
Iemand ervaring hiermee?  :P

bartbier

Bah kweenie, 3 weken geleden heb ik vrijdags toch ook tot half vier 's nachts gebrouwen en de ochtend erop zat ik op de brouwschool in Gent.
Op het moment dat ik vertrok naar de brouwklas was het bier al aan het gisten.
In de namiddag heb ik dan een 2e batch gebrouwen, kwestie van straks genoeg kerstbier te hebben..
Zware weekends wel ja, passie zeker...

thibolleke

Brouwschool in Gent? Zaterdagochtend? Wij zitten toch niet in dezelfde klas dan?  ;D

Ronnie


bjgodefr

He thibo, ga je de brouwmarathon in het Gentse houden? Aan welke datum had je gedacht? Ben misschien wel geïnteresseerd om mee te doen.

groet
Bart

thibolleke

Nee Ronnie, daar krijgen wij geen les van. Wel van Croonenberghs Peter, anders ook wel ne krak. Heeft ook in enkele brouwerijen gewerkt.

Citaat van: bjgodefr op 27-10-2008  13:32 uHe thibo, ga je de brouwmarathon in het Gentse houden? Aan welke datum had je gedacht? Ben misschien wel geïnteresseerd om mee te doen.

Sorry Bart, het gaat door in Wilrijk (Antwerpen). Maar daar ben je even welkom natuurlijk. Datum staat nog niet vast, maar dat zal ergens in Januari zijn. Na de kerstexamens.

bartbier

Thibolleke, ik zit er in het 2e jaar ja.

thibolleke

Ah leuk. Dan heb je al mogen brouwen met de piloot brouwinstallatie die daar staat? Vorige les zijn we eens een kijkje gaan nemen, echt veel duurder kan zo'n installatie niet worden. :o

Penners

Brouwopleiding in Gent, hoewel het natuurlijk vanuit (Nederlands) Limburg een pokken-end rijden is klinkt dit zeer interessant !
Waar kan ik meer informatie over deze opleiding vinden. Hoe lang welke tijden en hoe ziet het lesprogramma eruit ?

thibolleke

Ik heb ergens op het forum dat allemaal uitgelegd. Maar ik kan dat topic weer eens niet vinden.
Dus hier vind je de informatie.

bartbier

Inderdaad een heel eind ja, momenteel volgt een sympathieke kerel van de Gulpener brouwerij er ook les

bartbier

Thibolleke, ben nogal een honkvaste brouwer vermits ik in de week al genoeg uithuizig ben.
Maar we kunnen er misschien wel een tandem 24h van maken, jij vanuit het Antwerpse en ik vanuit het Aalsterse..
Een hele uitdaging weliswaar, ik zou een hangmat in de brouwzaal kunnen plaatsen of een ervaren brouwer naar mijn rijk slepen voor de aflossing.

Jorre

Ik wil wel graag komen kijken/helpen maar ik heb nog bijna niets van ervaring. Ik kan de minder leuke karweitjes doen :p zoals de afwas en zo...


Jorre.

Menno

Citaat van: Jorre op 24-11-2008  18:33 uIk kan de minder leuke karweitjes doen :p zoals de afwas en zo..
Oei, dat is een gevaarlijke uitspraak! :pan:

Thibo is volgens mij erg studenticoos... :nut:

thibolleke

Hehe, dan heeft Jorre geluk dat we een afwasmachine hebben.  ;D

Nee, leuk dat je geïnteresseerd bent.  :duimop: Dat je nog niet zoveel ervaring hebt maakt niet uit, we hebben 24 uren en een stuk of 6 brouwsels om het er allemaal in te drillen.  ;)
Daarna zal je wel weten wat schroten is.  >:D (grapje)

PM me even je email adres als je wilt. Dan houd ik je op de hoogte van de verdere organisatie. De exacte brouwdatum ed..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.