Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Urtype met Budvar lager  (gelezen 10443 keer)

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
Urtype met Budvar lager
« Gepost op: 21-10-2008 12:48 u »
Zo het wordt tijd voor een pils. Ik heb zondag mijn amber lager geheveld, en de gist gewassen. Die ga ik op de brouwdag wakker schudden met 1-2 liter verse wort.

De twijfels:
- alleen pilsmout of toch een beetje cara120 en/of munchener
- zoveel Saaz? (dit betekent einde voorraad)

Het recept:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptUrtype (Budvar)
Brouwdatum5-8-2009
BiertypePilsener (Urtype)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1050 (5,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement65.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Maischdikte5.00 l/kilo
Spoelwater4.05 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid37 EBU (Mark Garetz), 46 EBU (Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100.0 %4126 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3.0 %12 gram10 min.0 EBU
Saaz (CZ)3.0 %12 gram30 min.3 EBU
Saaz (CZ)3.0 %66 gramFWH27 EBU
Hallertauer Perle (2)5.5 %10 gram75 min.8 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2000 Budvar Lager

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C10 minuten5.00 l/kg
266°C75 minuten5.00 l/kg
375°C1 minuten5.00 l/kg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Urtype met Budvar lager
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2008 13:10 u »
Ziet er uit als een fraai recept met fraaie ingredienten en een fraaie gist. Uiteraard een paar opmerkingen:

66° niet één graadje te warm voor een goede uitvergisting? Aan de andere kant, ik gooi er zelf altijd wat cara-pils in en dit werkt misschien ongeveer het zelfde.

Als extra mout zou ik enkel Munchener nemen. Cara120 kan, zo blijkt uit voorbeelden, maar ja, ik zou het niet doen. Er komt al wat extra kleur uit de hoeveelheid hop, en een beetje Munich werkt ook prima om de moutigheid te ondersteunen.

Ik zie dat je niet spoelt: zou ik bij een pils wel doen. Ik kan het niet staven, maar juist bij een pils is die extractie van een beetje dunne kafsmaak lekker. Volgens Graham Sanders van Craftbrewer radio draagt het zelfs bij aan de schuimstabiliteit en dat zal ik niet tegenspreken. Let wel dat het dan met goed aangezuurd water gebeurt. Liefst zacht water natuurlijk.

De Perle lijkt me een vreemde eend in de bijt. Ik neem aan dat je geen andere bitterhop hebt, of is het een restje dat je opmaakt? Naast de Saaz zou ik een niet-fijn-aromatische hop kiezen als bitterhop. Die inderdaad wel nodig is denk ik, want zoveel bitterheid uit (bijna) alleen Saaz halen zal vermoedelijk wat ongewenste hopsmaken opleveren. Ik zou zeggen een Brewers Gold, Magnum, Northern Brewer of andere min of meer neutrale bitterhop kiezen voor de ruggengraat van deze pils.

En dan het SG: 1.050 is misschien aan de zware kant? Tel bij die 5,3% (1.050-1.010) nog een half % voor het nagisten en je hebt een nogal zware pils. Ik zou een paar puntjes lichter gaan.

Oh ja: Voor goede helderheid is het misschien goed om nog even al roerend te rusten op 72°, om de laatste restjes zetmeel uit te wringen. Hoe dan ook: mooi recept!

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2008 13:43 u »
Ziet er uit als een fraai recept met fraaie ingrediënten en een fraaie gist. Uiteraard een paar opmerkingen:
Dank.

Citaat
66° niet één graadje te warm voor een goede uitvergisting? Aan de andere kant, ik gooi er zelf altijd wat cara-pils in en dit werkt misschien ongeveer het zelfde.
In combinatie met een beslagdikte van 5 L/kg verwacht ik niet. Amber lager was 60 minuten op 66 met 5,5 l/kg, schijnbare vergistingsgraad is 76.5% (1055-1013)

Citaat

Als extra mout zou ik enkel Munchener nemen. Cara120 kan, zo blijkt uit voorbeelden, maar ja, ik zou het niet doen. Er komt al wat extra kleur uit de hoeveelheid hop, en een beetje Munich werkt ook prima om de moutigheid te ondersteunen.
Mijn gevoel geeft je gelijk, maar het lijkt me leuk/leerzaam om een keer 100% pilsmout te doen. En ik besef me ineens dat ik geen munchener meer heb.  :-\

Citaat
Ik zie dat je niet spoelt: zou ik bij een pils wel doen. Ik kan het niet staven, maar juist bij een pils is die extractie van een beetje dunne kafsmaak lekker. Volgens Graham Sanders van Craftbrewer radio draagt het zelfs bij aan de schuimstabiliteit en dat zal ik niet tegenspreken. Let wel dat het dan met goed aangezuurd water gebeurt. Liefst zacht water natuurlijk.
Ik spoel wel, maar niet veel. De reden is enkel dat ik al een dun beslag heb. Wagenings water is erg zacht, en ik zal netjes aanzuren  ;)

