Twentsche Havermout Stout

Gestart door Oscar, 24-10-2008 00:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo komende tijd 2 keer vrij kort op elkaar brouwen en dan zijn alle kratten (!) gevuld... Dit zal mijn laatste brouwsel 2008 worden
en het wordt een Oatmeal Stout. Het recept is een beetje van mij en een beetje van DW:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptHavermout Stout
Brouwdatum8-11-2008
BiertypeStout (Oatmeal)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1060 (6,5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement78.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater37.46 liter
Maischdikte3.03 l/kilo
Maischwater20.00 liter
Spoelwater17.46 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur59 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pale alemout83.8 %5537 gram6 EBC
Chocolademout5.0 %330 gram900 EBC
Zwartemout2.4 %159 gram1400 EBC
Havermout8.8 %581 gram4 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5.5 %35 gram90 min.19 EBU
East Kent Golding5.5 %20 gram45 min.9 EBU
East Kent Golding5.5 %10 gram15 min.3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1028 London Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter500 ml
Beluchtings tijd48 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 minuten3.03 l/kg
272°C30 minuten3.03 l/kg
378°C5 minuten3.03 l/kg

Ook bij dit brouwsel ga ik klam scroten (nu weet ik hoe het moet), dus mijn Rendement kan natuurlijk een stuk hoger gaan liggen.. ;)

Edgar

Ik heb nog nooit een stout gemaakt, maar hoort daar nu niet eigenlijk geroosterde gerst in voor die typische stout-smaak?

En is de havermout havermout of haver-mout? (M.a.w. heb jij je zak al opgehaald bij Herman?)


Succes met klam schroten. Je weet 't he: 't moet droog aanvoelen. Die 150 ml / 5kg is wel ongeveer het maximum, ietsje minder gaat ook. En ik zou de donkere mouten niet natmaken, enkel de basismouten.

Oscar

De havermout haal ik uit de supermarkt (huismerk, van de geplette dingetjes) en heb ik dus niet bij Herman gekocht.
Volgens recept (DW) zo er inderdaad geroosterde gerst in kunnen, maar nu ff niet op voorraad. Dus zwarte mout in dit geval.

Het wordt natuurlijk wel een typisch Twensche stout, dus dat is weer net even iets anders  :D

Caspar

Ik zou best 15% havermout durven te gebruiken, jij niet?

Oscar

Ja, ik denk wel dat je tot 20% kunt gaan met havermout. Wat doet dat met de smaak?  Ik had zelf tot een max van 10% in gedachten...

Sander J.

Ik heb eens een tarwe-haver bier gemaakt met 30 % haver.
Gaat prima. Geeft een stro-achtige volle smaak.
Je wilt toch kunnen zeggen dat je haver hebt gebruikt ...
Gewoon doen dus.

Go-Oscar-Go

gr. Sander

Oscar

Dat stro-achtige spreekt mij niet zo aan, dat volle wel. :denken:

Jacques

Dat stro-achtige/graanachtige komt denk ik door het gebruik van ongemoute granen. Dat heb je ook als je bijvoorbeeld ongemoute gerst gebruikt. Ik verwacht dat dit niet het geval is bij de gemoute haver.

Oscar

Gisteren dit bier gebrouwen en door een tekort aan chocolademout de stort iets aangepast:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptHavermout Stout
Brouwdatum8-11-2008
BiertypeStout (Oatmeal)
Aantal liters30
Gewenst begin SG1060 (6,5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement78.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater46.30 liter
Maischdikte2.52 l/kilo
Maischwater19.96 liter
Spoelwater23.72 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur53 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pale alemout84.2 %6656 gram6 EBC
Chocolademout2.5 %196 gram900 EBC
Zwartemout3.0 %237 gram1400 EBC
Havermout10.4 %823 gram4 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5.5 %35 gram90 min.14 EBU
East Kent Golding5.5 %20 gram45 min.7 EBU
East Kent Golding5.5 %10 gram15 min.2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1028 London Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter800 ml
Beluchtings tijd48 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gist voedingnutrivit
Hoeveelheid10 gram
Opmerkingen30-10-2008 : Gist gesmacked
01-11-2008 : Gist in 500 ml wort gedaan met beluchting erboven

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 minuten2.52 l/kg
272°C30 minuten2.52 l/kg
378°C5 minuten2.52 l/kg

Natuurlijk weer klam geschroot. En dat heeft geleid tot een rendement van maar liefst 84% !  :dansen:


wiwi

Citaat van: Edgar op 24-10-2008  07:29 uEn is de havermout havermout of haver-mout? (M.a.w. heb jij je zak al opgehaald bij Herman?)

Citaat van: Oscar op 24-10-2008  09:35 uDe havermout haal ik uit de supermarkt (huismerk, van de geplette dingetjes) en heb ik dus niet bij Herman gekocht.

Citaat van: Jacques op 25-10-2008  22:14 uDat stro-achtige/graanachtige komt denk ik door het gebruik van ongemoute granen. Dat heb je ook als je bijvoorbeeld ongemoute gerst gebruikt. Ik verwacht dat dit niet het geval is bij de gemoute haver.


Het kan aan mij liggen maar ik kan nog maar moeilijk volgen: Het gaat hier toch om ongemoute havervlokken en niet om havermout?

Oscar

Jawel, gewoon havermout (geplet) uit de supermarkt..

wiwi


JWVG

Nee, havermout. Hoe verwarrend ook, dat is de juiste Nederlandse term... Voor het andere product moeten we dan maar 'echt gemoute haver' zeggen of zo...

