Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Moutmolen en andere bierbrouwspullen voor beginner gevraagd  (gelezen 3733 keer)

Offline jadebree

• Boven 10 berichten
  • *
IK BEN NOG MAAR NET BEGONNEN MET HET BROUWEN VAN BIER, HEB HET EERST VAN EEN MOUTEXTRACT GEMAAKT, MAAR DAT IS VEEL TE SIMPEL, BEN OP ZOEK NAAR EEN MOUTMOLEN, EN EVENTUEEL ANDERE SPULLEN DIOE JE NODIG HEBT VOOR HET MAKEN VAN BIER ( FLESSEN HEB IK AL)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Moutmolen en andere bierbrouwspullen voor beginner gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2008 10:33 u »
Hee Jadebree, welkom hier, maar zet volgende keer ff je Capslock uit !! dit komt zo schreeuwerig over.. ;D

Voor een moutmolen moet je geluk hebben (iemand die 'm aanbied) of nieuw kopen. Een filter en koeler kun je zelf maken.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2008 14:52 u »
Hoi Jadebree,

Ik heb mijn oude (schijven)molen nog op zolder staan. Als je 'm hebben wilt hebben: voor 35 euri's doe ik heb van de hand (excl. verzendkosten).

mijn molen is in prima staat (geen roest) en ik heb zelfs de originele doos er nog omheen ;). Ik heb 'm zelf ongeveer anderhalf jaar gebruikt.

gr.

Arjan

Offline jadebree

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2008 21:09 u »
Beetje stomme vraag misschien, maar wat is een schijvenmolen? Als hij werkt heb ik natuurlijk interesse, de verzendkosten neem ik wel voor mijn rekening. Kan je me eventueel een foto mailen of iets dergelijks? jadebree<apestaart>zeelandnet.nl
Is het als beginnen nodig om een filter en of koeler te hebben?

Edit MO: e-mail aangepast.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2008 21:49 u »
Een molen die maalt met schijven! :D

Je hebt walsmolens met 2 rollers die de mout mooi pletten en schijfmolens die het mout malen als molenstenen.

Is het als beginnen nodig om een filter en of koeler te hebben?

Ja! hoewel koelen kan bij kleine hoeveelheden misschien nog wel in de gootsteen of zo, maar je zal toch echt ergens het wort van het bostel moeten scheiden.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2008 22:00 u »
Ik heb al wel eens een biertje (3 liter brouwsel of zo) gebrouwen met een trizee. Dus de trizee boven je kookketel hangen, en je beslag daardoor gieten.
Afkoelen deed ik dan ook gewoon in de gootsteen met koud water erin.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #6 Gepost op: 22-10-2008 08:39 u »
Zo'n ding:

De afstand tussen de schijven is instelbaar, zodat je de grofheid van je schrootsel kan regelen.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 22-10-2008 13:13 u »
Ik heb al wel eens een biertje (3 liter brouwsel of zo) gebrouwen met een trizee. Dus de trizee boven je kookketel hangen, en je beslag daardoor gieten.
Afkoelen deed ik dan ook gewoon in de gootsteen met koud water erin.

Is een trizee hetzelfde als een vergiet?

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!

Offline BBG

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20-12-2008 06:46 u »
Zo'n ding:

Ik heb zo'n ding al 4 jaar in bezit en werkt altijd als een trein. Volledig demontabel voor schoonmaakwerkzaamheden en de zwaaihendel is er af te halen. Handig, als je de man met de boormachine wil uithangen. Na al die tijd gemiddeld gebruik is hier het vertinde gietijzer nog steeds in top conditie. Zeker een degelijk product!

Tags: