Hazelnoten gebruiken

Gestart door Sander J., 21-10-2008 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander J.

Ik heb nog wat hazelnoten liggen en wil die gaan gebruiken in een stout recept.
Bij de hazelnootstout en -porter recepten lees ik dat er eerst extract van gemaakt is. (o.a. Jacques over noten) Hoe is dat gedaan? Ik neem aan pellen en op alcohol trekken en dat toevoegen?

Bij de kastanjebiervariant heeft iemand de kastanjes gepoft/gepelt, gemalen en dan meegemaischt.
Weet iemand of hazelnoten ook meegemaischt kunnen worden?
Of zitten er teveel oliën in, dat de schuimkraag niet ten goede komt?

Iemand ervaring hiermee?

Oscar

Citaat van: Sander Jochems op 21-10-2008  20:47 uOf zitten er teveel oliën in, dat de schuimkraag niet ten goede komt?

Die olien, zullen over het algemeen niet in water oplossen (mout bevat geen emulgatoren volgens mij) dus die krijg je dan niet in je wort.

RobinB

Maar dan moet je de hazelnoten meemaischen lijkt me?
In dat geval zullen de oliën natuurlijk achterblijven in het bostel :)
Maar krijg je dan wel voldoende hazelnoot-smaak?

Wat voor %-age van de stort wil je toevoegen?

Sander J.

Voor die oliën ben ik ook niet zo bang.
Ben gewoon benieuwd of het kan.
Over % nog niet nagedacht, zal eens gaan wegen hoeveel ik heb.
Ben nog wel benieuwd hoe de extraheerders het doen en wat die er van proeven.

Oscar

Citaat van: Sander Jochems op 21-10-2008  21:50 uBen gewoon benieuwd of het kan.

Ja het kan!  :weetbeter:  Of het een lekker en goed bier wordt dat weet ik niet... :denken:

Johannes

He Sander,

Leuk om jou hier nog eens tegen te komen. Voor zover mij bekend is hier op het forum weinig gesproken het gebruik van hazelnoten. Wellicht zou je Erik van Klein Duimpje kunnen mailen. Hij brouwde ooit een voortreffelijke hazelnoot porter.

groet Johannes

Ronnie

Citaat van: Sander Jochems op 21-10-2008  21:50 uVoor die oliën ben ik ook niet zo bang..

Hazelnoten = Omega 3 olie, OK voor de gist  dus. Walnoten Omega 3 en 6, idem.
Ben echt es benieuwd.

Adrie

Wat je zou kunnen doen is de hazelnoten vrij grof verpulveren en de pulp op bakpapier in de oven roosteren op een graad of 150. Houd goed in de gaten dat de noten niet zwart worden, maar een mooie bruine kleur krijgen. Dit intensiveert de notensmaak en de olie wordt veel vloeibaarder en loopt voor een groot deel uit de noten. Je krijgt dan minder olie in je wort en een intensere notensmaak. Wellicht moet je een aantal keren experimenteren voordat je de juiste roostertemperatuur en -tijd te pakken hebt, maar dat is onderdeel van de lol.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 23-10-2008  10:05 uWat je zou kunnen doen is de hazelnoten vrij grof verpulveren en de pulp op bakpapier in de oven roosteren op een graad of 150.

Adrie, 'k ga dat seffens eens proberen en dan het verschil proberen smaken, niet op bier maar op een Vlaamse Vla.
Ik doe soms gewoon verbrijzelde hazelnootjes in Vla (heerlijk!) en ga er nu 2 kommetjes doen:

1) gewoon: rauwe hazelnotengruis in de vla gemengd
2) uw methode en in de vla gemengd

Morgen krijgt ge mijn beoordeling.

Sander J.

Ik heb net een uurtje zitten kraken. Wat een werk; tijd voor een hazelnotenschrootmolen... Van die berg hazelnoten blijft maar de helft over. Ik heb nu 135 gram gepelde noten. Ik wil ze dus in mijn volgende stout gebruiken.
Dat roosteren lijkt me het beste op de brouwdag zelf te doen om zoveel mogelijk smaak te behouden.

Wat het vla-experiment betreft: Ja natuurlijk proef je meer gebrande smaak. {maar je hebt wel 2 bakken vla op ... }

Van die oliën was ik bang voor de schuimstabiliteit, maar denk inderdaad dat het wel meevalt gezien de bijv. de hazelnoot porter van Kluinduimpje.

Volgens de site van Kluinduimpje gebruikten zij gemalen hazelnoot.
De ONK 06 v3 winnaar heeft helaas nooit geantwoord hoe het extract verkregen is.

Robin: batch wordt 15 liter.
Johannes: ja jij ook gegroet; ik post niet zoveel maar gebruik het forum vooral voor informatie. En het meeste staat er wel op; behalve gebruik van hazelnoten dan ....

Wordt vervolgd.

Sander.



Johannes

Citaat van: Sander Jochems op 23-10-2008  22:47 uIk wil ze dus in mijn volgende stout gebruiken.

Nog steeds aan de stouts dus  ;D Ik krijg de indruk dat je bijna niets anders brouwt.

Ronnie

Citaat van: Sander Jochems op 23-10-2008  22:47 uIk heb net een uurtje zitten kraken. Wat een werk; tijd voor een hazelnotenschrootmolen...

Moet je met een (elektrische) koffiemolen doen, net als koriander, dus heel voorzichtig: telkens met aan/uit pulsjes van Max. 1 sec aan met tussenpozen van wel 3 sec. Bzzt.....bzzt......bzzt... dan verbrandt het niet bij het snel rond draaien, tijdig stoppen (kijken  dat het niet te fijn wordt.)

Een antieke koffiemolen is nog beter, kan je in 1 stuk doordraaien op grofste stand.

RobinB

Ronnie, ik denk dat hij het over het kraken/pellen van de dop om de noot heeft?
Dat lijkt me niet handig met zo'n molen, dan komen er allemaal stukjes dop mee...

135g op 15l ~ ca 5% van de stort... Ben benieuwd of je dat wel proeft?  :weetniet:

Maar dat merken we dan wel tzt op 't Gilde!  :proost2:

Ronnie

Citaat van: RobinB op 24-10-2008  11:31 uRonnie, ik denk dat hij het over het kraken/pellen van de dop om de noot heeft?

Nee helemaal niet, heb het over de noot en niet over de pel natuurlijk.
Uit de pel doen gaat toch tamelijk vlug met een notenkraker, tussendoor nu en dan eentje op peuzelen..
Voor een brouwsel heb je er misschien veel nodig, maar dan ben je goed bezig, hi..

Sander J.

Noten kraken met een (el.) molen lijkt me wat heftig. Gewoon ouderwets dus met de notenkraker.
Ik kan de batch evt. naar 10 ltr doen, maar dan zul je zien dat het erg lekker wordt en veel te snel op is. Ik denk er nog (heel) even over. Ga straks of morgen er toch mee aan de slag. {Nou wel lang genoeg over geneuzeld}

Johannes  :nut: stout is wel mijn favoriet maar heb die toch al een tijd niet meer gemaakt. De IPA's en tripels heb je gemist, maar die kun je nog komen proeven... samenvol

Tot later.
Sander.

Ronnie

Citaat van: Sander Jochems op 24-10-2008  17:07 uNoten kraken met een (el.) molen lijkt me wat heftig. Gewoon ouderwets dus met de notenkraker.

Dat zeg ik hierboven toch, Sander.

Met de koffiemolen bedoel ik de noot zelf, de inhoud in gruis maken dus,  gaat best met de koffemolen.

Ho, vergat bijna te zeggen: er is maar een licht verschil te merken in de vla: de vla met vooraf verhitte hazelnootgruis is een ietsie pietsie smaakvoller. Lang genoeg op de tong houden om het verschil te merken.

Sander J.

De brouwsessie zit erop. Ik heb de hazelnoten met de staafmixer-hakselaar zo fijn mogelijk gemalen. Op zilverpapier in de oven in 10 min. even bruin gegrild tot ze lekker roken. Voor maischen even opgekookt in 0,5 ltr. water en aan begin toegevoegd. In een stoutbeslag moeilijk effect te zien, maar opvallend was wel dat tijdens hele proces er toch stukjes noot boven drijven. Na spoelen liggen er nog brokjes boven op de bostel. Ook na koelen-hevelen nog hele kleine stukjes te zien. Ben benieuwd of ze bij gisting boven komen en eraf te scheppen zijn.
Volgende keer nog fijner malen dus.

Ik houd jullie op de hoogte.
Sander.

Herman

Knap werk dat die nootjes door de bostel. Misschien nog eens door laten lopen om ze te lozen?

Adrie

Citaat van: Sander Jochems op 25-10-2008  21:27 uIk houd jullie op de hoogte.
Sander.

En, Sander, hoe staat het ermee?

Sander J.

Goed,
17 november gebotteld, even wachten nog; nog even wachten...
en... geen pizza... maar een lekker biertje!
Van wat ik bij het bottelen proefde belooft ie goed te zijn.
Op onze gildeavond in december zal ik hem meenemen.
Jullie zijn welkom,
Groeten Sander.

RobinB

Kwamen de hazelnoten nog terug in de smaak of merk je er niet zoveel meer van?

Sander J.

Over 3 weken mag je het zelf zeggen.
Ik vond het SG-monster al erg lekker en zal er volgende week eens eentje opentrekken.
(Als je heel erg benieuwd bent kunnen we natuurlijk dat zware voorproefwerk samen doen ....)
S.

René K

Dat klinkt goed Sander!
Ben erg benieuwd naar dit bier. Ben groot liefhebber van hazelnoten dus ben benieuwd of het echt goed te proeven is.
We zullen het wel proeven in december.

Sander J.

Ben zo stout geweest en heb er vast één opengetrokken. Dit is er eentje uit de categorie: yum yum. :hoera:
Niet verkeerd; maar proef je hazelnoten? Ik heb geen referentie van hetzelfde bier zonder hazelnoten. Het heeft wel dat kleine vleugje... het zou het kunnen zijn. Eens kijken hoe die zich ontwikkelt. Ik denk dat Robin gelijk heeft en de verhouding de volgende keer beter kan. Meer noten en fijner malen. Voor een stout of porter kan ik het jullie aanraden. Wie probeert het ook eens?

Adrie

Ik wil komend jaar een brown ale met walnoten (uit eigen, of liever, burens tuin) proberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.