Citaat
De Perle lijkt me een vreemde eend in de bijt. Ik neem aan dat je geen andere bitterhop hebt, of is het een restje dat je opmaakt? Naast de Saaz zou ik een niet-fijn-aromatische hop kiezen als bitterhop. Die inderdaad wel nodig is denk ik, want zoveel bitterheid uit (bijna) alleen Saaz halen zal vermoedelijk wat ongewenste hopsmaken opleveren. Ik zou zeggen een Brewers Gold, Magnum, Northern Brewer of andere min of meer neutrale bitterhop kiezen voor de ruggengraat van deze pils.
Toch maar Magnum doen, dan? En de Saaz zo laten? Of is het te veel?

Citaat
En dan het SG: 1.050 is misschien aan de zware kant? Tel bij die 5,3% (1.050-1.010) nog een half % voor het nagisten en je hebt een nogal zware pils. Ik zou een paar puntjes lichter gaan.
Eind sg 1011 = 78% schijnbare vergistingsgraad en 5,1% alcohol, 1013 = 74% schijnbare vergistingsgraad en 5.0% alc. Ik ga natuurlijk niet bottelen met 8 gram/l, dus veel boven de 5.3% zal 'ie niet komen.

Citaat
Oh ja: Voor goede helderheid is het misschien goed om nog even al roerend te rusten op 72°, om de laatste restjes zetmeel uit te wringen.
Goede tip!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2008 13:57 u »
In combinatie met een beslagdikte van 5 L/kg verwacht ik niet. Amber lager was 60 minuten op 66 met 5,5 l/kg, schijnbare vergistingsgraad is 76.5% (1055-1013)

Ok, als je helemaal geen caramout gebruikt zal het wel loslopen.

Citaat
Mijn gevoel geeft je gelijk, maar het lijkt me leuk/leerzaam om een keer 100% pilsmout te doen. En ik besef me ineens dat ik geen munchener meer heb.  :-\

Ok dan! Ik dacht dat je sowieso iets wilde toevoegen. Lijkt mij ook heel interessant zo.

Citaat
Ik spoel wel, maar niet veel. De reden is enkel dat ik al een dun beslag heb. Wagenings water is erg zacht, en ik zal netjes aanzuren  ;)

Dan is 65% toch vrij laag. Hou extra hop en rekenmachine (of gootsteen) bij de hand voor als je hoger uitkomt ;) (niets is zo irritant als: "hij is minder bitter geworden want mijn rendement was wat te hoog")

Citaat
Toch maar Magnum doen, dan? En de Saaz zo laten? Of is het te veel?

Ik zeg inderdaad Magnum doen, en minder Saaz. 100 gram hop op 16 liter is echt wel heel veel. Ik zou persoonlijk de helft van de bitterheid uit de Magnum halen. De helft daarvan FWH en de andere helft 5 min na begin koken. Idem voor het bitterende deel van de Saaz.

Citaat
Eind sg 1011 = 78% schijnbare vergistingsgraad en 5,1% alcohol, 1013 = 74% schijnbare vergistingsgraad en 5.0% alc. Ik ga natuurlijk niet bottelen met 8 gram/l, dus veel boven de 5.3% zal 'ie niet komen.

Klinkt logisch.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2008 14:35 u »

Er ligt nog genoeg (los!) achter in Williams' kofferbak. Dus als je met een pincet en een plastic zakje naar het agrobusinesspark komt mag je het vast wel gratis oprapen ;D. De rest van die 25 kg is bij mij beland, dus als je het graag wilt, kun je ook bij mij wat komen lenen.

Aan de andere kant - volgens mij is het inderdaad ook goed om eens een keer met alleen pilsmout te brouwen.

:degroeten: JW. (Nogmaals bedankt, William  :groots:)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2008 14:56 u »
Hop :
Saaz (CZ)3.0 %10 gram10 min.2 EBU
Saaz (CZ)3.0 %10 gram30 min.4 EBU
Saaz (CZ)3.0 %40 gramFWH18 EBU
Magnum (D)11.0 %12 gram75 min.22 EBU

JW: Thanx, maar ik laat het maar zo. Lijkt me wel prima.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2008 15:10 u »
Deze is met Tinseth berekend he?
Die rekent kennelijk wel bitterheid voor de 10 minuten gift, Garetz niet was me opgevallen...

