Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Uitgevlokte eiwitten filteren  (gelezen 3344 keer)

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
Uitgevlokte eiwitten filteren
« Gepost op: 22-10-2008 08:09 u »
In een boekje dat ik gebruikt heb staat:
"Ook zorgt het koken en de hop ervoor dat de aanwezige eiwitten uitvlokken (aan elkaar hechten), zodat ze eruit gefilterd kunnen worden."

Is het ook bij hobbybrouwers gebruikelijk om na de hopkook te filteren?

Gr. Koen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Uitgevlokken eiwitten filteren
« Reactie #1 Gepost op: 22-10-2008 08:36 u »
Ja. want we wilen zo wel de hoprestanten als de eiwitten kwijt. Die eiwitten kunnen zorgen voor problemen bij de vergisting. Tijdens het koken ontstaan grote eiwitvlokken, de zogenaamde hitte trub.

Na het filteren wordt het wort weer troebel doordat eiwitten die eerst in oplossing waren alsnog uitvlokken. Het gaat dan om kleine eiwitvlokken, de zogenaamde koude trub.
Vrij algemeen wordt aangenomen dat je deze niet hoeft te verwijderen en dat de aanwezigheid van de koude trub zelfs kan bijdragen aan het goed verlopen van de vergisting.

Hobbybrouwers kunnen zowel de hitte trub en koude trub in één keer verwijderen als het wort eerst gekoeld wordt voordat gefilterd wordt.
Zelf filter ik mijn hete wort direct gevolgd door het koelen met behulp van een platenkoeler. De koude trub laat ik dus gewoon zitten.

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
Re: Uitgevlokken eiwitten filteren
« Reactie #2 Gepost op: 26-10-2008 17:52 u »
wat zou u mij aanraden?
ik gebruik het recept van de winnaar van ONK 08 (A1)

Tags: eiwitten