 :degroeten: JW.

wiwi

In mijne Van Dale staat "havervlokken" thans beschreven als geplette haver. Maar enfin, soit, doet gij dan maar wat verwarrend want dat is, volgens u correct.

Gerb

Wat een lage bitterheid. Is dat bewust zo gedaan?

De term havermout staat inderdaad op de verpakking, maar dat zijn echt wel havervlokken.

Edgar

Citaat van: wiwi op 09-11-2008  19:59 uIn mijne Van Dale staat "havervlokken" thans beschreven als geplette haver. Maar enfin, soit, doet gij dan maar wat verwarrend want dat is, volgens u correct.

Het is simpel maar ingewikkeld. Havervlokken en havermout zijn in het Nederlands taalgebied hetzelfde. Met de kanttekening dat havermout naar het schijnt een stoombehandeling hebben ondergaan om het garen te versnellen.

Misschien maakte men vroeger pap van gemoute haver en is het woord zo in de taal gekomen. Producenten ontdekten eenvoudigere produktiemethoden maar de pap kreeg geen nieuwe naam. :weetniet:

JWVG

CiteerIn mijne Van Dale staat "havervlokken" thans beschreven als geplette haver. Maar enfin, soit, doet gij dan maar wat verwarrend want dat is, volgens u correct.

Mijn punt is, dat als je havermout zegt tegen iedereen in NL (ik weet niet hoe dat in Belgie is), ze allemaal aan die geplette, gestoomde vlokken denken die je in de supermarkt koopt. Waarvan Oscar nog expliciet zei dat hij ze in de supermarkt koopt voor dit recept. Dan kun je wel heel eigenwijs een 'correctere' benaming gaan invoeren op dit forum, maar mij maak je niet wijs dat dat uiteindelijk handiger is.

Dat havervlokken in de Van Dale staat als geplette haver is natuurlijk prachtig en correct, maar hier niet relevant volgens mij. Het gaat erom dat 'havermout'  niet als 'haver dat een moutproces heeft ondergaan' erin staat, maar als 'gepelde, gestoomde en dan geplette en gedroogde haverkorrels' (letterlijk van de online Van Dale geplukt). Zie hier. Het is dus niet alleen volgens mij correct, maar ook volgens uw Van Dale.

Groetjes uit dat gekke Nederland  ;),

JW

wiwi

Citaat van: wiwi op 09-11-2008  19:59 uDoet gij dan maar wat verwarrend want dat is correct.

JWVG

Nogmaals: niet alleen volgens mij, ook volgens de Van Dale waar jij mee aan kwam.....


*** Edit *** ik zie dat je 'volgens u' er tussen uit hebt verwijderd. Prima dus, het is inderdaad ook verwarrend al zie ik dus geen beter alternatief  :duimop: ***

 :degroeten: JW.

Herman

Voor alle liefhebbers heb ik even een fotootje gemaakt van gemoute haver, échte havermout dus:


Edgar

Wiwi, vriend ;D Als er 'havermout' op 't pakkie staat, kan je iemand moeilijk kwalijk nemen dat 'ie 't 'havermout' noemt, als 'ie 't in z'n bier kiepert!

Oscar, vriend, zeker nu er hier gemoute haver op 't forum rondwaart, kan je natuurlijk wel zo snugger zijn om die 'havermout' gewoon 'haver' of 'havervlokken' te noemen!

JW, vriend, laat ze toch leuteren ;)

(Edgar vriend, bemoei je er niet mee!)

oranjeboombiertje

Ook ik denk bij havermout eerst aan die zakjes uit de supermarkt om pap van te koken. Pas na een hele tijd brouwen dacht ik ook voor het eerst na over wat een gekke benaming het is eigenlijk. Toch blijft mijn eerste gedachte bij havermout het vlokken/pap en niet de gemoute haver, dit geldt voor bijna alle Nederlanders denk ik.

 :degroeten:
Wesley

JWVG

CiteerVoor alle liefhebbers heb ik even een fotootje gemaakt van gemoute haver, échte havermout dus:

Kijk, met de term 'echte havermout' kan ik ook best leven  :D. Grappig dat dat dus echt bestaat! Ik ben erg benieuwd hoe dit smaakt, en of het echt anders smaakt dan havervlokken of 'onechte' havermout.

Edgar, Wesley, vrienden: jullie hebben allemaal gelijk!

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: Gerb op 09-11-2008  20:10 uWat een lage bitterheid. Is dat bewust zo gedaan?

Niet helemaal, maar hij valt nog binnen de specs, en voor een Stout is bitterheid minder belangrijk. Het recept was eerst gemaakt voor 25 liter. Maar Jos was op bezoek en wou ook een paar liters meenemen. Bij het "opschalen" is hier wat fout gegaan denk ik en ben ik vergeten de bitterheid te corrigeren.

Jacques

Citaat van: Edgar op 09-11-2008  20:43 uMisschien maakte men vroeger pap van gemoute haver en is het woord zo in de taal gekomen. Producenten ontdekten eenvoudigere produktiemethoden maar de pap kreeg geen nieuwe naam. :weetniet:

Ik denk dat dit een zeer plausibele verklaring is. In de middeleeuwen werd bier gebrouwen met 70 tot 80% haver. Dat kan dus niet anders zijn dan echt gemoute haver. Omdat gemout graan zoetig is, is het natuurlijk zeer geschikt om daar een smakelijke pap of brij mee te maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.