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-10-2008 15:26 u »
Bovenstaande getallen zijn Tinseth, dit is Garetz:

Hop :
Saaz (CZ)3.0 %10 gram10 min.0 EBU
Saaz (CZ)3.0 %10 gram30 min.2 EBU
Saaz (CZ)3.0 %40 gramFWH16 EBU
Magnum (D)11.0 %12 gram75 min.18 EBU

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 21-10-2008 20:55 u »
Er ligt nog genoeg (los!) achter in Williams' kofferbak. Dus als je met een pincet en een plastic zakje naar het agrobusinesspark komt mag je het vast wel gratis oprapen ;D. De rest van die 25 kg is bij mij beland, dus als je het graag wilt, kun je ook bij mij wat komen lenen.

Aan de andere kant - volgens mij is het inderdaad ook goed om eens een keer met alleen pilsmout te brouwen.

:degroeten: JW. (Nogmaals bedankt, William  :groots:)

Helaas, dat zit nu in een stofzuigerzak  ;D

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-12-2008 09:16 u »
Gisteren heb ik dit bier gebotteld.
Eind sg gemeten was 1016 bij 12 graden, dus 1015 bij 20 graden. Maar eerlijk gezegd zat er nog wel wat CO2 in, dus ik denk dat het in werkelijkheid nog wat lager was.
Brix: 6.6

De smaak was al echt heel goed. Mooi Saaz aroma, maar niet overdreven. Lekker bitter, en een mooie body. Ondergisters brouwen geeft toch wel erg veel voldoening moet ik zeggen.   :hoera:

Het bier was ook mooi helder, maar er dreven wel wat gistvlokjes rond. Mijn amber/pale lager heeft dat ook, geen koudewaas maar wel gistvlokjes. Niet echt een bodemplakker, die Budvar Lager.
Gelukkig wordt dat volledig gecompenseerd door het aroma, echt heel speciaal. Ik zou alleen niet echt weten wat voor andere type ondergisters ik daar mee zou willen maken. Misschien een schwarz?
Ik ga de gistkoek in ieder geval bewaren, het is nu een mooie periode om ondergisters te brouwen.

Er was overigens nog een kleine wijziging in het recept, ik kwam iets pilsmout te kort en heb dat aangevuld met 5% Pale mout (Dingemans).

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #10 Gepost op: 17-12-2008 09:34 u »
Lekker,  hè, eigen pils. Heel wat beter dan die rommel uit de supermarkt.

Wat is er nou met het aroma? Volgens de site van Wyeast is deze gist ook geschikt voor een Dortmunder Export.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-12-2008 09:40 u »
Lekker,  hè, eigen pils. Heel wat beter dan die rommel uit de supermarkt.

Wat is er nou met het aroma? Volgens de site van Wyeast is deze gist ook geschikt voor een Dortmunder Export.
Inderdaad! Ik vind mezelf nou niet een heel goede brouwer, maar mijn pilsjes (dit is mijn 3e) zijn zoveel lekkerder dan de (Nederlandse) commerciele uit de supermarkt. Misschien niet beter gebrouwen, maar wel veel smaakvoller.

Ik bedoel te zeggen dat ik niet zo blij ben met de vlokjes, maar wel heel blij met het aroma. En dat dat laatste het eerste meer dan compenseert.

Dortmunder export dus, dat type ken ik niet. Ik ga eens ff rondneuzen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2008 21:22 u »
Ik begrijp jullie wel maar toch wil ik even bijdehand doen met mijn opmerking dat er in Duitsland geniale pilsners te koop zijn. Jij woont toch niet zo heel ver van de Duitse grens Geert. Laat staan in Tsjechie (ik ga vrijdag naar Tsjechie).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2008 21:40 u »
En bij de lokale slijter staat gewoon Budvar te koop  :proost:.

:degroeten: Jw.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 18-12-2008 00:10 u »
dat er in Duitsland geniale pilsners te koop zijn

Duitse bieren zijn over het algemeen kwalitatief erg goed... zeker vergeleken met de Belgische bieren. Ooit wel eens een Duits commercieel bier met een infectie geproefd?  Ikke niet en dit jaar al zeker 2 Belgische commerciële infecties. :ziek:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-12-2008 09:22 u »
Ik begrijp jullie wel maar toch wil ik even bijdehand doen met mijn opmerking dat er in Duitsland geniale pilsners te koop zijn. Jij woont toch niet zo heel ver van de Duitse grens Geert. Laat staan in Tsjechie (ik ga vrijdag naar Tsjechie).

