Hazelnoten gebruiken

Gestart door Sander J., 21-10-2008 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Dat wordt dan een echte Nut-brown Ale :D

Edgar

Citaat van: Adrie op 28-11-2008  09:52 uIk wil komend jaar een brown ale met walnoten (uit eigen, of liever, burens tuin) proberen.

Veel tannines in walnoten. Zal een lang houdbaar bier worden ;)

Jacques

Citaat van: Edgar op 28-11-2008  13:43 uVeel tannines in walnoten.

Daarom zou ik ook eerder hazelnoten gebruiken dan walnoten. Tannines geven een samentrekkend mondgevoel en een wrange bitterheid. Maar misschien valt het wel mee.

klan85

135 gram geroosterde hazelnoten op 15 liter? Was het wel of niet goed te proeven?
Ik ben van plan (ooit) een pecannoten + maplesyrop bier te brouwen.
 

Biertje1985

Ik heb dit draadje even doorgelezen, we hebben van een boom in onze tuin ook hazelnoten,
ongeveer met schil een grote 10l emmer vol. Ik ben van plan ze te pellen en dan te verwerken in de maisch en de nagisting.

Ik vraag me af hoeveel ik zal gaan bruiken en met welke methode, er is namelijk nooit meer een bericht geplaatst of het recept geslaagd is.
Misschien is er ondertussen door forumleden ervaring opgedaan met het toevoegen van noten.
Aangezien het heel lang geleden is gestart deze draad zal dat niet meer gebeuren.  :nut:

William

Ik heb met pecannoten gebrouwen. Ongeveer 500 gram noten op 8 kg mout voor 17 liter stout, start sg grofweg 1120

Pecannoten zeer fijn malen, net geen pindakaas. Dat roosteren in de oven gedurende 10 minuten bij 175 ÂșC. De noten na koelen aan de mouten toegevoegd en daarna meegemaisch. Geen negatieve gevolgen van de olie uit de noten gemerkt. Het gaf een vol mondgevoel aan het bier.

Biertje1985

Bedankt, ik hoop dat ik nog wat smaak uit de noten kan halen naast dat een vol mondgevoel wel welkom is in een stout met een vrij laag start sg.

Ik denk dat ik de noten, in zijn geheel rooster, hazelnoten zijn nogal delicaat en hebben best veel vocht in zich, daarna kan ik alsnog roosteren na het malen.
Daarna wellicht een deel van de batch na de vergisting opsplitsen om te experimenteren met hazelnoten in de nagisting.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.