Uitgevlokte eiwitten filteren

Gestart door koentjuh_666, 22-10-2008 08:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koentjuh_666

In een boekje dat ik gebruikt heb staat:
"Ook zorgt het koken en de hop ervoor dat de aanwezige eiwitten uitvlokken (aan elkaar hechten), zodat ze eruit gefilterd kunnen worden."

Is het ook bij hobbybrouwers gebruikelijk om na de hopkook te filteren?


Gr. Koen

Jacques

Ja. want we wilen zo wel de hoprestanten als de eiwitten kwijt. Die eiwitten kunnen zorgen voor problemen bij de vergisting. Tijdens het koken ontstaan grote eiwitvlokken, de zogenaamde hitte trub.

Na het filteren wordt het wort weer troebel doordat eiwitten die eerst in oplossing waren alsnog uitvlokken. Het gaat dan om kleine eiwitvlokken, de zogenaamde koude trub.
Vrij algemeen wordt aangenomen dat je deze niet hoeft te verwijderen en dat de aanwezigheid van de koude trub zelfs kan bijdragen aan het goed verlopen van de vergisting.

Hobbybrouwers kunnen zowel de hitte trub en koude trub in één keer verwijderen als het wort eerst gekoeld wordt voordat gefilterd wordt.
Zelf filter ik mijn hete wort direct gevolgd door het koelen met behulp van een platenkoeler. De koude trub laat ik dus gewoon zitten.

koentjuh_666

wat zou u mij aanraden?
ik gebruik het recept van de winnaar van ONK 08 (A1)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.