Als we zo gaan beginnen kun je beter stoppen met hobbybrouwen natuurlijk. Waarom zou je een tripel brouwen als je een geniale tripel gewoon in de supermarkt kan kopen? Waarom zou je zelf koken als je gewoon naar het restaurant kan?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-12-2008 10:42 u »
Duitsland produceert inderdaad mooie pilsies, maar vanaf Wageningen is Duitsland niet echt om de hoek hoor. Mijn ouders wonen wel 5 km van de grens, maar daar kom ik ook niet wekelijks. En 5 km van de grens is niet 5 km van een (goede) bierwinkel.  ;)

En bij de lokale slijter staat gewoon Budvar te koop  :proost:.
Euh, ja. Leuk om eens te proeven, maar als je meer dan 1 flesje wilt betaal je je wel helemaal scheel.

Als we zo gaan beginnen kun je beter stoppen met hobbybrouwen natuurlijk. Waarom zou je een tripel brouwen als je een geniale tripel gewoon in de supermarkt kan kopen? Waarom zou je zelf koken als je gewoon naar het restaurant kan?
Inderdaad!
Al reageerde MO natuurlijk op opmerkingen als "beter dan de supermarkt".

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 18-12-2008 10:46 u »
Al reageerde MO natuurlijk op opmerkingen als "beter dan de supermarkt".

Dan nog. Duitsland is ook voor mij niet naast de deur. De enige Duitse pils die ik hier kan krijgen is Warsteiner. Die is zeker niet slecht (beter dan de meeste Nederlandse pilzen, vind ik), maar eigen pils is toch net effe lekkerder.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 18-12-2008 20:47 u »
Ik weet dat de meningen er erg over verdeeld zijn, maar ik vind Brand UP echt een uitstekende pilsner. En ook nog te koop in de supermarkt voor een aanvaardbare prijs.

:degroeten: JW.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 18-12-2008 23:05 u »
Wel mee eens, Brand UP is de enige smaakvolle "grote jongen". Zeker nadat'ie weer terug is naar UP ipv urtype.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 04-01-2009 11:13 u »
Hoi Geert,

Ben je tevreden over jouw pils? Zou je indien dat het geval is hier het definitieve recept willen posten met daaraan gekoppeld een xml-exportbestand. Ik kan dan jouw recept kopiëren naar het Rebie board.

Ook andere recepten waar je tevreden bent kun je posten voor Rebie. Dit verzoek geldt ook voor andere leden. Laten we Rebie eens lekker vullen.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 05-01-2009 08:26 u »
Mijn pils is nog geen 3 weken gebotteld en ik heb in de tussentijd niet echt geproefd, dus ik kan er nog niet heel veel over zeggen.
Bij het bottelen was de smaak heel goed.

Hier alvast het definitieve recept, als ik 'm geproefd heb en tevreden ben zal ik het recept in Rebie plaatsen ok?

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptBud
Brouwdatum24-10-2008
BiertypePilsener (Urtype)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1050
Brouwzaalrendement65.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24.77 liter
Maischdikte4.50 l/kilo
Maischwater18.57 liter
Spoelwater7.73 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid50 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC94.9 %3915 gram3 EBC
Palemout 7 EBC5.1 %210 gram8 EBC

Hop :
Saaz (CZ)3.0 %10 gram10 min.2 EBU
Saaz (CZ)3.0 %10 gram30 min.4 EBU
Saaz (CZ)3.0 %40 gramFWH20 EBU
Magnum (D)11.0 %12 gram75 min.24 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2000 Budvar Lager
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume giststarter1000 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
OpmerkingenSlurry van Amber Lager gewassen met 0,5L water. Gedurende enkele uren laten bezinken en bovenstaande vloeistof afgegoten. Deze vloeistof in koelkast laten bezinken en op brouwdag herstart met 1 liter verse wort.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C10 minuten4.50 l/kg
266°C60 minuten4.50 l/kg
372°C10 minuten4.50 l/kg
478°C1 minuten4.50 l/kg

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 05-01-2009 08:33 u »
Mijn pils is nog geen 3 weken gebotteld en ik heb in de tussentijd niet echt geproefd, dus ik kan er nog niet heel veel over zeggen.
Bij het bottelen was de smaak heel goed.

Hier alvast het definitieve recept, als ik 'm geproefd heb en tevreden ben zal ik het recept in Rebie plaatsen ok?

Graag, bedankt alvast. Als je andere geslaagde recepten hebt kun je die ook plaatsen in Rebie.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 05-01-2009 08:38 u »
Valt op: het lage rendement ondanks spoelen. Dat wijst op een slechte omzetting. Enig idee hoe dat komt?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 05-01-2009 09:36 u »
Ik weet het niet precies.

Een factor van belang is in ieder geval het verlies na het hopkoken. Er blijft vaak relatief veel wort achter tussen de hopbellen. Ik zit daarom te denken om de hopzak weer in te voeren.

Tags: